Elektroda.pl
Elektroda.pl
X

Search our partners

Find the latest content on electronic components. Datasheets.com
Elektroda.pl
Please add exception to AdBlock for elektroda.pl.
If you watch the ads, you support portal and users.

Honda XL 500 PD01 - zamontowanie światła.

prolicht 01 Feb 2011 13:04 8217 13
IGE-XAO
  • #1
    prolicht
    Level 10  
    Witam,

    Chciałbym zamontować bynajmniej światło z przodu motocykla. Niestety moja Honda nie ma ani jednej części jeśli chodzi o oświetlenie. Wychodzą tylko kabelki z silnika.

    Posiadam prostownik KBP005, Napięcie znamionowe cewek - 6V.
    Jak dobrać regulator napięcia oraz czy będą musiał podłączać akumulator. Mam jeden na 6V ale taki malutki. Jako obciążenie mógłby pracować. Chcę to zrobić jak najtaniej, wstawić lampę halogenową ok. 35 W na 6V oczywiście. Co poradzicie??
  • IGE-XAO
  • #2
    jack63
    Level 43  
    Jaki rocznik motocykla? Pięćsetka i znamionowe napięcie cewek 6V ??? Skąd ta informacja?
    Znajdź i zmieść schemat elektryczny. Będzie łatwiej dyskutować.
    Wg. mnie powinien być tam alternator trójfazowy z wzbudzeniem od magnesów trwałych i instalacja 12 V znamionowe.
    Zrobienie regulatora to nie jest jakiś wielki problem. Jednak trzeba obciążyć alternator! Dlatego światła muszą być włączone cały czas!
    Poczytaj:
    Link
    Tam znajdziesz schemat regulatora i sporo ważnych informacji.
    Bez tej wiedzy nie masz się co zabierać za ten temat.
  • #3
    prolicht
    Level 10  
    Tam jest tylko cewka. Nie ma alternatora i jestem przekonany że instalacja jest 6V.
    Jutro wrzucę schemat. A moto z 79 roku.
  • IGE-XAO
  • #4
    jack63
    Level 43  
    Poczekajmy na schemat. Motocykl jest już zabytkowy, więc wszystkie warianty są możliwe. Na schemacie powinny być podane moce żarówek. Dzięki temu da się określić w przybliżeniu moc prądnicy.
    prolicht
    1.Co z układem zapłonowym?
    2.Czy robisz regulator sam? Czy może kupujesz i montujesz gotowy od jakiegoś chincyka?
    Wg. mnie regulator obowiązkowy. Jak go nie dasz to będzie mocne przygasanie świateł na biegu jałowym i palenie żarówek na wysokich RPM.
    Propozycja ode mnie. Przewinąć cewkę(i) tak by nominałem było 12 V i wziąć jakiś gotowy regulator "doposażając" go w mocniejszy tyrystor i radiator.
    Jednak najwięcej satysfakcji dałoby zrobienie regulatora samodzielnie! Jak spróbujesz , to pomogę.
  • #5
    prolicht
    Level 10  
    Witam Cię jack63,

    Układ zapłonowy z tego co widzę jest na oddzielnej cewce. Zapłon wszystko działa. Zaś jak mi się wydaje wychodzą tylko 2 kabelki z silnika do niczego nie podłączone - środkowa cewka na schemacie tak przypuszczam.
    Czyli najpierw prostownik, później do regulatora. Światło mogę mieć odpalone cały czas, nie będzie mi to przeszkadzać. Jednak przewijać cewki nie chciałbym.
    Jeśli chodzi o zrobienie samemu takiego regulatora to spokojnie dam radę, jednak pytanie jaki dokładnie, jak dobrać parametry żeby wszystko działało.

    Schemat elektryczny Honda XL500s PD01 79r.

    Honda XL 500 PD01 - zamontowanie światła.
  • #6
    jack63
    Level 43  
    Schemat super! Wklej go tylko wg. zasad wklejania zdjęć, tak by był dostępny na stronie tematu. Przerób go na JPG i obetnij brzegi. Użyj programu IrfanView lub innej przeglądarki obrazków.
    Jest tylko jedno ważne pytanie:
    Czy schemat ma 100% odpowiada temu co masz w motorze????
    Sprawdź. To podstawowa kwestia!
    Napisz również co zostało ci z oryginalnej instalacji. Czy jest lampa/y, kable przełączniki, wyłączniki (np. stopu). Zrób inwentaryzację.
    Przy założeniu, że schemat odpowiada twojemu przypadkowi, mamy ciekawe wnioski:
    1. Konstrukcja prądnicy i całej instalacji jest bardzo podobna do ostatnich instalacji Simsona! Zabawne! Są różnice, ale idea jest identyczna.
    Po analizie schematu doszedłem do wniosku, że żarówka przedniej lampy jest zasilana z trzeciej (licząc od lewej) cewki. Nie ma żadnego regulatora!
    Reszta odbiorników jest zasilana z akumulatora doładowywanego z prostownika-regulatora. Oczywiście układ zapłonowy jest zupełnie niezależny od reszty instalacji.
    Teraz dwa podstawowe pytania:
    1. Ile kabli wychodzi z silnika? Jakie mają kolory? Powinny być 4 z samej prądnicy+ 1 podwójny impulsatora + 1 od styku luzu.
    2. Do czego dążysz? Czy chcesz mieć sprawny i możliwy do zarejestrowania motocykl czy może coś do jeżdżenia poza drogami publicznymi?
    Od tego zależy jaką część instalacji należy odtworzyć.
    Zadanie domowe:
    1. Zrób to o czym pisałem wyżej.
    2. Przetłumacz (Google Translator) nazwy kolorów kabli z francuskiego na polski.

    Nie pojawiaj się na forum zanim nie zrobisz tego co masz zalecone!
  • #7
    prolicht
    Level 10  
    Witam,
    zadanie domowe odrobione. A więc jest tak:

    1. Kolory (są też po niemiecku na szczęście):

    Br - brązowy
    Bk - czarny
    W - biały
    LG - jasno zielony
    R - czerwony
    G - zielony
    Y - żółty
    B - niebieski
    Gr - szary
    LB - jasno niebieski
    O - pomarańczowy
    P - różowy

    2. Motor nie ma być do rejestracji. Potrzebuje tylko i wyłącznie przednie światło (ewentualnie tylne) gdyby zastała mnie noc na bezdrożach.

    3. Przewody z silnika
    Z silnika wychodzą kable zgodnie z schematem elektrycznym. Mamy tak:

    2 przewody z czujnika położenia wału (impulsatora) - strona sprzęgła - podłączone pod CDI
    4 przewody z cewek - strona magneta + jeden od położenia dźwigni biegów

    Jeśli chodzi o te 4 przewody:

    1. Czarno czerwony - cewka pierwsza z lewej - podłączony do CDI według schematu
    2. Różowy oraz żółty nie podłączone - cewka środkowa
    3. Biało żółty - podłączony do CDI do Zielonego - cewka prawa

    I tutaj jestem najbardziej zdziwiony. Według schematu cewka całkiem z prawej jest od świateł mijania oraz długich. Jednak ona jest podłączona pod CDI. Gdy odłącze - iskry brak, gdy podłącze pod masę według schematu - iskry brak. Po podłączeniu przewodu do MM i kopnięciu zaraz pojawia się napięcie ok 3 V.

    Jeśli odłącze przewód Czarno czerwony również iskry brak. Po podłączeniu MM napięcie po kopnięciu rzędu 200 V.

    Po podłączeniu przewodu żołtego + różowy do MM napięcie ok. 0,2 - 0,5 V
    (Oczywiście wartości napięć są chwilowe)

    W CDI nie jest podłączony przewód Bk/W - wydaje mi się że jest on tylko od wyłączania motocykla (według schematu).

    Wychodzi na to że obie boczne cewki muszą być podłączone pod CDI inaczej nie mam iskry. Może wiesz co to może być?? Ja kombinowałem 2 godziny wczoraj czemu ta druga cewka jest też podłączona pod CDI ale nic... czarna dziura.


    Pozdrawiam
  • #8
    jack63
    Level 43  
    Cieszy mnie twoja postawa. Jest pozytywna i nie jest roszczeniowa.
    Jednak trzeba trochę więcej popracować.
    Dalej nie wiadomo:
    1. Czy schemat jest na 100% odpowiedni? Co ci zostało z instalacji?
    2. Czy coś było przerabiane? Coś jest nieoryginalne?
    3. Jakie są w tej chwili połączenia? Trzeba nanieść na schemat. Z twoich opisów trudno się wyznać.
    4. Czy CDI ma solidną masę? Powinien być kabel zielony do punktu masy na ramie. Rama musi być połączona z silnikiem.
    5. Ile cylindrów na twój silnik? Wg. schematu jest jednocylindrowy!
    6. Jak mierzyłeś napięcia? Coś dziwnie te pomiary opisujesz.
    Wyszedł pewien problem. Wg. ciebie do CDI podłączone są dwie cewki???
    Dla mnie bardzo dziwne??
    Najważniejsze w tej chwili pytanie: Gdzie podłączona jest do CDI druga cewka? Chodzi o cewkę oświetlenia przedniego. Kabel Biało-żółty.
    Wg. mnie coś jest mocno skopane lub ty popełniasz jakiś błąd.
    Pasowało by sprawdzić jak wyglądają połączenia cewek do kabli prądnicy.
    Zrób też pomiary rezystancji cewek prądnicy.
  • #9
    prolicht
    Level 10  
    Hej,

    Z instalacji jest tylko to co opisałem, praktycznie sam zapłon nic więcej.
    Jeśli chodzi o zielony kabel z CDI to jest on połączony z tym biało żółtym (czyli cewka świateł). Jak podłącze CDI zielonym przewodem na sztywno do masy (co próbowałem też wczoraj) to nie ma iskry - jak podłącze luźno to spawie miedzy tym kabelkiem z CDI a masą.
    Schemat, jestem 100% pewien że jest dobry - wyciągnięty jest z całej książki serwisowej, która numerami zgadza się z motocyklem.

    Zadziwia mnie właśnie tylko dlaczego jak te oba kabelki ze sobą są połączone i dlaczego jak zewre z masą to zapłon nie działa.

    Schemat poprawiony:
    Honda XL 500 PD01 - zamontowanie światła.

    Schemat uproszczony:
    Honda XL 500 PD01 - zamontowanie światła.

    Na schemacie uproszczonym jest pokazane to co mam z instalacji. Za wyłącznik zapłonu robi tylko przełącznik migaczy. Nic więcej z instalacji nie ma.
  • #10
    jack63
    Level 43  
    Wygląda na to, że masa CDI robiona jest przez cewkę oświetlenia lub CDI jest uszkodzony/nieoryginalny(?).
    Zrób próbę:
    Połącz ze sobą solidnie:
    1. Obudowę silnika.
    2. Złącze masy cewki zapłonowej.
    3. Przewód zielony CDI.
    Obróć walem jak przy zapalaniu silnika. Powinna skakać iskra między kablem WN a obudową silnika.
    Wyłącznik zapłonu w wersji przedstawionej przez ciebie jest niedopuszczalny! Nie ma go na schemacie! Wywal go i połącz kable jak w oryginale.
    Nie będę się rozwodził dlaczego jest źle i takie wyłączanie zapłonu mogło uszkodzić CDI! Uwierz na słowo!
    Czy CDI jest rozbieralny? Jeżeli tak to można go naprawić. Tak być nie może!
    Nie odpowiedziałeś na inne moje pytania. Przeczytaj poprzedni post i zrób to!
  • #11
    prolicht
    Level 10  
    Hej,

    Tą próbę przeprowadziłem już wczoraj (porządnym kablem wszystko poskręcałem) i napewno nie ma iskry.
    CDI niestety nie jest rozbieralny i nie chce nawet myśleć o ruszaniu go z tego względu że motorek bardzo dobrze pali i jeździ - nie mam z nim problemów.

    Odpowiedzi na pytania:

    1. Schemat oryginalny - moim zdaniem na 100%
    2. Nie mam pojęcia. Tak go kupiłem. Chociaż cewka oraz CDI wyglądają na oryginały
    3. Połączenia tak jak na schemacie w poprzednim poscie
    4. Właśnie nie ma masy. Jak podłącze pod masę to brak iskry.
    5. Jednocylindrowy - zgadza się
    6. Napięcia mierzyłem między cewką a masą na ramie, cewka środkowa - między przewodami żółtym i różowym


    Może by to zostawić tak jak jest a oświetlenie zamontować na cewce środkowej?? Co o tym sądzisz??


    Jeśli chodzi o ten wyłącznik to mogę go odłączyć (był taki jak go kupiłem). Wtedy będe go gasił dekompresatorem - akurat to mi nie będzie przeszkadzać.
  • #12
    jack63
    Level 43  
    Do poprawki:
    1. Brak pomiarów rezystancji cewek prądnicy.
    2. Brak sprawdzenia połączenia kabli z cewkami prądnicy. Może jest coś namieszane.
    Pomiary rezystancji dadzą już jakąś informację.
    Wg mnie uszkodzona jest jedna z diod w CDI lub pomylone kable od cewek prądnicy lub cewka prądnicy zasilająca CDI ma zwarcie międzyzwojowe i nie daje wystarczającego napięcia.
    Jak masz serwisówkę, to sprawdź jakie powinny być rezystancje cewek i porównaj z pomiarami. Do pomiarów rezystancji cewek kable do nich idące muszą być odpięte od instalacji! Mierzysz na kablach.
    Gaszenie dekompresatorem to bezsens. Przecież CDI ma wyprowadzenie do gaszenia. Jak CDI jest nierozbieralne to za kilka zł można sobie zrobić nowe. Przynajmniej na próbę. Jeżeli silnik jest 4T (jak przypuszczam) to będzie większy problem. Nie wiadomo jaka jest charakterystyka wyprzedzenia zapłonu w funkcji RPM.
    Czy CDI ma styki czy może tylko wychodzą z niego kable?
  • #13
    prolicht
    Level 10  
    Hej,

    Pomiary dokładne zrobię jutro dopiero bo dzisiaj nie dam rady.
    Jest to 4T ale wydaje mi się że wyprzedzenie jest ustawiane na impulsatorze - sprężynki. Tak więc odezwę się w poniedziałek z rana z kompletem danych.
    Z CDI wychodzą kabelki zalane w obudowie.
  • #14
    jack63
    Level 43  
    Dałbyś jakieś zdjęcia! Wiele postów zajmuje gdybanie.
    Jeżeli wyprzedzenie zapłonu robione jest mechanicznie, to najprostsze CDI wystarczy. Ogólnie CDI ze stałym punktem zapłonu są proste jak budowa cepa!
    Poczytaj:
    Link
    Na pewno wiele spraw ci się wyjaśni (oby).:D