Elektroda.pl
Elektroda.pl
X
Proszę, dodaj wyjątek www.elektroda.pl do Adblock.
Dzięki temu, że oglądasz reklamy, wspierasz portal i użytkowników.

Punto I 75ELX czy silnik jest kolizyjny? Hamulce, akumulator

piotrek power 28 Sty 2011 11:09 35643 119
  • #1 28 Sty 2011 11:09
    piotrek power
    Poziom 27  

    Witam.

    Jest bardzo dużo informacji tutaj na forum.
    Jednak nie mogę znaleźć pewnej podstawowej informacji, mianowicie:

    Czy silnik w Puncie I 1996r, 1.2 75KM ELX jest kolizyjny ?
    Czy zerwanie paska rozrządu powoduje spotkanie się zaworów z tłokami i uszkodzenie silnika ??

    Jestem posiadaczem punta od 3 dni, poprzedni właściciel twierdzi że był wymiany pasek 2 lata temu, ale nie wie przy jakim przebiegu, nie wiem czy mu wierzyć. Zatem szukam informacji czy ewentualne zerwanie paska spowoduje jakieś zniszczenia ?

    Z góry dziękuję za odpowiedź.
    Pozdrawiam

    0 29
  • Pomocny post
    #2 28 Sty 2011 11:39
    domellus
    Poziom 29  

    Witam. Jeśli nie wiesz nic na temat stanu paska i kiedy był zmieniany, to przynajmniej ja bym go wymienił a nie czekał kiedy się urwie itp. Lepiej zapobiegać niż później naprawiać :)

    0
  • Pomocny post
    #3 28 Sty 2011 12:24
    RobertLodz09
    Poziom 29  

    Kolego 1.2 8V Fiata jest silnikiem określanym jako tzw."bezkolizyjny" ale proponuje jednak wymienić rozrząd w tym silniku nie zdając się na tzw. "zapewnienia sprzedającego" o przeprowadzonych naprawach i dokonanej przez niego wymiany rozrządu ,jeśli nie przedstawił i nie posiada na dokonywane zakupy części czy naprawy rachunków! W tym silniku wymiana rozrządu nie jest droga ,moge nawet napisać że jest "bardzo przyjemna" ,także nie warto oszczędzać. Pozdrawiam!

    0
  • #4 31 Sty 2011 21:54
    piotrek power
    Poziom 27  

    To jak się cieplej zrobi to wymienię ten pasek.

    Mam jeszcze następujący problem z hamulcami.

    Mianowicie:
    Hamuję i nie puszcza prawe koło, jak jadę nacisnę hamulec i puszczę to samochód dalej hamuje, i ściąga w prawo. Jak się dłużej jedzie to hamulec puszcza ale też nie do końca, tak trzyma że jest źle ruszać z miejsca.

    Zmieniłem klocki z obydwu stron bo się już kończyły, a z tej co trzymało wyjąłem zacisk i zmieniłem uszczelki. Ale efektu za bardzo nie widać.

    Gdzie teraz szukać przyczyny dalej.
    Serwo, zatkana rurka, bo tłoczek nie ma wżerów więc go nie wymieniałem.

    0
  • #5 31 Sty 2011 22:16
    SERWANTES44
    Poziom 15  

    Witam a tłoczek wyjmowałeś całkiem? Czy tylko tak wymieniłeś gumki? Płyn zmieniałeś? Jak tak, to czy była jakaś różnica przy odpowietrzaniu prawej i lewej strony? Chodzi mi o szybkość wypływania płynu i rodzaj oporu na pedale podczas duszenia. A te przesuwne regulatory są ok? Przesuwają się swobodnie? A jak wciskałeś tłoczek, to szedł ciężko czy tak jak z lewej?

    0
  • Pomocny post
    #6 01 Lut 2011 09:37
    domellus
    Poziom 29  

    Może być uszkodzony " spuchnięty" przewód elastyczny hamulca i tak będzie się działo. Warto to sprawdzić no i oczywiście dokładnie odpowietrzyć układ :)

    0
  • Pomocny post
    #7 01 Lut 2011 10:59
    elek1977
    Poziom 12  

    Kolego rozrząd wymieniałam u siebie w punciaku kosztował mnie 35zł (pasek-napinacz) zaznacz jak masz teraz ustawiony(ba na znakach silnika czy paska nie idzie się połapać) i załóż tak samo nowy pasek i nie będziesz się bał że coś....

    0
  • #9 08 Lut 2011 20:08
    piotrek power
    Poziom 27  

    Mam jeszcze jeden problem.
    Mianowicie:
    Prąd na czuwaniu, wynosi 750mA utrzymuje się on tak 2min po wyłączeniu zapłonu poczym coś „pstryknie” (przy silniku, koło listwy wtryskowej) i prąd zmniejsza się do 50mA
    Za każdym razem jest tak samo, wystarczy włączyć zapłon, wyłączyć i pobiera 750mA i p chwili zmniejsza się do 50mA. Czy tak ma być ? A ten prąd 50mA nie jest za duży?, w unie miałem pobór 8mA, z radiem 22mA. Bo dzisiaj mi padł akumulator, Centra Plus która ma dokładnie od daty produkcji 2 lata i 4 miesiące, a od zakupu 2 lata 1 miesiąc. Ładowanie mam ze światłami 13,81V, bez świateł 13,87V, a ze wszystkimi odbiornikami 13,65V.
    Alternator i rozrusznik ponoć były robione niedawno. Aha, jak mierzyłem napięcie rano przed rozruchem to wynosiło 12,21V. I już nie obrócił rozrusznik. Zaś w Unie mi spadało do 12,15V i jeszcze paliłem (ładowanie 14,4V), zaś w polonezie ojca to praktycznie cały czas po 2/3dniach miał 11,9V, nawet 11,7V i też palił, (w zimie przy -15st.C) ale miał słabe ładowanie 13,10V więc z tąd niskie napięcia zapewne w spoczynku. Ale czemu mój nie kręcił przy 12,2V ? No i te pobory prądu, 50 i 750mA ?

    0
  • Pomocny post
    #10 09 Lut 2011 19:50
    tzok
    Moderator Samochody

    50mA to sporo ale jeszcze w normie (zwróć uwagę, że fabryczne kostki ISO od radia nie mają 12V po stacyjce, oba "plusy" są stale zasilane).

    Zwiększony pobór prądu przez 90 sek. od wyłączenia zapłonu jest rzeczą normalną, po takim czasie ECU wchodzi w stan uśpienia.

    Co do problemów z rozruchem - masz uszkodzony /zasiarczony/ akumulator. Mimo odpowiedniego napięcia nie ma właściwego prądu rozruchowego.

    Ładowanie masz trochę słabe, ja też takie miałem - podciągnąłem sobie dodatkowy kabel od alternatora do "+" akumulatora i już miałem 14,3V i koniec problemów z niedoładowanym akumulatorem. Problem jest na łączeniu tego kable na włączniku rozrusznika, w/g mnie nie warto tego czyścić i naprawiać, lepiej pociągnąć równolegle drugi kabel "w jednym kawałku".

    0
  • #11 09 Lut 2011 20:48
    piotrek power
    Poziom 27  

    Dzięki za pomoc, jak się zrobi cieplej to zobaczę do tego alternatora.
    Co do aku, to zobaczę za niedługo jak się mroźno zrobi.
    Dzisiaj napięcie było 13,9V więc dodatkowy kabel powinien rozwiązać problem, choć gdyby się utrzymało 13,9V to nie jest tak źle.

    Natomiast wczoraj wymieniałem uszczelkę pod pokrywą zaworów, stara była osadzona na silikonie a tak przeciekała, że kapało.
    A i co zauważyłem, po zdjęciu pokrywy zaworów, na ściankach głowicy był taki nagar, jak się palcem przejechało to jakby piasek, takie grudki.

    Mam pewną wątpliwość, gdyż mam zmieniać olej, właściciel twierdził że lał półsystetyk mobil, zaś ten nagar nie świadczy że był wcześniej mineralny ?
    Czy raczej tak ma być, luz na zaworach jest od 0,35 do 0,45mm
    Bo nie wiem czy teraz lać półsyntetyk czy mineralny ?
    Przebieg 152tys, ale czy faktyczny to nie wiadomo.

    A i jeszcze coś mi tak stuka cały czas w silniku jak chodzi na wolnych obrotach, dźwięk dochodzi z okolic aparatu zapłonowego, ale dokładnie nie jestem w stanie powiedzieć. Przejmować się tym, czy tak ma być ?

    0
  • Pomocny post
    #12 09 Lut 2011 22:31
    tzok
    Moderator Samochody

    Jakiego znowu aparatu zapłonowego, tam nie ma czegoś takiego ;) wtryski Ci stukają.

    0
  • #13 11 Lut 2011 14:54
    piotrek power
    Poziom 27  

    Aparat zapłonowy jest mechaniczny, tutaj jest rozdzielacz elektroniczny ?

    A to że wtryski stukają, to jaka może być tego przyczyna ?
    Co tam we wtryskach może stukać ?

    0
  • Pomocny post
    #14 11 Lut 2011 15:22
    tzok
    Moderator Samochody

    Tutaj nie ma żadnego rozdzielacza, to jest elektroniczny, bezrozdzielaczowy zapłon z podwójnymi cewkami pracującymi w układzie z iskrą traconą. Tego typu układ zapłonowy nie wymaga regulacji ani nie zawierz żadnych ruchomych elementów stykowych.

    Wtryskiwacze stukają bo taką mają konstrukcję, stuka tłoczek zaworu.

    0
  • #15 14 Lut 2011 20:06
    piotrek power
    Poziom 27  

    Coś mi dużo oleju ubywa, dolewam ten półsyntetyk wlałem już 1litre, zrobiłem 800km i mam poniżej minimum, główny wyciek z uszczelki pod pokrywą zaworów został zahamowany, cieknie jeszcze ale raczej minimalnie z pod miski, i nie wiem czy tam na tych oringach jeszcze nie będzie wycieku, muszę wyczyścić silnik, bo z tej uszczelki lało się aż na sam dół.

    Dzisiaj ponownie rano nie uruchomiłem silnika.
    Postanowiłem zamontować inny akumulator.
    Zamiast Centry Plus 40Ah 320A, zastosowałem Centrę Standard 70Ah 640A
    Ledwo się zmieścił, właściwie to tak pod ukosem musi trochę być i dostaje do korka wlewu płynu chłodniczego. Ten nowy 70Ah jest 2x większy na długość od tego co miałem. Ale rozrusznik mi szybciutko kręci, żeby mi się nie popsuł teraz, gdyż wcześniej palił na 8,5V a teraz 10,8V. W unie przy mocniejszym akumulatorze bindeks ślizgał.

    0
  • Pomocny post
    #16 14 Lut 2011 20:51
    tzok
    Moderator Samochody

    Ta centra była padnięta, napięcie podczas kręcenia rozrusznikiem nie powinno spadać poniżej 9V. Większy prąd rozruchowy na pewno nie zaszkodzi rozrusznikowi.

    0
  • #17 15 Lut 2011 15:48
    piotrek power
    Poziom 27  

    Dzisiaj tankowałem gaz, zrobiłem 150km spodziewałem się że wejdzie 10l a weszło 14,5l. Jechałem na trasie 80-85km/h 5bieg ok 2400-2700obr. Specjalnie nagrzewałem samochód na paliwie, aby sprawdzić ile mi weźmie gazu, i wziął wydaje mi się za dużo. Uno 1,4 (silnik już nie był za dobry) na tej samej trasie, przy większej ilości hamowań i przyspieszeń brało mi ok 8,5l LPG. Najmniej 7,8 LPG. Nigdy nie więcej niż 9l. (oczywiście w zimie)

    Więc dlaczego punto wzięło 9,7l LPG ?
    Taki nie ekonomiczny ten silnik 1,2 75KM ?
    Czy przez niewłaściwą regulację może o tyle więcej palić ?
    Według instrukcj na trasie powinien palić 4,8l benzyny :D

    0
  • Pomocny post
    #18 15 Lut 2011 16:58
    jacek0503
    Poziom 21  

    Niestety miałem to samo w moim Punto 1.2 75km.Palił jak smok.Niestety nie dalo sie tego wyregulowac-walczylem z tym 3 mc i niestety nic.Sprzedałem autko.Teraz Punto 2 na sekwencji -spalanie srednie 8 l.Ale muł straszny.J.

    0
  • #19 15 Lut 2011 17:08
    piotrek power
    Poziom 27  

    Aby nie robić bałaganu na forum, tutaj w ostatnim poście opsiuje problem regulacji:
    https://www.elektroda.pl/rtvforum/topic302188.html
    Gdyby ktoś coś wiedział to z góry dziękuję za pomoc.

    jacek0503 napisał:
    Niestety miałem to samo w moim Punto 1.2 75km.Palił jak smok.Niestety nie dalo sie tego wyregulowac-walczylem z tym 3 mc i niestety nic.Sprzedałem autko.Teraz Punto 2 na sekwencji -spalanie srednie 8 l.Ale muł straszny.J.


    Muł? Za rok, dwa mam kupywać sobie właśnie Punto2 60KM
    Dużo jest słabszy od I 75KM ?
    Silnik chodzi ciszej, głośniej ? Co można powiedzieć na plus odnośnie punta2 w porównaniu do punta1 ?

    0
  • Pomocny post
    #20 15 Lut 2011 17:43
    jacek0503
    Poziom 21  

    Juz mowie.75 konna jednostka jest duzo bardziej zwawa niz 60 km.Bardzo sie to czuje.Niestety nie poszalejesz tym.Musisz miec swiadomosc iz jest to autko typowo miejskie i praktycznie nadaje sie do jazdy w miescie.Trasa coz - krotka jak najbardziej dluga juz gorzej o wyprzedzaniu tirow zapomnij.Optymalna predkosc 110-120 dalej to juz niesty smok.Wspomaganie kierownicy fajne ale ja nie urzywam gdyz i tak bardzo lekko sie kreci kierownica pozatym czesto siadaja silniczki-elektryczne.Reszta taka sama jak w jedynce zawieszenie itp.Jezeli gaz to tylko sekwencja zadnej drugiej generacji-to poprostu masakra.Acha szukaj z ABS-super sprawa szczegolnie w zimie!Silnik chodzi praktycznie tak jak w jedynce - czy ciszej?Chyba troszeczke ale nie wiele.Ładny kokpit ale to sprawa gustu.Bardzo tanie naprawy i czesci.Ludzie sie smieja z Fiata ale to blad.Z awaryjnoscia nie jest tak zle.Uwazaj na uszczelke pod glowica bardzo czesta wada.Silniki przegrzane.Sprawdz nagrzewnice czy grzeje i czy jest płyn a nie woda.Jak padnie nagrzewnica to masz z glowy-caly kokpit musisz wyciagac-tragedia.Jak mi sie jeszcze cos przypomni to napisze.Pozdrawiam.J.

    0
  • #21 15 Lut 2011 19:05
    tzok
    Moderator Samochody

    Przy w spokojnej jeździe w cyklu mieszanym z przewagą trasy 70/30 takie Punto spalało mi ok 6,5l/100km (benzyny). Niestety poza GT jest to zdecydowanie najbardziej paliwożerny silnik jaki był w mk. 1. Weź pod uwagę, że to w zasadzie ten sam silnik co w Puncie 60, co prawda z wielopunktowym wtryskiem paliwa, ale to full-group. Skąd więc wzięto te dodatkowe 15KM, ano z "ostrego" wałka rozrządu (zauważ, że wszystkie Punta mk.1 mają wolne obroty na poziomie 650rpm, a 75ka ma 850rpm), ma też większe luzy zaworowe niż "seryjny" silnik FIRE. Ma większą średnicę dolotu, "sportowy" kolektor wydechowy 4-2-1 o kanałach równej długości i zminimalizowanych zakłóceniach przepływu. Oczywiście inne mapy paliwa w sterowniku. Niestety to wszystko odbiło się na spalaniu. Auto dużo pali na biegu jałowym i bardzo dużo podczas ruszania i przyspieszania. Silnik nie lubi niskich obrotów, a jednocześnie powyżej 3000rpm pali jak smok.

    80km/h to dolna granica na włączenie 5 biegu, optymalna prędkość to 90-100km/h na 5 biegu.

    LPG - IV generacja i szybkie wtryski, bo to full-group (krótkie czasy wtrysku), na II generacji będzie to jeździło "jakoś", ale albo będzie dużo palić albo będzie problem z wolnymi obrotami.

    0
  • #22 20 Lut 2011 21:38
    piotrek power
    Poziom 27  

    Nie wiem co jest, ale przejechałem 150km po samym mieście, jak miałem 12km to zaczynałem kręcić tymi regulacjami, i tak kręciłem co chwilę, łącznie ok 15min jak nie więcej silnik chodził na postoju i tak pokręciłem dodawałem gazu, pokręciłem dodawałem gazu. Aktualnie strzela w tłumik na gazie, ale narazie tak zostawię gdyż tankowałem i weszło mi 14l gazu co daje spalanie na poziomie ok 9,5l. Spodziewałem się że może wyjść nawet 14l/100km, uno przy takiej jeździe paliło mi ok 12l gazu. Więc czegoś tu nie rozumiem, jak samochód może spalić 9,5l po mieście w zimie i 9,5l na trasie, a robiłem po 7km, max 15km, więc dobrze się nie zagrzał nawet. Na gaz przełączałem odrazu, tzn. pochodził na benzynie z pół minuty przełączałem na gaz i jechałem. Może to efekt mojej regulacji, wcześniej był bardziej "zmulony" teraz jest żywszy, jedzie identycznie jak na paliwie jak nie lepiej. Choć nie wiem czego, na Pb powinien mieć lepsze przyspieszenie.
    Możliwe że jest zapłon nie właściwy?, jak tu można zmienić zapłon ??
    Istnieje w ogóle taka możliwość ??

    0
  • #23 20 Lut 2011 21:47
    tzok
    Moderator Samochody

    Nie ma możliwości przestawienia zapłonu inaczej niż przez edycję mapy zapłonu w ECU... no chyba, że Ci pasek przeskoczy, to też będziesz miał przestawiony.

    0
  • #24 21 Lut 2011 17:34
    piotrek power
    Poziom 27  

    tzok napisał:
    Nie ma możliwości przestawienia zapłonu inaczej niż przez edycję mapy zapłonu w ECU... no chyba, że Ci pasek przeskoczy, to też będziesz miał przestawiony.


    Apropo paska, jest on trochę za lużny, i widać korektorem pomalowane punkty, może komuś się przestawił jak pasek zmieniał.
    A to na pasku jak by się przestawiło to o cały jeden ząb ? No bo koła są chyba na wieloklinie więc raczej nie ma tam możliwości jakieś dokładnej regulacji ?

    0
  • #25 21 Lut 2011 19:24
    tzok
    Moderator Samochody

    Dla tego silnika rozrządu przestawionego o jeden ząb to nawet nie zauważysz, jak wcześniej nie jechałeś z dobrze ustawionym... więc sprawdź sobie to dokładnie na znakach.

    Źle ustawione LPG (emulacja inna niż na masę) mogło Ci rozjechać adaptacje tak, że rzeczywiście lepiej chodzi na gazie jak na benzynie. Niemniej strzelać w wydech nie powinien, albo masz wypalone zawory albo przestawiony rozrząd. Jak miałem założony jakiś lipny zamiennik sondy to trochę "popyrkiwał" z wydechu po przegazowaniu, ale przez pięć lat jak miałem to auto ani razu w wydech nie strzelił, nawet w czasie zeszłorocznych ulew i powodzi gdy zupełnie posłuszeństwa odmówiły przewody wysokiego napięcia i chodził momentami na 2 cylindry.

    0
  • #26 22 Lut 2011 22:30
    piotrek power
    Poziom 27  

    Dzięki za pomoc.
    Tzn. strzela zawsze jak jest ciepły silnik, tzn. on nie strzeli tak żeby raz strzelił jakoś nadzwyczaj głośno, tylko poddoaniu gazu do 3/4tys to zanim zejdzie do 850obr to sobie z 5/6 razy postrzela. Jak odkręcę na register o 1/2 obrotu przestaje strzelać, jednak spali wówczas o ok1litr gazu więcej a wcale szybciej nie przyspiesza.

    Emulacja chyba nie jest na masę, choć wydaje się że powinna być na masę przy Igeneracji LPG.

    0
  • #27 22 Lut 2011 22:37
    tzok
    Moderator Samochody

    ...przy II też powinna być na masę, emulacja przebiegiem 50% zawsze rozjedzie adaptacje w tym sterowniku.

    0
  • #28 24 Lut 2011 17:25
    piotrek power
    Poziom 27  

    Spalanie 70% trasa 30% miasto wyszło mi 8,1LPG
    Więc to będzie kwestia regulacji. Pojechał bym na regulację, z drugiej strony jednak zapłacę 40zł a jak mają źle ustawić, albo tak że będzie paliło 10l to szkoda tych 40zł.

    Wczoraj sobie odsiarczyłem akumulator :lol:
    Ładowałem ten akumulator 2 letni, popatrzyłem, że elektrolit zrobił się taki brudny, więc wylałem ten elektrolit, następnie nalałem wody destylowanej i ładowałem.
    Później wylałem wodę, było ciemno ale widziałem że ta woda również była brudna, więc myślałem że jeszcze przepłukam wodą destylowaną, w tym problem że zamiast wody wlałem płyn do chłodnicy :lol: Nie wlałem dużo bo szybko się spostrzegłem że leje a to takie ciemne coś, wylałem ten płyn ale zaczęło syczeć z akumulatora. Poczekałem chwilę i wlałem elektrolit, no i się narobiło. Zaczęło gotować ten elektrolit, który barwił się na brązowo, po kilu godzinach akumulator zrobił się bardzo gorący i jeszcze pieniło elektrolit.
    Po 2 dniach wziął i zamarzł, wziąłem go ogrzałem i wymieniłem elektrolit na nowy.

    0
  • #29 08 Mar 2011 14:47
    piotrek power
    Poziom 27  

    Witam.

    No odziwo trzyma ten akumulator. Tzn. po 6 dniach odpalił ciepły samochód, normalnie kręcił. Może, więc jednak obdaruje przyszłego właściciela tym świeżo odsiarczonym akumulatorem.
    Może się i odsiarczył, ale pewnie wyparowała prawie wszystka masa czynna z płyt.

    Wracając do spalania, to ustabilizowało się na poziomie ok. 8,1-8,7l LPG w cyklu mieszanym. A to o prawie 1,5l mniej niż przed regulacją, kiedy był i słabszy i więcej palił.

    To stukanie obsługiwałem dokładniej, i ewidentnie dochodzi z miejsca gdzie wychodzą kable wysokiego napięcia, tam z tych cewek, tak jakby o obudowę plastikową stukało, taki odgłos.
    Ale to nie zawsze, czasami stuka czasami nie, i tylko na wolnych obrotach.

    A może się ktoś orientuje czy w puntach lepiej sprawdza się reduktor Lovato taki jak mam, czy BRC ? Bo mam do dyspozycji obydwa reduktory więc jak będę sprzedawał to nie wiem czy lepiej zostawić sobie Lovato czy BRC ??

    Podłogi trochę brakuje w tym puncie, więc trzeba będzie ją połatać pojeździć z rok i sprzedawać, bo rdza się pojawia już i na błotnikach, i na jednych drzwiach (malowanych).
    A za rok za to punto powinienem wziąć może nawet tyle co dałem czyli 3700zł, i zakupić za 6700zł punto II z 2000/2001roku.

    Tych koni trochę może jednak brakować tutaj mam 75KM a będę miał 60KM.
    Próbowałem przyspieszenie, to zarówno na benzynie jak i na gazie wyszło mi coś ok. 14-14,5s do 100km/h na zimowych oponach 165/65 R14.

    Mam jeszcze jedno pytanie, mam opony nowe z Una 4szt letnie 155/70 R13 po 1 sezonie, lepiej je będzie założyć na felgi 4,5 czy 5 calowe ?

    0
  • #30 08 Mar 2011 17:27
    tzok
    Moderator Samochody

    Trochę przymulony przez gaz jest, bo do "setki" powinien mieć poniżej 12s. mk. II 60 ma wyjściowo ok 15s, a z LPG II gen. to już jest tragedia. Masz jednak do wyboru jeszcze mk. II 80 czyli 1.2 16V i to już jeździ bardzo przyzwoicie.

    0
  Szukaj w 5mln produktów