Elektroda.pl
Elektroda.pl
X
Proszę, dodaj wyjątek www.elektroda.pl do Adblock.
Dzięki temu, że oglądasz reklamy, wspierasz portal i użytkowników.

fiesta mk5 problem z ogrzewaniem, ominięty elektrozawór etc

andco 22 Sty 2011 22:30 8502 14
  • #1 22 Sty 2011 22:30
    andco
    Poziom 13  

    Czytałem, szukałem, nie znalazłem odpowiedzi na mój problem. Jest wiele o nagrzewnicach i termostatach, lecz nie ma tego co niżej opisuję.

    Opsuję problem:
    W fieście 1.8 td z 2000r nie ma ogrzewania. Dowiedziałem się, że ma elektrozawór. Ten był podejrzany o to, że blokuje płyn w stronę nagrzewnicy, więc ominąłem go za pomocą dwóch miedzianych rurek. I teraz co mnie dziwi. Gdy silnik jest już gorący a dmuchawa chodzi na dowolnym biegu, gorący płyn idzie do nagrzewnicy ale wraca zimny. Nawet nie chłodny tylko zimny. Niby logiczne, ale nie wiadomo czemu z kratek wieje tylko zimne powietrze (!). No to wyłączam dmuchawę, wtedy płyn z nagrzewnicy jest nadal zimny i trzeba mu pomóc żeby stał się gorący. Należy zsunąć wąż z rurki (otworzyć układ), wtedy chlupnie sobie duża ilość zimnego płynu i w moment przychodzi nowy, już gorący strumień. Nasuwam znów wąż na rurkę, obieg jest ponownie zamknięty i szczelny. W tym momencie włączam nadmuch i... przez 3-5 sekund bucha gorące z kratek (sukces !), a potem już tylko zimne... (porażka). I od nowa, trzeba zsnąć wąż powrotny, chlupnie zimne i dalej w kółko jak wyżej. Czyli gdyby nie włączać dmuchawy to nagrzewnica powinna parzyć. Dmuchawa tłumi kalorie.

    Opisałem tak jak mogłem najlepiej.
    Więc co to może być? Bańka powietrza? Pompa wody słaba? Inne?

    Dziękuję za podzielenie się wiedzą.

    2 14
  • #2 23 Sty 2011 00:17
    zeimp
    Moderator na urlopie...

    Uszkodzona pompa wody.

    Dodano po 38 [sekundy]:

    Tzn. płynu chłodzącego :)

    0
  • #3 23 Sty 2011 12:51
    andco
    Poziom 13  

    ... więc pompa płynu. Tylko że na wyższych obrotach płyn wychodzi z węża pod wyraźnie dużym ciśnieniem. Ok, będę rozmawiał z mechanikiem żeby tam zajrzał, choć ona jest chyba na rozrządzie w tym modelu.


    Jeszcze jedna ważna uwaga, o której zapomniałem. Ford w tym egzemplarzu zaoszczędził na wskaźniku temperatury. Jest tylko kontrolka przegrzania płynu, a ta zapaliła się niedawno na autostradzie przy 125km/h. Nagłe obniżenie prędkości do 110 - kontrolka gaśnie.

    Jeszcze kilka wypowiedzi by się przydało i zacznę naprawy. Dzięki.

    0
  • #4 23 Sty 2011 13:00
    zeimp
    Moderator na urlopie...

    Ciśnienie powinno wzrosnąć kiedy następuje wzrost obrotów. Łatwo to zdiagnozować. A poza tym czy nie są pozamieniane przewody w układzie chłodenia, wszystko jest jak powinno być?

    0
  • #5 23 Sty 2011 13:16
    andco
    Poziom 13  

    Zdecydowanie tak. Węże są tak wygięte, że nie mogą iść w inne miejsca. Poza tym te sprzężyny zaciskowe nie ruszane. Fiesta jest parę dni w kraju, kupiłem od Niemca, który mi powiedział że ogrzewania brak. Ja obstawiałem ten elektrozawór na podszybiu, ale jak go wczoraj po sprawdzeniu zamontowałem, to mimo że otwarty był - wąż za nim w kierunku nagrzewnicy nie robił się ciepły. I pokrętło ciepło-zimno sprawdziłem, czy steruje zawór w/g przepisu z forum - jest ok. Z obserwacji płyn wracał bypassem przed zaworem. Eh, nie kumam nic walczyłem wczoraj, zamieniałem zawór na rurki, walczyłem do późnego wieczora i nie doszedłem co jest. Na koniec zalałem nowym płynem, bo próby robiłem na mixie 50% z wodą, dałem mu przepłynąć w układ i tak zostało.

    Gdyby nie włączać dmuchawy, to ciepło samo by się rozeszło po aucie. A tak, dmuchawa rozdmucha nagromadzone w nagrzewnicy ciepło w parę sekund i po mojemu tak jakby zapychała nagrzewnicę. Wielka zagadka.

    0
  • Pomocny post
    #6 23 Sty 2011 13:44
    zeimp
    Moderator na urlopie...

    Analizując wszystko co tutaj napisaliśmy, to według mnie pozostaje tylko pompa cieczy chłodzącej/uszkodzona.

    2
  • #7 23 Sty 2011 13:52
    andco
    Poziom 13  

    Ok, dziekuję za pomoc. Poczytam jeszcze, czy tutaj pompa jest związana z rozrządem. A tymczasem zrobię taki prosty test, że będę dmuchał we wlew płynu gdy termostat jeszcze będzie zamknięty, a ktoś w środku włączy dmuchawę i zbada czy leci ciepłe z kratek. Jeśli poleci, to pompa też poleci...

    0
  • #8 30 Lis 2011 10:13
    agagj35
    Poziom 12  

    Dmuchaj ,dmuchaj tylko żebyś rozedmy płuc nie dostał.Takich bzdetów to jeszcze nie słyszalem zamykaj chłopie temat bo śmiech.. :D

    0
  • #9 30 Lis 2011 19:57
    andco
    Poziom 13  

    Nie mam czasu komentować takich głupawych wpisów jak powyższy, to moderator powinien zrobić z tym porządek. Natomiast gdyby ktoś miał problem z ogrzewaniem w mk5 tddi to powiem jak załatwić sprawę.

    3
  • #10 01 Cze 2012 08:43
    vasteq
    Poziom 18  

    Wie ktoś może czy elektrozawór powinien tez zamykać całkowicie drogi powrotnej?? U mnie jest tak jak na foto poniżej - to jest po podaniu napięcia 12V.
    fiesta mk5 problem z ogrzewaniem, ominięty elektrozawór etc

    Problem u mnie taki że jakiś czas temu wymieniłem elektrozawór, wymieniłem też tranzystor na panelu sterowania. Jeśli po pierwszym odpaleniu silnika mam ustawione na zimne to leci tylko zimne. Wystarczy że raz przekręcę na ciepłe i od teraz tylko grzeje nawet jak zamknę. Ale to nie jest regułą bo zaczyna grzać również po zgaszeniu i ponownym odpaleniu silnika nawet jak jest ustawione na zimne. Podczas jazdy gdy na zimnym zaczęło grzać zatrzymywałem się odpinałem wtyczkę i mierzyłem napięcie - jest podawane 13.8V na ustawieniu "zimne" czyli ok. Napięcie znika jak przekręcę na ciepłe. Więc sterowanie z panela wygląda na ok. Odpiąłem elektrozawór i sprawdziłem go podając napięcie 12V 1.2A, reaguje poprawnie. Tylko zastanawia mnie czy nie powinien tez zamykać całkowicie rurki powrotnej bo wtedy obiegiem płyn mógłby być wtłaczany do nagrzewnicy. Ale nie mam pewnności.

    0
  • #11 01 Cze 2012 23:02
    andco
    Poziom 13  

    Tylko zastanawia mnie czy nie powinien tez zamykać całkowicie rurki powrotnej bo wtedy obiegiem płyn mógłby być wtłaczany do nagrzewnicy. Ale nie mam pewnności.

    Zawór tego robić nie może, bo pracuje tylko w jednej rurce. Płyn zawsze popłynie większą średnicą ale tylko wtedy, gdy ma swobodny odpływ. Jeśli nie ma, to może faktycznie cisnąć się rurką powrotną w stronę nagrzewnicy. Tylko że ciepło w środku było by wtedy, gdy płyn przepływałby przez nagrzewnicę stale i dostarczał wciąż nowe kalorie. A tak być nie może, bo przecież z jednej strony obieg jest zamknięty...

    0
  • #12 01 Cze 2012 23:15
    1078231
    Użytkownik usunął konto  
  • #13 02 Cze 2012 16:46
    vasteq
    Poziom 18  

    Tak dostaje. Jak mowilem zatrzymywalem sie na poboczu jak zaczelo grzac na zimnym, odpinalem wtyczke i mierzylem napiecie na uruchomionym silniku. Wskazywalo 13,8V. Wywalilem zawor, zalozylem kulowy, a elektro podpialem do wtyczki pracowal na sucho i normalnie się załączał tak jak powinien. Tylko ze nie wiem jak bylo po zwiekszaniu obrotów ale przeciez raczej napiecie nie powinno zanikać podczas dodawania gazu? Chyba że ciśnienie na wyższych obrotach bylo tak wysokie ze zawór przepuszczał?

    Cytat:
    Jeśli nie ma, to może faktycznie cisnąć się rurką powrotną w stronę nagrzewnicy


    Mógłbym też spróbować założyć jakiś zawór zwrotny na wąż powrotny tak aby mieć pewność że nie przepuści nic do nagrzewnicy.

    0
  • #14 02 Cze 2012 17:44
    1078231
    Użytkownik usunął konto  
  • #15 01 Wrz 2012 12:41
    andco
    Poziom 13  

    tam jest inny, złożony problem z blokowaniem odpływającego płynu. Jak się zdejmie wąż powrotny z zaworu i pozwoli płynowi swobodnie wylewać się, to ogrzewanie normalnie działa. Płyn jest gdzieś na dole silnika blokowany - tyle wiem.

    0