Elektroda.pl
Elektroda.pl
X

Search our partners

Find the latest content on electronic components. Datasheets.com
Elektroda.pl
Please add exception to AdBlock for elektroda.pl.
If you watch the ads, you support portal and users.

Odpalanie z pilota- przekaźnik

Kozak_Barabasz 30 Jan 2011 23:33 6934 24
Ochrona Domu
  • #1
    Kozak_Barabasz
    Level 12  
    Montuję alarm w swoim motocyklu i mam problem.
    Alarm posiada funkcję odpalania motocykla z pilota.
    Wszystko byłoby cacy gdyby nie fakt, że centralka alarmu podaje na starter plus a starter jest przystosowany na minus.

    Pomyślałem więc aby zastosować przekaźnik.
    Wziąłem normalny przekaźnik 12v 30A samochodowy.
    Odpalanie z pilota- przekaźnik

    Nr 30-----minus
    Nr 85----minus
    Nr 86----plus z centralki alarmu
    Nr 87----minus wyjściowy na przekaźnik startera


    Wszystko jest na pewno dobrze podłączone.

    Teraz problem.
    Jak wiadomo, podczas rozruchu następuje spadek napięcia na akumulatorze.
    To powoduje, że przekaźnik wyłącza się i zaraz włącza (wszystko dzieje się bardzo szybko- po załączeniu następuje spadek napięcia i zaraz się wyłącza, po wyłączeniu wzrasta napięcie i zaraz się włącza i tak w kółko).
    Przez to słychać jak rozrusznik kręci ale przez to ciągłe rozłączanie nie chce odpalić.......

    Nie wiem dokładnie jakie najniższe napięcie jest na akumulatorze ale podejrzewam, że w czasie rozruchu spada do około 9v.
    Mam szukać jakichś specjalnych przekaźników o niższym napięciu załączania czy wstawić może przekaźnik 6v ? Ale chyba się spali ....
  • Ochrona Domu
  • #2
    xwit
    Level 33  
    Jeśli jest taki duży spadek to może jest już słaby akumulator albo podłączyłeś zasilanie przekaźnika pod przewód na którym jest duży spadek napięcia.Podłącz zasilanie może bezpośrednio pod akumulator.
  • Ochrona Domu
  • #3
    Błażej
    VIP Meritorious for electroda.pl
    W jakim to pojeździe masz sterowanie minusem?
  • #4
    Kozak_Barabasz
    Level 12  
    Akumulator jest dobry, wszystko bezpośrednio pod akumulator.
    Nawet sprawdzałem przekaźnik bezpośrednio pod akumulatorem i też włączał się i wyłączał jak odpalałem motocykl.
    Sprawdzałem na 2 przekaźnikach.

    Może powinienem zastosować przekaźnik motocyklowy startera ?
    Czyli ten duży co przekazuje prąd rozrusznikowi.
    On chyba musi mieć większą tolerancję ......

    Dodano po 1 [minuty]:

    Yamaha Drag Star 1100

    Podłączam się pod przycisk startera a ten dalej biegnie do głównego przekaźnika.
    Nie podłączę się przecież centralką bezpośrednio pod rozrusznik bo nie poda takiego wielkiego prądu ....
  • #5
    CameR

    Moderator of Vehicle Security
    http://yamaha-dragstar.pl/viewtopic.php?t=402

    O ile się nie mylę, to z zamieszczonego powyżej schematu Yamaha Drag Star wynika, że na "masie" jest "-".
  • #6
    Kozak_Barabasz
    Level 12  
    Tyle też wiem
  • #7
    Błażej
    VIP Meritorious for electroda.pl
    Jeśli to ma załączać sterowanie przekaźnikiem, to taki duży przekaźnik, to strzelanie z armaty do muchy. W obwodzie płynie mniej niż 1A i wystarczy jakiś mały przekaźnik lub nawet tranzystor.
    A z tym odłączaniem, to musisz sprawdzić, do ilu spada napięcie w czasie rozruchu.
    Na próbę spróbuj zasilić ten moduł z zewnętrznego zasilacza.
    PS. Obwód kontroli luzu oczywiście podłączyłeś, a nie zwarłeś na stałe?
  • #8
    CameR

    Moderator of Vehicle Security
    Na schemacie jest rozrusznik i przekaźnik rozrusznika. Wystarczy go wysterować.
    Dobrze podłączony przekaźnik 12V nie powinien szaleć przy 9V.
  • #9
    Kozak_Barabasz
    Level 12  
    Obwód kontroli luzu ? Można jaśniej ?
    Nie miałem innego przekaźnika pod ręką.
    Wiem, że tam wystarczyłby mikro przekaźnik ale taki też powinien zadziałać.
    Spróbuję na 6v przekaźniku.
  • #10
    Błażej
    VIP Meritorious for electroda.pl
    6V nie. To ma działać na 12.
    Moduł odpalania zdalnego działa (w myśl założenia) tylko w momencie, jak pojazd nie ma wrzuconego żadnego biegu. W samochodach z manualną skrzynią, albo kombinuje się z jakimiś wyłącznikami, albo zwiera na stałe. Prościej z automatyczną. W motocyklu też występuje wskaźnik luzu - N. moduł powinien mieć wejście blokujące odpalenie, jeśli jest bieg wrzucony. I radze to podłączyć, bo samochodem szarpnie, a motocykl się raczej przewróci przy rozruchu na biegu.
  • #11
    Kozak_Barabasz
    Level 12  
    Ech widzę, że trzeba wam wszystko dokładnie opisywać ....
    To chyba oczywiste, że motocykl będzie na luzie.
    ponadto jest takie coś jak blokada rozruchu w przypadku włączonego biegu.

    Nie zagłębiajmy się w sprawy czy to bezpieczne czy nie bo wszystko mam obcykane oprócz tylko tego przekaźnika.
    Aby odpalił motocykl "bezprzewodowo" muszą być:
    - wyciągnięte ssanie,
    - przełącznik na kierownicy szybkiego gaszenia w pozycji włączonej,
    - motocykl na wrzuconym luzie N
    To wszystko jest zachowane.
  • #12
    Błażej
    VIP Meritorious for electroda.pl
    :Kozak - wolę napisać, bo nie raz się zdarzało, że ludzie widząc motocykl lubili sobie podejść, coś nacisnąć, szarpnąć, nadepnąć (koledze bez pytania sadzali dzieciaki na trajce)...
    Ile tam jest blokad zapłonu oryginalnie? Nie ma jakiegoś układu odcinającego, jak boczna stopka jest rozłożona? Musisz dojść do momentu, gdy możesz odpalić motocykl z przycisku i najprościej ci będzie założyć mały przekaźnik równolegle do niego.
    Jeśli w tym momencie układ się rozłącza, to koniecznie musisz zmierzyć do ilu spada napięcie w instalacji w chwili rozruchu. To rozłącza się tylko starter, czy siada cały alarm? Rozłączanie się alarmu będzie pewnie powodować migotanie kontrolek i terkotanie przekaźników. 9V to trochę mało do poprawnej pracy elektroniki i nawet zamiana przekaźników na niższe napięcie może nic nie dać, jeśli alarm nie będzie pracować stabilnie przy tak niskim zasilaniu. Zasil go z zewnętrznej baterii i sprawdź, co się dzieje.
    Podaj markę i model tego alarmu/modułu.
  • #13
    Kozak_Barabasz
    Level 12  
    Ech .....
    Wszystko jest okej z elektroniką, wszystko działa (łącznie z alarmem).
    Tylko poszukuję odpowiedniego przekaźnika przystosowanego do wyższej tolerancji na niskie napięcie.......
    A co do przygasania kontrolek i reszty lampek to przecież normalna rzecz.
    Co do tych 9v to strzeliłem .... Może jest to z 10v.

    Tak czy siak potrzebuję odpowiedniego przekaźnika i SKOŃCZMY dyskusję na temat złożonej nóżki i sadzenie dzieciaków na motocykl itp itd

    Chcę mieć taki bajer, że odpalam sobie z domu motocykl i grzeje się już w garażu. Ja w tym czasie ubieram się i idę do niego. Przez ten czas (około 30s) mogę od razu ruszać z częściowo rozgrzanym motocyklem.

    Albo inaczej, gdzieś jestem i już dochodząc do motocykla odpalam go sobie mając kluczyki w kieszeni.

    Czemu nie mieć takiego bajeru jak alarm ma taką funkcję ?
    To "tylko" jeden więcej kabel z centralki a bajer jest ;)


    Link do alarmu
    http://axxxxxx
  • #14
    Błażej
    VIP Meritorious for electroda.pl
    W sumie, to nie wiem, po co tu piszesz i pytasz. Bo i tak wiesz lepiej. I widzę, że zabierasz się do pracy bez podstawowych narzędzi. To ile tam w końcu jest wolt? 9, 10, a może 8.5? Nawet miernika nie masz, żeby to zmierzyć?
    Modelu urządzenia nadal nie podałeś. I uwierz mi, NIE jest to tylko jeden przewód.
  • #15
    Kozak_Barabasz
    Level 12  
    Link podałem.
    Narzędzia mam. Pytam się o przekaźnik a nie o porady czy to bezpieczne, czy to głupie itp itd.

    Okej, są to całe 3 (a dla bardziej konkretnych 4) dodatkowe kabelki do przekaźnika.
    1 przewód można zmostkować z przekaźnikiem (nr 30 i nr65/66) bo to i tak tego samego idzie i w sumie są 3 kable.

    Nie mierzyłem spadku napięcia.
    Skoro wszystko z motocyklem jest okej, tzn normalnie odpala ręcznie bez zachłyśnięcia to znaczy, że elektryka jak i reszta jest sprawna.
    Motocykl też posiada swój główny przekaźnik bo on jednak nie pada jak ma zbyt niskie napięcie.

    Piszę tutaj właśnie w tej sprawie, proszę o konkretny typ i model takiego przekaźnika.

    Albo inaczej, jak zamienić podawany biegun plusowy na minusowy ?
    Tak jaki pisałem, alarm ma plusowy biegun a starter minusowy.
    Tylko przekaźnik przyszedł mi do głowy a może jest coś zdecydowanie prostszego ....

    Link skasowany to podaję nazwę:
    STIG VG Moto 73
    Chińskie ale daje radę z założeniami (jak na razie)
  • #16
    Błażej
    VIP Meritorious for electroda.pl
    1. https://www.elektroda.pl/rtvforum/faq.php pkt 10.11. Takie tu są zasady.
    2. Niestety to produkt dość niskich lotów.
    3. Musisz zmierzyć napięcie w czasie rozruchu.
    4. Zrób jeszcze jedną próbę. Załącz ten dodatkowy przekaźnik nie z alarmu, a na krótko z instalacji celem sprawdzenia, czy pracuje poprawnie w czasie rozruchu. Jeśli ten przekaźnik będzie trzymać, to znaczy, że to wina alarmu, który pracuje niestabilnie i nie wysterowuje w pełni przekaźnika. Nawet jeśli podłączysz przekaźnik na niższe napięcie pracy, to może to nic nie dać, bo to alarm zamiast sygnału ciągłego wysyła jakiś ciąg impulsów. Możesz też do przekaźnika dołączyć równolegle diodę świecącą z rezystorem i sprawdzić, czy świeci światłem ciągłym, czy miga.
  • #17
    Kozak_Barabasz
    Level 12  
    Dziękuję Ci kolego za chęć udzielenia pomocy ale już wcześniej odpowiedziałem na Twoje przypuszczenia:

    Kozak_Barabasz wrote:
    Nawet sprawdzałem przekaźnik bezpośrednio pod akumulatorem i też włączał się i wyłączał jak odpalałem motocykl.


    Przekaźnik działa bezproblemowo jak motocykl jest zgaszony albo uruchomiony. Podczas odpalania wariuje.

    Dodano po 1 [minuty]:

    Cytuję od razu kolejną wątpliwość:
    Kozak_Barabasz wrote:
    Sprawdzałem na 2 przekaźnikach.
  • #19
    Kozak_Barabasz
    Level 12  
    No i właśnie o to mi chodziło ....
    Wystarczyło w google było wpisać przekaźnik 9v ........


    Chyba to czego szukałem
    JRC-23F/009 Przekaznik przełaczny cewka 9V 1 styk

    Jak tam w momencie małym dostanie z 12v to nic chyba się mu nie stanie ....
  • #20
    Błażej
    VIP Meritorious for electroda.pl
    Przeżyje.
    Zmierz jednak spadek napięcia w czasie rozruch i u podeślij wynik, bo to ciekawe, że napięcie spada tak, że zwykły przekaźnik nie chce trzymać.
    PS. Jak ten alarm realizuje załączenia stacyjki? Bo też trzeba połączyć ją sterowanym przekaźnikiem, by załączyć zapłon. A to już drugi przekaźnik...
  • #21
    kkknc
    Level 43  
    Weź po prostu dobry firmowy przekaźnik.Np nasz elmot który trzyma zworę do napięcia 6,2V. Tandetne chinole potrafią puścić zworę przy 9-10V.
  • #22
    Kozak_Barabasz
    Level 12  
    Błażej, alarm przed odpaleniem załącza stacyjkę samoczynnie (podaje plus na wyjście stacyjki) i wszystko jest cacy.

    Testowałem w sumie 2 konkretne przekaźniki na 12v a nie jakieś badziewia ...
    Przetestuję ten 9v i dam znać ale jestem dobrej myśli.
  • #24
    Kozak_Barabasz
    Level 12  
    Dałem tylko przykładowy abym mógł po numerkach opisać co gdzie podłączyłem
  • #25
    Jur-ex
    Level 12  
    To odświeżę temat, wszystko występuje u mnie tak jak opisuje Kozak_Barabasz, ale nie widzę odpowiedzi. Czy przekaźnik 9V załatwił sprawę?. Na pewno jest tu na forum wielu instalatorów alarmów i temat maja obcykany. Moje moto to Yamaha Thundercat z 2002 r, alarm RTX LCD (model AM10).