Elektroda.pl
Elektroda.pl
X
Proszę, dodaj wyjątek dla www.elektroda.pl do Adblock.
Dzięki temu, że oglądasz reklamy, wspierasz portal i użytkowników.

Alternator Mitsubishi - wzbudzenie

10 Sty 2011 10:22 21793 37
  • Poziom 16  
    Witam Serdecznie.

    Otóż padł w tym aucie regulator, który znajduje się w ECU. Alternator również został uszkodzony ale jest już nowy. Był sprawdzany i jest sprawny tyle że potrzebny jest jakiś zew. regulator i tu moje pytanie jaki powinien on być i jak go podłączyć aby go wzbudzić. Zdjęcia starego przedstawiam poniżej
    Gdzieś na forum znalazłem informację, że do L ma iść lampka po stacyjce a do S nap. z akumulatora ale w żadnym wypadku to nie zadziałało. Ale gdy do S podepnę masę to wtedy lampka od akumulatora gaśnie po zapaleniu, ale alternator nadal nie ładuje. Podpinałem też zew. regulator nap. RNA -2 w sposób podany jak na tym linku: http://www.diaaut.home.pl/r14521c2.htm ale i to też nie zdawało egzaminu i już nie wiem jak inaczej można to zrobić. Może to ma być regulator od malucha, który steruje masą ?
    Z góry wielkie dzięki za podpowiedzi.

    Alternator Mitsubishi - wzbudzenie Alternator Mitsubishi - wzbudzenie Alternator Mitsubishi - wzbudzenie Alternator Mitsubishi - wzbudzenie Alternator Mitsubishi - wzbudzenie
  • Poziom 32  
    A nowy alternator ma taki sam schemat jak na tym linku?
  • Poziom 23  
    Witam

    Regulator jest w altku - nawet go widać.

    Ecu daje tylko sygnał żeby ładował jak zachodzi taka potrzeba.

    pozdrawiam
  • Poziom 16  
    Raczej nie, mierząc na starym też Ciężko jest cokolwiek wydedukować bo tak... Są 4 odczepy ( wyprowadzenia uzwojeń) Z jednego wyprowadzenia idzie na 3 diody (te najmniejsze pewnie wzbudzenia) i idzie dalej na jedną szczotkę. To wiem na pewno... dalej jest problem bo wszystko jest pod tym radiatorem i nie wiem co tam jest, ale przychodzi tam +12 z aku no i doprowadzenia z tych 2 styków L i S ale żaden z tych styków nie ma bezpośredniego połączenia ze szczotkami, tyle wiem mierząc ten stary alternator.

    Dodano po 1 [minuty]:

    Autko to Mitsubishi Eclipse
  • Poziom 32  
    Pod śrube podłączysz plus z akumulatora. A jeśli chodzi o L i S to jak masz miernik uniwersalny to pod tom gdzie jest mniejszy opór podłączysz 67 pod tom gdzie jest większy opór do lampki w stacyjce. Mierzysz na styku i masie. 15 też podłączysz do lampki w stacyjce i oczywiście musisz podłączyć regulator do masy. Na schemacie jest regulator RN a Ty masz RNA -2...
  • Poziom 19  
    rafbid napisał:
    Pod śrube podłączysz plus z akumulatora. A jeśli chodzi o L i S to jak masz miernik uniwersalny to pod tom gdzie jest mniejszy opór podłączysz 67 pod tom gdzie jest większy opór do lampki w stacyjce. Mierzysz na styku i masie. 15 też podłączysz do lampki w stacyjce i oczywiście musisz podłączyć regulator do masy. Na schemacie jest regulator RN a Ty masz RNA -2...

    Wymyśliłeś to na podstawie schematu podłączenia który podałem wyżej :D

    Konkretnie do Eclipsa 1G:
    Alternator Mitsubishi - wzbudzenie

    W chwili obecnej prawdopodobnie regulator napięcia jest uszkodzony... Jak chcesz podłączyć zewnętrzny (zakładając że diody są sprawne) to może pierwsze usuń ten fabryczny ?
  • Poziom 16  
    Inaczej... Tu jest post do kogoś kto miał podobny problem
    https://www.elektroda.pl/rtvforum/topic976290.html

    @: też sądziłem, że jest zintegrowany ale chyba tak nie jest, bo sposób podłączenia go w taki jak na schemacie wcale go nie rusza... ;/ czyli do styku S zasilanie z aku i do L lampka na desce. Takie powoduje że po odpaleniu lampka gaśnie ale aku dalej nie ładuje...

    @rafbid tą stronę co podałem to jest przykładowe podłączenie, które również testowałem, ale nie jest to ten sam identyczny typ alternatora i podłączałem go identycznie jak Ty opisujesz i też nic to nie daje...

    Link co podałem to tematu w tej odpowiedzi wskazuje że niby tam miał regulator, domontowany ale brak kontaktu z tym użytkownikiem... Jeszcze dodam że te Mitsubishi Eclipse jest z USA ściągnięte... eh

    Dodano po 5 [minuty]:

    @:
    Dzięki za schemat ten już dużo mówi... Ale może tak... bo jak w kompie była usterka to ja odciąłem przewód który idzie od kontrolki w liczniku do niego... a tu widzę jeszcze że jest ponadto dioda z opornikiem poza kontroką... może przez brak jej ten alternator się nie wzbudza ? Bo co do sprawności tego alternatora to ponoć byli szmat drogi na warsztacie gdzie na stole go włączali i mówili że działa,m lecz trzeba regulatora do niego...
  • Poziom 39  
    Wygląda na to, że w tym alternatorze regulacja odbywa się minusem. Czyli układ z linka nie pasuje. Ale też wygląda na podstawie schematu uprzednio dołączonego to do uruchomienia alternatora wystarczy podłączenie S do zasilania. Wyjście L to tylko układ załączania lampki sygnalizacyjnej. Czyli, że jeśli chcesz się przekonać o działaniu urządzenia top na czas badań musisz wyprowadzić na zewnątrz zasilanie drugiej szczotki i przy pomocy opornika/żarówki łączyć z masą. Zachodzi podejrzenie, że nie działa regulator.

    Czyli rozumiemy, że do środka tego "nowego" urządzenia nie zagladałeś? Czy fachowiec od napraw alternatorów poparł jakoś swoje twierdzenia?
  • Poziom 32  
    A sprawdzałeś na wysokich obrotach?
  • Poziom 16  
    @mczapski między stykiem L i S jest opór rzędu kilku omów gdzieś koło 3 om prawie jak uzwojenie wirnika jak dobrze pamiętam i gdy do S dam masę a L podłącze lampkę z licznika do przy zapłonie świeci się ona a gdy odpalę gaśnie, czyli sam byłem skłonny twierdzić że powinna być masa ale co z tego jak ani nie ruszy... najbardziej mnie dziwi fakt, że gość z warsztatu gdzie robią alternatory mówi że sprawny jest... tyle że nie ma regulatora...

    Dodano po 26 [sekundy]:

    @rafbid sprawdzone i nic
  • Poziom 32  
    A na zdjęciach jest stary czy nowy alternator?
  • Poziom 32  
    Z tą różnicą że w nowym niema regulatora napięcia?
  • Poziom 16  
    Niby jest bo jest identyczny jak ten też ma radiator czyli nie różni się niczym a twierdzą że nie ma regulatora ale jak to możliwe gdy jest ten sam ?
  • Poziom 32  
    To podłącz go tak samo jak ten stary może zadziała...
  • Poziom 16  
    Właśnie przez to jak ten w kompie regulator walnął to tamten alternator się posypał a ten nowy się nie budzi na tym połączeniu i temu kombinuje ...
  • Poziom 16  
    Wątpię, nowy został wstawiony, podłączony na nowo i nic, później próba podłączenia po staremu też nic, i myśleliśmy że walnięty no to w samochód i pojechali go sprawdzić do tej firmy i się okazuje że wszystko jest w porządku i niby działa więc sam już nie wiem, i dalej się z nim męczymy...
  • Poziom 32  
    Jeśli ma wbudowany regulator napięcia to zmostkuj wszystkie wyjścia z alternatora i podłącz pod plus z akumulatora i odpal i sprawdz napięcie na akumulatorze ale to rozwiązanie tylko na sprawdzenie czy alternator rzeczywiście działa po zgaszeniu odłącz od akumulatora.
    Moderowany przez carrot:

    Jeszcze jedna szkodliwa porada i wlepię ostrzeżenie !
    Takie podłączenie spowoduje uszkodzenie regulatora napięcia

  • Poziom 19  
    rafbid napisał:
    Jeśli ma wbudowany regulator napięcia to zmostkuj wszystkie wyjścia z alternatora i podłącz pod plus z akumulatora i odpal i sprawdz napięcie na akumulatorze ale to rozwiązanie tylko na sprawdzenie czy alternator rzeczywiście działa po zgaszeniu odłącz od akumulatora.

    Ciekawe jaki amperaż popłynie jeżeli zamiast kontrolki przyłożysz czyste +12V...
  • Poziom 32  
    Przy 55A alternatorze popłynoł 4A do odpalenia.
  • Poziom 35  
    Kolego elec, co Ty chcesz sprawdzić jak masz regulator z mostkiem prostowniczym połączony. Najpierw je rozlutuj, a później sprawdzaj. Jeżeli wirnik, mostek i stojan sprawny to wymień regulator i po sprawie. Po co się nad nim tyle znęcać?
    rafbid napisał:
    Cytat:
    Jeśli ma wbudowany regulator napięcia to zmostkuj wszystkie wyjścia z alternatora i podłącz pod plus z akumulatora i odpal i sprawdz napięcie na akumulatorze ale to rozwiązanie tylko na sprawdzenie czy alternator rzeczywiście działa po zgaszeniu odłącz od akumulatora.

    I w czasie takiego sprawdzenia możesz uszkodzić alternator, tak się nigdy nie robi.
    Cytat:
    Przy 55A alternatorze popłynoł 4A do odpalenia.

    W takim przypadku prąd nie zależy od wielkości alternatora, tylko od stanu rozładowania akumulatora.
  • Poziom 39  
    Jak widać forum techniczne zamienia się w filozoficzne. Wygląda na to, że osoba pytająca ma nieco za mało wiedzy i doświadczenia aby podejść do zagadnienia merytorycznie. Nie realizuje też porad. Jakieś sugestie o podłączeniu do komputera (nie wiadomo co znaczy) nie mające potwierdzenia na przedstawianych schematach (równorzędnych zreszto). W tej sytuacji sprawę ratuje tylko chirurgia na stole lub dobrze poinformowany specjalista. Przecież regulator trochę można sprawdzić poza układem. Teraz analizy i sprawdzenia wymaga, czy dowolne podłączenie + i - do styków przyłącza faktycznie nie zaszkodziło regulatorowi.
    Faktycznie trochę przekręciłem informacje w początkowym pytaniu. Pewnie to z powodu trzykrotnego przerywania podczas pisania. Przepraszam. Ale teraz mamy trzy wersje funkcjonowania tego urządzenia. Najkorzystniejsza byłaby ta, ze szczotki połączone bezpośrednio ze stykami, ale chyba nierealna. Tym bardziej, że gdzieś już napisałeś o połączeniu regulatora z diodami mostka. Ponadto ten klocek w radiatorze nie umieszczono dla dekoracji. Ale znów mowa o alternatorze zdemontowanym.
  • Użytkownik obserwowany
    Kolego zmierz wszystkie 8 diod głownych i wzbudzenia - żarówką.
    POdaj dokładny typ regulatora.
  • Poziom 17  
    Daj nr tego nowego alternatora, być może ma on terminale P-D i wymaga zewnętrznego regulatora, natomiast wewnątrz alternatora znajduje się tylko tranzystor końcowy i jego osprzęt.

    Podłaczenie i testy:

    Jeśli jest to L-S to L przez żarówkę 12V/2W do plusa, S bezpośrednio do plus
    - gdy silnik nie pracuje żarówka powinna świecić
    - na odpalonym silniku powinna zgasnąć, napięcie ładowania ~14,2V
    - na odpalonym silniku odpiąć S, żarówka powinna się zapalić, napięcie ładowania ~15V

    Jeśli jest to P-D to na P(faza) przy odłączonej wtyczce powinno pojawić się napięcie przemienne o niewielkiej amplitudzie wynikającej z magnetyzmu szczątkowego alternatora. Do sterowania potrzebny zewnętrzny regulator (sterownik)
  • Poziom 16  
    @mczapski mówisz jakieś sugestie o podłączeniu do komputera... nie wiem czy nie chcesz czy nie zrozumiałeś... Po rozmowach z innym właścicielem takiego samego pojazdu z tym samym silnikiem wiem to co już na samym początku stwierdzone było czyli to co nie zrozumiałeś, a mianowicie, że regulator jest wbudowany w ECU, mam nadzieję że to rozwiało twoje wątpliwości co do zrozumienia textu pisanego przeze mnie.

    Ogólnie wychodzi wszystko na to że jest to mitsubishi eclipse 2G z silnikiem z silnikiem 420A (chrysler ==> taki silnik http://pics.hoobly.com/full/Y2KW8OPP7D9AT1D9YJ.jpg)
    Pomimo tego że niby ma te styki L-S bynajmniej tak jest napisane na nim nie wnosi nic.

    @romoo Dzięki. Przepisuję wszystko co na nim pisze:
    UR-H2009-79
    G27768

    CARGO
    139110

    @mpietras z numerami będzie ciężko bo jest założony a wyjąć go to dramat... ale zrobię to dziś. Według twoich wskazówek dotyczacych L-S już tak na samym początku było wykonywane i jedyne co się działo to gasła żarówka, lecz ładowania nie było.

    Po przeprowadzonej rozmowie z właścicielem takiego samego auta z tą usterką zostałem poinformowany, że jedynie co to musi być ten zew. regulator i koniec kropka. Twierdził on też że miał zamontowany od malucha (tylko czy aby na 100% był to od malucha) wstępnie, ale zdało się to na niewiele bo padał szybko i jedynie uratowało go to, że zawiózł do firmy, która wsadziła bebechy swoje już z regulatorem. Gdybym wiedział jakie są tam połączenia pod tym radiatorem przy szczotkach to rozrysowałbym to Wam, ale to tam ani pomierzyć ani nic.
  • Poziom 17  
    Poszperałem trochę i wygląda to tak jak w Chryslerze. Na wtyczkę "wyprowadzone są szczotki". Nie zrobisz tego tak jak na schemacie z pierwszego postu ponieważ nie masz wyprowadzenia z diod wzbudzenia. Potrzebny regulator który bierze zasilanie wirnika z B+ bądź Ig a nie z diod wzbudzenia.

    Może któryś z kolegów bardziej obcykany w takich modyfikacjach podał by model takiego regulatora wtedy wymyślimy jakiś schemat podłączenia (mając nr regulatora jestem w stanie sprawdzić czy da się go podłączyć, w drugą stronę niestety nie mam możliwości odnalezienia odpowiedniego, pasującego do założeń).
  • Poziom 16  
    @mpietras dzięki za odzew. Czyli pod tym radiatorem będzie tylko tranzystor który załącza kontrolkę na desce rozdzielczej ?
    Tyle że tak, z jednego odczepu na uzwojeniu poprzez 3 diody idzie połączenie na jedną szczotkę bezpośrednio.
  • Poziom 17  
    Zacząć należy od tego, że wygląda na to, iż nowy i stary alternator są różne, nie możesz się opierać na informacjach pozyskanych po rozebraniu starego i stosować je do nowego alternatora.

    Jeśli jest to P-D to tranzystor w pod radiatorem steruje prądem wirnika zgodnie z sygnałem podawanym ECU na terminal D. "Lampkę gasi" ECU po otrzymaniu odpowiedniego przebiegu z terminala P.

    Wygląda na to, że ktoś sobie przerobił instalację w twoim samochodzie. Trzeba stwierdzić jaki masz teraz alternator i ewentualnie przerobić instalację na odpowiednią. Najłatwiej byłoby gdybyś dał zdjęcie jak wygląda nowy mostek i regulator.