Elektroda.pl
Elektroda.pl
X
Elektroda.pl
Proszę, dodaj wyjątek dla www.elektroda.pl do Adblock.
Dzięki temu, że oglądasz reklamy, wspierasz portal i użytkowników.

DAF XF 95 czasami nie chce odpalić. EDC - błędy czujników

gka3 25 Sty 2011 18:17 5319 4
  • #1 25 Sty 2011 18:17
    gka3
    Poziom 17  

    Czasami nie chce odpalić.
    W EDC dwa błędy Czujnik wałka rozrządu sygnał niekompatybilny i drugi błąd
    Obroty silnika brak informacji.

    Po odpaleniu na autostarcie kiedy wejdzie na obroty, silnik pracuje już normalnie i odpala bez problemów.

    Kiedy nie chce odpalić podczas kręcenia sterowniki widzi obroty silnika.
    Wymienię czujnik wałka rozrządu, ale coś czuję w kościach że nie o niego chodzi.
    Może jakiś luz na rozrządzie, albo coś z pompą. Sygnał niekompatybilny oznacza że czujnik podaje impulsy ale w nieodpowiednim miejscu w stosunku do czujnika koła zamachowego albo pompy.

    Może trafił się Wam taki przypadek ?

    0 4
  • #2 25 Sty 2011 20:04
    krisbrumm
    Specjalista - DAF Trucks

    Dobrze czujesz, bo w przypadku usterki czujnika wałka lub poł.wału odpala, tylko po dłuższym kręceniu, no i masz coś na desce.
    Jeśli nie masz nic na desce- 90% przyczyna w układzie paliwowym, tzn. zasilania z baku.
    jeśli masz coś na desce, to zmienia postać rzeczy-wówczas usterka jest w układzie kontrolowanym przez ECU.
    Zakładam, że nie masz nic na desce .Wyjmij czujnik położenia wałka-jest w obudowie pompy zasilającej.Obróć ręcznie wałem aż w otworze zobaczysz rowek sygnałowy w kółku impulsacyjnym.Sprawdź śrubokręcikiem przez ten otwór, czy całe kółko impulsacyjne możesz choćby trochę obrócić w tył≥w przód (luz obwodowy).ten luz może, ale nie musi, powodować ten błąd z brakiem synchronizacji wałka, ponadto oznacza, że pompa zasilająca ślizga się na wielowypuście.
    Jeśli powyższe jest OK, to, gdy nie chce odpalić- poluzuj nakrętki rurek paliwowych (górne, przy głowicy), i sprawdź przez pompowanie ręczną pompką czy przypadkiem nie wypływa z rurek paliwo z pęcherzykami powietrza.Nie musisz mieć włączonego zapłonu, czy nawet kręcić rozrusznikiem- sekcje przy nie pracującym silniku są normalnie otwarte, i paliwo przy pompowaniu pompką ręczną "idzie" do wtrysków.
    powodzonka!

    1
  • #3 11 Lut 2011 21:27
    DIZZI
    Poziom 17  

    Morze być zużyty zawór nadmiarowy przy pompach UPEC taka kostka
    przykręcona na dwie śruby jest blisko pompy 1-go cylindra na kadłubie pomp trzeba go wymienić .

    Sprawdź jakie ciśnienie paliwa daje pompka zasilająca na wolnych obrotach powinno być około 2,5 bar a przy wysokich około 5 bar.
    Albo przy przy pomiarach ewentualnie odpalaniu niech ktoś ściśnie (zagnie) przewód powrotu pompki zasilającej (powinno wzrosnąć ciśnienie) przewód (ten cieńszy )jest pomiędzy silnikiem a ramą i zobacz czy będzie różnica przy odpalaniu , jeśli ciśnienia będą będą mniejsze to prawdopodobnie zawór nadmiarowy (ten co pisałem na początku) ,albo pompka jest zużyta albo siedzi jakiś korek z brudu w zaworku w ramie tam gdzie jest przykręcony przewód ze zbiornika do ramy jak odkręcisz to kolanko to pod nim w tej części która siedzi w ramie jest zaworek można go śmiało wyrwać i wyrzucić bo do działania jest nie potrzebny ,jest tylko po to żeby nie lało się paliwo jak odkręcisz przewód ,a stanowi to wąskie gardło i syf się tam często zbiera.
    Co do błędów wałka rozrządu to często te błędy się pojawiają jak
    samochód jest przeciążony ewentualnie zaduszony na biegu.

    Ewentualnie regulacja zaworów też się zdarza jak ciężko pali (ciasne za mały luz).
    Albo opiłki na czujniku położenia wału i zakłócają pomiar bo przy braku sygnału z jednego też odpali gdy będzie sprawny tylko rozrządu to
    będzie ciężko palił bo musi wykryć zapłon na odpowiednim cylindrze
    a robi to tak : wtryskuje cały czas na pierwszym i oczekuje przyśpieszenia
    na tym cylindrze jeśli nastąpi zgranie a tym samym zapłon to znaki
    dużo szybciej przejdą przed czujnikiem i od tond liczy cylindry i działa
    ale zapala po dłuższym kręceniu .

    Czy macie coś na temat elektroniki w środku UPE-ca często naprawiam te moduły
    ale nieraz to bez pewnych danych to jak pijany we mgle (w zamian mogę coś powiedzieć o działaniu innych np VIC ECAS itp.)

    1
  • #4 12 Lut 2011 20:45
    miszagrom
    Poziom 21  

    Mi się trafił taki przypadek, proponuje sprawdzenie działania czujników oscyloskopem :) bardzo pomaga i rozwiązuje wiele wątpliwości.

    0
  • #5 25 Sty 2017 21:19
    tomgli
    Poziom 10  

    Może się komuś przydać
    Mi ciężko odpalał i cała lista błędów na desce: silnik ostrzeżenie, układ wydechowy itd.
    Wymieniłem filtr , pojawiał się tylko Silnik ostrzeżenie, diagnoza wskazywała chwilami 0 bar w układzie niskiego ciśnienia paliwa, wymiana pompy zasilającej pomogła. Wyrwalem też zaworek w ramie ,zapobiegawczo.
    Pozdrawiam

    0