Elektroda.pl
Elektroda.pl
X

Wyszukiwarki naszych partnerów

Wyszukaj w ofercie 200 tys. produktów TME
Europejski lider sprzedaży techniki i elektroniki.
Fibaro Fibaro
Proszę, dodaj wyjątek elektroda.pl do Adblock.
Dzięki temu, że oglądasz reklamy, wspierasz portal i użytkowników.

Jak zapobiec wychłodzaniu się bojlera?

asdf1984 19 Sty 2011 18:23 14030 27
  • #1 19 Sty 2011 18:23
    asdf1984
    Poziom 8  

    Witam serdecznie.
    W poniższym schemacie przedstawiam obecny stan instalacji (instalacja zamknięta), proszę o pomoc przerobienia jej tak aby nie dochodziło do wychładzania bojlera. Pompką do CO steruje sterownik SP 100.
    Musze zaznaczyć że w okresie letnim zostanie wymieniony piec na DEFRO OPTIMA PLUS 18 lub coś podobnego.
    Zaznaczam instalacja została wykonana przez fachowca.

    2 27
  • Fibaro
  • #2 19 Sty 2011 19:33
    Romulus7874
    Poziom 26  

    Proponuję założenie zaworu zwrotnego na zasileniu bojlera .

    0
  • #3 19 Sty 2011 19:47
    asdf1984
    Poziom 8  

    Dziękuje za odpowiedź.
    Ale w moimi przypadku pompka pracuje do granicznej temperatury 40 C i jeżeli piec wygasza się to w tym momencie odbiera temperaturę nagrzanej wody w bojlerze, chyba zawór zwrotny nie powstrzyma tego efektu.

    0
  • #4 19 Sty 2011 19:54
    Piotr Pajkert
    Poziom 31  

    Witam!
    To przykre. Co wieczór schodzę do kotłowni i zakręcam 2 zawory od CWU. :cry:
    Myślę o zastosowaniu elektrozaworów. Ale są drogie, poza tym trochę kondycji nie zaszkodzi.
    Cześć!

    0
  • #5 19 Sty 2011 19:59
    asdf1984
    Poziom 8  

    A czy jeden nie wystarczy na zasilaniu ?

    0
  • #6 19 Sty 2011 20:07
    Piotr Pajkert
    Poziom 31  

    Witam!
    Tak. Ale przy średnicy rur powyżej 0,5 cala, następuje wymiana ciepła.
    Cześć!

    0
  • #7 19 Sty 2011 20:19
    asdf1984
    Poziom 8  

    Dziękuje Piotr, ale do sterowania elektrozaworem muszę posiadać jeszcze jakiś termostat (jak to połączyć). Nie wiem czy taniej nie wyjdzie zamontować drugą pompkę do CWU z sterownikiem różnicowym, tylko jak powstrzymać aby pompka CO nie oddziaływała na CWU

    1
  • #8 19 Sty 2011 20:41
    artur527
    Poziom 17  

    Witam !
    Masz fachowo zrobione podłączenie to fakt, są zawory na dojściu i wyjściu z wężownicy, ale to i tak niewiele daje ponieważ masz zbiornik 150 litrów i gdy tylko puszczasz gorącą wodę to do bojlera dochodzi od razu zimna woda i się miesza z gorącą przez co i tak masz duży spadek temperatury. Proponuję zakup drugiego ocieplanego zbiornika ( bez wężownicy ) i połączenie ze sobą dwóch zbiorników przez zawór zwrotny, przez co ten bojler co masz będzie nagrzewał wodę i dopuszczał do drugiego gorącą wodę ( przez co nie masz straty temperatury) a drugi będzie tylko magazynował cały czas goracą wodę i się nie wychłodzi bo zawór nie puści wody na pierwszy zbiornik.
    Jak zapobiec wychłodzaniu się bojlera?

    0
  • #9 19 Sty 2011 20:47
    asdf1984
    Poziom 8  

    A jakaś inna propozycja, ponieważ nie mam na tyle miejsca z montażem drugiego zbiornika.

    0
  • Fibaro
  • #10 19 Sty 2011 20:59
    artur527
    Poziom 17  

    :D Nic innego nie wymodzisz bez drugiego zbiornika - problem będziesz miał cały czs ten co masz

    0
  • #11 19 Sty 2011 21:09
    asdf1984
    Poziom 8  

    Dziękuje Artur za odpowiedź.
    A jeżeli bojler był by jeden większy ?

    0
  • Fibaro
  • #12 19 Sty 2011 21:38
    artur527
    Poziom 17  

    To nie przeszkadza może być jeden większy ( przy tego typu podłaczeniach powinno sie stosować jeszcze pompe cyrkulacyjną ) ale normalne połączenie z zaworem zwrotnym w Twoim przypadku uważam za lepsze. Choć cyrkulacje i tak musisz zrobić między zbiornikami z zaworem kulkowym. Nagrzewasz oba jednocześnie po czym zamykasz zawór cyrkulacji i masz ciągle ciepłą wodę, i ciągły dopływ ciepłej wody ze zbiornika 1 do 2. Do obrazka wyżej nie dorysowałem cyrkulacji ale wiadomo że ma być :D

    1
  • #13 20 Sty 2011 16:54
    Andrzej_;)
    Poziom 13  

    W tym przypadku chodzi (jak się domyślam) o to że po spadku temperatury w piecu, przestaje pracować pompka. Następnie funkcję kotła przejmuje zbiornik (bojler) i grawitacyjne (bez pompki) wymusza przepływ ciepłej wody w instalacji kosztem temperatury zgromadzonej w bojlerze.

    Innymi słowy problemy sa dwa.
    1. wychładzanie się bojlera na skutek grawitacyjnego obiegu ciepłej wody.
    2. wychładzanie się objętościowo wody w bojlerze - spowodowanym dopływem zimnej wody po upuszczeniu ciepłej.

    Jak walczyć z tymi przypadłościami:

    ad.1. Po montażu zaworu zwrotnego na zasilaniu wężownicy zbiornika, pasożytniczy grawitacyjny obieg przestanie działać.

    ad.2. W celu utrzymania jak najdłużej ciepłej wody w bojlerze stosuje się zbiorniki pionowe - woda ciepła pobierana jest z góry zbiornika (ciepła woda jest mniej gęsta niż zimna i zawsze zbiera się u góry zbiornika) natomiast dopływ zimnej wody robi się na dole. Wtedy ciepła woda nie miesza się tak ochoczo z zimną.

    0
  • #14 20 Sty 2011 22:50
    posejdon-40
    Poziom 11  

    Witam.
    A ja proponuje koledze najpierw przymknąć zawory prawie do maxa na zasilaniu i powrocie z wężownicy lub mniej zasilanie,a więcej powrót,przecież wymiennik nie jest priorytetem na teraźniejszy okres grzewczy.Skoro one są zastosowane to trzeba je wykorzystać,przynajmniej na próbę zanim się dostosujesz do rad kolegów( to nic nie kosztuje,a może pomóc) Ja mam tylko na zasilaniu do wężownicy przymknięty i po wygaśnięciu kotła w nocy mam rano wrzątek,ale też sterownik mam nastawiony na 45 stopni(załącz pompę).Warto spróbować,może będzie lepiej.
    Pozdrawiam.

    0
  • #15 21 Sty 2011 03:08
    tusiu81
    Poziom 2  

    asdf1984 napisał:
    Witam serdecznie.
    Zaznaczam instalacja została wykonana przez fachowca.

    Czy mógłbyś wkleić jakieś zdjęcia?
    Podejrzewam, że albo coś źle narysowałeś, albo padłeś ofiarą pseudo-fachowca.

    Zawór różnicowy w układzie zamkniętym i w dodatku na powrocie? Nie wierzę :)
    Poza tym skąd tam się wzięło naczynie wyrównawcze? Może pomyliłeś z naczyniem przeponowym?

    3
  • #16 21 Sty 2011 03:39
    guard10
    Poziom 28  

    Witam u mnie stosuja tak zwane koszulki pomaga to dobrze ,otulina na baniak.Pozdrawiam

    0
  • #17 21 Sty 2011 08:19
    mirrzo

    Moderator - Systemy Grzewcze

    asdf1984 napisał:
    W poniższym schemacie przedstawiam obecny stan instalacji (instalacja zamknięta)


    Pilnie otwórz układ

    artur527 napisał:
    Masz fachowo zrobione podłączenie to fakt...


    Kpina! Między kotłem, a naczyniem wzbiorczym otwartym nie może być żadnych zaworów.

    Andrzej_;) napisał:
    2. wychładzanie się objętościowo wody w bojlerze - spowodowanym dopływem zimnej wody po upuszczeniu ciepłej.


    Z pustego i Salomon nie naleje

    3
  • #18 21 Sty 2011 14:24
    Andrzej_;)
    Poziom 13  

    mirrzo napisał:

    Andrzej_;) napisał:
    2. wychładzanie się objętościowo wody w bojlerze - spowodowanym dopływem zimnej wody po upuszczeniu ciepłej.


    Z pustego i Salomon nie naleje


    To prawda ale można starać się minimalizować straty.

    Także się zgadzam że pomiędzy zbiornikiem wyrównawczym z zaworami bezpieczeństwa nie powinno być żadnych zaworów.
    Innymi słowy powinien być on połączony bezpośrednio z kotłem.

    0
  • #19 21 Sty 2011 19:23
    mirrzo

    Moderator - Systemy Grzewcze

    Andrzej_;) napisał:
    Także się zgadzam że pomiędzy zbiornikiem wyrównawczym z zaworami bezpieczeństwa nie powinno być żadnych zaworów.
    Innymi słowy powinien być on połączony bezpośrednio z kotłem.


    TYLKO układ otwarty. Po co więc zawory bezpieczeństwa ?

    0
  • #20 21 Sty 2011 21:04
    artur527
    Poziom 17  

    mirrzo napisał:
    asdf1984 napisał:
    W poniższym schemacie przedstawiam obecny stan instalacji (instalacja zamknięta)


    Pilnie otwórz układ

    artur527 napisał:
    Masz fachowo zrobione podłączenie to fakt...


    Kpina! Między kotłem, a naczyniem wzbiorczym otwartym nie może być żadnych zaworów.

    Andrzej_;) napisał:
    2. wychładzanie się objętościowo wody w bojlerze - spowodowanym dopływem zimnej wody po upuszczeniu ciepłej.


    Z pustego i Salomon nie naleje


    Bez urazy ośmieszasz się - czy widziałeś układ zamknięty bez zaworu bezpieczeństwa ? bo ja nie ! Autor posrtu na pewno ma naczynie przeponowe a nie zbiornik wyrównawczy, skoro to układ zamknięty, a zamontowane ma 2 dla bezpieczeństwa, nie widzę potrzeby otwierania naczynia ( chociaż masz rację bardziej jestem przekonany do układów otwartych )

    Dodano po 14 [minuty]:

    W układzie zamkniętym zawór bezpieczeństwa chroni kocioł grzewczy przed wysokim ciśnieniem podczas zagotowania cieczy, zwracam uwagę dla moderatora MIRRZO aby trzymał się tematu wychładzania bojlera ( tak jak my musimy ) a swoje opinie na temat układów zamkniętych i otwartych w tym przypadku zachował dla siebie - bez urazy ( chociaż bana dostane to się chociaż odgryze haha ):D - bo moderator ma zawsze racje .

    0
  • #21 22 Sty 2011 10:59
    szymonjasiu
    Poziom 19  

    1.Tak jak pisał tusiu81 pompa +zawór różnicowy na zasilanie.
    2.Otworzyć układ zapoznać odpowiednie instytucje z twórczością tego instalatora-im szybciej tym lepiej -mniej osób ucierpi.
    Do artur527 :
    nie wypowiadaj się w temacie o którym nie masz pojęcia , przez twoje posty ktos tkwiący w błedzie może mieć wachania .

    do asdf1984:
    Możesz załozyć pompe ładującą na zasilaniu zasobnika+zawór zwrotny na powrocie z zasobnika. Uzyskasz wtedy priorytet CWU, dzięki czujnikom np. przylgowym w tańszej opcji zasobnik bedzie ładowany tylko w określonych temperaturach pracy kotła, lub bedziesz mógł go wyłączyć a całą moc skierować na obieg CO. Przy lepszym sterowaniu można go ładować w określonych godzinach (np. raz dziennie) a zaoszczędzoną energię przekazać do układu CO. Rozwiazanie napewno tańsze niż elektrozawory.

    0
  • #22 25 Sty 2011 20:12
    asdf1984
    Poziom 8  

    Dziękuje za odpowiedzi.
    Tak mam zainstalowane naczynie przeponowe, oraz zawór ja go nazwałem różnicowy, ale jego zadaniem jest wymusić obieg w momencie braku prądu (nie wiem czy to poprawna nazwa).

    0
  • #23 05 Lut 2011 18:17
    asdf1984
    Poziom 8  

    Mam jeszcze pytanie czy jest możliwość zastosowanie zaworu czterodrożnego na zasilaniu, bez konieczności przenoszenia pompki na zasilanie.

    0
  • #24 07 Lut 2011 18:13
    TypeMutineer
    Poziom 21  

    Witaj.Popełniasz błąd pozwalając pompce pracować do tak niskiej temperatury 40C. Ustaw niech się wyłącza przy 60C. Rozgrzewaj piec do 70/80C.
    Ja rozpalam o godzinie 17.O godzinie 19/20 korzysta cała rodzina. Piec grzeje
    wodę do godziny 21/22.Potem pompka przy temperaturze 60C się wyłącza .
    Zawór górny na pionie zamknięty. Woda rano wrzątek :D
    Bojler 200L zrobiony z hydroforu owinięty wełną mineralną 20cm.
    Trzyma ciepłom wodę 24godziny.
    Zmień technikę grzania ciepłej wody.

    0
  • #25 13 Lut 2011 16:21
    strucel
    Poziom 27  

    Panowie pozwole sie podpiac - ten sam problem, nawert schemat prawie identyczny jak u autora - zbiornik plaszczowy elektromet wgj-g120 o przeplywie wody grzewczej wg dokumentacji 1,65 m2/h(w dokumentacji jest chyba blad i powinny byc m3/h) -przylacza do kotla 1" chcialbym sterowac to elektrozaworem ktory juz mam tyle ze jest 1/2" .
    Elerktrozawor burkert 0290 a 12
    http://www.burkert.com/products_data/datasheets/DS0290-Standard-EU-EN.pdf niby przeplyw max 2,8m3/h .I teraz czy te przeplywy sa porownywalne tzn czy zawor nie bedzie mi dlawil za mocno zasilania bojlera? I drugie tzn czy
    "Duty cycle - 100% continuous cycle" oznacza ze zawor moze pracowac caly czas pod napieciem i sie nie przegrzeje?

    1
  • #26 25 Maj 2012 09:26
    Tommeck.A
    Poziom 9  

    Czy problem jest już rozwiązany? Moim zdaniem (pomijam całą dyskusję nt układu otwartego/zamknietego) błąd jest banalny. Powrót z bojlera powinien być włączony pod pompką, która jest zamontowana na powrocie. Pompa się włącza i wysysa zimną wodę z góry (a więc i z bojlera i z CO). A po poprawce, załączona pompa będzie pobierać wodę tylko z CO, a bojler będzie nienaruszony i woda będzie ciepła (schładzając się tylko z powodów strat w stosunku do temperatury otoczenia). Dodatkowo na zasilaniu bejlera zamontuj zawór zwrotny.

    0
  • #27 28 Maj 2012 20:38
    Inicjusz
    Poziom 12  

    Przyznam, że trochę tego Tommeck nie rozumiem.
    W takim jak proponujesz połączeniu, przewody powrotu i zasilania z c.o. dla wymiennika będą tłoczne.
    Jak zatem będzie się podgrzewać woda w wymienniku?

    0
  • #28 29 Maj 2012 07:28
    Tommeck.A
    Poziom 9  

    Miałem podobną sytuację. Z kilkoma wyjątkami. Latem bojler 200l zasilany jest przez kolektor słoneczny. A przed wejściem do bojlera mam pompę obiegową do CWU i zawór zwrotny. Co za tym idzie, są dwie pompy (CO i CWU) sterowane sterownikiem z kotła. Sytuacja była taka, że po włączeniu tylko pompy CO (CWU OFF) temp wody w bojlerze spadała. Teraz przerobiłem jak na poprawionym na zielono rysunku, i jest OK. Pompa CO rusza, ale nie pobiera wody z baniaka, tylko z obieku CO.
    Jak zapobiec wychłodzaniu się bojlera?

    0
TME logo Szukaj w ofercie
Zamknij 
Wyszukaj w ofercie 200 tys. produktów TME
TME Logo