Elektroda.pl
Elektroda.pl
X
Proszę, dodaj wyjątek www.elektroda.pl do Adblock.
Dzięki temu, że oglądasz reklamy, wspierasz portal i użytkowników.

SCANIA R480 czarny dym, większe spalanie

satsun 21 Sty 2011 15:23 9563 11
  • #1 21 Sty 2011 15:23
    satsun
    Poziom 15  

    Witam,
    co może być przyczyną większego spalania( wcześniej poniżej 30, teraz 32l przy tym samym ładunku i trasie)? Auto lubi też przykopcić na czarno podczas jazdy, a szczególnie pod górkę.
    Oleju w intercoolerze nie ma. Czujnik ciśnienia i temperatury teoretycznie działa. Filtry wymienione. Przepływomierz czysty.
    Na diagnostyce nic nie wyszło. Pompowtryskiwacze w porządku wg komputera.
    Posiada też drugą turbinę(turbocompound) jeśli to by miało jakieś znaczenie.
    Jakieś pomysły co można jeszcze sprawdzić? Ciśnienie doładowania niby w porządku. Auto nie jest słabe.
    W pobliżu jest scania z tym samym silnikiem, objawy też bardzo podobne, troche bardziej dymi na czarno.

    1 11
  • #2 21 Sty 2011 18:54
    serwis_gh
    Specjalista - układy wtrysku Diesel

    Czarny dym to w/g logiki za mało powietrza albo za dużo paliwa.
    PS.
    Trafiają do mnie często PW z wiadomościami jak sprawdzić czy kierowca nie oszukuje nie kradnie ile powonno spalić a nigdy nie otrzymałem wiadomości od kierowcy co zrobić aby auto mniej paliło.
    Scania powinna spalić z tym silnikiem 34 litry paliwa (840g/litr) na 100km 38ton wg. SCOP na płaskiej drodze przy bezwietrznej pogodzie. Zadowolony?
    A przy symulacji trasy na autostradzie z 1 zatrzymaniem i prędkości 85 to masz 37 literków!
    Dziękować kierowcy co wyrabia autem z Euro4 taką normę!

    4
  • #3 22 Sty 2011 14:11
    satsun
    Poziom 15  

    Ja wiem jakie są przyczyny czarnego dymu. Ale tu chodzi o konkretne przyczyny, co to powoduje, bo ja już nie mam pojęcia.
    Wymiana czujnika ciśnienia/temp lub przepływomierza to jednak nietania sprawa a nie wiadomo czy coś da. Wymiana z dobrego na nowe jest bezsensu,a podmienić nie mam jak.
    Tym bardziej, że to nie pierwszy przypadek tego silnika z takimi objawami.
    Może jakieś wskazówki co można jeszcze sprawdzić?

    Jeszcze taka uwaga od kierowcy - jadąc pod górę jest czarny dym, a z góry iskry z wydechu idą ( spalają się sadze ze względu na duże EGT czyli czarny dym ?)

    Ładunek to około 17t, kierowca jeździ długo, trasa to takie kółko przez zagranicę i wcześniej na jednym tankowaniu dał radę zrobić całą trasę, teraz brakuje trochę i ten czarny dym...

    Tak przy okazji, pytanie dot. EGR, przy zaślepieniu wiadomo wyskakuje błąd dot. spalin. Znajomy w takim samym silniku z zagranicy ma zaślepione i nie ma żadnych błędów, wiesz może jak to jest zrobione? Softowo wyłączone jakoś?

    1
  • #4 22 Sty 2011 20:35
    wilu2
    Poziom 12  

    satsun napisał:
    Jeszcze taka uwaga od kierowcy - jadąc pod górę jest czarny dym, a z góry iskry z wydechu idą ( spalają się sadze ze względu na duże EGT czyli czarny dym ?)


    Sprawdź poziom oleju w silniku bo o ile wiem z moich doświadczeń w takim przypadku może być winna turbina.

    0
  • #5 23 Sty 2011 12:59
    satsun
    Poziom 15  

    Turbina jest w porządku, w wężach od IC nie ma oleju.

    0
  • #6 23 Sty 2011 13:59
    wilu2
    Poziom 12  

    satsun napisał:
    Turbina jest w porządku, w wężach od IC nie ma oleju.


    Nie musi być olej w IC. Turbina pobiera olej z silnika i może przepuszcza w tłumnik wydechowy.
    Czarny dym i iskry z wydechu objawy na turbinę.

    P.S. to tylko moje podejrzenia

    0
  • #7 24 Sty 2011 11:21
    satsun
    Poziom 15  

    wilu2 napisał:

    Nie musi być olej w IC. Turbina pobiera olej z silnika i może przepuszcza w tłumnik wydechowy.
    Czarny dym i iskry z wydechu objawy na turbinę.

    P.S. to tylko moje podejrzenia


    To jak to zdiagnozować? Sprawdzając stronę wydechową przy turbinie? Poza tym oleju powinno ubywać, a tak nie jest

    EDIT: Dowiedziałem się, że w tej co iskry i czarny dym trochę bierze, ale wtedy nie powinna kopcić na niebiesko?

    0
  • #8 25 Sty 2011 08:46
    BanTir
    Poziom 15  

    spaliny pierw idą przez turbinę, a później przez turbocommpund, może tam trzeba szukać przyczyny?

    0
  • #9 25 Sty 2011 11:56
    serwis_gh
    Specjalista - układy wtrysku Diesel

    BanTir napisał:
    spaliny pierw idą przez turbinę, a później przez turbocommpund, może tam trzeba szukać przyczyny?
    Jest jeszcze katalizator który często się zapycha. Ale pewnie brakowałoby mocy.

    0
  • #10 30 Cze 2011 23:28
    satsun
    Poziom 15  

    Ponawiam pytanie, teraz auto strasznie kopci, na ramie jest osadzona sadza a w katalizatorze też ładnie było zawalone. Wtryski? Czy jakieś inne typowe objawy lub czujniki?

    Jest jakiś sensowny sposób na sprawdzenie wtrysków na samochodzie? Sprawdzenie AFR na każdym kanale wydechowym? Temperatury?

    0
  • #11 09 Lip 2011 11:36
    tomek5497
    Poziom 9  

    1. jeśli chodzi o dymienie na czarno to przyczyn może być kilka
    a. uszkodzone wtryskiwacze należy sprawdzić czy nie kropelkują
    b. nieszelność układu doładowania (turbo IC itp)tylko wtedy bedą odczuwalne spadki mocy
    Zaznaczam że przy obecności oleju w IC autko będzie dymić na niebiesko.

    Co do zaślepiania zaworu EGR to należy udać się do fachowca elektronika który usunie zawór EGR z oprogramowania ECU .Sam usuwam takie rzeczy i zysk jest niewspółmierny.Samo zaślepienie EGR spowoduje przejście w system awaryjny i mogą być niespodzianki...

    0
  • #12 09 Lip 2011 15:15
    satsun
    Poziom 15  

    A cóż to za fachowiec elektronik? W serwisie niestety tak ot tego nie zrobią bo soft do ecu jest zmieniany zewnętrznie ;/. A jakieś oszukanie jest realne? W SDP3 bez zewnętrznej ingerencji (czyli soft musi być jakoś wysłany i pobrany do centrali, podobno...) nie da się. A różnie na takie cuda patrzą, w końcu bez EGR ekologia się zmienia.

    0