Elektroda.pl
Elektroda.pl
X
Proszę, dodaj wyjątek www.elektroda.pl do Adblock.
Dzięki temu, że oglądasz reklamy, wspierasz portal i użytkowników.

prosty sterownik silnika krokowego - problem

npzwso 01 Lut 2011 00:09 1650 7
  • #1 01 Lut 2011 00:09
    npzwso
    Poziom 11  

Witam. Jestem początkujący w dziedzinie elektroniki ale intensywnie nad tym pracuje.
    Zbudowałem "prosty sterownik silnika krokowego" z tej strony http://www.ottop.republika.pl/sterownik2803.shtml . Chcę pod niego podłączyć silnik bipolarny (4 przewody). Niestety nie jestem pewien jak to podłączyć.

1)Do złączki JP2: G-masa logiki, D-kierunek, S-krok. Nie wiem jaki sygnał podawać na te złącza (sterowanie wysokim czy niskim sygnałem)?

2) zasilanie logiki (JP1) może być 4,5V z bateri czy koniecznie 5V?

3) Złącze na zaciskach: 12V, GND - wiadomo, COM - co tu podpiąć?,
    A1-A2 -cewka 1,
    B1-B2 - cewka 2, jeśli dobrze rozumiem to dwa przewody z silnika pomiędzy którymi miernik pokazuje przejście to jedna cewka?

Wiem, że pytania są podstawowe ale to moja pierwsza przygoda z silnikami krokowymi, wiec proszę o wyrozumiałość i pomocne odpowiedzi.

0 7
  • #2 01 Lut 2011 01:49
    szafarz
    Poziom 18  

1) Sygnał TTL
    - GND - masa, jak to masa :)
    - DIR - kierunek: wysoki i niski to dwa przeciwne kierunki
    - STEP - nie stan a zbocze sygnału, czyli przejście z H->L (albo odwrotnie)

2) Może być, ale uważaj z bateriami, bo czasem może to być więcej lub mniej niż nominalne 4,5V (np. 3 akumulatorki to teoretycznie 3,6V a nie 4,5V a 3 baterie alkaliczne mogą dać nawet 4,9V) - efekt jest taki, że za niskie napięcie może powodować, że logika nie zadziała a za wysokie może ją spalić i też nie zadziała ;)

3) COM to wspólna końcówka dla 4-ech cewek a pozostałe podłączasz do ich drugich końcówek. Przy prawidłowym podłączeniu silnik będzie się obracał, przy nieprawidłowym (głównie ze względu na kolejność wyprowadzeń) "utknie" w pewnym położeniu, lub będzie przeskakiwał jakiś krok.

0