Elektroda.pl
Elektroda.pl
X
Proszę, dodaj wyjątek dla www.elektroda.pl do Adblock.
Dzięki temu, że oglądasz reklamy, wspierasz portal i użytkowników.

Adapter AllPro kompatybilny z OBD-II ELM327 do portu USB

Gordios 03 Lut 2011 23:42 32492 28
  • Adapter AllPro kompatybilny z OBD-II ELM327 do portu USB

    Prawdopodobnie wielu z was spotkało takie zdarzenie, że podczas prowadzenia samochodu na desce rozdzielczej zapaliła się żółta kontrolka “Sprawdź silnik”, wskazująca wyraźnie, że coś złego stało się z waszym samochodem. Niestety, sygnalizacja taka nie daje żadnej informacji o naturze problemu, a to może być wszystko, poczynając od zasilania paliwem a na katalizatorze kończąc. W miarę gdy samochody stają się coraz bardziej skomplikowane to ilość możliwych błędów rośnie w sposób wykładniczy. Rozwiązaniem jest zastosowanie diagnostyki pokładowej (On-Board Diagnostics – OBD). Niniejszy artykuł opisuje prosty interface OBD dający dostęp do Jednostki Sterującej Silnikiem (Engine Control Unit – ECU) znajdującej się w Twoim pojeździe.

    O projekcie


    Port RS-232 zaczyna znikać ze stacjonarnych komputerów PC, a w szczególności z laptopów. Zastępowany jest portem USB. Ten projekt jest odpowiedzią na potrzebę zbudowania prostego adaptera USB zgodnego z ELM327 a służącego monitorowaniu przy współpracy z On Board Diagnostic (OBD-II). Adapter wspiera wszystkie protokoły w tym SAE J1850 PWM, SAE J1850 VPW, ISO 9141-2, ISO 14230-4, ISO 15765-4 CAN.

    Adapter AllPro kompatybilny z OBD-II ELM327 do portu USB

    Hardware


    Adapter AllPro kompatybilny z OBD-II ELM327 do portu USB

    Adapter jest zbudowany w oparciu o mikroprocesor PIC18F2455 ze wsparciem USB. Interface ISO9141/14230 jest zaimplementowany na MCP2021-500. Adapter jest zasilany z portu USB. Posiada dwa złącza: DB9-M oraz USB typ B.

    Kabel OBD-II dla adaptera AllPro

    Adapter podłączany jest do znajdującego się w pojeździe złącza OBD-II J1962 przy pomocy 9-stykowego żeńskiego złącza typu D. Układ sygnałów na złączu został tak dobrany, aby odpowiadał wielu kablom dostępnym komercyjnie:

    Adapter AllPro kompatybilny z OBD-II ELM327 do portu USB

    Oprogramowanie

    Następujące oprogramowanie zostało przetestowane we współpracy z adapterem:

    - ScanMaster
    - ScanTool.net
    - EasyObdII.com freeware
    - ScanXL v3.2
    - PCMSCAN v2.4

    Poniżej są obrazy ekranów program ScanMaster-ELM:

    Adapter AllPro kompatybilny z OBD-II ELM327 do portu USB Adapter AllPro kompatybilny z OBD-II ELM327 do portu USB

    Cały opis budowy adaptera znajduje się na http://www.obddiag.net/allpro.html

    Fajne! Ranking DIY
    Darmowe szkolenie: Ethernet w przemyśle dziś i jutro. Zarejestruj się za darmo.
    O autorze
    Gordios
    Poziom 18  
    Offline 
    Gordios napisał 395 postów o ocenie 184, pomógł 0 razy. Jest z nami od 2010 roku.
  • #2
    mleczarz
    Poziom 15  
    Wszystko ładnie, pięknie, cycuś ale nie ma wsadu do PIC'a więc projekt nie zdatny do realizacji chyba że ktoś kupi KIT od autora. Gdyby ktoś miał działający wsad chętnie bym zrealizował projekt.
  • #3
    Gienek
    Poziom 36  
    Mam zrobione płytki do wersji modernizowanej wykonanej w mieszanym systemie - przewlekane i SMD (wsad też). Zdjęcia to pokazują.

    Adapter AllPro kompatybilny z OBD-II ELM327 do portu USB

    Adapter AllPro kompatybilny z OBD-II ELM327 do portu USB

    Pomyłkowo wstawiłem schemat dla jednego kwarcu, a płytka zrobiona jest dla dwóch. Teraz jest poprawnie - dwa kwarce.
  • #4
    blue_17
    Poziom 32  
    A jak z użytecznością sprawdzał kolega ten interfejs :?:

    Pozdrawiam
  • #5
    Freddy
    Poziom 43  
    Gienek skąd pobrałeś soft, nie mogę znaleźć.
  • #6
    Gienek
    Poziom 36  
    Testowałem na BORA 1.6 Jestem zadowolony.

    Co do "firmware", to kiedyś miałem kontakt z kolegą "z za rubieża" i on mi pomógł.
    Nie jest to chyba najnowsze oprogramowanie, bo z maja 2010.
  • #7
    Freddy
    Poziom 43  
    Czy mógłbyś się podzielić.
  • #8
    Gienek
    Poziom 36  
    Nie wiem czy publikacja tego oprogramowania nie będzie jakimś naruszeniem prawa, dlatego go nie umieszczam. :cry:
  • #9
    PiotrT
    Poziom 18  
    Swojego czasu także wykonałem ten interfejs.Wrażenia dosyć pozytywne gdyż umożliwił diagnozę silnika Mazdy 6 :)
  • #10
    Użytkownik usunął konto
    Poziom 1  
  • #11
    phill
    Poziom 15  
    :arrow: creative

    Raczej nie, FORD dopiero od roku 2004 zaczął instalować OBD2 w pojazdach przeznaczonych na runek EU.
  • #13
    Użytkownik usunął konto
    Poziom 1  
  • #14
    Gienek
    Poziom 36  
    Jeżeli chodzi o marki i modele samochodów obsługiwanych przez ten interfejs, to autor przedstawił na swojej stronie. Zeskanowałem to i przedstawiam w pliku (w tabeli są też określenia rosyjskie, ale zainteresowany zrozumie ich znaczenie).

    Konstrukcja tego interfejsu wzbudziła zainteresowanie (masa zapytań na PW), dlatego, po analizie materiału opublikowanego w 2009 roku przez autora, postanowiłem zamieścić tutaj pliki, które pomogą wykonać ten interfejs.
    Jedyna zmiana w stosunku do tego schematu, który umieściłem wcześniej, to brak układów MC33xxx (ze względu na trudność ich nabycia), a w ich miejsce są zaimplementowane łatwo dostępne układy SN7545x (i dla tego schematu jest opracowany wsad procesora). Podana jest autorska wersja płytki PCB, ale każdy może ją wykonać sam na podstawie schematu ideowego.
    Jeżeli ktoś by chciał wykonać interfejs na MC33xxx, to mam kilka płytek na zbyciu. Zainteresowanych zapraszam na PW.
  • #15
    Gienek
    Poziom 36  
    Wszystko sie zgadza, ale nie do końca. Frescale zakończyło produkcję układów MC33xxx, a w ich miejsce produkują MCZ33xxx.

    Widzę, że post usunięty, ale nie szkodzi, dla innych się przyda ta informacja.
  • #17
    krzysiekdioda
    Poziom 13  
    Witam

    A czy urządzenie obsłuży najnowsze sprintery i citroeny ??

    Z góry dziękuje za odpowiedź
  • #19
    hacker_ice

    Poziom 24  
    Ma ktoś sterownik do windowsa dla tego projektu? I wczesniej układ miał 2 kwarce, zrobiłem allpro tylko z jednym i windows sam nic nie instaluje :/ Winda 7 32bit, na Win XP zainstalowało się jako Communications Port, lecz winda wywaliła że nie może uruchomić urządzenia ;/ i na allpro miga caly czas szybko zielona LED ;/
  • #21
    hacker_ice

    Poziom 24  
    Niestety nadal na XP jest widoczny jako Communications Port, pisze w stanie urządzenia: Nie można uruchomić tego urządzenia. [KOD 10] :( Pytanie który schemat jest dobry? Ten z 1 kwarcem czy dwoma? Pytanie kolejne poniżej fotka z ustawień WinPica, tutaj jest ustawienie na kwarc 20MHz, w schemacie tego nie ma ;/ może przez to źle działa? Proszę o sugestie.

    Adapter AllPro kompatybilny z OBD-II ELM327 do portu USB
  • #22
    brodaty
    Poziom 12  
    Osobiście robiłem wersję na dwóch kwarcach 16 i 20 MHz i działa poprawnie.
  • #23
    hacker_ice

    Poziom 24  
    Czyli robiłeś to z układami MCxxxx? I jak wykrywało Ci to w systemie? Problem rozwiązany :D dzięki stronce forum ruskiego :) Poniżej fotka jak mają być ustawienia zrobione :) PoZdR :)

    Adapter AllPro kompatybilny z OBD-II ELM327 do portu USB
  • #24
    brodaty
    Poziom 12  
    Swój adapter robiłem z tego schematu
    Adapter AllPro kompatybilny z OBD-II ELM327 do portu USB
    Windows widzi to jako Communications Port.
    A ScanMaster-ELM jako: Interface Type: OBDDIAG.NET v5.02 by Alex Sidorenko, PIC18F2455
    Version ELM327 v1.1 compatible
  • #26
    PiotrT
    Poziom 18  
    Jedna drogą aby miec wersję 1.3 jest odpowiedni wsad dpoPIC-a.Ten ogólnie dostępny jest to wersja 1.1
  • #27
    hacker_ice

    Poziom 24  
    Czyli jest to praktycznie nie do zrobienia bo nikt pewnie nie będzie miał wsadu poza Twórca ;/ kolejne pytanie, jak zrobić aby ten układ łączył się z CAN? Żeby mi się połączył ze Stilo 1.9 JTD? W FiatEcuScan pisze że układ nie jest kompatybilny z ELM 327 v. 1.3+ :(

    Witam ponownie niestety kolega dodał wsad, lecz nie wiem czemu jego post był usunięty, pomimo to i tak jego wsad nie działa ;/ nadal All-Pro nie jest kompatybilny z ELM v. 1.3 :(