Elektroda.pl
Elektroda.pl
X

Wyszukiwarki naszych partnerów

Wyszukaj w ofercie 200 tys. produktów TME
Europejski lider sprzedaży techniki i elektroniki.
Proszę, dodaj wyjątek elektroda.pl do Adblock.
Dzięki temu, że oglądasz reklamy, wspierasz portal i użytkowników.

DML /EJ Kłopoty ze stabilnością prędkości

Yanush 17 Paź 2004 15:19 2311 11
  • #1 17 Paź 2004 15:19
    Yanush
    Poziom 18  

    Witam :)
    Witam serdecznie !
    Jest sobie podłączony taki "mały" silnik do tego napędu (DML EJ) i ma bardzo niestabilną prędkość obrotową, czego w żaden sposób nie da się wyregulować. Silnik wraz z przewodami podłączeniowymi sprawdzono miernikiem izolacji na 500V - O. K. Prądniczka tachometryczna jak najbardziej w porząsiu, podłączona przewodami ekranowanymi, ekran połączony z PE. Mikroswitch SW1 ustawiony poprawnie - sprzężenie od tacho. Regulacja tak P1 Istab jak i P5 Speed Stab (Gain %) nie przynosi oczekiwanych rezultatów, wciąż wahania prędkości. Zmieniłem silnik wraz z tacho od innej maszyny (sprawdzony i dobrze działający) - bez poprawy, zmieniłem również przekształtnik (DML) na identyczny - bez poprawy :roll: ...
    Proszę o podpowiedź - gdzie jeszcze można zaglądnąć, co sprawdzić, czym regulować (nie ma w zasadzie już czym :()
    Z góry dziękuję i pozdrawiam
    Janusz

  • #2 17 Paź 2004 16:19
    Bukowski Wieslaw
    Poziom 10  

    Czesc :) Mialem podobne problemy,a przyczyna okazala sie prozaiczna.Poprostu zawilgocone byly paski klinowe przenoszace naped na maszyne.Popryskalem sprajem do pasow klinowych i po problemie.Pozd..

  • #3 17 Paź 2004 16:33
    Yanush
    Poziom 18  

    Bukowski Wieslaw napisał:
    Czesc :) Mialem podobne problemy,a przyczyna okazala się prozaiczna.Poprostu zawilgocone byly paski klinowe przenoszace naped na maszyne.Popryskalem sprajem do pasow klinowych i po problemie.Pozd..

    Tę prozaiczną przyczynę wykluczyłem, o czym nie napisałem...
    Otóż w tym przypadku napęd z silnika nie jest przekazywany przez pasy klinowe, a za pośrednictwem przekładni. Ale ona nie powoduje tych zakłóceń bo silnik od niej był już odłączany...
    Dziekuję (za już) i pozdrawiam
    Janusz

  • #4 17 Paź 2004 19:23
    tprzemko
    Poziom 22  

    Witam
    Próbowałeś odłączyć silnik, i puścić go na luzie obok maszyny co ze stabilnością obrotów. Zobacz jak zachowuje się przekładnia kiedy napędzasz ją ręką (opory, jakieś nienormalne zachowania), może gdzieś dalej coś się przyciera.
    Pozdrawiam

  • #5 18 Paź 2004 12:22
    mobak
    Poziom 13  

    Witam. Nie piszesz jaki to dml 0015 czy 0025 podaj parametry silnika
    bo "mały" to troche mało. Czy ten silnik pracował wcześniej z dml-em,
    czy próbowałeś sprzężenie z twornika, na połączeniu tacho silnik mogą być luzy lub nie są w osi i wstępują pulsacje już na tacho.

  • #6 18 Paź 2004 14:53
    Yanush
    Poziom 18  

    mobak napisał:
    Witam. Nie piszesz jaki to dml 0015 czy 0025 podaj parametry silnika
    bo "mały" to troche mało. Czy ten silnik pracował wcześniej z dml-em,
    czy próbowałeś sprzężenie z twornika, na połączeniu tacho silnik mogą być luzy lub nie są w osi i wstępują pulsacje już na tacho.

    Witam!
    Rzeczywiście, mea culpa :lol: !
    Już uzupełniam dane z tabliczki silnika..:
    Komel 0,71kW prąd twornika 3,83A,
    wzbudzenie 220V DC, prąd 0,275A.
    typ DMLa podam jak zdzwonię się z kimś z firmy, ale powyższe dane, które podałeś dotyczą chyba raczej na pewno ograniczenia prądowego. :roll:
    Sytuacja na dzień dzisiejszy wygląda następująco... Podłączyłem nieobecny wcześniej dławik na wyjściu z przekształtnika - bez poprawy. Poprowadziłem zupełnie nową (z pominięciem szafy sterowniczej) instalację - nowe przewody do silnika i do tacho, podłączyłem ekran tacho z masą przekształtnika - bez poprawy. Wahania prędkości, wahania prądu twornika i jak pod koniec walki zauważyłem - obniżone (nie wiedzieć czemu) napięcie zasilania wzbudzenia (ma być 220VDC a jest 180VDC) :roll: Zasilanie przekształtnika mierzone do N wynosi na poszczególnych fazach 217V i jest tylko prostowane na przekształtniku. Skąd taaaki spadek? Ale, aby to wykluczyć, podłączyłem zupełnie oddzielnie autotransformator przez mostek prostowniczy, napięcie wzbudzenia w porząsiu, ale owe wahania prędkości nie ustąpiły :(
    Silnik podmieniony i zachowuje się tak samo jak poprzedni.
    Szczerze mówiąc - można się załamać...
    Dzięki i pozdrawiam
    Janusz

  • #7 19 Paź 2004 14:40
    Krisgorn
    Poziom 19  

    Tez mam u siebie silnik Komela (1,1kW) zasilany z DML 030 wszystko chodzi aż miło. Spróbój zmienić nastawy regulatorów prędkości i prądu (wzmocnienie i czas zdwojenia). Poza tym u mnie P1 to regulacja prądu utknięcia a P2 to prąd ograniczenia. Spróbuj pominąć sprzężenie od prędkości i sprawdzić jak silnik będzie pracował przy sprzężeniu od napiecia twornika.

  • #8 20 Paź 2004 23:34
    Yanush
    Poziom 18  

    Krisgorn napisał:
    Tez mam u siebie silnik Komela (1,1kW) zasilany z DML 030 wszystko chodzi aż miło. Spróbój zmienić nastawy regulatorów prędkości i prądu (wzmocnienie i czas zdwojenia). Poza tym u mnie P1 to regulacja prądu utknięcia a P2 to prąd ograniczenia. Spróbuj pominąć sprzężenie od prędkości i sprawdzić jak silnik będzie pracował przy sprzężeniu od napiecia twornika.

    Nie chwaląc się... silników Komela i to pracujących "aż miło" to ja już widziałem i obsługowałem mnóstwo... ale ten napęd (komplet silnik - przekształtnik) jest wyjątkowy. Chyba nie czytałeś moich wcześniejszych postów, regulacje dostępnymi potencjometrami niemal nic nie dają (aczkolwiek sa widoczne różnice). Sprzężenia od twornika już testowałem - prawie bez różnicy - jak "pompuje" prąd twornika - prędkość prawie tak samo.
    Ale... " najnowszych doniesień" - zauważyłem wahania napięcia zadawania z potencjometru (suwak). Zasilanie potencjometru jest sztywne (ok. 12V), natomiast z suwaka napięcie waha się w granicach 1V. Prawdopodobną przyczyną tych wahań są przepięcia przy załączaniu grzałek (bezpośrednia bliskość przewodów, przy czym akurat do pulpitu przewody do potencjometru NIE SĄ ekranowane i idą razem z przewodami do grzałek...
    Sorry, troche to zagmatwane, ale tak to wygląda :-)
    Dziękuję i pozdrawiam
    Janusz

  • #9 26 Paź 2004 20:58
    mobak
    Poziom 13  

    Witaj. Przyznam że miałem ten sam problem co Ty. DML 0025 a silnik
    obcowzbudny 110= ,4A. silnik pracował pulsacyjnie. zmiana R i C w
    regulatorach prędkości i prądu niewiele pomogła, jeżeli pod ociążeniem
    silnik pracuje bardzej stabilnie to znaczy że dml ma kłopoty ze zbyt małym obciążeniem (silnik). Spróbuj podłączyć równoległe z silnikiem
    żarówkę lub spróbuj pokręcić P8 koło halotronu ale pamiętaj poprzednie ustawienie.nie wiem co na to projektanci z apatora ale sprawdzić można :) .

  • #10 26 Paź 2004 21:00
    mobak
    Poziom 13  

    Witaj. Przyznam że miałem ten sam problem co Ty. DML 0025 a silnik
    obcowzbudny 110= ,4A. silnik pracował pulsacyjnie. zmiana R i C w
    regulatorach prędkości i prądu niewiele pomogła, jeżeli pod ociążeniem
    silnik pracuje bardzej stabilnie to znaczy że dml ma kłopoty ze zbyt małym obciążeniem (silnik). Spróbuj podłączyć równoległe z silnikiem
    żarówkę lub spróbuj pokręcić P8 koło halotronu ale pamiętaj poprzednie ustawienie.nie wiem co na to projektanci z apatora ale sprawdzić można :) .

  • #11 26 Paź 2004 21:58
    Yanush
    Poziom 18  

    Witam!
    Dziękuję wszystkim za pomoc, niestety poddałem się i... wobec powyższych kłopotów, braku koncepcji na poprawę sytuacji i nacisku ze strony właściciela firmy - zdecydowałem o zmianie napędu na silnik 2,kW i odpowiedni do niego falownik. Ustaliłem parametry i cały napęd pracuje (powiedziałbym) BARDZO stabilnie - bez porównania z DMLem.
    Dziękuję raz jeszcze i pozdrawiam serdecznie
    Janusz

  • #12 31 Mar 2005 18:10
    Usunięty
 Szukaj w ofercie
Zamknij 
Wyszukaj w ofercie 200 tys. produktów TME