Elektroda.pl
Elektroda.pl
X
Proszę, dodaj wyjątek dla www.elektroda.pl do Adblock.
Dzięki temu, że oglądasz reklamy, wspierasz portal i użytkowników.

Ranault Laguna I ph II 1,9 dTi f9q716

23 Sty 2011 14:00 3960 10
  • Poziom 16  
    Silnik f9q716 1,9 dTi. LIPHII kombi. Auto kupiłem zimą. Nie było gdzie go za bardzo sprawdzić pod względem prędkości. Było żwawe i ok.
    Wczoraj wyjechałem na trasę.
    Przy 160km/h coś szarpnęło i wydawałoby się, że słyszę jakieś szuranie w silniku.
    Po kilku kilometrach auto straciło dynamikę i na 3 i 4 biegu obroty nie wzrastały powyżej 2500 i 100km/h.
    Zjechałem najbliższym zjazdem, podnoszę maskę, a tam z przodu silnika wyrzuciło dużo oleju, spod takiego jakby plastikowego "filtra/rurki" która łączyła kadłub silnika z kilkoma przewodami. A ciśnienia dużego tam nigdy nie mogło być, bo te węże były bez opasek.
    Kupiłem olej, założyłem opaskę. Jak dolałem, okazało się, że weszło 1,1l zanim wróciłem do stanu.
    Po odpaleniu silnika coś zaczyna dzwięcznie dzwonić przez jakąś chwilę, potem się wycisza. Przy odpalaniu - biała chmura dymu.
    Powyżej 1800 obrotów też i terkot w silniku. Czyli przepala olej. Stąd moja diagnoza, że siadła turbina.
    Autem normalnie przejechałem 50km do domu przy 1800obrotach i 5 biegu (~65km/h)
    Proszę o info, czy na pewno mam rację. Jeśli tak to jak wygląda opcja naprawy.
    Jaka jest żywotność turbin?
    Auto ma papiery i 156tyś. km. Jak na diesela to nie dużo. Obawiam się, że sprzedawca był nieuczciwy i wiedział o tym, bo jest mechanikiem a w tym miejscu już wcześniej wyciekał olej, bo widziałem przy zakupie. Nie miałem jednak wiedzy, że ten wyciek powoduje awaria sprężarki (tak mi się wydaje).
    Znów znajomy naprowadza mnie, że to głowica, albo uszczelka pod nią...
    Z góry dziękuję za wskazówki.
    Pozdrawiam
  • VIP Zasłużony dla elektroda
    Z opisu turbina złom, auto oddać do warsztatu.
  • Poziom 43  
    Nie wiesz jak auto było eksploatowane więc nie spodziewaj się ze tubo wytrzyma cały przebieg silnika. 150 tyś to nie najgorszy wynik jak na tubo.
  • Moderator na urlopie...
    Przemo9826 napisał:
    Z opisu turbina złom, auto oddać do warsztatu.


    Tak, jak Przemo napisał (popieram) problem z turbiną definitywnie. A co do samej procedury naprawy to sam sobie nie poradzisz i lepiej niech się tym zajmie ktoś, kto wie co i jak. Turbina to delikatna sprawa i tutaj już potrzeba trochę wiedzy i praktyki.
  • Poziom 16  
    No ok. Tylko można za 400-500zł dorwać turbinę wymontowaną z jakiegoś ściągniętego na części auta. Wtedy można tą wsadzić, a rozgruchotaną gdzieś podesłać na regenerację/naprawę. I za miesiąc sobie spokojnie wstawić po regeneracji. Czy jednak taki element nie podlega regeneracji, a ryzyko wstawienia używanego zamiennika nieznanej kondycji jest zbyt duże??
  • Poziom 16  
    Witam. Zdjąłem rurkę filtra powietrza z turbiny. Tam oczywiście olej.
    Łopatki turbiny lekko postrzępione na końcówkach. Luz na osi wirnika ok. 1cm.
    Czyli diagnoza jasna...
    Serwis specjalizujący się w Renault (nie Renault) powiedział mi:
    1500zł - turbina sprawna, z roczną gwarancją.
    1000zł - robocizna.
    Jak spytałem, dlaczego tak dużo, usłyszałem, że olej jest w całym układzie, czyli trzeba czyścić i zdejmować przewody i intercooler.
    Na internecie firmy sprzedają turbosprężarki do tego auta po 700zł, też po regeneracji z roczną gwarancją. I oczywiście od razu pomyślałem, że sam może to zrobię, ale z drugiej strony problemy jakie napotkam... To może być następna długa historia z przeszkodami...
    Code:
    Pytanie brzmi: Jak bardzo skomplikowana jest wymiana sprężarki? 

    Doświadczenie jakieś z dieselami mam. Kiedyś miałem Golfa i sam zmieniałem pierścienie i panewki. Tutaj jest więcej elektroniki, rurek i kabli...
  • VIP Zasłużony dla elektroda
    Na allegro z roczną gwarancja, ale jak przyjdzie co do czego to powiedzą Ci że był nie fachowy montaż i gwarancji nie uznają.

    W warsztacie zapłacisz więcej, ale to ich "brocha" jak zamontują, bierzesz fakturę i tyle.
  • Poziom 16  
    Ok, turbinę zakupiłem. Teraz pytanie, jaki jest to model turbiny w tym silniku? (F9 Q716 72KW)
    Zużytą chciałbym zregenerować.
    Są zestawy naprawcze, ale muszę znać dokładny model.
    Najpopularniejsze modele turbiny to:
    KKK
    K03
    K04
    S2A/B
    S3A/B/C
    RH
    TD
    HX
    GT...
  • Poziom 16  
    Ok, mam inną turbinkę w rękach, na wymianę, jutro rozpocznę rozkręcanie popsutej.
    Co do luzu, wirnik ma ok.1mm max.
    Węże doprowadzające olej są nie odkręcone a ucięte i tkwią jeszcze w turbinie. Turbinka cała wydaje się w stanie super. Jest wyciągnięta z Megane.
    Co do kierowniczki, czyli tego cięgiełka pracującego na tym zaworze, mam wątpliwości, gdyż siłą rąk ledwo drgnie. Jak zaprę śrubokrętem i przycisnę, to normalnie pracuje. Kazano mi zwrócić na to uwagę, że powinno chodzić swobodnie. Jednak nie chodzi...
  • Poziom 13  
    "chodzić swobodnie" to nie znaczy bez oporu -przecież "coś" ją musi trzymać w pozycji zamkniętej -dopiero nadmiar ciśnienia gazów ją okresowo otwiera
  • Poziom 16  
    Temat trochę został w plecy.
    Turbinkę wymieniłem. Jest masakra odkręcić imbusy od strony kolektora, prawie nic z nich nie zostało. Trzeba było ścinać kątówką.
    Po złożeniu wszystkiego należy zwrócić uwagę, na podłączenie wszystkiego (szczególnie czujników) jak i porządne uszczelnienie obiegu turbina - intercooler - kolektor ssący. Tutaj jest duże ciśnienie i zrzuca wąż, jeżeli nie założymy nowych opasek i nie dociśniemy na maksa, będzie kicha.
    Razem zajęło mi to wszystko ok. 8 godzin. Teraz, gdy wiem jak się ściąga grill, światła i chłodniczki (klimy, intercooler) zrobiłbym to w 4godzinki.
    Turbinka rzeczywiście ma ciężko chodzić. I polecam zalanie ją odrobiną oleju przed przykręceniem węża doprowadzającego olej.
    Pozdro