Elektroda.pl
Elektroda.pl
X

Search our partners

Find the latest content on electronic components. Datasheets.com
Elektroda.pl
Please add exception to AdBlock for elektroda.pl.
If you watch the ads, you support portal and users.

[Scania 4]Błąd EBS-coś z pedałem

17 Jan 2011 19:04 5164 12
  • Level 15  
    Witam

    Przejdę odrazu do problemu.
    Scania 124L 420KM 6x2 ostatnia oś podnoszona.
    VIN-4405674

    Problem tkwi w pedale hamulca. Tz tak Mi się wydaje.
    ABS wywala błędy
    8/3(o tym wiem, swoją drogą wie ktoś gdzie można kupić czujnik zużycia klocków i za ile?)
    3/3 i tu jest problem wyczytałem, że to jakieś błędne wskazanie pedału hamulca w hamowaniu awaryjnym czy jakoś tak. Wszystko pasuje kiedy uderzę w hebel zapala się wszystko co może:P kontrolka ABS, RET i Braku powietrza + buczek.
    Kiedy wciskam powoli jest ok, ok, ok i kiedy jest już blisko podłogi słychać na zewnątrz jakby siłowniki dostały więcej powietrza i wszystko się zapala.

    później 2/1-brak błędów.

    RET wywala tylko, że błędy w jednostce ABS-u (13,39,49)

    Moje pytanie brzmi, czy ktoś się już z tym spotkał?? Nie wiem za bardzo gdzie szukać, sugerują, żeby sprawdzić pedał, nie mam za bardzo czasu, mierzyć wszystkiego.

    Może to jakaś typowa wada(nie wiem jakiś przetarty przewód) i Mi koledzy pomogą?
    [30.03.2021, darmowy webinar] Nowoczesna diagnostyka maszyn, monitorowanie i przewidywanie awarii. Zarejestruj się
  • Trucks specialist
    Z tym mierzeniem to nie przesadzaj. Nie ma tam az tak duzo mierzenia. Powinienes najpierw sprawdzic przewody i jesli okaze sie ze sa dobre to pewnie bedzie zawor do wymiany. Skoro wiesz co to za bledy to pewnie wiesz rowniez co i jak trzeba mierzyc. Jesli chodzi o czujnik zuzycia klockow to tez najpierw sprawdz przewody bo zdarzaja sie przerwy lub zwarcia i moze sie okazac ze niepotrzebnie zawracasz sobie glowe szukaniem czujnika zuzycia.
  • Level 15  
    Quote:
    Jesli chodzi o czujnik zuzycia klockow to tez najpierw sprawdz przewody bo zdarzaja sie przerwy lub zwarcia i moze sie okazac ze niepotrzebnie zawracasz sobie glowe szukaniem czujnika zuzycia


    przewody sprawdzone do modulatora wszystko oki, niestety to czujnik, kiedyś widziałem, że chyba firma Truck Line robi zamienniki(wiadomo knorr odpada bo ich ceny to kpina:)

    jutro pomierzę i ogarnę co tam się dzieje, a jak przewody oki to który to zawór może być uwalony?
  • Helpful post
    Trucks specialist
    glowny zawor hamulcowy czyli ten co masz pod pedalem hamulca ale od zewnatrz pod maska. Sa w nim dwa potencjometry i moze ktorys z nich chrzani sprawe. Sprawdz przewody pomiedzy nim a ECU i zasilanie.
  • Diesel injection systems specialist
    Charakterystyka czujnika (potencjometrów) pedału hamulca nie gra z czujnikami ciśnienia. Jeśli to EBS 2.2 zawór do wymiany.
  • Level 15  
    jest to EBS 2.1 zaraz idę pomierzyć co się da.
  • Diesel injection systems specialist
    W EBS 2.0 i 2.1 charakterystykę wprowadza się programem SP2 w serwisie Scanii.
    Proponuę aby auto zjawiło się w serwisie Scanii.

    Czujniki zużycia nie są przypadkiem połączone dodatkowo z dodatkowym przewodem na klockach. Wyeliminowanie tego obwodu i podłączenie tylko z czujnikiem zużycia na zacisku wyeliminuje problem usterki czujnika zużycia pod warunkiem że ten w zacisku jest dobry. Przewody czujników zużycia w EBS 2.0 i 2.1 były najczęstszą przyczyną tych usterek.
  • Level 15  
    Przewody na klockach już wyeliminowałem:P Na niektórych kołach wyeliminowali to już Holendrzy(przewody zlikwidowali i połączyli ze sobą(czasami tam śniedziało i trzeba było to poprawiać) został tylko czujnik w zacisku). Nie mogę nigdzie dostać zamiennika tego urządzonka.

    Napewno uwalony jest czujnik w zacisku, kiedyś jeden mi się udało naprawić(wystarczyło przeczyścić pole potencjometru), a w tym podczas czyszczenia brud zszedł z polem:)

    co do głównego zaworu, nie miałem kiedy pomierzyć, tylko przejechałem się, auto zachowuje się normalnie, normalnie hamuje, kiedy mocno dam po heblach wtedy uaktywnia się błąd(ABS, RET i AIR BRAKE świecą), lecz auto nadal jeździ normalnie, ABS chodzi, Retarder też, ciekawy jestem co będzie jak dostanie ładunek, czy nie zacznie wtedy zachowywać się "opornie"

    Widzę, że w SP2 jest funkcja kalibracji zaworu serwisowego, więc pewnie nawet jeśli to on, to po wymianie trzeba będzie odwiedzić Panów 500zł za 30min:P

    a jest możliwość, że on chodzi tylko trzeba go poddać kalibracji?
    zjedzie z trasy to podłącze ją do Texy, zobaczymy co tam pokaże.
  • Diesel injection systems specialist
    Czujnik zużycia podaje napięcie od 0.5V 0% do 3.5V 100% a sam czujnik zasilany jest 5V. Pomysłów na naprawę jest sporo, np. połączenie sygnału sprawnego czujnika z wejściem modulatora który ma niesprawny czujnik (1 strona monitorowana), albo dzielnik rezystorowy z przewodem masowym na klockach jak w EBS 2.0 i 2.1(tylko minimum)
  • Level 15  
    Problem z pedałem rozwiązany.

    Przyjrzałem się temu urządzeniu, wyszło, że są tam tylko dwa potencjometry.

    Jeżeli byłoby coś z przewodami, problem występował by za każdym razem, a nie tylko kiedy pedał wciśnie się w podłogę.
    Pomyślałem, że może coś z tymi potencjometrami się dzieje. Z racji tego, że ja jak i drugi kierowca jeździmy dosyć delikatnie hamowanie awaryjne, ogólnie jakieś mocniejsze wciśnięcie pedału(80% hamuje retarder:P) zdarza się bardzo rzadko. Pomyślałem, że może po prostu na potencjometrach jakaś warstwa tlenku się pojawiła i zmienia wartość rezystancji.

    Tak z 20-30 razy zrobiłem pełne ruchy pedałem hamulca. Problem ZNIKNĄŁ:):)
    Usunąłem błędy z kompa EBS-u, wczoraj wróciłem z trasy 2,5tys km i problem się nie pojawił:D Hamulce działają wzorowo. Niewiem może to będzie działać chwilę, ale i tak się ciesze:P

    Co do czujników to najchętniej ten jeden bym wymienił, nie chce robić partyzantki, w końcu to HAMULCE.

    W załączniku daję katalog firmy truckline(gdzieś to kiedyś dostałem), jest tutaj wszystko do zacisków hamulcowych knorr-bremse, zarówno pojedyńcze części, jak i całe komplety do regeneracji. Może się komuś przyda.
    Attachments:
  • Level 14  
    pogratulowac znalezienia przyczyny.
    Tylko obawiam sie, że to jest tylko chwilowe i tak bedzie konieczna wymiana potencjometru.
  • Diesel injection systems specialist
    BanTir wrote:
    ... nie chce robić partyzantki, w końcu to HAMULCE.

    Właśnie to aż hamulce!
  • Level 15  
    Quote:
    Tylko obawiam sie, że to jest tylko chwilowe i tak bedzie konieczna wymiana potencjometru.


    niestety mam podobne przeczucie, ale oby jak najdłużej było oki:P