Elektroda.pl
Elektroda.pl
X
Proszę, dodaj wyjątek www.elektroda.pl do Adblock.
Dzięki temu, że oglądasz reklamy, wspierasz portal i użytkowników.

Jak przerobić smarowanie w sprężarce ciągnika MF-255?

ciesiu09 02 Lut 2011 19:17 8597 18
  • #1 02 Lut 2011 19:17
    ciesiu09
    Poziom 2  

    Witam.
    Mam problem, gdyż posiadam silnik 3 fazy 1, Kw, butlę 40 litrów z samochodu jelcz oraz sprężarkę używaną ale sprawną z ciągnika MF-255. Problem jest następujący. W tym modelu ciągnika sprężarka jest smarowana ciśnieniowo ja chcę zrobić wykorzystując tą sprężarkę kompresor do drobnych prac w garażu.
    Czy możliwe jest przerobienie sposobu smarowania tego typu sprężarki z ciśnieniowego na rozbryzgowy?
    Czy też muszę poszukać innej sprężarki np: HS 11.
    Proszę o pomoc.

    1 18
  • #2 03 Lut 2011 23:08
    ziemek56
    Poziom 19  

    Jeżeli będzie pracować w systemie doraźnym typu majsterkowicz wystarczy zalać tak by stopa korbowodu lekko muskała powierzchnię oleju.
    I zaślepić oczywiście króćce. Wymiana jak dobry olej (np. schell corena 150) co 100 godzin pracy.
    Lepsza opcja:
    Nawiercamy centralnie i prostopadle stopę korbowodu (5 zwojów) i wkręcamy na "cement" pręt twardy aby sterczał maks. 1/2 średnicy czopa wału. Średnica pręta 4 ... 5 mm wskazane by był cieniowany (jak wskaźnik w szkole). Wtedy poziom oleju do połowy pręta.
    Dokładnie tak są smarowane sprężarki wysokociśnieniowe na łożyskach tocznych.

    0
  • #3 04 Lut 2011 14:13
    Kaszpir77
    Poziom 20  

    O ile pamiętam (MF 235, ale sprężarka chyba taka sama) korbowód jest aluminiowy, nie dzielony i nie ma tam ani łożyska tocznego ani panewki. Smarowanie jak w dorosłym silniku, pod ciśnieniem przez kanał w wale korbowym.
    A tak wygląda wał korbowy:
    Jak przerobić smarowanie w sprężarce ciągnika MF-255?

    2
  • #4 04 Lut 2011 23:35
    ziemek56
    Poziom 19  

    [quote="Kaszpir77"]korbowód jest aluminiowy, nie dzielony i nie ma tam ani łożyska tocznego ani panewki.
    Musi być łożyskowanie korby i musi być dzielony korbowód ... no ew. dzielony wał, bo nie zmontujesz całości.
    A smarowanie rozbryzgowe dla nieintensywnej pracy na pewno wystarczy. Nawet dla panewki.

    0
  • #5 05 Lut 2011 07:27
    Kaszpir77
    Poziom 20  

    ziemek56 napisał:

    Musi być łożyskowanie korby i musi być dzielony korbowód ... no ew. dzielony wał, bo nie zmontujesz całości.

    Przypatrz się dobrze poszczególnym średnicom tego wału. Korbowód na 100% nie jest dzielony, a wprasowanej panewki może nie pamiętam - dawno to było.
    Moim zdaniem ta sprężareczka bez smarowania pod ciśnieniem długo nie pożyje, nawet przy sporadycznym użyciu.
    Nawet znalazłem zdjęcie:
    Jak przerobić smarowanie w sprężarce ciągnika MF-255?

    0
  • #6 06 Lut 2011 08:10
    mianek5
    Poziom 9  

    Mam podobny problem z tym że w sprężarce dwutłokowej z autosana. co prawda dopiero facet z allegro mi ją wysłał i nie mam jej jeszcze w domu ale już kombinuje jak zrobić w niej smarowanie bo z tego co wiem to są tam panewki a nie łożyska. Co myślicie o założeniu pompki oleju z czterosuwowego motoroweru. Można ją nabyć za grosze na allegro. do tego jakaś niewielka miska olejowa. Czy wytworzy odpowiednie ciśnienie? Z tego co wiem to żeby ją nasmarować musi być 4 - 6 atm

    0
  • #7 06 Lut 2011 13:48
    larson04
    Poziom 14  

    Ja bym zastosował pompę olejową od smarowania silnika np Władymirca t-25,ciśnienie regulowane do 6bar wystarczyłoby do smarowania sprężarki.Nowa pompa kosztuje z 50zł.Sprężarka wtedy byłaby długowieczna

    0
  • #8 06 Lut 2011 22:39
    ziemek56
    Poziom 19  

    Kaszpir77 wymiękam.
    Rzeczywiście na rozbryzgu panewka (chyba jednak korba jest samoślizgowa bo widać rowek smarny, czego za panewką nie ma) długo nie pochodz.
    Zastanawiam się tylko jak to było zmontowane - czyli jak toto założyć na wykorbienie ?

    Spróbuję podsumować:
    Dla rozbryzgowego korbowód toczny i wał też.

    Dla wymuszonego jak sobie rozwiążemy.
    P.S. wymuszone wystarczy 4 bary

    0
  • #9 06 Lut 2011 22:50
    kkknc
    Poziom 42  

    Małe silniki spalinowe nawet diesel mają właśnie smarowanie zabierakowe, więc dlaczego ta sprężarka nie miałaby pracować.

    0
  • #10 06 Lut 2011 23:02
    ziemek56
    Poziom 19  

    Ale raczej mają łożyskowanie toczne.
    Ślizgowe potrzebują ciśnienia dla utrzymania "filmu olejowego" pod panewką.

    0
  • #11 06 Lut 2011 23:07
    kkknc
    Poziom 42  

    ziemek56 napisał:
    Ale raczej mają łożyskowanie toczne.
    Ślizgowe potrzebują ciśnienia dla utrzymania "filmu olejowego" pod panewką.

    Nie kolego niektóre mają nawet aluminiowe korbowody bez panewek

    Jak przerobić smarowanie w sprężarce ciągnika MF-255?

    1
  • #12 06 Lut 2011 23:16
    ziemek56
    Poziom 19  

    Jak fotki powyżej - ten korbowód ma akurat smarowanie centralne.
    Oczywiście nie znam wielu rozwiązań i wypowiadam się tylko w ramach mojego skromnego doświadczenia.

    0
  • #13 07 Lut 2011 10:54
    Kaszpir77
    Poziom 20  

    ziemek56 napisał:
    Kaszpir77 wymiękam.
    Rzeczywiście na rozbryzgu panewka (chyba jednak korba jest samoślizgowa bo widać rowek smarny, czego za panewką nie ma) długo nie pochodz.
    Zastanawiam się tylko jak to było zmontowane - czyli jak toto założyć na wykorbienie ?

    Średnice wału i odległości między nimi są tak dobrane, że bardzo ładnie się to składa. Szczególnie, że musisz to zrobić wewnątrz obudowy sprężarki.
    Zwracałem na to uwagę w poście wyżej :).
    Nie mogę tego nigdzie potwierdzić gdyż literatura została u Ojca, ale w oryginale te sprężarki pompowały do 14 barów. Dopiero po zredukowaniu powietrze szło na układ hamulcowy przyczepy. Potwierdzał by to bardzo mały zbiornik sprężonego powietrza w MF 235, z którym mam/miewam do czynienia.

    0
  • #14 07 Lut 2011 22:59
    ziemek56
    Poziom 19  

    Dzięki Kaszpir za zapiski - zawsze coś nowego i ciekawego.
    KKnc - dzięki również. Pierwszy raz widzę takowe rozwiązanie.

    A ile wyczytał założyciel wątku ... i o to chodzi.

    0
  • #15 08 Lut 2011 00:08
    kkknc
    Poziom 42  

    Takie korbowody z panewkami były stosowane w małych silnikach firmy Hatz. Natomiast w małych benzynowych Hondach korbowód był aluminiowy bez panewki. Dziś takie rozwiązanie stosuje tylko Honda w dwóch maleńkich silnikach, ale to już wymierające dinozaury. Dzisiaj wszystkie (poważne) firmy przeszły na smarowanie ciśnieniowe. Chociaż mówiąc szczerze te nowe silniki są znacznie bardziej delikatne i osiągają mniejsze przebiegi między remontowe.

    0
  • #16 13 Lut 2011 19:10
    ciesiu09
    Poziom 2  

    Dziękuje wszystkim za podpowiedzi odnośnie sprężarki. Mój kompresor ma służyć amatorskiemu zastosowaniu dlatego spróbuję poprostu zaślepić dolny otwór pod korbowodem oraz miejsce, w którym podpięty był wąż wtłaczający olej pod ciśnieniem. Następnie zwyczajnie zaleję sprężarkę niewielką ilością oleju i spróbuję. O efektach poinformuję.
    Pozdrawiam

    0
  • #17 13 Lut 2011 20:09
    Kaszpir77
    Poziom 20  

    ciesiu09 napisał:
    dlatego spróbuję poprostu zaślepić dolny otwór pod korbowodem oraz miejsce, w którym podpięty był wąż wtłaczający olej pod ciśnieniem.

    Nie zapomnij o odpowietrzeniu skrzyni korbowej bo choćby sprężarka była najszczelniejsza to przedmuchy i tak będą. Normalnie były one odprowadzane do silnika przewodem spływowym oleju.

    0
  • #18 13 Lut 2011 20:55
    ziemek56
    Poziom 19  

    A poziom oleju taki by korba zanurzała się w nim 0,5 cm.

    0