Elektroda.pl
Elektroda.pl
X
Elektroda.pl
Proszę, dodaj wyjątek dla www.elektroda.pl do Adblock.
Dzięki temu, że oglądasz reklamy, wspierasz portal i użytkowników.

Miernik G-force, czyli wskaźnik siły odśrodkowej

UlfgaR 29 Sty 2011 16:09 7148 10
  • Miernik G-force, czyli wskaźnik siły odśrodkowej

    Celem autora było zbudowanie miernika G-force zwanego również miernikiem siły odśrodkowej. To jest siła, która popycha pasażera lub kierowcę w lewo podczas szybkiego ruchu w prawą stronę. Jednostką miary jest G ( 1G = 9.81 m/s^2). Normalny samochód jest w stanie obsłużyć ok. 0.8G. Powyżej tej wartości nie będą tego mogły obsłużyć opony i samochód będzie uciekał na boki.
    Siła odśrodkowa będzie mierzona akcelerometrem. Dane z czujnika będzie analizował mikrokontroler i wyświetlał za pośrednictwem 30 diod LED.

    Autor wykorzystał do budowy mikrokontroler Attiny26, który posiada kilka ciekawych funkcji:
    -jest mały i tani
    -10 bit ADC
    -wysokowydajne wyjścia, do których można bezpośrednio podłączyć diody LED
    -możliwość korzystania z wewnętrznego oscylatora(nie wymaga zewnętrznego rezonatora kwarcowego)
    -bezpłatne narzędzie rozwoju(kompilator C)
    -ławy dostęp do programatorów

    Do pomiaru G-force autor użył: Analog Devices ADXL103. Jest to wysokiej dokładności akcelerometr, który można zastąpić jego tańszym zamiennikiem: ADXL311.

    Wykaz elementów:
    - ADXL103
    - ATtiny26
    - 3 linijki diodowe,
    - 4x 0.1uF kondensatory ceramiczne
    - 5x 360ohm
    - kondensator 10uF
    - 5 goldpinów
    - stabilizator napięcia 7805
    PCB

    Źródło

    Fajne! Ranking DIY
    Potrafisz napisać podobny artykuł? Wyślij do mnie a otrzymasz kartę SD 64GB.
    O autorze
    UlfgaR
    Poziom 23  
    Offline 
    UlfgaR napisał 744 postów o ocenie 41, pomógł 39 razy. Mieszka w mieście Siemonia. Jest z nami od 2006 roku.
  • #2
    MADevil
    Poziom 18  
    Chyba bardziej poprawnie jest napisać, że urządzenie jest wskaźnikiem przyspieszenia, a nie miernkiem siły odśrodkowej.
    Efekt "popychania" kierowcy i pasażerów występuje też przy przyspieszaniu i hamowaniu.
    Przyczyną jest inercja i na takiej też zasadzie działa ten czujnik.

    Element mierzący przyspieszenie to akceleroMETR, a nie AKCELERATOR. Różnica jest zasadnicza.

    Więcej uwagi przy tłumaczeniu następnym razem.
  • #3
    UlfgaR
    Poziom 23  
    Cytat:
    akceleroMETR
    dziękuje poprawiłem, musiałem popełnić błąd w pisowni i word źle mnie poprawił

    Co do tego, że urządzenie jest wskaźnikiem przyśpieszenia to osobiście też tak myśle, ale taka była moja interpretacja.
  • #5
    naelektryzowany
    Poziom 17  
    Może nie dokładnie taki, ale wiele typów, analogowych i cyfrowych (z różnymi standardami) dostępne m. in. na farnell i kamami.

    Odnośnie projektu to nic odkrywczego, właściwie to tylko przedstawienie wartości napięcia na ledach.
  • #6
    bartekb3
    Poziom 9  
    Skoro kolega poprawił już akcelerator na akcelerometr to proponuję zmienić też jednostke przyspieszenia ( bo jak już powiedziano czujnik mierzy przyspieszenie a nie siłę) którą jest m / s^2 ( dV/dt )

    tyle z mojej strony
    Pozdrawiam
  • #7
    wilkk
    Poziom 11  
    MADevil napisał:
    Chyba bardziej poprawnie jest napisać, że urządzenie jest wskaźnikiem przyspieszenia, a nie miernkiem siły odśrodkowej.
    Efekt "popychania" kierowcy i pasażerów występuje też przy przyspieszaniu i hamowaniu.

    Z drugiej strony urządzenie ma mierzyć przyspieszenie boczne wiec niejako siłę odśrodkową podczas pokonywania zakrętów...

    Moim zdaniem takie urządzenie powinno mieć wyświetlacz lcd, podawać wyniki w jakiejś ludzkiej jednostce oraz zapamiętywać maksymalną zmierzoną wartość.
    No i wymiary takie... przyduże trochę. Można było chociaż zrobić dwie płytki pod kątem 90st.
  • #8
    alien2
    Poziom 12  
    wilkk napisał:
    MADevil napisał:
    Chyba bardziej poprawnie jest napisać, że urządzenie jest wskaźnikiem przyspieszenia, a nie miernkiem siły odśrodkowej.
    Efekt "popychania" kierowcy i pasażerów występuje też przy przyspieszaniu i hamowaniu.

    Z drugiej strony urządzenie ma mierzyć przyspieszenie boczne wiec niejako siłę odśrodkową podczas pokonywania zakrętów...


    Tak, ale samo zdanie stwierdzające, że ten miernik jest miernikiem siły odśrodkowej jest błędne (pierwsze zdanie pierwszego posta). Jest to po prostu cały "moduł" akcelerometru, o czym zresztą świadczy wyskalowanie w "G".
    Siły odśrodkowej on wcale nie wylicza.
  • #9
    MADevil
    Poziom 18  
    bartekb3 napisał:
    Skoro kolega poprawił już akcelerator na akcelerometr to proponuję zmienić też jednostke przyspieszenia ( bo jak już powiedziano czujnik mierzy przyspieszenie a nie siłę) którą jest m / s^2 ( dV/dt )

    tyle z mojej strony
    Pozdrawiam


    Nie ma co poprawiać, bo tu akurat jest dobrze.
    Akcelerometry są skalowane w "G", czyli krotności Grawitacji ziemskiej, a ta jest wywołana przyspieszeniem ziemskim, z czego podane przez tłumacza w pierwszym poście "Jednostką miary jest G ( 1G = 9.81 m/s^2)".
    Jednostka G nie jest dla nas (Polaków) oczywista. Jednak Amerykanie od "zawsze" podają przeciążenia w G. Przeciążenia te wynikają oczywiście z zaistniałych przyspieszeń i całej otaczajacej te zagadnienia fizyki.
    Ogólnie temat jest nieco zagmatwany ;)
  • #10
    andrewsek
    Poziom 10  
    Od strony technicznej podawanie wartości G nie jest zbyt ścisłe i wprowadza błąd. Ponieważ jak wiadomo przyśpieszenie grawitacyjne jest różne tzn. zależne od miejsca na ziemi gdzie jesteśmy a dokładniej czym bliżej równika tym przyciąganie jest słabsze gdyż działa siła odśrodkowa wynikająca z obrotu ziemi. Nie wspominając o wpływie przyciągania księżyca itp.

    Oczywiście G ustalono na pewną wartość ale niestety w rzeczywistości jest zmienne.

    Pozdrawiam
  • #11
    Trabi
    Poziom 36  
    konrad92 napisał:
    Gdzie można dostać taki akcelerometr? Bo po Polskich sklepach ani słychu ani dychu...

    Opcja: dowolny telefon z javą, darmowy program do nawigacji, dodatkowe panele do niego plus zewnętrzny (lub wbudowany) moduł GPS i już masz akcelerometr :) . Co prawda tylko "przód-tył" i "góra-dół" :)

    Miernik G-force, czyli wskaźnik siły odśrodkowej