Elektroda.pl
Elektroda.pl
X

Search our partners

Find the latest content on electronic components. Datasheets.com
Please add exception to AdBlock for elektroda.pl.
If you watch the ads, you support portal and users.

Wyłącznik silnikowy PKZM0 wyłącza.

Mikemtb 23 Jan 2011 23:24 11823 18
  • #1
    Mikemtb
    Level 12  
    Witam
    Mam do zasilenia mały wentylatorek- silnik 3f, pobór prądu 0,6A.
    Kierując się tym prądem znamionowym dobrałem wyłącznik PKZM0-0,63 no i ustawiłem go na te 0,6A. Silnik połączony w trójkąt. Po załączeniu pochodzi z 3 sekundy i wybija zabezpieczenie. Jaka może być tego przyczyna? Podłączone na pewno wszystko jest dobrze ;) Zresztą puściłem na chwilę wentylator przez nadmiarowoprądowe B10 i śmigał bez problemu.
    Czy może być to spowodowane tym, że te 0,6A już jest blisko końca zakresu wyłącznika? Czy w takim przypadku lepiej dobrać o jeden rząd większy (0,63-1A) i ustawić np. na 0,7?
    Ah no i teraz mi się nasunęła taka myśl, jak spojrzałem na tabelkę moellera. PKZM0-0,63 ma moc maksymalną 0,12kW (następny w szeregu PKZM0-1 ma max 0,24kW), nie mam teraz przy sobie danych silnika niestety, więc nie sprawdzę, jaką ma, jutro dam znać. No i co w takim wypadku gdy np. prąd znamionowy jest te 0,6A a moc >12kW? Jaki PKZM0 dobrać?
    No i w ogóle jest sens stosować wyłączniki silnikowe przy takich małych silniczkach, czy zwyczajny nadmiarowoprądowy wystarczy?
  • #2
    :
    Level 20  
    Mikemtb wrote:
    Silnik połączony w trójkąt. Po załączeniu pochodzi z 3 sekundy i wybija zabezpieczenie. Jaka może być tego przyczyna? Podłączone na pewno wszystko jest dobrze ;)

    Tu bym polemizował czy dobrze. Wstaw zdjęcie tabliczki znamionowej silnika to się okaże.
  • #3
    Mikemtb
    Level 12  
    : wrote:
    Tu bym polemizował czy dobrze. Wstaw zdjęcie tabliczki znamionowej silnika to się okaże.


    Ha, jak bym miał tabliczkę znamionową pod ręką to by było miło i pięknie ;) sęk w tym, że tabliczka jak i silnik jest 150km ode mnie, a jadąc na obiekt następny raz, bym chciał już być zaopatrzony w potrzebne sprzęty, a nie kupować na miejscu przepłacając 2x :)
  • #4
    andy127
    Level 30  
    Witam.
    Tu się chyba pomyliłeś
    Mikemtb wrote:
    No i co w takim wypadku gdy np. prąd znamionowy jest te 0,6A a moc >12kW?

    Na nadmiarowoprądowym B10 będzie chodził ale nie będzie zabezpieczony przed przegrzaniem w przypadku przeciążenia.
    Zabezpieczenie powinno wyłączyć w przypadku przeciążenia np. opory mechaniczne, praca niepełnofazowa.
    Spisz wszystko z tabliczki silnika.
    Andrzej

    Dodano po 2 [minuty]:

    Z tabliczki wynikałoby czy ma być połączony w trójkąt.
  • #5
    szyszka
    Level 11  
    Witam

    Wyłącznik termiczny nastawia się 1,1 prądu znamionowego czyli masz trochę za mały prąd. Musisz wiedzieć że silnik przy rozruchu pobiera prąd do 7 razy większy od znamionowago.
    Czyl należy zwiększyć prąd.

    Dodano po 6 [minuty]:

    Silnik jest połączony w trójkąt fabrycznie na swoich zaciskach ? Czyli żadnych mostków nie zmieniałeś czy może miał wyprowadzone trzy przewody do których podłączyłeś zasilanie?
  • #6
    Mikemtb
    Level 12  
    szyszka wrote:

    Silnik jest połączony w trójkąt fabrycznie na swoich zaciskach ? Czyli żadnych mostków nie zmieniałeś czy może miał wyprowadzone trzy przewody do których podłączyłeś zasilanie?


    Nie no miał blaszki osobno jak zazwyczaj i się łączy wg. wymagań w gwiazdę lub trójkąt. W sumie nie próbowałem go spiąć w gwiazdę, bo wtedy ma chyba mniejszy pobór prądu, no ale też mniej rpm, więc nie będzie wymaganego sprężu. Tak więc jednak bym wolał rozwiązać problem na wyłączniku. Jeżeli faktycznie ustawia się 1,1 Iz, to może faktycznie za słabe jest to PKZM0-0,63 i trzeba użyć PKZM0-1.
  • #7
    stanislaw1954
    Level 43  
    Nie wolno dowolnie spinać silnik w gwiazdę lub trójkąt .To producent zdecydował, w jakim połączeniu, przy konkretnym napięciu,
    silnik ma pracować.A jeśli chodzi o ustawienie termika --1,1J zn. to "stara szkoła" Jakbym tak ustawiał hydrofory ,to bym silniki przewijał co tydzień. Ustawiam znacznie poniżej J zn., tyle na jakim jeszcze chce chodzić i 1 ząbek w górę Dla pewności gdyby pompa musiała chodzić znacznie dłużej np. podlewanie trawnika, napełnienie komuś dużej beczki,itp. to jest na czas znacznie przekraczający normalny czas pracy urządzenia .
  • #8
    szyszka
    Level 11  
    Witam

    Jak ma być połączony silnik decyduje producent silnika i piszę to na tabliczce znamionowej określając znakami trójkąta lub gwiazdy ewentualnie znaki te występują razem przedzielone "/" jeżeli ma być gwiazda (rozruch) / trójkąt (praca). Ma to na celu zmniejszenie prądu rozruchowego.
    Prąd znamionowy to taki który pobiera silnik w czasie pracy przy pełnym obciążeniu podanym w Watach lub kWatach. Jeżeli pobiera mniej to jest nie obciążony w pełni a więcej to jest przeciążony.
    Na tabliczce znamionowej jest zaznaczone czy jest przystosowany do pracy ciągłej czy też dorywczej przy maksymalnym obciążeniu.
  • #9
    stanislaw1954
    Level 43  
    Do "szyszka"Przedzielenie znaków gwiazda / trójkąt [tym znakiem / ] to ni oznacza "rozruch /praca .tylko dalej są podane napięcia przy jakich ma pracować silnik w odpowiednim połączeniu.
    Np230/400 trójkąt / gwiazda oznacza że silnik łączymy w gwiazdę .
    W trójkąt można by połączyć gdyby napięcie w sieci międzyfazowe wynosiło 230 V , a takie sieci były kiedyś w Polsce --no może wtedy 220 V.
  • #10
    szyszka
    Level 11  
    stanislaw1954 masz racje nawet nie wiem jak to sobie wymyśliłem.

    Mikemtb twego postu też nie do końca przeczytałem ale naprawiam to:
    -ustawienie 1,1 prądu znamionowego czyli 0,66 A i taki zakres musi posiadać wyłącznik termiczny. Tak jak piszesz kolejny wyłączni
    - sens stosowania to oszczędzanie na ewentualnej wymianie na nowy lub na przezwojeniu.

    Można też pomyśleć o BZF (bezpiecznik zaniku fazy) będzie chronił silniczek przed brakiem 1 z faz.

    Czy te zabezpieczenia są potrzebne to sam musisz sobie powiedzieć jak sprawdziłeś bez tego będzie tak samo chodził tyle, że bez zabezpieczenia i każde uszkodzenie łożysk czy też zablokowanie wentylatora to dodatkowa praca + koszty.
    Wentylator jak myślę jest oryginalny czyli śmigło i silnik to jest komplet.
  • #11
    krzysiek7
    Moderator of Electricity
    szyszka napisał:
    Quote:
    ustawienie 1,1 prądu znamionowego czyli 0,66 A i taki zakres musi posiadać wyłącznik termiczny.

    Dlaczego tak nalegasz na te 0,66A, przecież to wentylator i silnik na pewno nie jest w 100% obciążony. W takich przypadkach można śmiało ustawiać tak jak napisał stanislaw1954.
    Co do skojarzenia faz silnika to też myślę że kolega Mikemtb przedobrzył sprawę i błędnie go połączył w trójkąt, zamiast w gwiazdę. Ale to możemy dopiero dokładnie stwierdzić mając dane z tabliczki znamionowej.
  • #12
    szyszka
    Level 11  
    Mikemtb wrote:

    Mam do zasilenia mały wentylatorek- silnik 3f, pobór prądu 0,6A.
    Kierując się tym prądem znamionowym dobrałem wyłącznik PKZM0-0,63 no i ustawiłem go na te 0,6A. Silnik połączony w trójkąt. Po załączeniu pochodzi z 3 sekundy i wybija zabezpieczenie.

    Skoro takie ustawienie powoduje zadziałanie wyłącznika to należy zwiększyć prąd a nie go zmniejszać tak jakoś myślę czy się mylę? i do wartości 1,1 tak się uczyłem. Należy pamiętać o dużo większym prądzie rozruchowym do 7 razy większym.
  • #13
    andy127
    Level 30  
    Jeśli termik ustawiony na 0,6A wyłącza po 3 sekundach silnik, który wg tabliczki znamionowej (chyba) na prąd znamionowy 0,6A to może być np.:
    1. silnik źle połączony (patrz tabliczka),
    2. silnik uszkodzony (chociaż autor tematu pisał, że bez tego termika chodził niby dobrze),
    3. termik mocno uszkodzony i reaguje bardzo nerwowo.
    Myślę, że trzeba sprawdzić czy dla takiego napięcia jak ma podłączony silnik może on być połączony w trójkąt. Autor mógł pochopnie połączyć w Δ bo myślał, że tak się robi dla zwiększenia obrotów.
    Poza tym warto zmierzyć (np. cęgami) jaki prąd pobiera silnik w czasie pracy.
    To da odpowiedź czy chory jest silnik czy zabezpieczenie.
    Zajmuję sie podobnymi tematami od 30 lat w elektrociepłowni i tam zabezpieczenia dobiera się do prądu znamionowego ale w domu można nastawić czulej (jak pisał któryś z przedmówców) gdy silnik nie jest dociążony. Zabezpieczenie jest po to aby zabezpieczać.
    Andrzej
  • #14
    mobydex
    Level 16  
    Witam Trochę można podpowiedzieć. Co do termików kupowanie termika o wartości o wartościach max 100% do prądu silnika. To jest tylko kawałek "blaszki" który się wygina i uruchamia mechanizm spustowy, niezależnie od firmy. Gdy taki termik zainstalujemy to na 100% zadziała nawet przy dobrym prądzie. Miałem przypadek że temperatura pracy otoczenia termika sama nagrzewała go i byłem zmuszony zainstalować termik "trochę" powyżej normy. Dla ogólnych zasad bezpieczeństwa stosuję zasadę połowy zakresu, zawsze możemy zwiększyć lub zmniejszyć.
    Co do normy 1,1In, może ktoś LOGICZNE wyjaśni parametr 1,1In. Przykład silnik 10kw obciążony stałym obciążeniem mechanicznym 5kw, jaki ma być termik? Dla bardzo ważnych zastosowań silników dokładny pomiar prądu powie nam o zużyciu np łożysk, przekładni itd. Dla odpowiedzialnych za nie tylko za elektryczną część ale żeby uszkodzone łożysko nie spowodowało uszkodzenie obudowy. Tym samym koszt naprawy / konserwacji maleje, można wtedy zaplanować remont itd.
    Co do silników tabliczka znamionowa określa parametry pracy i tak U1/ U2 i odpowiednio I1/ I2 i jeszcze układ 1/2. Tu nie ma o czym dyskutować tylko odpowiednio podstawić dane. Pozdrowienia
  • #15
    Pittt
    Level 32  
    Mikemtb: jeśli układ pracy wentylatora jest prawidłowy to sprawdź obciążenie na poszczególnych fazach. Może masz awarie silnika albo układu zasilania. Jeśli jest ok to wymień termik na taki abyś regulację miał w środku jego zakresu.

    stanislaw1954 wrote:
    A jeśli chodzi o ustawienie termika --1,1J zn. to "stara szkoła" Jakbym tak ustawiał hydrofory ,to bym silniki przewijał co tydzień. Ustawiam znacznie poniżej J zn., tyle na jakim jeszcze chce chodzić i 1 ząbek w górę Dla pewności gdyby pompa musiała chodzić znacznie dłużej np. podlewanie trawnika, napełnienie komuś dużej beczki,itp. to jest na czas znacznie przekraczający normalny czas pracy urządzenia .


    A jaka jest teraz nowa szkoła :) ? To że nastawiasz zabezpieczenie znacznie poniżej In aby się nie uszkodziły, to nie jest chyba spowodowane "nową szkołą" a raczej niską jakością silników hydroforów. Z tego wynika że klient co parę minut podnosi zabezpieczenie ? Mógłbyś to troszkę rozjaśnić ?

    mobydex wrote:
    ... stosuję zasadę połowy zakresu, zawsze możemy zwiększyć lub zmniejszyć.

    Bardzo słusznie, sami producenci tak radzą, gdyż na początku i na końcu zakresu nastawy są trudne nawet do oszacowania, i nie wiadomo kiedy właściwie zabezpieczenie zadziała.

    mobydex wrote:
    Co do normy 1,1In, może ktoś LOGICZNE wyjaśni parametr 1,1In.

    O współczynniku >= 1,1In mówi nam literatura i starsi koledzy :) , a wiąże się on bezpośrednio z trwałością silnika która jest silnie uzależniona od temperatury jego pracy.

    mobydex wrote:
    Przykład silnik 10kw obciążony stałym obciążeniem mechanicznym 5kw, jaki ma być termik?

    Pytanie: co termik ma właściwie zabezpieczać ? Silnik czy trzewia maszyny do której ktoś zainstalował przewymiarowany silnik ?
  • #16
    stanislaw1954
    Level 43  
    Witam.
    Pittt
    Przy hydroforze ustawiam taki prąd przy jakim "jeszcze chce chodzić silnik"(minimalny) i ewentualnie daję 1 ząbek w górę(na więcej).Tłumaczę to następująco.Przy "normalnej "pracy hydroforu silnik jest zabezpieczony przed zbytnim obciążeniem od strony pompy. A w przypadku dłuższej pracy niż czas potrzebny do "nabicia" hydroforu( np, mycie samochodu podlewanie itp.)prąd płynący długotrwale(nie np 2min. tylko np10-15min.bo jest taki pobór wody że pompa się nie wyłączy albo włącza się często)---powoduje stopniowe podgrzewanie termika.
    I w takim przypadku termik będzie"puszczał" .W związku z tym ustawiam 1 ząbek więcej.
    Myślę że wyjaśniłem. a może dodam ,że w rozdzielniach WN.ale innych ważnych odbiorach ustawia się prąd nie na " skali zabezpieczenia"ale poprzez ustawienie pomiarami na taki prąd ,jaki założył np.projektant(danego silnika trafa. itp)
  • #17
    czesiu
    Level 35  
    Mnie uczono max 1.05In i tak stosuję, zresztą nie ma co się tu o tym rozwodzić bo autorowi postu wybija po 3 sekundach, a na charakterystyce PKZM0 widać że prąd rzędu 1,5x ustawiony powoduje zadziałanie dopiero po 3 minutach, więc nie tu trzeba szukać przyczyny.
    Wyłącznik silnikowy PKZM0 wyłącza.
  • #18
    mobydex
    Level 16  
    Witam do pittt-a. Dziękuję za uwagi ogólne ale małe wyjaśnienie
    1. Mamy dwa zestawy wentylatorów (to z praktyki) dobrane dla potrzeb m3/h i obydwa mają silnik 15kw. Z tą różnicą że jeden dmucha na dół a drugi na górę. Opory na zakrętach i nagrzewnicy powodują zwiększoną moc silnika, a jak jest bez oporu to wg pomiarów prądu wychodzi naprawdę zmniejszona moc. Stąd teoretyczne przewymiarowanie silnika. Wtedy przy ustawieniu takiego zestawu na stałe termik dobiera się z pomiaru prądu. A i jeszcze jedno łożyska są też w samym silniku i nieraz się zdarzają trefne nowe i wysiadają po krótkim okresie czasu. A wyzwalanie termika to sygnał o zużyciu ich i możliwość wymiany bez konieczności przewijania silnika.
    Pozdrowienia
  • #19
    andy127
    Level 30  
    Mikemtb wrote:

    Nie no miał blaszki osobno jak zazwyczaj i się łączy wg. wymagań w gwiazdę lub trójkąt. W sumie nie próbowałem go spiąć w gwiazdę, bo wtedy ma chyba mniejszy pobór prądu, no ale też mniej rpm, więc nie będzie wymaganego sprężu. Tak więc jednak bym wolał rozwiązać problem na wyłączniku.

    Wrzucam przykładową tabliczkę aby pokazać, że rpm-y są jedne a Δ/λ zależy od tego jakie napięcie mamy do dyspozycji. Jeśli nie mamy sieci 3x220V a typową w kraju 3x380V (po nowemu 3x400V) to nie mamy wyboru i musimy łączyć w gwiazdę. Obroty są jedne i moc jest jedna. Aby można było łączyć w trójkąt to musi na silniku być: Δ380V lub 380/660V Δ/λ.
    Wyłącznik silnikowy PKZM0 wyłącza.
    Andrzej