Elektroda.pl
Elektroda.pl
X
Please add exception to AdBlock for elektroda.pl.
If you watch the ads, you support portal and users.

Alternator Bosh 100A - spadek napięcia przy wzroście obrotów

kamil.b 27 Jan 2011 00:13 14526 37
Suntrack
  • #1
    kamil.b
    Level 12  
    Szanowni (i ew Szanowne jeżeli takie tu są).

    Miałem problem z alternatorem (nap ładowania na poziomie 11,4V) - wymieniłem dziada na nowy-używany. Obecnie, przy wyłączonych światłach, nawiewie ogrzewaniu szyb, foteli itp - napięcie ładowania mam na poziomie 13,9V. Po włączeniu świateł, dmuchawy i grzania szyby tylnej - Spada do 12,1V - czyli w normie. Tak jest na biegu jałowym. Po zwiększeniu obrotów silnika napięcie spada. Do około 11,6V (przy włączonym wszystkim). Przyznam że nieco zgłupiałem. N logikę - powinno rosnąć. Może ktoś mi wytłumaczy to zjawisko? Chyba że to objaw jakiejś usterki?

    Auto: Volvo 940 2.3 ti
    Alternator: Bosh 100A (0 123 500 005)
    Regulator: 14V (1 197 311 234) - swoją drogą może ktoś wie czemu kosztuje on ponad 1000PLN (tysiąć!)

    Pozdrawiam i dziękuję z góry
  • Suntrack
  • #2
    stanislaw1954
    Level 43  
    Jak się z dużo odbiorników włączy alternator "nie daje rady",albo nadal są kłopoty z alternatorem. Należy zmierzyć prąd ładowania.
  • #3
    Zico63
    Level 37  
    Naciąg paska, szczotki, lutowanie wyprowadzeń itp., w skrócie - rozbiórka i przegląd alternatora.
  • #4
    mczapski
    Level 39  
    Jak napisałeś "nowy używany" i pewno tutaj przyczyna. A więc unieruchomione lub zużyte szczotki, niska jakość połączeń w wyniku korozji itp. Czyli pomiary tzw weryfikacja.
  • #5
    kamil.b
    Level 12  
    Panowie!
    Chyba źle opisałem temat. Albo skupiamy się nie na tym, co trzeba.
    To że przy włączonych odbiornikach napięcie idzie w dół - OK. To norma i tak być może.

    Chodzi mi tylko o to dziwne zjawisko spadku napięcia przy wzroście obrotów silnika.

    Co do opisanych możliwych przyczyn - założyłem świeży zestaw (oryginał od bosha). Oczyściłem wszystkie możliwe styki (podłączenie, styki na reglu, styki na końcówkach kabli). Pasek napięty prawidłowo.
  • #6
    stanislaw1954
    Level 43  
    Jeszcze raz ----amperomierz cęgowy i pomiar prądu ładowania!!!
  • #7
    ociz
    Moderator of Cars
    Pierścienie ślizgowe.
  • Suntrack
  • #8
    carrot
    Moderator of Cars
    Quote:
    Po włączeniu świateł, dmuchawy i grzania szyby tylnej - Spada do 12,1V - czyli w normie

    Jak dla Ciebie to jest norma, to ja wysiadam
    Jeśli ten alternator ma koło wolnobieżne, to może się ślizgać, ale ogólnie to on nie działa
  • #9
    kamil.b
    Level 12  
    12,1 To przy włączeniu wszystkiego co mam na pokładzie - czyli dmuchawa na maksa, grzanie obu foteli, radio, światła (mam nieco mocniejsze żarówki niż standard), podgrzewanie lusterek i tylnej szyby.
    Jakie w/g was powinno być napięcie na alternatorze w takiej sytuacji?

    Co do pierścieni - na oko wyglądają OK. Ale - rozbiorę jeszcze dla pewności i poczyszczę, ew wymienię lub dam do przetoczenia.

    Nie wiecie tak przy okazji o jakimś poradniku w sieci traktującym o tym jak sprawdzić płytkę z diodami?
  • #10
    Anonymous
    Anonymous  
  • #11
    stanislaw1954
    Level 43  
    Mam wrażeni, że "kamil.b " nie jest ekspertem, w dziedzinie motoryzacji i elektroniki, dlatego się PYTA na tym forum.
  • #12
    kamil.b
    Level 12  
    Tematy elektroniczne nie są mi obce. Jednak tematy związane z elektryką samochodową - nie są mi szczególnie bliskie. Owszem - wiem jak sprawdzić diodę za pomocą UM-ki. Ale - z tego co mi wiadomo to tam jest prostownik 3-fazowy. I jak znam życie - jakieś swoje "chitrości" posiadać może :) Dlatego pytam grzecznie o jakieś wskazówki ogólne - żeby nie wyciągnąć podczas sprawdzania mylnych wniosków (czyli nie uznać płytki prostownika niesprawnej jako sprawną i na odwrót).
    Oczywiście - mogę wyjąć dziada, wsiąść na rower, zawieźć cały alternator do speców, zapłacić za "ekspertyzę" 100PLN, ew za regenerację 500. Ale - się pytam - gdzie tu radość z działania i naprawiania? :)
  • #13
    palala
    Level 24  
    Witam

    Radość jest jak dojdziesz do tego sam - ot i tyle....

    W przeciwnym wypadku jest - bo ci zdziercy chcieli tyle za taką prostą rzecz .... czasy się zmieniły - nie jest w cenie robota tylko WIEDZA - nieważne ile czasu za pierwszym razem spędziłeś - ale satysfakcja np. za 10 minut pracy (finansowa i nie tylko) z pracą, gdzie inni nie mogli tego zrobić jest nieopisana.

    Pozdrawiam

    P.S.

    Wiesz jak sprawdzić prostownik dwupołówkowy ??? - podobnie sprawdza się ten.
  • #14
    rafbid
    Level 33  
    Chodzi Tobie o sam moment podnoszenia obrotów czy jak pracuje na wysokich obrotach? Bo to duża różnica.
  • #15
    stanislaw1954
    Level 43  
    Przepraszam , w poprzednim wpisie stwierdzam fakt i mnie to, wcale nie dziwi, bo uważam ,ze po to jest forum, żeby pytać !!
    Natomiast inni pewnie uważają inaczej .Ich prawo.
  • #16
    carrot
    Moderator of Cars
    Quote:
    Owszem - wiem jak sprawdzić diodę za pomocą UM-ki

    Tu się zdziwisz, bo do sprawdzenia mostka w alternatorze nie używa się miernika, pomiar nim jest po prostu niewiarygodny. Wystarczy żarówka i akumulator, oczywiście musisz odlutować/ odkręcić mostek od uzwojeń stojana przed sprawdzeniem
  • #17
    kamil.b
    Level 12  
    # rafbid:
    Chodzi mi o różnice napięć kiedy pracuje na wolnych obrotach oraz kiedy pracuje na podniesionych (powyżej 1200). Co ciekawe - działa to "progowo" - czyli stabilne napięcie powyżej 1200 obr/min - nie zmienia się. Tak samo jak poniżej - także jest stabilne. Czy jest możliwe, żeby w aucie był gdzieś układ który załącza np ładowanie akumulatora powyżej jakichś obrotów?

    #palala:
    Tak, wiem, za KnowHow płacić trzeba. A pytam, bo chcę przygotować sobie jakieś "pole działań" - żeby tematu nie atakować w nieskończoność, tylko mieć konkretne punkty zaczepienia. Za info o prostowniku dwupołówkowym - dziękuję - właśnie o coś takiego mi chodziło.

    # stanislaw1954:
    Dzięki za wsparcie ogniowe :)
  • #18
    palala
    Level 24  
    Pamiętaj o tym, co napisał carrot .....

    pozdrawiam
  • #19
    rafbid
    Level 33  
    Ładowanie testuje się na światłach i przy włączonym wentylatorze. Napięciem steruje regulator napięcia ale wpływ na ładowanie może też mieć czujnik ustawienia wału i komputer pokładowy.
  • #20
    kamil.b
    Level 12  
    # carrot:
    Rozumiem że demontuję płytkę, Akku podpinam zamiast uzwojeń stojana, żarówką sprawdzam gdzie się pojawi napięcie. Potem podpinam akku odwrotnie i sprawdzam kolejne diody. Dzięki!
  • #21
    Anonymous
    Anonymous  
  • #22
    rafbid
    Level 33  
    Pomiary robiłeś na akumulatorze? Możesz jeszcze dodatkowo zmierzyć napięcie na alternatorze.

    Dodano po 3 [minuty]:

    Motronic wrote:
    rafbid wrote:
    ale wpływ na ładowanie może też mieć czujnik ustawienia wału i komputer pokładowy.

    C.ccc..co?
    Spotkałem się z przypadkiem gdzie wpływ na napięcie ładowania miała temperatura powietrza. Mam na myśli różne modele aut nie wiem jak jest dokładnie w tym...
  • #23
    kamil.b
    Level 12  
    Co do wpływu komputera - nie sądzę. Siedzi pod maską Bosh LH Jetronic. Raczej nie ma takich "ficzerów". Napięcia mierzyłem na alternatorze i na akku. Napięcia praktycznie się nie różnią.
  • Helpful post
    #24
    ociz
    Moderator of Cars
    Więcej niż taki schemat chyba nie potrzeba żeby wiedzieć jak się zabrać za sprawdzenie tego alternatora.
    Alternator Bosh 100A - spadek napięcia przy wzroście obrotów
  • #25
    mczapski
    Level 39  
    Może to moja wina, ale nie rozumiem co oznacza stwierdzenie założyłem nowy zestaw. Mowa o alternatorze, czy np regulatorze? 1200 obr/min to żadne wysokie obroty. Ja sugerowałem, że spada prąd wzbudzenia na wirniku. A to może dziać się za przyczyną marnego połączenia szczotek, zużycia lub owalizacji pierścieni ślizgowych. Możliwe jest także np rozlutowanie uzwojenia przy pierścieniu ślizgowym, lub zwarcia w uzwojeniu stojana wywołane wibracją. Trochę trudno ocenić sytuację kiedy brak pomiarów/.
    Skoro sytuacja powtarza się na kolejnym urządzeniu to koniecznie trzeba zmierzyć pobór prądu z alternatora.[/code]
  • #26
    viper555
    Level 39  
    Nie naprawi tego wiadomo co w tych alternatorach pada ,ale jak już stwierdzi i dojdzie do sedna to może go będzie stać na kolejne 5 stów.P
  • #27
    kamil.b
    Level 12  
    Co do nowego zestawu - chodziło o szczotki oczywiście. Jakoś umknęło.
    Co do objawów - co ciekawe, takie same były przy starym jak i "nowym" alternatorze.
    Bardzo dziękuję za wskazówki - pomacam nieco obecny a także stary alternator - zobaczę co pomiary pokarzą i podzielę się spostrzeżeniami.
    Jeszcze raz wielkie dzięki za podpowiedzi!
  • #28
    Zdzisław Zwierzchowski
    Level 2  
    Kamil.b zanim zaczniesz rozbierać alternator,koniecznie sprawdź regulator napięcia.Tam jest elektronika i również po pewnym czasie przestaje poprawnie działać /ekstremalne warunki pracy/.Sprawdzisz go u każdego elektryka samochodowego.Regulator napięcia właśnie zwiększa prąd wzbudzenia w wirniku.Jeżeli dobry-należy wykonać czynności jakie radzi Ci tu mczapski.:|
  • #29
    Anonymous
    Anonymous  
  • #30
    andiRT
    Level 18  
    "Co do objawów - co ciekawe, takie same były przy starym jak i "nowym" alternatorze"
    Czyli masz do sprawdzenia -naprawy pozostałe elementy układu ładowania akumulatora.Kabelki.