Elektroda.pl
Elektroda.pl
X
Proszę, dodaj wyjątek www.elektroda.pl do Adblock.
Dzięki temu, że oglądasz reklamy, wspierasz portal i użytkowników.

Kable "przewody" do świec , jak wpływają na pracę

waszka.t 14 Paź 2004 07:25 6955 29
  • #1 14 Paź 2004 07:25
    waszka.t
    Poziom 10  



    Cześć mam Passata VR6 po wymianie kabli do świec zauważyłem że silnik pracuje nie równo , niestety stare wywaliłem , czy nowe kable mogą nie pasować "były kupione do tego modelu auta"

    stare :kable BREM I ...... rezystancja mierzona 6k ohm
    nowe : power TEC SILICON rezystancja 13 k ohm

    2) nowe są robione ze środkiem bez kabla miedzianego i oporników -czy w takim wypadku opór zależy od długości kabla ??? "stare miały środek miedziany i chyba rezystory"

    Czy te różnice w rezystancji mają jakiś wpływ na iskrę ??? 8O

    0 29
  • #2 14 Paź 2004 09:15
    steffy
    Poziom 17  

    To nie możliwe żeby katalog podawał różne kable do tego samego typu auta. Rezystancia nie może być większa bo iskra jest słabsza. Materiał z którego kabel jest zbudowany nie ma większego wpływu na potomstwo.
    Ważna jest rezystancja i długość kabli( żebyś nie musiał okręcać ich dwa razy dookoła silnika.)

    0
  • #3 14 Paź 2004 09:22
    Adam Walko
    Poziom 12  

    Przewody, łączące kopułkę aparatu zapłonowego z fajkami świec
    pełnią bardzo ważną rolę w instalacji wysokiego napięcia. Warunkiem poprawnej pracy jest ich prawidłowy dobór. W instrukcjach użytkowania poszczególnych samochodów producent podaje czasokresy, po jakich
    należałoby owe przewody wymieniać. Jeżeli użytkownik takowej instrukcji
    nie posiada to dobrze jest się jednak w nią zaopatrzyć, gdyż trudno wszystko
    dokładnie pamiętać, a odwołanie się do "żródła" bardzo często jest pomocne
    w wielu i to różnych przypadkach. Jeśli ktoś sam próbuje sobie majsterkować
    przy samochodzie dobrze jest mieć porządną isntrukcję naprawczą.
    Przepraszam za wstęp, ale wydaje mi się on zasadny!
    A teraz do dzieła.
    1. Nalepiej zamienić przewody, na takie,które aktualnie pracują w innym samochodzie
    z tym samym typem aparatu zapłonowego i świec (różne typy silników
    mają niejednokrotnie te same lub podobne aparaty zapłonowe).
    Wg mnie jest to najlepsza diagnoza.(O czywiście w danym przypadku!).
    2. Gdy bardzo trudno poszukać aktualnie eksplatowane przewody, to zawsze można podejść do sprzedawcy w autoryzowanym sklepie ( nigdy nie kupować np. "bo tam tanio") i z katalogu dobierze odpowiednie przewody, najlepiej renomowanego producenta i gdy będą dobre
    to je zostawiamy, a gdy nie uzyskano poprawy - można je oddać zachowując np. paragon lub inny dowód zakupu.
    Kwestię, czy powinny być w przewodach wmontowane oporniki można rozstrzygnąć odpowiadając - " w niektóre zapewne tak" a jakie itd.
    dobrze jest zostawić ich producentom, natomiast nas jako przeciętnych
    użytkowników interesuje efekt ich pracy.
    Każdy producent samochodów kooperuje z dostawcami podzespołów,w tym elektrycznych, i należy stosować takie same, ponieważ zamiana
    na nawet podobne lecz innego producenta może okazać się nietrafna.
    Należy rozważyć kwestię, gdy mimo wymiany przewodów na właściwe usterka występuje nadal!
    Wówczas należy wykonać przewidziany dla takiego przypadku pełen
    algorytm postępowań diagnostycznych, który pozwoli precyzyjnie wykryć
    zaistniałą usterkę.
    Mogło zdarzyć się przecież tak, ze wymiana przewodów zbiegła się z wystąpieniem innej niezwiązanej z tym usterki.

    0
  • #4 14 Paź 2004 09:33
    waszka.t
    Poziom 10  

    Dziękuje za posty
    ale niestety nie znam nikogo kto ma taki silnik w samochodzie więc test odpada .
    -Byłem w paru sklepach i wybrałem kable w średniej cenie kolo 300 zl
    i zgodnie z tym modelem "wybrane z katalogu"
    - Długość kabli jest idealna nic nie wisi
    - Trochę mi szkoda wywalić znowu kilka setek na kable , które mogą być nie lepsze : niestety wywaliłem paragon zakupu :cry:
    - jaka firma jest godna polecenia ,mam świece NGK dwie elektrody "seryjnie montowane"

    0
  • #5 14 Paź 2004 10:33
    tolu
    Poziom 10  

    Oporniki, lub tak zwana oporność rozłożona w całej długości przewodu wysokiego napięcia jest stosowana w celu ograniczenia zakłoceń radioelektr.. Ideałem byłoby dać w środek żyłem miedzianą, bez oporków, ale wtedy prawdopodobnie nie mógłbyś słuchać radia. :) Nie mniej ważna jest izolacja - w ciemnym garażu uruchom silnik i zobacz pod maską, czy nie masz "dyskoteki".
    pozdr.

    0
  • #6 14 Paź 2004 13:41
    Adam Walko
    Poziom 12  

    Są setki firm, które produkują elementy instalacji elektrycznych do samochodów. Wiodące to dla przykładu: Bosch, Champion, Magnetti
    i wiele, wiele innych. Kupując wyrób renomowanej na rynku firmy, ograniczamy ryzyko nabycia bubla, lecz całkowicie takiego ryzyka wykluczyć się po prostu nie da.
    W żadnym przypadku nie namawiam do zakupu następnej wiązki
    przewodów, lecz widzę celowość zamiany ich na inne. Gdy w wyniku takiej
    zamiany nastąpi poprawa to winne są przewody, natomiast gdy zamiana
    nic nie poprawi, to usterka z dużą pewnością nie leży po ich stronie.
    Problem można rozwiązywać na wiele sposobów.
    Przykładowo można dokonać kompleksowej oceny układu zapłonowego w dobrej klasy stacji diagnostycznej,za pomocą doskonałych
    obecnie metod diagnostycznych, lecz to również kosztuje. Można domniemać,
    że dość słono. A należy problem rozwiązać w możliwie prosty i najtańszy sposób!
    Sposób pożyczenia na chwilę kompletu innych przewodów, musi sobie kolega rozwiązać sam. Bądź to ze sklepu, bądż jechać na giełdę, bądź
    w dowolny inny.
    Życzę dużo determinacji w rozwiązaniu problemu, oraz szybkiego usunięcia go!

    0
  • #7 14 Paź 2004 14:50
    steffy
    Poziom 17  

    Może należy zmienić paliwo. Jeśli masz gaz mogło się zestarzeć w baku. Lub jest woda w paliwie. Albo filtr paliwa jest brudny albo pompa daje różne ciśnienie. Sprawdź cały układ WN.

    0
  • #8 15 Paź 2004 09:15
    waszka.t
    Poziom 10  

    Dzięki za porady ale ciągle nie mam jasnej odpowiedzi .

    - co z tą rezystancją kabli czy ma znaczący wpływ na jakość iskry
    kable są nóweczki o przebiciach nie ma mowy
    reszta auta dobra w 100 % 0 błędów w sterowniku silnika

    0
  • #9 18 Paź 2004 06:57
    Adam Walko
    Poziom 12  

    Rezystancja przewodu,( szanowni PANOWIE, nie należy przewodów nazywać
    - kable
    . Wyraz "kable" w języku polskim najcżęściej stosowany jest do
    określenia przewodów wielożyłowych o grubych średnicach)
    zgodnie z zależnością: R= U/I : gdzie: R - opór przewodnika,
    U - napięcie,
    I - wartość prądu płynącego w
    przewodzie.

    Po przekształceniu wzoru do postaci I=U/R stwierdzamy, że: natężenie prądu
    I przepływającego przez przewodnik, jest wprost proporcjonalne do napięcia
    U na jego końcach i odwrotnie proporcjonalne do oporu R przewodnika.

    A więc podstawmy do wzoru wartości oporów w starych i nowych przewodach , porównując ze soba, wartości obu ułamków.
    Jeżeli mianownik ułamka jest większy dla przewodów nowych ( stwierdzono
    -większy opór, dla tych przewodów to wartość ułamka, a tym samym prąd przedostający się na świece w przypadku przewodów nowych będzie mniejszy, niż miał miejsce gdy stosowano przewody stare.
    Trzeba postawić sobie pytanie: Czy spadek wielkości tego prądu jest na tyle duży, że zakłóca poprawny przeskok istry?
    Dla równego rachunku przyjmijmy napięcie rzędu 20 kV do oporu 13 kohmów, to otrzymamy wartość prądu ok.1,5 A, natomiast dla przewodów
    starych wartość ta wynosiła ok.3,3 A,
    Widzimy więc, że ponad dwukrotny spadek wartości prądu, który trafia na
    świece może stanowić przyczynę niestabilnej pracy silnika.
    Jednak serdecznie namawiam do sprawdzenia tych rozważań w praktyce!
    Obawiam się, że bez wymiany ( namawiam do niej od pierwszego postu)
    przewodów na INNE, gdy brak idealnie pasujących, naprawdę wystarczą
    TYLKO INNE o podobnych parametrach jak stare. Chodzi przecież o próbę!
    Dawniej były nawet przewody kupowane w krążku. a odcinano takie
    długości jakie były potrzebne i nie spotkałem się z problemami wynikłymi
    z wymiany przewodów. Lecz prawie wszystko się niestety pokomplikowalo.

    0
  • #10 20 Paź 2004 00:39
    ger56
    Poziom 18  

    nowe przewody WN powinny miec zblizona opornosc do tych starych, najlepiej firmowe,

    0
  • #11 20 Paź 2004 06:35
    totem
    Poziom 14  

    adam woltko
    mam pytanie te prawo ohme nie mozna zastosowac do swiec i i kabli wysokiego napiecia
    po pierwsze swiece ma przerwe
    W=I * U
    Wchodzi na to ze moc jest 30KW nie przesadzajmy
    :)
    kable by tobie by odrazu sie stopilu a jak bys dotknal kabel wysokiego bylbys usmazony jak kurczak na roznie
    totem

    0
  • #12 20 Paź 2004 12:09
    Adam Walko
    Poziom 12  

    totem napisał:
    adam woltko
    mam pytanie te prawo ohme nie mozna zastosowac do swiec i i kabli wysokiego napiecia
    po pierwsze swiece ma przerwe
    W=I * U
    Wchodzi na to ze moc jest 30KW nie przesadzajmy
    :)
    kable by tobie by odrazu się stopilu a jak bys dotknal kabel wysokiego bylbys usmazony jak kurczak na roznie
    totem



    Ależ, oczywiście! Masz Całkowitą Rację. Występują tam takie
    właśnie moce! A jednak ( wzdrygam się przy stosowaniu w typ przypadku słowa"kable") , dotykałem osobiście, nie usmażyłem się jak kurczak,
    a ty proszę napisz (skoro zabierasz głos) dlaczego tak się stało?

    0
  • #13 20 Paź 2004 12:35
    000andrzej
    Poziom 37  

    Trzeba rozróżnić moc od wykonanej pracy czy też energii :idea:
    A przeskok iskry to nie przepływ prądu :?:

    0
  • #14 20 Paź 2004 23:31
    totem
    Poziom 14  

    cewka wysokiego ma bardzo naly prad na wturnym uzwojenu (bardzo cienki drucik) natezenie kilku mA ale wysokie napiecie 30KV
    iale nak masz wbudowany rozrusznik do serca to na twoim miejscu nie dotykal sie kabli.
    totem

    0
  • #15 21 Paź 2004 01:04
    makarena
    Poziom 15  

    U mnie silnik zaczął lekko szarpać na wolnych obrotach.
    Nocą zobaczyłem dyskotekę pod maską przy wilgotnym powietrzu.
    Wymieniłem przewody na nówki - i dupa !! Dalej świeciły
    Na dotakek potrafiło świecić na styku ze świecą mimo że styk był super
    Wymieniłem przewody na inne i to samo.
    Wymieniłem świece i jak ręką odjął - przewody nie świecą, na styku ze świecami też ciemno.
    A jak to jest u Ciebie ze świecami, może włąśnie warto je wymienić ??

    0
  • #16 21 Paź 2004 03:55
    totem
    Poziom 14  

    swiece sa nowa 4 elektrodowe platyna moze bedzie lepiej

    0
  • #17 21 Paź 2004 13:29
    makarena
    Poziom 15  

    Jak założyłem nowe świece bezelektordowe (BRISK) ślizgowe - znaczy się jedna elektroda na środku i iskra po specjalnym stozku przeskakuje do masy po całym obwodzie świecy to też nie chciało chodzić za dobrze - efekt dyskoteki pod maską mimo nowych przewodów.
    Z racji zamiaru założenia gazu wymieniłem na jednoelektrodowe i wszystko było ok.
    Do tych wynalazkowych świec podobno konieczna jest lepsza wydajność cewki i wyższe w związku z tym napięcie do prawidłowej pracy - u mnie właśnie raczej to się potwierdziło.

    0
  • #18 21 Paź 2004 14:48
    adam.o
    Poziom 15  

    Adam Walko napisał:

    Ależ, oczywiście! Masz Całkowitą Rację. Występują tam takie
    właśnie moce! A jednak ( wzdrygam się przy stosowaniu w typ przypadku słowa"kable") , dotykałem osobiście, nie usmażyłem się jak kurczak,
    a ty proszę napisz (skoro zabierasz głos) dlaczego tak się stało?


    Wybacz, ale większych bzdur chyba jeszcze nie słyszałem. Zapomniałeś chyba o oporności przerwy iskrowej na świecy, która nawet w momencie przeskoku iskry nie jest zerowa. Trzeba to rozważyć jako najzwyklejszy obwód elektryczny cewka - przewód zapłonowy - świeca - masa. Przecież prąd nie płynie przez same kable! Poza tym - jeżeli na pierwotnym uzwojeniu cewki jest napięcie 12V i prąd ok.4A, to jakim cudem na wtórnym może być 20kV i 3,3A?? Może to energia wzięta z kosmosu?
    Tym bardziej że te 30kW to nie moc iskry, a moc tracona na kablu w postaci ciepła.
    I jeżeli według Ciebie nie można przewodów nazywać kablami, to ja się Ciebie zapytam: co to są "grube średnice"?

    :arrow: waszka.t - wpływ kabli na energię iskry wcale nie jest taki duży, no chyba że masz mocno przeciążoną cewkę (cewki).

    0
  • #19 21 Paź 2004 23:53
    totem
    Poziom 14  

    moc cewki na wyskim jest bardzo mala rzedu kilki mA

    0
  • #20 22 Paź 2004 14:37
    adam.o
    Poziom 15  

    totem napisał:
    moc cewki na wyskim jest bardzo mala rzedu kilki mA

    Nie moc a wydajność prądowa.

    0
  • #21 22 Paź 2004 17:37
    totem
    Poziom 14  

    co to jest wydajmosc pradowa????? nigdy nie slyszalem o takiej jednostce

    0
  • #22 22 Paź 2004 19:15
    adam.o
    Poziom 15  

    Nie jednostce a parametrze, można to też nazwać opornością wewnętrzną żródła - im większa, tym mniejsza jest wydajność prądowa. Po prostu chodzi o to, jak duży prąd możemy czerpać z danego żródła przy danym spadku napięcia.

    0
  • #23 22 Paź 2004 20:23
    AndreD
    Poziom 10  

    Policzmy to :
    U = 12 V ( praktycznie ok 14 V ), J = 5 A czyli
    P ( moc) = U * J = 14 * 5 + 70 W ( watów).
    Zakładając przypadek idealny, czyli bez żadnych strat, te 70 watów
    wytracone zostanie na iskrze świecy.
    A zatem mamy: J = P/U czyli J = 70 W / 30000 V (woltów) = 0.0023 A = 2,3 miliampera.
    Czyli nawet jeśli kogoś "kopnie", to nie ma się czego obawiać, bo moć źródła jest za mała, aby to było niebezpieczne, chociaż dla szczególnie delikanych w palcach może to być nieprzyjemne.

    0
  • #24 22 Paź 2004 20:42
    waszka.t
    Poziom 10  

    Widze że temat się rozwija w różnych kierunkach , ale to dobrze może ktoś skorzysta z tych postów . Jest tak dzisiaj wyciągnąłem wszystkie przewody wysokiego napięcia ?kabelki ?
    w VR6 każdy praktycznie jest innej długości !!!!!!!!!!!!!!!!!!!
    Co się okazało na 100% rezystancja zależy od długości w tych PWN rdzeń węglowy .
    Najkrótszy ma 7k ohm najdłuższy 18 k ohm
    !!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
    Stary kabel ma 6 k ohm
    Kable nówki !!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

    CO WY NA TO ???????????

    0
  • #25 22 Paź 2004 21:18
    Mariusz Z.
    Poziom 19  

    A może masz uszkodzony rozdzielacz zapłonu? W moim Passacie tylko,że silnik 1.8 wymieniłem kopułkę i palec rozdzielacza i pomogło.

    0
  • #26 22 Paź 2004 21:53
    totem
    Poziom 14  

    AndreD
    NIe mozesz stosowac prawa Ohmatak bezposrednio do ukladu zaploniwego, to NIE jest prad staly ani zmieny co by mozna obliczys srednia pradu tylko prad impulsowy i obliczenia sa CALKIEM Z INNEJ BECZKI

    0
  • #27 23 Paź 2004 01:03
    AndreD
    Poziom 10  

    Gdyby chcieć opisać matematycznie procesy zachodzące podczas tworzenia iskry na świecy to masz całkowitą rację. Byłby to wywód całkiem niezrozumiały dla znakomitej większości z nas. Ja tylko chciałem powiedzieć, że efektywna moc cewki to raptem kilkadziesiąt watów i w tym zakresie się poruszamy. Na dodatek wysokie napięcie indukuje sie w obwodzie wtórnym w momencie przerywania obwodu pierwotnego cewki( taka zasada działania), więc budowa cewki ma kluczowe znaczenie i jest dopasowana zawsze do konkretnego modelu, samochodu.

    0
  • #28 23 Paź 2004 12:21
    waszka.t
    Poziom 10  

    No i tak .... pojechałem do sklepu kupiłem kable ze stałą rezystancją i już wiem że nie ma to wielkiego znaczenia ...może jest lepiej jeszcze nie zdążyłem po testować ale chyba nie ma dużej zmiany i to by było na tyle ...
    Rezystancja przewodu 6 ? 20 k ohm NIE MA WPŁYWU NA ISKRĘ
    Kosztowało mnie to 200 zł może chce ktoś kupić tanio nowy zestaw kabli do VR6
    Pozdrawiam .
    8O 8O 8O

    0
  • #29 23 Paź 2004 18:21
    adam.o
    Poziom 15  

    Ale te 70W to szcytowa moc impulsu i to wystarczy.

    0
  • #30 25 Paź 2004 20:28
    longines
    Poziom 26  

    Apropos potencjalnej wymiany przewodów na Bosch, Champion.
    Nie polecam. te 2 marki odgórnie ustawiają sie na bardzo dobrą współpracę w/w przewodów przy świecach własnej produkcji. Inne świece albo powodują dyskotekę, albo podwyższaja zuzycie paliwa. Nie wiem czym to jest spowodowane, być może własnie wspomnianą rezystancją.

    Najlepiej nie kombinować i nie próbowac poprawiać producenta samochodu :-(
    Jakie zaleca takie wstawiać kabelki. Wyjątkiem od tej reguły mogą być tylko świeczki (godne polecenia do rodzinnych samochodów są np. nasze Iskry - mają lepsze parametry w stosunku do naszych "kombinowanych" paliw).

    PS> To i tak nie na temat. Sorry.

    0