Elektroda.pl
Elektroda.pl
X

Search our partners

Find the latest content on electronic components. Datasheets.com
Elektroda.pl
Please add exception to AdBlock for elektroda.pl.
If you watch the ads, you support portal and users.

BIUROWA metoda termotransferu dla leniwych

czubi82 31 Jan 2011 07:55 29716 51
Altium Designer Computer Controls
  • #31
    czubi82
    Level 12  
    Witajcie !

    Trochę poeksperymentowałem z maskami.

    Wnioski mam takie :

    Im jaśniejszy kolor (np. Czerwony, żółty, niebieski), tym łatwiej maska przechodzi na płytkę i wypełnia pola między ścieżkami.

    Problematyczne są obrazki stosunkowo ciemne, efekt daje naprasowanie dwa razy tego samego, ale ciężko zgrać położenie.

    Próbowałem też prasować od strony elementów. Tutaj żadnego problemu nie ma, wszystko przechodzi bardzo ładnie. Najlepsze efekty uzyskałem na białym laminacie.

    Efekty ćwiczeń :

    BIUROWA metoda termotransferu dla leniwych

    BIUROWA metoda termotransferu dla leniwych

    BIUROWA metoda termotransferu dla leniwych

    i druga strona tej samej płytki :

    BIUROWA metoda termotransferu dla leniwych
  • Altium Designer Computer Controls
  • #32
    DjDaniel11
    Level 27  
    Kurde.. to dopiero robi wrażenie, a w szczególności ostatnie :) Gratuluje udanej roboty.
    Jeśli się nie mylę to wydrukował "zdjęcie" w kolorze na laserówce na papierze po naklejkach i przeniosłeś to na laminat? Czy operację tą powtarzałeś parę razy ?
    PS: Dużo toneru idzie na taki wydruk, czy zużycie jest normalne ?
  • #33
    czubi82
    Level 12  
    Hej !

    Dokładnie tak jak napisałeś. Operacja jednorazowa. Zużycie raczej normalne. Tak jakbyś wydrukował na papierze :)
  • #34
    macstar
    Level 11  
    Ja taka metodą robiłem miałem papier z kalendarza ściennego i pierwsza strona była prawdopodobnie lakierowana i wychodziło idealnie żelazkiem.Mam jeszcze pytanko odnośnie programów do projektowania płytek jaki jest najlepszy i najlepiej w wersji polskiej ?
  • #35
    badworm
    Level 18  
    Wszystko fajnie lecz widzę dwa 'ale'. Po pierwsze, czy sprawdziłeś jak w powiększeniu wyglądają jakieś większe pola miedzi? Kreda z papieru kredowego uszczelnia pola tonera i nie dopuszcza do powstawania "sitka" w trakcie trawienia. Po drugie, taka kolorowa maska lutownicza ładnie wygląda ale kompletnie nic nie daje. Ścieżki zabezpiecza się przed wpływem warunków otoczenia lakierem bezbarwnym, po lutowaniu. A przy ręcznym lutowaniu nawet z fabrycznej maski jest niewielki pożytek.A taka maska wykonana z tonera będzie się topić w pobliżu pól lutowniczych - temperatura grota jest przecież dużo wyższa niż temperatura topnienia tonera. Miałem z tym kiedyś problem, gdy metodą termotransferu zrobiłem warstwę opisów na płytce dwustronnej - trzeba było mocno uważać w trakcie lutowania by płytka potem przyzwoicie wyglądała.
  • Altium Designer Computer Controls
  • #36
    DjDaniel11
    Level 27  
    Choć na część pytania postaram się odpowiedzieć. Otóż jeśli transfer zostanie wykonany poprawnie, a drukarka naniesie na papier normalna ilość tonera (NIE TRYB ECO!) to nie ma najmniejszych podtrawień przy normalnej grubości ścieżek. Fakt nie oglądałem pod mikroskopem, ale nie popadajmy w skrajność :)
    Uważać trzeba, jednak sam widzisz, że mimo twych obaw płytki wyglądają na prawdę ładnie :D Co do użyteczności tej warstwy kolorowej, to faktycznie głównie ma funkcje estetyczne :D
  • #37
    biglolo94
    Level 16  
    Fajne metoda ;)
    Za jakis tydzien kupie dobie drukarke laserowa, ale chcialem sie zapytac czy nieprzerobiony laminator nada się do tego??? (osiaga chyba ze 110C)
  • #38
    czubi82
    Level 12  
    Mój laminator nie jest przerobiony ale osiąga 160 st.C i przy takiej temperaturze toner przechodzi bez problemu.

    Quote:
    badworm : Po pierwsze, czy sprawdziłeś jak w powiększeniu wyglądają jakieś większe pola miedzi? Kreda z papieru kredowego uszczelnia pola tonera i nie dopuszcza do powstawania "sitka" w trakcie trawienia.


    Sprawdzałem. Przy czarnym tonerze może się zdarzyć (gorzej przenosi się na płytkę). Czerwony jest znacznie lepszy ale chwilowo nie mam materiału do zdjęć. Przy najbliższej okazji doślę.

    Podtrawianie i krawędzi poniżej :

    BIUROWA metoda termotransferu dla leniwych

    BIUROWA metoda termotransferu dla leniwych

    Quote:
    Po drugie, taka kolorowa maska lutownicza ładnie wygląda ale kompletnie nic nie daje. Ścieżki zabezpiecza się przed wpływem warunków otoczenia lakierem bezbarwnym, po lutowaniu. A przy ręcznym lutowaniu nawet z fabrycznej maski jest niewielki pożytek.A taka maska wykonana z tonera będzie się topić w pobliżu pól lutowniczych - temperatura grota jest przecież dużo wyższa niż temperatura topnienia tonera.


    W sumie i tak i nie. Wygląda nieźle, przy lutowaniu toner oczywiście się topi. Jednakże, cyna się tak mocno nie rozpływa jak na czystej miedzi z topnikiem.
    Niemniej traktuję taką maskę wyłącznie jako ozdobnik. Nie ma się co łudzić, to nie jest farba odporna termicznie, nakładana metodą sitodruku.

    BIUROWA metoda termotransferu dla leniwych


    Ps. Sorry za aberracje na fotkach.
  • #39
    Co_pat
    Level 15  
    Próbowałem ponownie tej metody z użyciem papieru samoprzylepnego i niestety efekt podobny czyli toner odpada od kartki, a i drukarka to Samsung ML2010. Tak jak mówił kolega badworm papier kredowy dodatkowo uszczelnia toner co bynajmniej w moim przypadku jest sprawą kluczową bo zauważyłem, że w miejscach gdzie nie ma kredy miedź jest podtrawiona.
    Tutaj zdjęcie testowej płytki z tonerem oczyszczonym z kredy:
    BIUROWA metoda termotransferu dla leniwych
    A tu wytrawiona płytka:
    BIUROWA metoda termotransferu dla leniwych
  • #40
    Karol966
    Level 30  
    Co_pat mam podobne problemy z tą drukarką. Odkąd kupiłem zamiennik tonera za 110zł mam same problemy z tą drukarką. Na oryginale płytkę robiłem z użyciem folii. Cały zabieg to ok 1-2minut i można było trawić. Po zmianie tonera o folii musiałem zapomnieć. Wiele prób z różnymi papierami. Wczoraj dość sporo testowałem (szkoda, że na jakiejś starej płytce bo może coś by z tego było). Generalnie gdy temperaturę miałem (na moim żelazku) równo na 2 kropki, grzanie przez ok 2 minuty to papier (115g) po wrzuceniu do wrzątku z proszkiem do prania odszedł w całości (rewelacja). Niestety toner kiepsko się trzymał i odpadał. Zwiększałem kolejno temperaturę. Jak dojechałem do 2 kropki i 2 kreski to toner trzymał się dość mocno ale tym razem papier moczony w takiej samej kąpieli nawet po 0.5H nie chciał zejść. Pomógł jedynie ocet ale ten znowuż całkowicie usunął kredę i widać (nawet bez trawienia), że są małe pory. Po samym wydrukowaniu na papierze 115g 3 małych płytek przy ostatniej już widać, że tonera jest po prostu mało - wydruk nie jest jednolicie ciemny. Stwierdzam, że ta drukarka to badziewie bądź bez kupna org tonera za 300zł nie ma co się męczyć. Znacznie szybciej chyba przerobię zwykłą atramentówkę do drukowania na płaskiej powierzchni (bezpośrednio na miedzi - dalej to już tylko kwestia odpowiedniego tuszu).
  • #41
    Co_pat
    Level 15  
    Karol966 no to chyba dzięki Tobie rozwiązałem mój problem bo ja też zmieniłem toner na nowy tez za ok 110zł kupiony od firmy dobreto....pl i choć płytki wychodzą całkiem dobrze to nie mogę zrobić zrobić soldermaski z zakrywając pola lutownicze tonerem bo aceton go nie rozpuszcza tak jak miało to miejsce przy innym tonerze. Została mi stara kaseta z tonerem więc spróbuję dokupić proszek i sprawdzę.

    Dodam jeszcze, że świetne płytki wychodziły mi na proszku dosypanym do oryginalnej kasety, nie było też problemów ze zrobieniem soldermaski.
  • #42
    czubi82
    Level 12  
    Czyli toner jest kwestią kluczową.

    Pokażesz jak Ci wyszły gotowe płytki ?
  • #43
    Co_pat
    Level 15  
    Aktualnie nie mam czystej płytki wszystkie są już pomalowane soldermaską, ale w najbliższym czasie będę robił następne to zrobię zdjęcia.
  • #44
    Co_pat
    Level 15  
    Przed chwila wykonałem testy z innym tonerem i okazało się, ze to on był przyczyną problemów z soldermaską.
  • #45
    ezbig
    Level 19  
    Metoda ciekawa, ale u mnie się nie sprawdziła i odpuściłem bo znalazłem coś tańszego. Dla mojej drukarki papier z naklejki, jest za cienki i albo się zawija w środku, albo wychodzi pomięty. Miałem jedną kartkę jakiegoś lepszego papieru od etykiet i ten może i by się sprawdził, ale to były moje pierwsze (w miarę udane) boje z termotransferem - ścieżki na obrzeżach odpadły przy zdejmowaniu (środek ładnie się przykleił - źle to podgrzewałem na prasowalnicy). To był i tak wielki sukces, bo do tej pory zniechęcały mnie same niepowodzenia. Przeczytałem, obejrzałem wiele poradników, ale ciągle coś u mnie to nie działało.

    Teraz metoda, która mi działa (w końcu sukces :)) i daje efekt jest taki jak u autora. Ameryki nie odkryłem, bo pewnie wielu też tak robi. Zdesperowany koniecznością wykonania kilku długich na 270mm płytek, wróciłem do papieru kredowego. Traf chciał, że akurat walały się pod ręką ulotki z Tesco (wcześniej próbowałem już z gazetami i innymi ulotkami, ale widać nie ten papier miały). Zrobiłem wszystko jak zwykle. Oczywiście papier się przykleił i więc myślę, bez odmaczania nie da rady - wrzuciłem do ciepłej wody z mydłem. Po minucie papier zaczyna się odklejać - biorę za rożek, ciągnę (sukces :)) - zdjąłem papier kredowy tak samo jak ten od naklejek. Nic nie musiałem "wałkować" i ścierać - po prostu zdjąłem papier z płytki. Do tej pory moje różne papiery kredowe ciężko się odmaczały i toner nie przechodził mi w całości (miałem jasny wzór na papierze i jasny na płytce) - potem to mi się podtrawiało. Z papieru z ulotek Tesco 99% tonera przechodzi na płytkę.

    Zwykle nie kupuję w Tesco, ale od teraz będę zaglądał od czasu do czasu po gazetkę :).

    Może płytka z załącznika nie jest zbyt skomplikowana, ale musiałem takich i podobnych zrobić 10. Pozostałe, trochę bardziej urozmaicone, mam już polutowane, a nie mam aparatu w tej chwili pod ręką (tę skanowałem). Na skanie gorzej wygląda niż na żywo, bo wyszło jak z fabryki. Jak dorwę aparat co zrobię coś lepszego.
  • #46
    Czarek O.
    Level 14  
    metoda ok tylko należy uważać zeby nie zginać wydruków bo latwo uszkodzic wydruk. Motedę stosuję od dłuższego czasu 1 raz widzialem ja na jakimś Rosyjskim forum koles zamieścił szczegółowy filmik z powstawania płytki.
  • #47
    stas256
    Level 19  
    Świetna metoda termotransferu!!
    gratuluje pomysłu !
    W porównaniu do folii czy papieru kredowego ta metoda daje najlepsze efekty!
    Nawet gdy drukarka drukarka nie ma opcji zwiększenia ilości dozowanego toneru.

    Do mogeratorów: Proponuje podpiąć ten wątek jako najlepszą formę termotransferu
  • #48
    ryszardmagda
    Level 10  
    Witam mam pytanie czy można ten zabieg zrobić na drukarce atramentowej.
  • #49
    xE5150
    Level 25  
    Witam,

    Niestety nie można.

    Chyba, że spróbujesz wydruk z drukarki atramentowej skserować.

    Jeśli ksero będzie miało dobrą jakość, to zabieg termotransferu powinien się udać.

    Pozdrawiam!
  • #50
    ryszardmagda
    Level 10  
    Witam.xE5150 dzięki za radę ,ale wypróbowałem na atramentówce HP i efekt jest taki że wydruk się coś tam odbił ale był rozmazany, więc się nie da.Dzięki pozdrawiam.
  • #51
    xE5150
    Level 25  
    Witam,

    wydruk z atramentówki wystarczy skserować na papierze kredowym.

    Zazwyczaj w punktach ksero nie robią z tym problemu.

    Pozdrawiam.
  • #52
    ryszardmagda
    Level 10  
    Witam.Dzięki za porady,jutro jadę do hipermarketu na ksero laserowe i zobaczymy jak to wyjdzie.Pozdrawiam.