Elektroda.pl
Elektroda.pl
X
Elektroda.pl
Sklep ElwronSklep Elwron
Proszę, dodaj wyjątek dla www.elektroda.pl do Adblock.
Dzięki temu, że oglądasz reklamy, wspierasz portal i użytkowników.

Uszkodzony HDD i wynik ekspertyzy Kroll Ontrack

24 Sty 2011 15:10 7819 12
  • Poziom 9  
    Dzień dobry

    Otrzymałem dzisiaj wynik ekspertyzy z firmy Kroll Ontrack zajmującej się profesjonalnym odzyskiwaniem danych.
    Wynik ekspertyzy jest druzgocący, przytoczę fragment:

    "Niestety nie jest możliwe odzyskanie danych z nośnika. Utrata danych została spowodowana uszkodzeniem głowic nośnika, oraz zniszczeniem powierzchni magnetycznej - rysy na powierzchni talerza z danymi uniemożliwiają dotarcie do jakiejkolwiek części danych."

    W związku z powyższym mam pytanie do użytkowników forum, jak uważacie, czy jest sens wysyłania dysku do innych firm zajmujących się odzyskiwaniem danych?

    Dodam, że dysk jest na gwarancji i stosunkowo nowy(komputer kupowałem końcem marca ub. roku, dysk nie ma nawet roku - Western Digital Caviar Blue 500 GB).

    Dziękuję i pozdrawiam
    batzen
  • Sklep ElwronSklep Elwron
  • Specjalista HDD Recovery
    Kolego tej firmie to bym nie zaufał. Tylko skoro tam był ten dysk to nie wiem czy po ich łapkach cokolwiek będzie się nadawało do odzyskania.

    Po prostu lepiej mieć zawsze dwie opinie niezależnych ośrodków. I nie ma istoty jakie ma się zdanie o jednym czy drugim zawsze to daje lepszy pogląd i daje możliwość utwierdzenia lub zaprzeczenia diagnozy.
  • Specjalista - HDD i odzyskiwanie danych
    Czy możesz pokazać zdjęcie/skan tego pisma?

    Dysk jest z generacji ROYL, dość często się zapiłowują.
    Jeśli dane są ważne, to zawsze jest sens zasięgnięcia drugiej opinii.
  • Poziom 9  
    Dziękuję za odpowiedzi.

    Zapytałem na forum o sens wysyłania dysku do innych firm, gdyż rozważam właśnie wysłanie/dostarczenie dysku do innej firmy, pomimo że wynik tej ekspertyzy nie napawa optymizmem.

    Wynik ekspertyzy otrzymałem drogą elektroniczną, zrobiłem zrzut ekranu, dane osobowe zamazałem.
    Uszkodzony HDD i wynik ekspertyzy Kroll Ontrack
    Zdjęcia, oraz wszelką grafikę dodajemy za pomocą opcji "Dodaj obrazek". Poprawiłem ale proszę zapamiętać i stosować. (gsm_virus)
  • Sklep ElwronSklep Elwron
  • Specjalista HDD Recovery
    Tak jak kolega wyżej już wczesniej napisał :
    Cytat:
    Jeśli dane są ważne, to zawsze jest sens zasięgnięcia drugiej opinii.

    Radze zasięgnąć drugiej opinii. Byle by nie z firmy pokrewnej lub zależnej od firmy O.
  • Poziom 9  
    Kilkanaście minut temu miałem telefon z firmy Kroll Ontrack.
    Dysk został rano odesłany do mnie.

    Zostałem poinformowany, że powierzchnia talerza jest porysowana i nic się z tym nie da zrobić, "nie ma technologii, aby odzyskać dane z powierzchni pomiędzy rysami". O "zapiłowaniu" nie było mowy


    Zatem nie pozostaje mi nic innego jak tylko spróbować u konkurencji, która niejako została już tutaj zarekomendowana.
  • Specjalista - HDD i odzyskiwanie danych
    batzen, napisz proszę jakie były pierwotne objawy. Opisz jak najdokładniej, jak doszło do uszkodzenia i z jakimi objawami wysłałeś dysk.
  • Poziom 9  
    msthhk - poniżej opis.

    W dn. 31.12.2010 po skończonej pracy, normalnie wyłączyłem komputer. Absolutnie nic nie wskazywało, że coś się może stać, żadnych "dziwnych dźwięków" itp., ogólnie nic co mogłoby wywoływać niepokój. W dniu następnym, próbowałem uruchomić komputer, bezskutecznie. System nie uruchamiał się(Win 7 HP), widniał jedynie komunikat o niewykryciu dysku i właśnie zaczął dochodzić z okolic dysku twardego dźwięk tak jakby coś się zacinało.

    Przeczuwałem, że coś jest z dyskiem, a jako że komputer jest na gwarancji to naturalnie zawiozłem cały komputer do serwisu sklepu, w którym komputer kupiłem(Bit Computer Kraków), było to w dn. 05.01.2011. Po 4 dniach roboczych miałem otrzymać telefon dot. diagnostyki, niestety telefonu nie otrzymałem, sam zadzwoniłem - okazało się, że dysk jest uszkodzony. Panowie z Bit Computer podejmą próbę odzyskania danych, podjęli ale nic nie odzyskali, gdyż trzeba by było dostać się do środka a oni nie mają "komory bezpyłowej", ponadto gdyby to zrobili utraciłbym gwarancję. Na pytanie co się z dyskiem stało, otrzymałem lakoniczną odpowiedź, że "elektronika padła". Odebrałem komputer z serwisu w dn. 13.01.2011. Nie wiem co się z komputerem działo, w każdym razie obudowa była uświniona tak jakby była w chlewie a nie w serwisie. Mniejsza z tym.
    Poinformowano mnie również, że mogę spróbować odzyskać dane nie tracąc jednocześnie gwarancji w Katowicach w firmie Kroll Ontrack.

    Dowiedziałem się jeszcze o jednej firmie z Poznania, która odzyskuje dane, ale osobista wizyta w tym mieście to by była dla mnie dłuższa wycieczka. Zdecydowałem się na KO.
    W ub. środę tj. 19.01.2011 zawiozłem dysk do Katowic do Kroll Ontrack, po uprzednim kontakcie via email niemal identycznie jak teraz na wstępie opisałem objawy. Dysk został przyjęty, a dzisiaj otrzymałem wynik ekspertyzy. Jutro kurier ma dostarczyć dysk. Tak to wygląda.
    Dodam jeszcze, że nic z dyskiem nie kombinowałem gdyż się po prostu na tym nie znam.
  • Specjalista HDD Recovery
    Cytat:
    System nie uruchamiał się(Win 7 HP)

    A O. Pisze o systemie Windows XP (WIN XP)
    Cytat:
    Panowie z Bit Computer podejmą próbę odzyskania danych, podjęli ale nic nie odzyskali, gdyż trzeba by było dostać się do środka a oni nie mają "komory bezpyłowej", ponadto gdyby to zrobili utraciłbym gwarancję. Na pytanie co się z dyskiem stało, otrzymałem lakoniczną odpowiedź, że "elektronika padła". Odebrałem komputer z serwisu w dn. 13.01.2011. Nie wiem co się z komputerem działo, w każdym razie obudowa była uświniona tak jakby była w chlewie a nie w serwisie. Mniejsza z tym.

    Tam go dobijali czyli próbowali odzyskać kiedy głowica pewnie rysowała po platerach co skutecznie pomogło w nieodzyskaniu danych.
    Z całym szacunkiem dla B..C.. Ale to nie jest firma, której należy czy można powierzać odzysk danych.
  • Poziom 9  
    migol21 - masz rację, to mnie zdziwiło gdy zobaczyłem wynik ekspertyzy, miałem zainstalowany Win 7 Home Premium a nie XP. Również na formularzu zaznaczyłem, że jest to Win 7.

    Co do Bit Computer, tak jak pisałem poinformowali mnie, że do środka dysku nie dostali się. Co z nim robili nie wiem, ale jeśli miałbym odradzać jakąś firmę do bym szczerze odradził Bit Computer. Przy zakupie komputera rekomendowali mi ten dysk jako jeden z najlepszych a okazał się szmelcem, który po 9 miesiącach uszkodził się(gwarancja 3 lata). Poprzedni dysk, miałem 8 lat, bezawaryjny tyle czasu.

    laptokowiec - to, z jakimi kosztami wiąże się odzyskiwanie danych z dysku "fizycznie uszkodzonego" wiem doskonale, więc daruj sobie.
  • Specjalista - HDD i odzyskiwanie danych
    Ja nie rozumiem podstawowej sprawy, o której wspominasz dwa razy - gwarancja. Pojechałeś z Krakowa do Katowic, aby nie stracić gwarancji, zapłaciłeś (chyba) 369zł za diagnozę. A nowy taki dysk kosztuje ok. 160zł ;) Ale zostawmy to, wróćmy do dysku.
    Ogólnie ROYL'e dość często się zapiłowują, ale w jednotalerzowych częściej degradują się głowice - a dokładnie górna głowica. Taka głowica będzie hałasować, tracić serwo. Co mnie najbardziej interesuje, to czy próbowałeś uruchomić dysk po odebraniu z serwisu i czy odgłos pracy dysku czymś się różnił od odgłosu przed oddaniem. Opisz dokładniej sam hałas - czy to było stukanie, piłowanie, rytmiczne, metaliczne etc. Diagnozy o elektronice nie ma co komentować.
    Nie wiem jak Twój dysk jest zniszczony i czy są jakieś szanse na odzyskanie czegokolwiek, więc nie będę tego omawiać, ale napiszę o dyskach tej generacji, które trafiały do nas zapiłowane.
    Są to ciężkie do odzyskiwania danych dyski (niewiele osób czy firm ma doświadczenie i knowhow), każdy przypadek jest inny, ale odzyskiwanie przy zapiłach jest możliwe. Jeśli taki dysk w ogóle uda się przygotować do kopiowania, to z pewnością nie będzie skopiowany w całości. Samo przygotowanie i próba odzyskiwania danych to jest z 2 dni pracy i conajmniej 2 donory. Następnie, jeśli uda się doprowadzić do kopiowania danych użytkownika - a to już sukces - przychodzi etap mozolnego kopiowania fragmentów powierzchni, a dopiero potem można powiedzieć, czy jakiekolwiek dane użytkownika są na powierzchniach czy spiłowane w pył. Jest to droga usługa, nikt nie da gwarancji, że coś odzyska - po prostu płacisz za pracę potrzebną do wykonania próby, a nie za odzyskanie.
    Tak Twój dysk wygląda w środku, niestety - zdjęcie bez zapiłu z dysku dawcy ;)
    Uszkodzony HDD i wynik ekspertyzy Kroll Ontrack
  • Poziom 9  
    Za diagnozę/ekspertyzę i odesłanie dysku nic nie zapłaciłem bo nie ma możliwości odzyskania danych z nośnika(vide zrzut ekspertyzy zamieszczony powyżej) i gdyby nawet dało się odzyskać dane w KO to nie płaciłbym za ekspertyzę, gdyż potencjalnie reflektowałem na odzyskiwanie danych, ale to szczegóły z ich cennika.

    Kosztowało mnie to jedynie trochę nerwów i "koszt podróży", a uczepiłem się gwarancji bo jeśli chodzi o ścisłość, gdybym to ja komuś udzielił 3-letniej gwarancji i to coś by okazało się szmelcem po nie całej 1/3 okresu gwarancji to bym został zlinczowany i hasło typu widziały gały co brały nie miałoby racji bytu, a tak mniej więcej zostałem potraktowany. Chociaż działam w zupełnie innej branży.

    Okej, no to ad rem.

    Po odebraniu komputera z serwisu nie uruchamiałem uszkodzonego dysku, gdyż otrzymałem dysk już wypięty a tego samego dnia kupiłem nowy i podpiąłem tylko nowy. Nie wiem jakie dźwięki mógł wydawać po "serwisowaniu", natomiast przed oddaniem do serwisu, gdy próbowałem uruchomić komputer w Nowy Rok(tylko jeden raz próbowałem uruchomić komputer), dźwięk przypominał tak jakby coś przeskakiwało i był to dźwięk rytmiczny, na 100% nie był metaliczny i nie słyszałem żadnego piłowania.

    Do Częstochowy nie mam daleko - tyle co z Krakowa do Katowic, więc jestem w stanie ten dysk zawieźć osobiście, jeśli by było można np. wiadomością prywatną proszę o informację dot. kosztów wspomnianej usługi, o której piszesz, szczegóły możemy obgadać w wiadomościach prywatnych.