Elektroda.pl
Elektroda.pl
X

Wyszukiwarki naszych partnerów

Wyszukaj w ofercie 200 tys. produktów TME
Europejski lider sprzedaży techniki i elektroniki.
Proszę, dodaj wyjątek elektroda.pl do Adblock.
Dzięki temu, że oglądasz reklamy, wspierasz portal i użytkowników.

Jak zrobić antenę do radia w paśmie UKF? Nietypowy układ.

Nostus 27 Sty 2011 16:24 9144 13
  • #1 27 Sty 2011 16:24
    Nostus
    Poziom 12  

    Mam pytanie: Posiadam Radyjko samochodowe Blaupunkt Brisbane SD48... Radyjko wg mnie nie kiepskie ale mam z nim problem.. Potrzebuję dorobić do niego solidną antenę która nie będzie zbierała zakłóceń zewsząd a wyłapywała jedynie pasmo 88 - 108MHz... Zwykłe konstrukcje anten dostępne w sprzedaży działają średnio przy moim problemie ponieważ niedaleko miejsca gdzie zamontowałem to radio mam falownik o mocy kilkunastu kW.. Jest on zamknięty w metalowej obudowie a kable które idą do silnika są ekranowane i połączone z masą silnika jak też korpusem falownika a falownik z obudową... W układzie również pracuje przetwornica ( cz. pracy powyżej 20kHz). Niestety ona zasila oprócz baterii akumulatorów moje radyjko... Jednak jej nie słychać... A prąd który podaje przetwornica NIE służy do zasilania falownika. Nie mogę się pozbyć ani falownika ani przetwornicy.. Problem jest również z tym że masa przetwornicy jest tą samą masą co masa zasilania radia oraz masą zasilania falownika ( falownik DC ->AC 3~) oraz masą idącą do ujemnego bieguna akumulatora zasilającego baterię akumulatorów..
    Radia też nie bardzo bym chciał zmieniać - łatwiej jest mi dołożyć jakąś konkretną antenę która w momencie włączenia falownika nie będzie powodowała zaburzeń w odbieraniu stacji radiowych..

    Obecnie jeden człowiek proponuje mi założenie wzmacniacza antenowego który w sumie nic kompletnie nie daje a wręcz szkodzi jeszcze bardziej...
    Wg. mojego rozumowania aktualnie zamontowana antena ( zwykły drut o dł. ok 1,5 metra podłączony do środkowego kołka gniazda antenowego radia) normalnie coś tam daje.. Ale zbiera zakłócenia radioelektryczne z falownika gdy ten się włączy.. Zastosowanie wzmacniacza spowoduje wzmocnienie wszystkiego poza samym sygnałem z anteny..

    Więc chodzi o to by zbudować np taki filtr by można było obciąć wszystko co "sieje" falownik do 88mHz, zostawić pasmo od 88 do 108MHz i potem znów obciąć to filtrem powyżej 108MHz... Tylko nie wpadłem jak można taki filtr pasmowy wykonać? Może ktoś z Was ma jakieś rozwiązanie? Dodam jeszcze że gdy falownik się włącza i pracuje to nie słychać żadnego pisku tylko efekt jest taki jakby ktoś antenę nagle odpiął - sygnał jest mocno stłumiony ale słyszalny w głośnikach i słychać szum oprócz tego... Radio jest na 100% ok.Testowałem na różnych egzemplarzach tego modelu - jest to samo w mniejszym lub większym stopniu ale to samo.

  • #2 27 Sty 2011 18:09
    andy127
    Poziom 30  

    Witam.
    Problem rzeczywiście nietypowy.
    W przemyśleniach mógłby pomóc jakiś rysunek tej instalacji.
    Myślę, że jeśli tego nie robiłeś to można spróbować założyć filtr przeciwzakłóceniowy na zasilaniu radia. Nie ma pewności, że zakłócenia nie dostają się tą drogą.
    Wzmacniacz antenowy mógłby być pomocny gdyby był umieszczony nie przy radiu ale przy dobrze wykonanej (na właściwy zakres częstotliwości) antenie. Mógłby to być np. dipol w pionie lub taki specjalny zwinięty (dookólny) dipol w poziomie - zależnie od tego z jaką polaryzacją nadają Twoje ulubione programy. Jeszcze lepiej jeśli wszystkie są nadawane z tego samego kierunku to antena kierunkowa. Jeśli wzmacniacz to przy antenie a antena z dala od źródła zakłóceń. Podłączenie do radia kablem koncentrycznym. Jeśli doprowadzisz duży czysty sygnał do radia to ma szanse przewyższyć zakłócenia.
    A najlepiej byłoby wyeliminować zakłócenia w ich źródle.
    Może jednak coś jest nie tak z ekranowaniem tych przewodów od falownika. Prąd zakłócający nie powinien płynąć po ekranie. Może jest stworzona jakaś pętla która promieniuje te zakłócenia.
    Andrzej

  • #3 27 Sty 2011 18:45
    matis057
    Poziom 33  

    Cytat:
    Jeszcze lepiej jeśli wszystkie są nadawane z tego samego kierunku to antena kierunkowa

    Antena kierunkowa w samochodzie? Pierwszy raz o tym słyszę. Oczywiście filtry na zasilaniu radia są dobrym pomysłem.

  • #4 27 Sty 2011 18:49
    Nostus
    Poziom 12  

    Hmmm... co do przewodów między falownikiem a silnikiem które mogą zakłócać.. Przewody mają w swojej konstrukcji pod zewnętrzną izolacją plecionkę ekranującą wokół która jest połączona dławikami ekaranującymi zarówno z silnikiem jak też z korpusem do którego jest zamotowany silnik - silnik lezy w tulejach metalowogumowych więc galwanicznie z korpusem łączy go tylko ekran przewodów. Co do przetwornicy - ta jest zamocowana śrubami swoim korpusem do korpusu konstrukcji.. Ciężko mi powiedzieć którędy dostają się zniekształcenia.. Podłączałem oscyloskop do zasilania i stwierdzam że sama przetwornica nie wprowadza zmian zasilania poza podniesieniem napięcia o 2 V ( założenie konstrukcji) a przy połączeniu z falownikiem nie sprawdzałem...

    Co do filtra w zasilaniu - tak myśle by wygrodzić zasilanie radia diodą w szereg na plusie a za nią a przed radiem dać kondensator (np. 4700uF) i dopiero to podłączyc do radia... Sądzę że dioda zapobiegnie mi filtracji całej sieci zasilającej i zakłócaniu pracy przetwornicy a spadek o jakieś 0,7V można by w tym momencie pominąć (14,4V -0,7 = 13,7 czyli prawie perfekt dla radia...) i odfiltruje wszystko przy radiu...

  • #5 27 Sty 2011 21:38
    andy127
    Poziom 30  

    Czy to radio i instalacja jest w samochodzie? Czy to jest poza samochodem? Bo na wstępie napisałeś, że masz radio samochodowe ale nie doczytałem czy ono jest w samochodzie. Myślałem, że jest wykorzystywane gdzie indziej i dlatego pisałem o antenie kierunkowej.
    Andrzej

  • #6 27 Sty 2011 21:42
    Nostus
    Poziom 12  

    To jest pojazd elektryczny zasilany z baterii akumulatorów..

  • #7 27 Sty 2011 21:43
    bogi
    Poziom 28  

    Jeśli to radio samochodowe spróbuj zasilić je z akumulatora odłączając instalację zasilającą. Zewnętrzny dipol zamknięty ( petla ) z symetryzatorem przy nim podłączony do radia koncentrykiem powinien ograniczyć trochę zakłuceń.

    Ale to trzeba sprawdzić.

    Powodzenia.

  • #8 27 Sty 2011 21:48
    andy127
    Poziom 30  

    Pisząc o filtrze w zasilaniu miałem na myśli nie kondensatory elektrolityczne lecz dławiki i kondensatory ceramiczne. Chodzi o filtr dla w.cz. To co piszesz o diodzie i 4700µF to możesz zrobić (nie zaszkodzi) ale pomyśl o filtrze przeciwzakłóceniowym na w.cz. Może być coś gotowego.
    Andrzej

    Dodano po 3 [minuty]:

    Tak jak napisał przedmówca. Jeśli zasilisz z wydzielonego akumulatora (choćby testowo) to może ustalisz drogę wnikania zakłóceń do radia.
    Andrzej

  • #9 27 Sty 2011 21:50
    Nostus
    Poziom 12  

    bogi napisał:
    Jeśli to radio samochodowe spróbuj zasilić je z akumulatora odłączając instalację zasilającą. Zewnętrzny dipol zamknięty ( petla ) z symetryzatorem przy nim podłączony do radia koncentrykiem powinien ograniczyć trochę zakłuceń.

    Ale to trzeba sprawdzić.

    Powodzenia.

    Jutro sprawdzę radio zasilając go z zewnętrznego akumulatora.. Jeżeli nadal będą zakłócenia będzie to znaczyło że muszę znaleźć / zrobić antenę.. Jeżeli nie - poszukam sposobu na filtr do zasilania.

  • #10 28 Sty 2011 15:24
    Nostus
    Poziom 12  

    Niestety to droga anteny.. Z zewnętrznego akumulatora nie było większej różnicy.. Może minimalna - wstawienie diody przed radiem w szereg i kondensatora 100uF oraz 100nF wyszło na dobre.. Ale zakłocenia zbiera antena..

  • #11 28 Sty 2011 18:09
    SP5ANJ
    VIP Zasłużony dla elektroda

    Witam.

    A czego to się dziwisz jak masz moc falownika liczoną w kilkunastu kW.

    I tak dobrze, że jak robisz próby to widzisz, że sygnał spada, co świadczyłoby o tym, iż zakłócenie nie jest aż tak wielkie w uV na wejściu radia samochodowego.

    Proponuję jako 2 sposób - zewrzeć antenę dla prądu stałego (DC). Chociaż od strony GND zakłócenie spadnie o około 10dB.
    Przy czułości radia na UKF-ie około 20uV - to te 10dB będziesz zauważalne.

    Dławik o Xl=100om. To coś około 160uH .
    Podłącz dławik pomiędzy środkiem anteny a GND. Najlepiej od strony wewnętrznej albo we wtyku przy radiu.
    Dławik możesz kupić w sklepie elektronicznym. Dławik dla w.cz. a nie do zasilania i może być nawet malutki albo SMD.
    Wartość dławika nie musi być, aż taka ważna. Myślę, że w przedziale od 120uH do 180uH - warto eksperymentować.


    Pozdrawiam.

  • #12 28 Sty 2011 18:30
    Nostus
    Poziom 12  

    Mogę troszeczkę prościej - orientuję się conieco na elektronice ale ten sposób opisu jest dla mnie nie zrozumiały.. Ew jakiś prosty rysunek....

  • #13 28 Sty 2011 18:47
    andy127
    Poziom 30  

    Prościej mówiąc - masz kupić odpowiedni dławik i przylutować we wtyczce pomiędzy środkowy i obudowę.
    Nawiasem mówiąc dipol pętlowy też byłby zwarty dla DC.
    Andrzej

  • #14 28 Sty 2011 20:06
    SP5ANJ
    VIP Zasłużony dla elektroda

    Nostus napisał:
    Ew jakiś prosty rysunek....

    Tu nie chodzi o elektronikę tylko o Radiotechnikę.

    Schemat :

    Jak zrobić antenę do radia w paśmie UKF? Nietypowy układ.

    Jeżeli dławik ma "impedancję falową" na 80MHz Xl=100om - to możemy mniemać, że będzie tłumił/zwierał (w funkcji częstotliwości) impedancję anteny (około 100om) oraz impedancje kabla koncentryczniego (około +/- 150om) - tak, że :
    100omów impedancja falowa (kabel+antena) / impedancja dławika (około 100om na 80MHz) - co teoretycznie zmaleje nam poziom sygnału i zakłóceń o około 6dB.

    Z tym, że ten dławik na częstotliwościach niższych - tłumi więcej a na częstotliwościach wyższych - tłumi mniej - ten dławik o Xl=100om (XL=100Ω).

    Wykorzystujemy tu zasadę, że zakłócenie powodowane na wyższej częstotliwości jest mniej szkodliwe (o niższym poziomie uV)(harmoniczne tego zakłócenia) niż na wyższych przy generowaniu zakłócenia w okolicy 80MHz.

    Trudno to jest tak wytłumaczyć, ponieważ nie wykładam na Wyższej Szkole ale idea jest już sprawdzona.

    Ważne, że oprócz tego zyskujesz, że ładunki elektrostatyczne nie spowodują wyładować w tej antenie.

    Andy127 napisał :
    Cytat:
    Nawiasem mówiąc dipol pętlowy też byłby zwarty dla DC.

    Oczywiście jest to również wyśmienite rozwiązanie.
    Tylko małe ale. Dipol pętlowy ma impedancję około 300om i teoretyczny zysk +3dBd - a moim założeniem jest wytłumić sygnał o 6 do 9dB.
    Po za tym mechanicznie - zainstalować taką antenę na dachu autka (albo czegoś takiego - co nie opisał twórca tematu) jest stosunkowo niewygodne.

    Propozycja kolego andy127 jest bardzo słuszna z funkcji wąsko-pasmowości takiej anteny, która również wytłumi sygnały zakłócające. :D


    Pozdrawiam.

TME logo Szukaj w ofercie
Zamknij 
Wyszukaj w ofercie 200 tys. produktów TME
TME Logo