Witam Kolegów Elektroników
Zaznaczyć chcę na początku, że jestem zupełnym laikiem w temacie odzysku danych z HD proszę więc o wyrozumiałość.
Stałem się w piątek ofiarą „czarnej serii”. Bios nie widzi dysku i wszyscy fachowcy rozłożyli ręce. Zostałem sam na polu bitwy próbując się wziąć przy pomocy tego forum za bary z kłopotem. Z lektury wertowania forum zorientowałem się, że samemu można naprawić dysk zakupując wcześniej terminal dyskowy, jednakże jako laikowi brak mi łopatologicznej kolejności działań. Postanowiłem więc taką wynikłą z obserwacji Youtube i postów dotyczących tematu napisać i wrzucić pod krytyczną ocenę fachowców.
Jeszcze raz proszę o wyrozumiałość i poprawienie mojej logiki w razie błędów:
Naprawa uszkodzenia translatora i smartu
, jaka kolejność?
1. odpalenie systemu
2. Sprawdzenie terminala: zwarcie RX i TX i spr. czy jest echo
3. podpięcie terminala do dysku: RX, TX, GND (masa)
4. podpięcie USB terminala do kompa
5. podłączenie napięcia do dysku z zasilacza kompa
6. instalujemy terminal jako urządzenie
7. odpalenie programu Hyper Terminala (z akcesoriów Win XP)
8. w programie wpisuje Nowy i wciskam Conect
9. w Menadżerze Urządzeń znajduję terminal i sprawdzam na jakim porcie
się zainstalował np. COM 9
10. Wracam do Hyper Terminala i wciskam OK. ustawiam port na COM 9 i
zmieniam mu ustawienia na 38400 /8 /N/ 1/N (dla ST3500320AS fw SD15)
11. Jeśli dysk ma uszkodzony smart i translator w Hyper Terminalu pokaże
się:
LED:000000CC FAddr: 0024A051
LED:000000CC FAddr: 0024A051_
Po tym komunikacie terminal zostaje zablokowany i nie możliwe jest wydanie komend.
Dlatego trzeba go rozblokować
Aby rozblokować terminal trzeba:
1. Odłaczać dysk od zasilania,
2. Odizolować HSA (głowice) od PCB w tym celu wystarczy odkręcić 3 śrubki i
włożyć zapałkę albo kawałek plastyku
3. Podłączyć zasilanie ponownie.
4. Dysk odpali silnik i po chwili go zatrzyma
5. Gdy już będzie zatrzymany silnik, odłaczyć prąd, można wyjąć zapałkę
i przykręcić pcb jak należy,
6. Podlaczyć prąd i wciskamy CTRL+Z i w programie zobaczymy komunikat:
F3 T>
7. Podajemy komendę przejścia na poziom 2: F3 T>/2
8. Jesteśmy na poziomie 2>: F3 2>
9. I podajemy komendę zatrzymania silnika: F3 2>Z
Otrzymujemy taka odpowiedź dysku :
Kod:
Spin Down Complete
Elapsed Time 1.903 secs
F3 2>
10. Teraz podajemy komendę odpalenia silnika: F3 2>U
Otrzymujemy taka odpowiedź dysku :
Kod:
Spin Up Complete
Elapsed Time 6.407 secs
F3 2>
11. Wtedy podajemy komendę przejścia do poziomu 1.: F3 T>/1
I znajdujemy się na poziomie 1 F3 1>
12. Z tego poziomu wydajemy komendę N1: F3 1>N1
Gdy dysk powróci na poziom 1:
F3 1>
13. Wtedy odpinamy zasilanie od dysku
14. za chwilkę podpinamy ponownie
15. ponownie wciskamy CTRL+Z i jesteśmy na poziomie F3 T>
16. Teraz podajemy komendę przeliczenia translatora.
F3 T>m0,2,2,0,0,0,0,22
Gdy uzyskamy taka odpowiedz dysku :
Kod:
Max Wr Retries = 00, Max Rd Retries = 00, Max ECC T-Level = 00, Max Certify Rewr
ite Retries = 0000
User Partition Format Successful - Elapsed Time 0 mins 00 secs
F3 T>
17. odpinamy zasilanie
18. i podpinamy zasilanie ponownie.
Dysk został naprawiony i powinien bez restartu pokazać się nam w celu np. skopiowania z niego danych na inny nośnik.
Czy po restarcie systemu i podpięciu go normalnie dysk będzie widoczny i będzie już zachowywał się jak przed awarią? Czy trzeba mu jeszcze zaktualizować Firmware?
Cała procedura naprawy jest od kolegi Nirvanowca z jego postu: ja tylko próbowałem ją uszczegółowić na potrzeby laików o uwagi z innych postów i z Youtuba, choć niektóre komendy się troszkę różnią. Będę wdzięczny i na pewno nie tylko ja za poprawki i krytykę.
Pozdrawiam.

Zaznaczyć chcę na początku, że jestem zupełnym laikiem w temacie odzysku danych z HD proszę więc o wyrozumiałość.
Stałem się w piątek ofiarą „czarnej serii”. Bios nie widzi dysku i wszyscy fachowcy rozłożyli ręce. Zostałem sam na polu bitwy próbując się wziąć przy pomocy tego forum za bary z kłopotem. Z lektury wertowania forum zorientowałem się, że samemu można naprawić dysk zakupując wcześniej terminal dyskowy, jednakże jako laikowi brak mi łopatologicznej kolejności działań. Postanowiłem więc taką wynikłą z obserwacji Youtube i postów dotyczących tematu napisać i wrzucić pod krytyczną ocenę fachowców.
Jeszcze raz proszę o wyrozumiałość i poprawienie mojej logiki w razie błędów:
Naprawa uszkodzenia translatora i smartu
, jaka kolejność?
1. odpalenie systemu
2. Sprawdzenie terminala: zwarcie RX i TX i spr. czy jest echo
3. podpięcie terminala do dysku: RX, TX, GND (masa)
4. podpięcie USB terminala do kompa
5. podłączenie napięcia do dysku z zasilacza kompa
6. instalujemy terminal jako urządzenie
7. odpalenie programu Hyper Terminala (z akcesoriów Win XP)
8. w programie wpisuje Nowy i wciskam Conect
9. w Menadżerze Urządzeń znajduję terminal i sprawdzam na jakim porcie
się zainstalował np. COM 9
10. Wracam do Hyper Terminala i wciskam OK. ustawiam port na COM 9 i
zmieniam mu ustawienia na 38400 /8 /N/ 1/N (dla ST3500320AS fw SD15)
11. Jeśli dysk ma uszkodzony smart i translator w Hyper Terminalu pokaże
się:
LED:000000CC FAddr: 0024A051
LED:000000CC FAddr: 0024A051_
Po tym komunikacie terminal zostaje zablokowany i nie możliwe jest wydanie komend.
Dlatego trzeba go rozblokować
Aby rozblokować terminal trzeba:
1. Odłaczać dysk od zasilania,
2. Odizolować HSA (głowice) od PCB w tym celu wystarczy odkręcić 3 śrubki i
włożyć zapałkę albo kawałek plastyku
3. Podłączyć zasilanie ponownie.
4. Dysk odpali silnik i po chwili go zatrzyma
5. Gdy już będzie zatrzymany silnik, odłaczyć prąd, można wyjąć zapałkę
i przykręcić pcb jak należy,
6. Podlaczyć prąd i wciskamy CTRL+Z i w programie zobaczymy komunikat:
F3 T>
7. Podajemy komendę przejścia na poziom 2: F3 T>/2
8. Jesteśmy na poziomie 2>: F3 2>
9. I podajemy komendę zatrzymania silnika: F3 2>Z
Otrzymujemy taka odpowiedź dysku :
Kod:
Spin Down Complete
Elapsed Time 1.903 secs
F3 2>
10. Teraz podajemy komendę odpalenia silnika: F3 2>U
Otrzymujemy taka odpowiedź dysku :
Kod:
Spin Up Complete
Elapsed Time 6.407 secs
F3 2>
11. Wtedy podajemy komendę przejścia do poziomu 1.: F3 T>/1
I znajdujemy się na poziomie 1 F3 1>
12. Z tego poziomu wydajemy komendę N1: F3 1>N1
Gdy dysk powróci na poziom 1:
F3 1>
13. Wtedy odpinamy zasilanie od dysku
14. za chwilkę podpinamy ponownie
15. ponownie wciskamy CTRL+Z i jesteśmy na poziomie F3 T>
16. Teraz podajemy komendę przeliczenia translatora.
F3 T>m0,2,2,0,0,0,0,22
Gdy uzyskamy taka odpowiedz dysku :
Kod:
Max Wr Retries = 00, Max Rd Retries = 00, Max ECC T-Level = 00, Max Certify Rewr
ite Retries = 0000
User Partition Format Successful - Elapsed Time 0 mins 00 secs
F3 T>
17. odpinamy zasilanie
18. i podpinamy zasilanie ponownie.
Dysk został naprawiony i powinien bez restartu pokazać się nam w celu np. skopiowania z niego danych na inny nośnik.
Czy po restarcie systemu i podpięciu go normalnie dysk będzie widoczny i będzie już zachowywał się jak przed awarią? Czy trzeba mu jeszcze zaktualizować Firmware?
Cała procedura naprawy jest od kolegi Nirvanowca z jego postu: ja tylko próbowałem ją uszczegółowić na potrzeby laików o uwagi z innych postów i z Youtuba, choć niektóre komendy się troszkę różnią. Będę wdzięczny i na pewno nie tylko ja za poprawki i krytykę.
Pozdrawiam.