Elektroda.pl
Elektroda.pl
X

Search our partners

Find the latest content on electronic components. Datasheets.com
Elektroda.pl
NOVATEK-ELECTRO POLSKA SP. Z O.O.NOVATEK-ELECTRO POLSKA SP. Z O.O.
Please add exception to AdBlock for elektroda.pl.
If you watch the ads, you support portal and users.

Komputer pokładowy inny niż wszystkie

pch 01 Feb 2011 12:59 52279 70
  • Komputer pokładowy inny niż wszystkie

    Dawno temu kolega namówił mnie do zrobienia komputerka. Nie jestem elektronikiem ale umiem pisać programy. Poczytałem trochę i zrobiłem prosty komputer wyświetlający podstawowe funkcje. Płytkę zrobiłem Positivem a soft napisałem w Bascomie. Potem była wersja kolejna, trochę rozbudowana na płytce jednostronnej ale zleconej w firmie. Komputerek okazał się bardzo przydatny i niezawodny co spowodowało, że poszedłem o krok dalej.

    Ostatnia wersja z 2004 roku była już bardziej zaawansowana bo też założenie było ambitne - pomiar przyspieszeń i osiągów. Napisałem dwie wersje softu. Pierwsza to podstawowe funkcje komputera dla dwóch paliw (benzyna i gaz) lub dla dwóch kierowców jednocześnie a druga kilka funcji więcej ;) . Wszystko na lcd 16x2 obsługiwane dwoma przyciskami.

    Niektórzy pewnie teraz się zaśmieją, że Bascom nie da rady. A ja dodam, że nie dość, że Bascom to jeszcze procek 8051. Fakt, że to był AT89C51RC2 ale tylko dlatego, że ostatnia wersja softu ma 30kB. Soft napisany w Bascomie działa na 12Mhz bez watchdoga i innych fiuczerów stabilnie w wielu egzemplarzach pracujących w różnych warunkach od 7 lat.

    Postaram się sukcesywnie uzupełniać opis, póki co opiszę wszystkie funkcje:

    Podstawowe:
    1. zegar;
    2. chwilowe zużycie paliwa w czasie jazdy (L/100km);
    3. chwilowe zużycie paliwa w czasie postoju (L/h);
    4. średnie zużycie paliwa na 100km
    5. prędkość bieżąca;
    6. prędkość średnia;
    7. prędkość maksymalna;
    8. dystans;
    9. prognoza na ile kilometrów zostało paliwa;
    10. ilość paliwa w zbiorniku;
    11. ilość zużytego paliwa;
    12. temperatura wewnętrzna;
    13. temperatura zewnętrzna;
    14. czas podróży

    Obsługa:
    15. tankowanie (przywracanie stanu paliwa w zbiorniku);
    16. kasowanie liczników

    Oczywiście dodatkowo to co wyżej dla drugiego paliwa lub kierowcy.

    Alarmy:
    17. alarm gołoledź;
    18. alarm rezerwa (intensywność proporcjonalna do pozostałej liości paliwa);
    19. radar (sygnalizacja przekroczenia dwóch dowolnych prędkości);
    20. alarm włącz światła;
    21. alarm wyłącz światła;
    22. sygnalizacja inspekcji serwisowej;

    Konfiguracja:
    23. płynna regulacja podświetlenia dla dnia i nocy osobno;
    24. ustawianie zegara;
    25. kalibracja (przyuczanie komputera do samochodu);
    26. ustawienia okresu przeglądow, wartości kontrolowanych prędkości przez radar i inne;

    Pomiary (dokładność 1m i 0,1sek):
    27. standardowe:
    a. pomiar przyśpieszenia 0-100km;
    b. czas na 1/4 mili;

    28. dodatkowe:
    a. pomiar przyśpieszenia od 0 do dowolnej prędkości;
    b. pomiar czasu na dowolnym dystansie;

    29. elastyczność - pomiar dystansu i czasu między dowolnymi prędkościami;
    30. historia ostatnich 20 pomiarów.

    Komunikacja:
    31. komunikacja rs z PC

    Opis w pdf-ie odnosi się do wersji z 2004 roku a potem dodałem jeszcze kilka funkcji ale w pdf-ie ich nie ma.

    Obudowa:
    Komputer pokładowy inny niż wszystkie

    Wyświetlacze DOG, z którym komputer współpracuje:
    Komputer pokładowy inny niż wszystkie

    Schemat podłączeń:
    Komputer pokładowy inny niż wszystkie

    Płytka góra:
    Komputer pokładowy inny niż wszystkie

    Termometry:
    Komputer pokładowy inny niż wszystkie

    Płytka dół:
    Komputer pokładowy inny niż wszystkie



    PC


    Dodałem zdjęcie na początku.
    androot
    Attachments:

    Cool! Ranking DIY
    Can you write similar article? Send message to me and you will get SD card 64GB.
    About Author
    pch
    Level 14  
    Offline 
    pch wrote 148 posts with rating 153, helped 4 times. Live in city Gdańsk. Been with us since 2003 year.
  • NOVATEK-ELECTRO POLSKA SP. Z O.O.NOVATEK-ELECTRO POLSKA SP. Z O.O.
  • #2
    Dragas
    Level 26  
    W jaki sposób mierzysz poziom paliwa w baku?
    Projekt bardzo fajny.
  • #4
    pch
    Level 14  
    Dragas wrote:
    W jaki sposób mierzysz poziom paliwa w baku?
    Projekt bardzo fajny.


    Jak w większości podobnych rozwiązań nie biorę sygnału ze zbiornika. "Kasowanie zbiornika" napełnia zbiornik wirtualnie. Zakładam, że tankujemy do pełna chyba, że w ustawieniach zostanie wpisana ilość zatankowanego paliwa.

    konrad92 wrote:
    AVE
    projekt całkiem niezły, ale przydałyby się fotki albo film z działania układu :D


    Niebawem dołączę zdjęcia i może jakiś film.

    PC
  • #5
    dawidc
    Level 10  
    Projekcik faktycznie bardzo ciekawy. Mnie natomiast interesuje w jaki sposób wykrywasz gołoledź. Czy tylko po temperaturze?
  • #6
    pch
    Level 14  
    Termometr zewnętrzny bada temperaturę i od +2 do -2 st.C gwiazdką na zegarku i dźwiękiem ostrzegam, ze może być ślisko. Tak samo robią firmowe komputery np. w mojej Lagunie.

    PC
  • NOVATEK-ELECTRO POLSKA SP. Z O.O.NOVATEK-ELECTRO POLSKA SP. Z O.O.
  • #7
    spox5
    Level 13  
    Kolega wspomniał w opisie, że funkcje odnoszą się dla dwóch rodzajów paliwa. Czy w takim wypadku poziom benzyny i LPG są wyświetlane oddzielnie? Jeśli tak to w jaki sposób kolega realizuje opcję pomiaru ilości gazu w zbiorniku?
  • #8
    pch
    Level 14  
    : wrote:
    pch wrote:
    "Komputer pokładowy inny niż wszystkie"

    Temat zachęcający, jednak w środku nic nowego. Standardowe parametry... Ot inny niż wszystkie. Praktycznie wszystko to samo co w AVT-434 (z przed wielu lat).
    Myślałem że może coś z ekranem LCD wielkości 7" jak Nissanie GT-R... :D
    Zrobiłem też coś innego z lcd graficznym - licznik do skutera z immobilisierem.
    http://pabloc.wrzuta.pl/film/4DHVP0si7ai/licznik_do_skutera
    Ale lcd 7" nie ma sensu. Chodziło o coś dyskretnego i taniego a praktycznego co da się wcisnąć w deskę rozdzielczą w samochodzie.
    Cezarys1 wrote:
    Słowa szczerego uznania dla kolegi i żadnego "ale" ode mnie.
    A czy kolega pisze programy na zlecenie także?
    Thx za słowa uznania. Niestety nie piszą na zlecenie. Piszę wyłącznie dla zabawy.
    spox5 wrote:
    Kolega wspomniał w opisie, że funkcje odnoszą się dla dwóch rodzajów paliwa. Czy w takim wypadku poziom benzyny i LPG są wyświetlane oddzielnie? Jeśli tak to w jaki sposób kolega realizuje opcję pomiaru ilości gazu w zbiorniku?
    Podobnie jak dla benzyny w czasie kalibracji podaje się pojemność zbiornika a przy tankowaniu zakładam nalewanie do pełna.

    PC
  • #9
    drzasiek
    CNC specialists
  • #10
    pch
    Level 14  
    Zliczanie paliwa polega na badaniu czasu otwarcia wtryskiwaczy. W trakcie kalibracji komputer oblicza ile paliwa wtryskiwane jest na jednostkę czasu. Potem ten czas jest analizowany, sumowany itd i na jego podstawie co pół sekundy obliczane są wartości chwilowego zużycia.

    Ja komputer używałem w Fiacie Brava, kolega ma w Passacie z 97r a pasuje do większości benzyniaków z wtryskiem. Nie udalo się tylko założyć do Fabii bo jakieś zaklócenia nabijały fałszywe impulsy prędkości.

    PC
  • #11
    djkomprez
    Level 21  
    problem w tym ze takie komputerki będą wskazywać w miarę dobrze dopiero
    po 2-3 kalibracjach czyli zatankowaniu do pełna benzyny i osobno gazu ...
    np chyba ze kolega wrzucił przepływomierz do paliwa (do gazu nie widziałem...)

    Fajna sprawa ! tez takie robię ale na kolorowym lcd :)
  • #12
    pch
    Level 14  
    djkomprez wrote:
    problem w tym ze takie komputerki będą wskazywać w miarę dobrze dopiero
    po 2-3 kalibracjach czyli zatankowaniu do pełna benzyny i osobno gazu ...
    np chyba ze kolega wrzucił przepływomierz do paliwa (do gazu nie widziałem...)

    Fajna sprawa ! tez takie robię ale na kolorowym lcd :)


    Ale to żaden problem. Nie ma potrzeby "wyjeżdżania" całego baku. Ja ograniczyłem "czas" kalibracji do 20 litrów paliwa. Powyżej nie było różnicy w dokładności.

    PC
  • #13
    dezmontnikus
    Level 21  
    2. chwilowe zużycie paliwa w czasie jazdy (L/100km);
    3. chwilowe zużycie paliwa w czasie postoju (L/h);

    5. prędkość średnia;
    6. prędkość maksymalna;


    Drogi kolego... mógł byś mi rozwinąć bardziej temat powyższych punktów. Chodzi mi o wzory, mam np. Stałą drogi (ilość impulsów czujnika drogi na 1 metr) i stałą wtryskiwacza (l/s) Zrobiłem coś podobnego ale nie mogę dojść jak dokładnie obliczać wartości, chwilowe spalanie, średnie spalanie, i jeszcze jak realizujesz te resztę punktów 3,5,6. Będę bardzo wdzięczny.

    PS. Jak działa ta twoja kalibracja
  • #14
    pch
    Level 14  
    dezmontnikus wrote:
    2. chwilowe zużycie paliwa w czasie jazdy (L/100km);
    3. chwilowe zużycie paliwa w czasie postoju (L/h);

    5. prędkość średnia;
    6. prędkość maksymalna;


    Drogi kolego... mógł byś mi rozwinąć bardziej temat powyższych punktów. Chodzi mi o wzory, mam np. Stałą drogi (ilość impulsów czujnika drogi na 1 metr) i stałą wtryskiwacza (l/s) Zrobiłem coś podobnego ale nie mogę dojść jak dokładnie obliczać wartości, chwilowe spalanie, średnie spalanie, i jeszcze jak realizujesz te resztę punktów 3,5,6. Będę bardzo wdzięczny.

    PS. Jak działa ta twoja kalibracja


    Żeby uniknąć liczb zmiennoprzecinkowych operuję bezpośrednio na impulsach. Dzięki temu nie mam uproszczeń a co za tym idzie nie wprowadzam błędów. To dziwne dzielić liczbę XXX XXX XXX XXX przez YYY YYY YYY ale to działa szybko i jest aż nadto dokładnie.

    Chwilowe zużycie:

    Warunek >5 to 5km/h, jak mniej to L/h.

    If Wartosc_funkcji_byte > 5 Then
    Wartosc_funkcji_long_1 = Stala_wtrysku * 10
    Wartosc_funkcji_long_1 = Wartosc_funkcji_long_1 * Czas_wtrysku_sek
    Wartosc_funkcji_word_1 = Wartosc_funkcji_long_1 / Wartosc_funkcji_word_1
    Else
    If Czas_wtrysku_sek > 0 And Postoj = Czas_postoju Then
    Wartosc_funkcji_long_1 = Stala_wtrysku * Czas_wtrysku_sek
    Wartosc_funkcji_long_1 = Wartosc_funkcji_long_1 * 36
    Wartosc_funkcji_word_1 = Wartosc_funkcji_long_1 / 100000
    Else
    Gosub Podstaw_out_of_range
    End If
    End If

    Wartosc_funkcji_word_1 w tym wypadku wnosi do obliczeń impulsy prędkości z ostatniej 0,5 sekundy

    Prędkość średnia:

    Wartosc_funkcji_long_1 = Wartosc_funkcji_long_1 / 10000
    Wartosc_funkcji_long_1 = Wartosc_funkcji_long_1 * 36
    Wartosc_funkcji_byte = Wartosc_funkcji_long_1 / Czas_podrozy

    Wartosc_funkcji_long_1 w tym wypadku całkowita ilość impulsów drogi

    Prędkość max - na bieżąco porownuję ilość impulsów z każdej półsekundy lub czas między impulsami zależnie od trybu w jakim pracuje komputer i zapamietuję najwyższą lub najniższą wartość (zależy od trybu). Ja nie operuję na prędkościach, sekundach i metrach. Ja operuję na impulsach.

    Kalibracja dziala banalnie. Sama funkcja kalibracji to zabieg kosmetyczny. Zamiast wyświetlać głupoty albo zera ładnie miga napis trwa kalibracja ...
    W tym czasie komputer zlicza impulsy i czas trwania wtrysków. Po zakończeniu kalibracji użytkownik proszony jest o podanie przejechanego dystansu, ilość zużytego paliwa i pojemność zbiornika paliwa. Komputer sam wszystko oblicza.

    PC
  • #15
    djkomprez
    Level 21  
    Quote:
    Ale to żaden problem. Nie ma potrzeby "wyjeżdżania" całego baku. Ja ograniczyłem "czas" kalibracji do 20 litrów paliwa. Powyżej nie było różnicy w dokładności.


    No rozumiem :) ale skąd wiesz ze w baku jest 20 litrów jak tego nie masz
    dokładnie zmierzonego ? :) Ja np podpiłem się pod wskaźnik paliwa w desce
    i pokazuje mi litraż z dokładnością do pól litra .... druga sprawa .. skąd wzięłeś stałą
    wtryskiwacza ? szukałem do swojego auta (nissan sunny) i niestety net milczy ...
    o gazowych nie wspomnę bo tam to masakra (zróżnicowane ciśnienie gazu podawanego na wtrysk)
  • #16
    Andrzej_B2
    Level 12  
    Witam!
    Kolega pisze że montował komputerek w fiacie brava.Mnie przydałby się taki przyrządzik w marei 1,6/16V.Czy w bravie też był taki silnik? Ogólnie projekcik bardzo ciekawy i bardzo przydatny.
  • #17
    pch
    Level 14  
    djkomprez wrote:
    Quote:
    Ale to żaden problem. Nie ma potrzeby "wyjeżdżania" całego baku. Ja ograniczyłem "czas" kalibracji do 20 litrów paliwa. Powyżej nie było różnicy w dokładności.


    No rozumiem :) ale skąd wiesz ze w baku jest 20 litrów jak tego nie masz
    dokładnie zmierzonego ? :) Ja np podpiłem się pod wskaźnik paliwa w desce
    i pokazuje mi litraż z dokładnością do pól litra .... druga sprawa .. skąd wzięłeś stałą
    wtryskiwacza ? szukałem do swojego auta (nissan sunny) i niestety net milczy ...
    o gazowych nie wspomnę bo tam to masakra (zróżnicowane ciśnienie gazu podawanego na wtrysk)


    Zliczam czas wtrysków, mnożę przez stałą wtrysku i mam ilość zużytego paliwa. Stała wtrysku jest ustalana w trakcie kalibracji.

    PC

    Dodano po 4 [minuty]:

    Andrzej_B2 wrote:
    Witam!
    Kolega pisze że montował komputerek w fiacie brava.Mnie przydałby się taki przyrządzik w marei 1,6/16V.Czy w bravie też był taki silnik? Ogólnie projekcik bardzo ciekawy i bardzo przydatny.


    Silnik jest identyczny. Samochod ma wbudowany przetwornik drogi więc bez problemu można coś takiego zamontować. Poszukam zdjęcie jak był zamocowany bo Marea ma identyczną obudowę kolumny kierowniczej.
    Kiedyś jak działał autokacik.pl to można bylo obejrzeć całą historię komputera. Opisywałem go w trakcie budowy.

    PC
  • #18
    dezmontnikus
    Level 21  
    Wystarczy rodzaj wtryskiwacza, i sprawdzasz w notach u producenta.
  • #19
    ma16
    Level 13  
    Quote:


    Kiedyś jak działał autokacik.pl to można bylo obejrzeć całą historię komputera. Opisywałem go w trakcie budowy.

    PC


    Co masz na myśli pisząc jak działał? autokacik caly czas jest.

    Próbowałeś zamontować do laguny?
  • #20
    tzok
    Moderator of Cars
    Nie ma danych wtryskiwaczy, sam je wylicza, przecież to proste
    - jedziesz na stację, tankujesz do pełna,
    - uruchamiasz kalibrację (komputer od tego momentu zlicza sumaryczny czas otwarcia wtryskiwaczy),
    - jedziesz w trasę,
    - po przejechaniu kilkuset km, wracasz na tę samą stację, znów tankujesz do pełna i wpisujesz do komputera ile paliwa spaliłeś
    - i gotowe, wystarczy podzielić ilość spalonego paliwa przez sumaryczny czas otwarcia wtryskiwaczy i mamy stałą wtrysku (l/h).
  • #21
    dezmontnikus
    Level 21  
    tzok wrote:
    Nie ma danych wtryskiwaczy, sam je wylicza, przecież to proste
    - jedziesz na stację, tankujesz do pełna,
    - uruchamiasz kalibrację (komputer od tego momentu zlicza sumaryczny czas otwarcia wtryskiwaczy),
    - jedziesz w trasę,
    - po przejechaniu kilkuset km, wracasz na tę samą stację, znów tankujesz do pełna i wpisujesz do komputera ile paliwa spaliłeś
    - i gotowe, wystarczy podzielić ilość spalonego paliwa przez sumaryczny czas otwarcia wtryskiwaczy i mamy stałą wtrysku (l/h).


    Nie ma?
    http://www.bulletperformanceracing.com.au/Bosch%20Fuel%20Injectors%20Table%20150.html

    Dane do mojego wtrysku.
    BOSH 0-280-150-987

    150.8 cc/min = 0,00251 l/s
    cc- cubic centymeter czyli centymetr sześcienny lub mililitr.

    Dodano po 2 [minuty]:

    PS. Mój Uc tak się wozi :)

    http://www.youtube.com/watch?v=32zP-NfNVN4&feature=player_embedded
  • #23
    djkomprez
    Level 21  
    Czasy swoją drogą są na poziomie 1-25ms ... tak więc tragedii nie ma
    a poza tym stała wtryskiwacza to jeszcze nic .. w porównaniu do tego
    że ta stała jest prawdziwa tylko wtedy kiedy jest takie samo ciśnienie
    paliwa jak w nocie katalogowej :) a jak wiemy każde ma inne ..... a wtedy
    komputer sam steruje długością wtrysku paliwa w zależności od obciążenia silnika.

    Wydaję mi się że kalibracja robiona przez kolegę jest jednak najdokładniejsza ....
  • #24
    pch
    Level 14  
    Zdjęcia komputera w moim samochodzie (Fiat Brava). Rok 2004/2005 wyświetlacz organiczny.

    Komputer pokładowy inny niż wszystkie Komputer pokładowy inny niż wszystkie Komputer pokładowy inny niż wszystkie Komputer pokładowy inny niż wszystkie Komputer pokładowy inny niż wszystkie Komputer pokładowy inny niż wszystkie Komputer pokładowy inny niż wszystkie

    PC
  • #25
    Myrek1
    Level 23  
    Ja mam pytanie co do płytki i jej wykonania. Ile kosztowało wykonanie płytki i lutowanie elementów przez firmę? Bo widzę, że są maszynowo lutowane. Zgodzili się wykonać jeden egzemplarz (chodzi o lutowanie)?
    Pozdrawiam
  • #26
    adamgabi
    Level 10  
    Witam, jaki jest koszt takiego komputerka?
  • #27
    pch
    Level 14  
    Myrek1 wrote:
    Ja mam pytanie co do płytki i jej wykonania. Ile kosztowało wykonanie płytki i lutowanie elementów przez firmę? Bo widzę, że są maszynowo lutowane. Zgodzili się wykonać jeden egzemplarz (chodzi o lutowanie)?
    Pozdrawiam


    Przykro mi ale muszę rozczarować. Elementy lutowałem ręcznie sam nawet podstawkę plcc. Podstawkę też sam ale nie ręcznie tylko na żelazku.

    Dokumentacja (klisze 4 sztuki) ~200zł a komplet płytek bo jeden zestaw to 5 płytek (komputer, przyciski i 3 adaplery do różnych wyświetlaczy) ~15zł przy zamówieniu 10 sztuk.

    Dodano po 1 [minuty]:

    adamgabi wrote:
    Witam, jaki jest koszt takiego komputerka?


    Jest bezcenny bo został mi chyba tylko jeden egzemplarz. Pozostałe jeżdżą po całej Polsce.

    PC
  • #28
    Myrek1
    Level 23  
    No to pogratulować jakości lutowania, bo pisałeś, że nie jesteś elektronikiem :)
    Możesz napisać jaka to "płytkarnia" robiła?
  • #29
    pch
    Level 14  
    Bo to jest tak, że jak się człowiek nie zna to często nie wie, że się nie da. Poza tym nie ma się złych nawyków, bo to, że ktoś umie nie zawsze znaczy, że umie dobrze. A ja nie wiem czy umiem czy nie, tak wyszło.

    Płytki robiłem w Miks Elektronik w Gdańsku.

    PC
  • #30
    tzok
    Moderator of Cars
    dezmontnikus wrote:
    tzok wrote:
    Nie ma danych wtryskiwaczy, sam je wylicza, przecież to proste
    (...)


    Nie ma?
    http://www.bulletperformanceracing.com.au/Bosch%20Fuel%20Injectors%20Table%20150.html
    Nie ma = autor projektu ich nie ma (nie używa ich).

    Skoro nie sprzedajesz tego komputerka, może zamieścisz kompletną dokumentację projektu wraz z wsadem do procesora i/lub kodem źródłowym?