Elektroda.pl
Elektroda.pl
X

Search our partners

Find the latest content on electronic components. Datasheets.com
Elektroda.pl
Please add exception to AdBlock for elektroda.pl.
If you watch the ads, you support portal and users.

Natańsze & najlepsze RETRO - Tonsil GDN 16/10 i GDW 6.5

Audio_star 19 May 2016 22:25 66563 104
Tespol
  • #91
    398216 Usunięty
    Level 43  
    Przeczytałem ten temat, ze szczególnym uwzględnieniem treści propagowanych tu przez guru akustyki teoretycznej - Tomka Janiszewskiego.
    Powiem tak: Kolega ma dużo teorii w głowie, ale nie do końca kompletnej. Wydaje mi się, że uczepia się Kolega jakiejś części i na niej polega jak na Zawiszy, podczas, gdy cała reszta treści pozostaje celowo (?) pomijana.
    Przykład z porównaniem "dualnej" zwrotnicy do Altusowych jest zupełnie bez sensu i sam się Kolega podłożył wybierając ten przykład.
    Zwracanie uwagi na możliwie idealny przebieg charakterystyki impedancji kolumny - owszem, chwalebny, ale nie najważniejszy. Po co komu idealny przebieg impedancji gdy kolumna nie gra tylko skrzeczy, bo ma poorane zgrania fazowe?
    Przykładem złudnego przekładania nad zgranie fazowe impedancji jest jedna z firm (polskich) produkujących kolumny - co prawda estradowe, ale kolumny... Ich wyroby wręcz słyną ze złego brzmienia - mimo, że "impedancyjnie" są wręcz idealne...
    Z oczywistych względów nie podam nazwy firmy, ale większość Kolegów akustyków mających do czynienia z nagłośnieniem będzie wiedzieć o którą chodzi.
    Skoro więc pytającemu chodzi o jakość brzmienia; uważam, że wymuszanie na nim zupełnie innych priorytetów jest wręcz szkodliwe.
  • Tespol
  • #92
    pikarel
    Level 34  
    Zgadzam się w zupełności z kol. @398216 Usunięty i od siebie dodam:
    nikt w studiu nagraniowym nie spojrzy na coś innego, niż "białą" Yamahę z jednym kondensatorem i jednym dławikiem.
    I to nie dlatego, że realizator to snob, bezkrytyczny naśladowca albo idiota prosty:
    ktoś zaczął tego używać, ktoś inny przyszedł, posłuchał - i też zaczął, bo wrażenia słuchowe miał podobne, bo zestaw okazał się niepierdzącą kolumną, a niedługo stał się standardem przy ustalenia brzmienia nagrania, czyli tego, co potem będzie słuchane przez - być może miliony - innych :)

    Dziwactwa AudioVooDoo i akademickie wyliczenia zwrotnic były, są i będą
    - na to nie ma rady, jak na to, ze jest deszcz lub świeci słońce.
    Można tylko czasem przypominać, że się gdzieś ktoś zapędził.
  • Tespol
  • #93
    nagrywamy.com
    Level 29  
    pikarel wrote:
    "białą" Yamahę z jednym kondensatorem i jednym dławikiem.


    No no, NS10 ma zwrotnicę 12dB/okt ;)

    Natańsze & najlepsze RETRO - Tonsil GDN 16/10 i GDW 6.5
  • #94
    pikarel
    Level 34  
    nagrywamy.com wrote:

    No no, NS10 ma zwrotnicę 12dB/okt ;)


    Nie pamiętam modelu tych kolumn.
    Dawno, dawno temu rozbebeszyliśmy z kolegą jedną kolumnę w studiu, aby zobaczyć, jak są wykonane zwrotnice:
    kondensator i cewka na każdy głośnik.
    Nie liczyliśmy ilości zwojów, byłoby to bezcelowe, bo takie głośniki były nieosiągalne w Polsce, więc zrobienie kopii kolumn też.

    ZG15C niestety miały mniejszy o 2 cm głośnik niskotonowy, dlatego nie dorównywały brzmieniem tamtym Yamahom.
  • #95
    nagrywamy.com
    Level 29  
    pikarel wrote:
    nagrywamy.com wrote:

    No no, NS10 ma zwrotnicę 12dB/okt ;)


    Nie pamiętam modelu tych kolumn.
    Dawno, dawno temu rozbebeszyliśmy z kolegą jedną kolumnę w studiu, aby zobaczyć, jak są wykonane zwrotnice:
    kondensator i cewka na każdy głośnik.
    Nie liczyliśmy ilości zwojów, byłoby to bezcelowe, bo takie głośniki były nieosiągalne w Polsce, więc zrobienie kopii kolumn też.

    ZG15C niestety miały mniejszy o 2 cm głośnik niskotonowy, dlatego nie dorównywały brzmieniem tamtym Yamahom.


    Modelu nie musisz pamięteć, jest tylko jeden ;)

    Mniejszy jest, fakt. Zrobię "coś" z GDN 16/12 i własnousznie stwierdzę, jak to się ma do jamaszek ;)
  • #96
    pikarel
    Level 34  
    Napisałem tak, jak jest naprawdę - NIE PAMIĘTAM modelu kolumn, które rozbebeszyliśmy.
    Jednak przeglądając stronę z dokładnymi i kompletnymi opisami Yamaha - jest tych modeli kilka.
    Te, o którym piszę to kolumny NS10MC; jedyne poziome z maskownicą.
    Kolumny miały zawsze założone te maskownice, z emblematem YAMAHA,
    dlatego nie utkwił mi w pamięci ich dokładny model, chociaż słuchałem ich i patrzyłem na nie przez kilka lat :)
  • #98
    nagrywamy.com
    Level 29  
    Jak piszesz, dawno to było, więc może się pomylić ;)
    Sprawdziłem, bo może faktycznie przy głośnikach są jakieś elementy, a reszta schowana gdzie indziej - ale nie, cała zwrotnica jest na tylnej ściance i wygląda, jak powinna:

    Natańsze & najlepsze RETRO - Tonsil GDN 16/10 i GDW 6.5
    Natańsze & najlepsze RETRO - Tonsil GDN 16/10 i GDW 6.5
    Natańsze & najlepsze RETRO - Tonsil GDN 16/10 i GDW 6.5
  • #99
    pikarel
    Level 34  
    Po co to piszesz, jeśli juz w poście #94 napisałem:
    Quote:
    (...)kondensator i cewka na każdy głośnik.

    Czytaj wszysko, co napisałem, a GŁOŚNIK, to nie kolumna.
  • #100
    nagrywamy.com
    Level 29  
    pikarel wrote:
    Po co to piszesz, jeśli juz w poście #94 napisałem:
    Quote:
    (...)kondensator i cewka na każdy głośnik.

    Czytaj wszysko, co napisałem, a GŁOŚNIK, to nie kolumna.


    Jasne, tylko uściślam ;)
  • #101
    kopruch69
    Level 12  
    Witam.

    Po przeczytaniu tematu zakupiłem 2 szt. GDN 16/10 z alledrogo. Niby nowe NOSy w oryginalnych kartonach, jeszcze z talkiem na górnym zawieszeniu. Gram lampiakiem (~2,5W) na ZG15C i było dobrze. Po małych modyfikacjach wzmacniacza nawet na GDN 16/15 był już dół. Ale to co sie dzieje na GDN 16/10 to coś nie prawdopodobnego. Nie można sie oderwać od słuchania. W zasadzie można by wszystkiego słuchać od początku :). Nie mam pojęcia jak nisko to schodzi ale nie leje się i całość jest bardzo przejrzysta. Bez żadnych BR i innych modyfikacji skrzynek. Mam jednak pytanie odnośnie "zwrotnicy". Oryginalnie sam kondensator 2,2uF na GDW 9/15. Czy po zmianie GDN na 16/10 należało by dobrać ten kondensator inaczej ?
    Zaznaczam że nie chcę budować żadnej poważnej zwrotnicy tylko ew. przesunąć punkt podziału. Jestem zwolennikiem prostych rozwiązań bo się to u mnie sprawdza.
  • #102
    Tomek Janiszewski
    Level 32  
    kopruch69 wrote:
    Witam.

    Mam jednak pytanie odnośnie "zwrotnicy". Oryginalnie sam kondensator 2,2uF na GDW 9/15. Czy po zmianie GDN na 16/10 należało by dobrać ten kondensator inaczej ?

    Przede wszystkim oczekiwałbym odpowiedzi na pytanie jaka była impedancja oryginalnych kolumn, i jaką impedancję mają wstawione tam obecnie gumiaki. Bo od tego w pierwszym rzędzie (ściślej mówiąc od impedancji GDW) zależy właściwa pojemność kondensatora. Czy GDN16/10 ma impedancję taką jak GDW9/15 i jaka jest to impedancja?
    Quote:
    Zaznaczam że nie chcę budować żadnej poważnej zwrotnicy tylko ew. przesunąć punkt podziału. Jestem zwolennikiem prostych rozwiązań bo się to u mnie sprawdza

    A czy obecne brzmienie się sprawdza, a konkretnie czy odczuwalna równowaga pomiędzy tonami niskimi a wysokimi uległa zaburzeniu? Jeżeli się sprawdza, a przy tym impedancje GDN i GDW są jednakowe - to zostaw kondensator jaki jest, no chyba że byłby bipolarny, wtedy wymień na foliowy (nawet najlepszy MKP przy pojemności zaledwie 2,2µF będzie kosztował parę złociszy, pod warunkiem że nie będzie to audiofilski wyrób Miflexa za kilkaset PLN a przy tym wcale nie najlepszy bo polipropylenowo-papierowy :D ). Jeżeli jednak GDN16/10 ma 15Ω (bywały i takie) a GDW9/15 - 8Ω, to wskazane byłoby wymienić również i GDW na taki sam lub podobny (GDW6,5/1,5 albo GDW7/15) ale o impedancji 15Ω. W przeciwnym razie przy pełnej mocy na jaką pozwala GDN może dojść do przeciążenia GDW, a jeżeli wzmacniacz dostosowany był tylko do zespołów 15Ω - to i wzmacniacz może ulec przeciążeniu na częstotliwościach wyższych. Konsekwentnie, wraz z wymianą GDW na 15 - omowy należałoby wymienić i kondensator: z 2,2µF na 1÷1,5µF.
  • #103
    kopruch69
    Level 12  
    Przyjąłem że zg15c mialy zawsze te same glośniki. Kolumna jak i wszystkie głośniki mają 8ohm. No i poprawka – byl to gdn16/12 ale to chyba to samo. Jesli nie to zostawmy to ;).
    Kondensator jest żółty milflex 2,2uF. Jesli chodzi o pytanie czy jest dobrze. Wydaje mi się że srodka jest dosc duzo ale to jest odczucie względem poprzedniej konfiguracji. Ewentualnie prosiłbym o podanie wartosci i wyjaśnienie w ktorą stronę co się zmieni to może dobiorę coś doświadczalnie.
    Niby obowiązuje zasada " nie ruszaj...jak nie śmierdzi" ale z kolei Kramer mówił zicher jest zicher :)
  • #104
    Tomek Janiszewski
    Level 32  
    kopruch69 wrote:
    Przyjąłem że zg15c mialy zawsze te same glośniki. Kolumna jak i wszystkie głośniki mają 8ohm. No i poprawka – byl to gdn16/12 ale to chyba to samo.

    Skoro istotnie wszystkie głośniki miały i nadal mają 8Ω - to jest O.K. Na wszelki wypadek zapytałem, ponieważ 15Ω także się trafiały.
    Quote:
    Wydaje mi się że srodka jest dosc duzo ale to jest odczucie względem poprzedniej konfiguracji.

    Ma prawo tak być, ponieważ stosowany wraz z GDN16/15(12) głośnik wysokotonowy GDW9/15 ma o kilka dB lepszą skuteczność niż GDN16/10 a także stosowany wraz z tym ostatnim GDW6,5/1,5 w starym wykonaniu na śrubunku opisywany na początku tematu. Aby zmniejszyć skuteczność GDW9/15 można włączyć w szereg z nim kilkuomowy rezystor (ile - nie potrafię powiedzieć, sam zdecydujesz jak jest najlepiej) i dobrze byłoby jeszcze zbocznikować całość drugim rezystorem, tak dobranym aby wypadkowa impedancja GDW z dołączonymi rezystorami pozostała równa 8Ω. Spowoduje to stłumienie zarówno średniowysokich tonów (od 9kHz wzwyż kiedy to zaczyna działać GDW wraz z kondensatorem 2,2µF) jak i tych najwyższych (GDW9/15 ma wg katalogu działać aż do 20kHz).
    Alternatywą jest zmniejszenie pojemności kondensatora, np. do 1,5uF. Wówczas częstotliwości w okolicach 9kHz również zostaną stłumione, natomiast częstotliwości powyżej 13kHz będą przenoszone prawie bez zmian w stosunku do kondensatora 2,2µF.
    Dalsze przytłumienie częstotliwości średnich, zwłaszcza tych poniżej 9kHz kiedy to GDW z obecnym kondensatorem praktycznie i tak nie działa możliwe jest przez zastosowanie bardziej złożonej zwrotnicy. W najprostszym przypadku może ono polegać na włączeniu cewki w szereg z GDN, np. w okolicach 1mH.
  • #105
    ZWIRAS
    Level 9  
    Witam, a gdyby tak użyć paczek Unitra Fonica A17, GDN 16/10 i GDW 9/60, a zamiast B-R zastosować membranę bierną (z jakiegoś uwalonego GD 8") ? Próbował może ktoś takich zabiegów ? Według mnie wygląda takie rozwiązanie bardziej estetycznie i w większym stopniu wpisuje się w wygląd zestawów ZG. Co o tym sądzicie ?