Elektroda.pl
Elektroda.pl
X

Search our partners

Find the latest content on electronic components. Datasheets.com
Elektroda.pl
Multimetr FlukeMultimetr Fluke
Please add exception to AdBlock for elektroda.pl.
If you watch the ads, you support portal and users.

Alternator Bosh 100A - spadek napięcia przy wzroście obrotów

27 Jan 2011 00:13 12909 37
  • Level 12  
    Szanowni (i ew Szanowne jeżeli takie tu są).

    Miałem problem z alternatorem (nap ładowania na poziomie 11,4V) - wymieniłem dziada na nowy-używany. Obecnie, przy wyłączonych światłach, nawiewie ogrzewaniu szyb, foteli itp - napięcie ładowania mam na poziomie 13,9V. Po włączeniu świateł, dmuchawy i grzania szyby tylnej - Spada do 12,1V - czyli w normie. Tak jest na biegu jałowym. Po zwiększeniu obrotów silnika napięcie spada. Do około 11,6V (przy włączonym wszystkim). Przyznam że nieco zgłupiałem. N logikę - powinno rosnąć. Może ktoś mi wytłumaczy to zjawisko? Chyba że to objaw jakiejś usterki?

    Auto: Volvo 940 2.3 ti
    Alternator: Bosh 100A (0 123 500 005)
    Regulator: 14V (1 197 311 234) - swoją drogą może ktoś wie czemu kosztuje on ponad 1000PLN (tysiąć!)

    Pozdrawiam i dziękuję z góry
    [30.03.2021, darmowy webinar] Nowoczesna diagnostyka maszyn, monitorowanie i przewidywanie awarii. Zarejestruj się
  • Multimetr FlukeMultimetr Fluke
  • Level 43  
    Jak się z dużo odbiorników włączy alternator "nie daje rady",albo nadal są kłopoty z alternatorem. Należy zmierzyć prąd ładowania.
  • Level 37  
    Naciąg paska, szczotki, lutowanie wyprowadzeń itp., w skrócie - rozbiórka i przegląd alternatora.
  • Level 39  
    Jak napisałeś "nowy używany" i pewno tutaj przyczyna. A więc unieruchomione lub zużyte szczotki, niska jakość połączeń w wyniku korozji itp. Czyli pomiary tzw weryfikacja.
  • Level 12  
    Panowie!
    Chyba źle opisałem temat. Albo skupiamy się nie na tym, co trzeba.
    To że przy włączonych odbiornikach napięcie idzie w dół - OK. To norma i tak być może.

    Chodzi mi tylko o to dziwne zjawisko spadku napięcia przy wzroście obrotów silnika.

    Co do opisanych możliwych przyczyn - założyłem świeży zestaw (oryginał od bosha). Oczyściłem wszystkie możliwe styki (podłączenie, styki na reglu, styki na końcówkach kabli). Pasek napięty prawidłowo.
  • Multimetr FlukeMultimetr Fluke
  • Level 43  
    Jeszcze raz ----amperomierz cęgowy i pomiar prądu ładowania!!!
  • Moderator of Cars
    Pierścienie ślizgowe.
  • Moderator of Cars
    Quote:
    Po włączeniu świateł, dmuchawy i grzania szyby tylnej - Spada do 12,1V - czyli w normie

    Jak dla Ciebie to jest norma, to ja wysiadam
    Jeśli ten alternator ma koło wolnobieżne, to może się ślizgać, ale ogólnie to on nie działa
  • Level 12  
    12,1 To przy włączeniu wszystkiego co mam na pokładzie - czyli dmuchawa na maksa, grzanie obu foteli, radio, światła (mam nieco mocniejsze żarówki niż standard), podgrzewanie lusterek i tylnej szyby.
    Jakie w/g was powinno być napięcie na alternatorze w takiej sytuacji?

    Co do pierścieni - na oko wyglądają OK. Ale - rozbiorę jeszcze dla pewności i poczyszczę, ew wymienię lub dam do przetoczenia.

    Nie wiecie tak przy okazji o jakimś poradniku w sieci traktującym o tym jak sprawdzić płytkę z diodami?
  • User removed account  
  • Level 43  
    Mam wrażeni, że "kamil.b " nie jest ekspertem, w dziedzinie motoryzacji i elektroniki, dlatego się PYTA na tym forum.
  • Level 12  
    Tematy elektroniczne nie są mi obce. Jednak tematy związane z elektryką samochodową - nie są mi szczególnie bliskie. Owszem - wiem jak sprawdzić diodę za pomocą UM-ki. Ale - z tego co mi wiadomo to tam jest prostownik 3-fazowy. I jak znam życie - jakieś swoje "chitrości" posiadać może :) Dlatego pytam grzecznie o jakieś wskazówki ogólne - żeby nie wyciągnąć podczas sprawdzania mylnych wniosków (czyli nie uznać płytki prostownika niesprawnej jako sprawną i na odwrót).
    Oczywiście - mogę wyjąć dziada, wsiąść na rower, zawieźć cały alternator do speców, zapłacić za "ekspertyzę" 100PLN, ew za regenerację 500. Ale - się pytam - gdzie tu radość z działania i naprawiania? :)
  • Level 23  
    Witam

    Radość jest jak dojdziesz do tego sam - ot i tyle....

    W przeciwnym wypadku jest - bo ci zdziercy chcieli tyle za taką prostą rzecz .... czasy się zmieniły - nie jest w cenie robota tylko WIEDZA - nieważne ile czasu za pierwszym razem spędziłeś - ale satysfakcja np. za 10 minut pracy (finansowa i nie tylko) z pracą, gdzie inni nie mogli tego zrobić jest nieopisana.

    Pozdrawiam

    P.S.

    Wiesz jak sprawdzić prostownik dwupołówkowy ??? - podobnie sprawdza się ten.
  • Level 33  
    Chodzi Tobie o sam moment podnoszenia obrotów czy jak pracuje na wysokich obrotach? Bo to duża różnica.
  • Level 43  
    Przepraszam , w poprzednim wpisie stwierdzam fakt i mnie to, wcale nie dziwi, bo uważam ,ze po to jest forum, żeby pytać !!
    Natomiast inni pewnie uważają inaczej .Ich prawo.
  • Moderator of Cars
    Quote:
    Owszem - wiem jak sprawdzić diodę za pomocą UM-ki

    Tu się zdziwisz, bo do sprawdzenia mostka w alternatorze nie używa się miernika, pomiar nim jest po prostu niewiarygodny. Wystarczy żarówka i akumulator, oczywiście musisz odlutować/ odkręcić mostek od uzwojeń stojana przed sprawdzeniem
  • Level 12  
    # rafbid:
    Chodzi mi o różnice napięć kiedy pracuje na wolnych obrotach oraz kiedy pracuje na podniesionych (powyżej 1200). Co ciekawe - działa to "progowo" - czyli stabilne napięcie powyżej 1200 obr/min - nie zmienia się. Tak samo jak poniżej - także jest stabilne. Czy jest możliwe, żeby w aucie był gdzieś układ który załącza np ładowanie akumulatora powyżej jakichś obrotów?

    #palala:
    Tak, wiem, za KnowHow płacić trzeba. A pytam, bo chcę przygotować sobie jakieś "pole działań" - żeby tematu nie atakować w nieskończoność, tylko mieć konkretne punkty zaczepienia. Za info o prostowniku dwupołówkowym - dziękuję - właśnie o coś takiego mi chodziło.

    # stanislaw1954:
    Dzięki za wsparcie ogniowe :)
  • Level 23  
    Pamiętaj o tym, co napisał carrot .....

    pozdrawiam
  • Level 33  
    Ładowanie testuje się na światłach i przy włączonym wentylatorze. Napięciem steruje regulator napięcia ale wpływ na ładowanie może też mieć czujnik ustawienia wału i komputer pokładowy.
  • Level 12  
    # carrot:
    Rozumiem że demontuję płytkę, Akku podpinam zamiast uzwojeń stojana, żarówką sprawdzam gdzie się pojawi napięcie. Potem podpinam akku odwrotnie i sprawdzam kolejne diody. Dzięki!
  • User removed account  
  • Level 33  
    Pomiary robiłeś na akumulatorze? Możesz jeszcze dodatkowo zmierzyć napięcie na alternatorze.

    Dodano po 3 [minuty]:

    Motronic wrote:
    rafbid wrote:
    ale wpływ na ładowanie może też mieć czujnik ustawienia wału i komputer pokładowy.

    C.ccc..co?
    Spotkałem się z przypadkiem gdzie wpływ na napięcie ładowania miała temperatura powietrza. Mam na myśli różne modele aut nie wiem jak jest dokładnie w tym...
  • Level 12  
    Co do wpływu komputera - nie sądzę. Siedzi pod maską Bosh LH Jetronic. Raczej nie ma takich "ficzerów". Napięcia mierzyłem na alternatorze i na akku. Napięcia praktycznie się nie różnią.
  • Helpful post
    Moderator of Cars
    Więcej niż taki schemat chyba nie potrzeba żeby wiedzieć jak się zabrać za sprawdzenie tego alternatora.
    Alternator Bosh 100A - spadek napięcia przy wzroście obrotów
  • Level 39  
    Może to moja wina, ale nie rozumiem co oznacza stwierdzenie założyłem nowy zestaw. Mowa o alternatorze, czy np regulatorze? 1200 obr/min to żadne wysokie obroty. Ja sugerowałem, że spada prąd wzbudzenia na wirniku. A to może dziać się za przyczyną marnego połączenia szczotek, zużycia lub owalizacji pierścieni ślizgowych. Możliwe jest także np rozlutowanie uzwojenia przy pierścieniu ślizgowym, lub zwarcia w uzwojeniu stojana wywołane wibracją. Trochę trudno ocenić sytuację kiedy brak pomiarów/.
    Skoro sytuacja powtarza się na kolejnym urządzeniu to koniecznie trzeba zmierzyć pobór prądu z alternatora.[/code]
  • Level 39  
    Nie naprawi tego wiadomo co w tych alternatorach pada ,ale jak już stwierdzi i dojdzie do sedna to może go będzie stać na kolejne 5 stów.P
  • Level 12  
    Co do nowego zestawu - chodziło o szczotki oczywiście. Jakoś umknęło.
    Co do objawów - co ciekawe, takie same były przy starym jak i "nowym" alternatorze.
    Bardzo dziękuję za wskazówki - pomacam nieco obecny a także stary alternator - zobaczę co pomiary pokarzą i podzielę się spostrzeżeniami.
    Jeszcze raz wielkie dzięki za podpowiedzi!
  • Level 2  
    Kamil.b zanim zaczniesz rozbierać alternator,koniecznie sprawdź regulator napięcia.Tam jest elektronika i również po pewnym czasie przestaje poprawnie działać /ekstremalne warunki pracy/.Sprawdzisz go u każdego elektryka samochodowego.Regulator napięcia właśnie zwiększa prąd wzbudzenia w wirniku.Jeżeli dobry-należy wykonać czynności jakie radzi Ci tu mczapski.:|
  • User removed account  
  • Level 18  
    "Co do objawów - co ciekawe, takie same były przy starym jak i "nowym" alternatorze"
    Czyli masz do sprawdzenia -naprawy pozostałe elementy układu ładowania akumulatora.Kabelki.