Elektroda.pl
Elektroda.pl
X
Please add exception to AdBlock for elektroda.pl.
If you watch the ads, you support portal and users.

LANCIA LYBRA 1.9 JTD, słabo uruchamia

gtyle 10 Jan 2011 01:35 12564 12
Automation24
  • #1
    gtyle
    Level 14  
    Problem z uruchamianiem silnika. Ciepły silnik trzeba kręcić 5-8 s. Zimny silnik: 3x5-8s., a czasem wogóle nie daje się uruchomić, a następnego dnia bez ingerencji odpala po 3x5-8s. Po samostarcie odpala od dotknięcia kluczyka. Podczas jazdy nie ma już problemów, pracuje równo, no może w okolicy 2000obr/sek lekko drży.
    - akumulator nowy, Bosch S5, 77Ah, 780A(EN) - żyleta;
    - olej, filtr oleju, powietrza, paliwa - nowe;
    - świece szybkiego rozruchu, nowe, sprawdzone NGK D-Power;
    - rozrusznik kręci bez oporów z prędkością ok. 2-3 obr/s.;
    - rozrząd po wymianie, nowy, sprawdzony;
    - na dolocie powietrza do silnika ślady oleju;
    - oleju prawie nie bierze,między wymianami nie muszę dolewać więcej niż 100ml;
    - luzy na popychaczach rozrządu nie były sprawdzane;
    - spręż nie był sprawdzany;
    - wtryskiwacze nie były sprawdzane na przelew i rozpylanie.
    ------------------------------------------------------------------------------rok produkcji: 2002
    przebieg: 200 000 km
    LANCIA LYBRA 1.9 JTD, 116 KM
    Bosch EDC15C7 CF3/EOBD Diesel Injection
    ECU ISO Code: FD 86 8F 80 67
    Data zaprogramowania ECU: 10/01/2001
    ------------------------------------------------------------------------------
    Rejestracja parametrów wykonywana w temp. ok. 5-6 st.C. Próba wykonywana na ciepłym silniku.
    Podejrzane parametry zaznaczyłem na czerwono.
    PYTANIA:
    Dlaczego nie mam wtrysku pilotowanego?
    Czy to jest normalne, że ciśnienie paliwa po wyłączeniu spada do 3,6bar?
    Gdzie jest czujnik temp. powietrza do silnika?
    Mocno zawyżona temp. powietrza do silnika 39,4 st.C, na kokpicie wyświetla 5-6 st.C. Lampka świec świeci się ok. 2s.
    Dlaczego mierzona masa powietrza tak bardzo różni się od docelowej? Czy sprawdzić przy odłączonym przepływomierzu?
    Czy pozostałe parametry mieszczą się w normie?
    Czy są jeszcze inne parametry, które warto zmierzyć podczas uruchamiania?
    Czy może ktoś przedstawić wzorcowe parametry przy uruchamianiu?

    LANCIA LYBRA 1.9 JTD, słabo uruchamia
  • Automation24
  • #2
    autoas
    Level 42  
    Sprawdź wtryskiwacze na "przelew"
  • #3
    gtyle
    Level 14  
    1. Wtryskiwacze. Faktycznie, wtryskiwaczy nie sprawdzałem, ale czy to możliwe, że wszystkie wtryskiwacze przestają działać w tym samym czasie? Próba na przelew ma sprawdzić różnice w ich działaniu. Myślę, że jeśli w fazie rozruchu wypadłby jeden, dwa wtryski to czułbym wyraźne szarpanie. Tym czasem, gdy już się uruchomi robi to w miarę gładko.
    2. Świece. Czy czas grzania świec nie jest zbyt krótki? Mam wrażenie, że bez względu na temperaturę na zewnątrz, czas grzania jest bardzo zbliżony.
    3. Temperatura. 39st.C na ECU i 5st.C w garażu, to dość znaczna różnica. Ponawiam pytanie, gdzie jest czujnik pomiaru temperatury powietrza do silnika?
    4. Rozruch nie aktywny. Dlaczego ECU informuje mnie, że podczas rozruchu: "Rozruch nie aktywny" (ostatnia linijka w tabelce)?
  • #4
    autoas
    Level 42  
    Komputerem nie naprawisz
    Ostatnia linijka to N/A może oznaczać brak pomiaru a nie brak aktywności ze strony centralki, czyli nic takiego złego
    A brak dobrego ciśnienia nie zezwoli na start
  • Automation24
  • #5
    gtyle
    Level 14  
    A co myślisz o pomiarze temperatury? Czy to nie jest jakiś kosmos, który może dawać złą informację do centralki grzania świec?
  • #6
    Irons
    Level 14  
    gtyle wrote:
    A co myślisz o pomiarze temperatury?


    Zrób jakieś dokładniejsze logowanie np. co 1s żeby było widać jak faktycznie rośnie ciśnienie na CR podczas kręcenia rozrusznikiem , bo najwyraźniej jest za niskie .
    JTD 115 KM musi mieć na zimnym silniku 350 bar żeby dobrze odpalało , a ze 150 żeby w ogóle :-)

    Temperaturę powietrza ECU widzi z przepływomierza stąd taka różnica między temp. zewnętrzną.
  • #7
    gtyle
    Level 14  
    Irons, masz rację, to ma sens! Dzisiaj podłączałem już kabelek, ale dopiero po powrocie przeczytałem Twój post. Faktycznie Prc=f(t) mogłoby już coś wyjaśnić. Z dotychczasowych pomiarów ułożyłem tabelkę z wynikami, z której widać, że wtryskiwacze otwierają się w 7sek. przy ciśnieniu 126bar.
    Wydaje mi się, że ciśnienie trochę faluje, mimo, że próba była wykonana na ciepłym silniku. Jutro sprawdzę regulator ciśnienia.
    Co do temperatury, to sprawdziłem faktycznie pomiar pochodzi z przepływomierza, dlatego temperatura wzrasta po wyłączeniu silnika. Po odłączeniu przepływki temperatura ustawia się na wartość t=-34stC. :-)


    LANCIA LYBRA 1.9 JTD, słabo uruchamia
  • #8
    Irons
    Level 14  
    Jeśli zaworek od regulacji ciśnienia się nie przycina to podejrzewam , że puszcza któryś z wtrysków na przelew i stąd tak powolny wzrost ciśnienia na szynie .
    Pozostaje zrobić więc test na przelewy .

    U moim 1.9JTD mam ponad 350 bar już po 2s kręcenia rozrusznikiem , a u kolegi w AR 166 2.4JTD było niecałe 70bar po 10s - winne były wtryski , które lały na przelew .
  • #9
    gtyle
    Level 14  
    Chyba udało mi się do czegoś dojść. Rozebrałem regulator ciśnienia na pompie. Na czpieniu znalazłem mały paproszek (?), a gumowa uszczelka i teflonowy pierścień wykazywały lekkie oznaki zużycia. Uszczelkę przełożyłem na drugą stronę (nie miałem nowej), zamontowałem regulator na pompę. Silnik pali po 3s kręcenia, czyli o niebo lepiej.
    Irons, Twoje informacje o ciśnieniu po 2s. są bardzo interesujące i cenne. Jutro sprawdzę parametry po tymczasowym usprawnieniu regulatora. Potrzebna jednak reperaturka, bo uszczelka długo nie pociągnie.
    PYTANIE:
    Gdzie można dostać reperaturkę, albo przynajmniej uszczelkę do regulatora ciśnienia na pompie ?
  • #10
    Irons
    Level 14  
    gtyle wrote:

    PYTANIE:
    Gdzie można dostać reperaturkę, albo przynajmniej uszczelkę do regulatora ciśnienia na pompie ?


    Myślę , że uszczelkę najszybciej dostaniesz w ASO Fiata na zamówienie .
    Jeśli chcesz , to podaj na pw nr VIN - wtedy poszukam ci jej nr katalogowy w Eperze .
  • #11
    bl_
    Level 11  
    witam,
    czy problem faktycznie sie rozwiązał?
    jak auto zachowywało się w mrozach? mam podobny problem z 2.4 jtd, zresztą temat jest aktywny. - na zimno cisnienie bardzo powoli rosnie na listwie, z tąd długi czas kręcenia.
    robiłem testy na przelewy ale nie wykazały nic co mogło by wkazywac na jakieś ich uszkodzenia, czy znaczne przepuszczanie.

    napisz, czy rozbiorka regulatora pomogła.
  • #12
    gtyle
    Level 14  
    Mój oring na czpieniu regulatora wytarł się i utracił już swoją elestyczność, więc kwalifikuje się do wymiany. Niestety, uszczelka nie występuje jako część zamienna. ASO proponuje sprzedaż nowego regulatora za cenę ponad 800zł! Na razie jeżdżę z odwrotnie założonym oringiem i odpukać trzyma. Ale jak to ze starą gumą bywa: puści w najmniej oczekiwanym momencie. Niefrasobliwie nie zmierzyłem jednak wymiarów, więc przed zakupem nowego oringu czeka mnie ponowny demontaż regulatora dla samego pomiaru.

    Ponieważ wokół tematu uszczelek w regulatorze narosło trochę mitów, zamieszczam zdjęcie, na którym zaznaczyłem miejsca montażu uszczelek (w regulatorze pompy Bosch EDC15C7 CF3/EOBD 1,9 & 2,4 Diesel Injection)

    LANCIA LYBRA 1.9 JTD, słabo uruchamia
  • #13
    gtyle
    Level 14  
    Temat wyczerpany. Zamykam.