Elektroda.pl
Elektroda.pl
X
Please add exception to AdBlock for elektroda.pl.
If you watch the ads, you support portal and users.

Sharan 1,9 TDi 2001 aut. wyrzuca płyn chłodniczy

piotreksp 04 Feb 2011 19:22 75025 99
Wago
  • #1
    piotreksp
    Level 10  
    Witam !
    Silnik najczęściej po dogrzaniu - na trasie najczęsciej przy większej prędkości 120-150km/h, w zbiorniku wyrównawczym wzrasta ciśnienie , wyświetla sie komunikat w czasie jazdy o sprawdzeniu środka chłodniczego.
    W zbiorniku wyrównawczym widać niski poziom płynu, po odkręceniu korka ciśnienie spada (na ciepłym silniku) a poziom wznosi się do góry. Pokrywa akumulatora zachlapana.
    Przy zimnym silniku poziom płynu poniżej minimum, zawsze podsysa poziom płynu do góry.
    Korek już raz wymieniałem, wymieniany też był środek chłodniczy (niestety warsztatowcy tylko spuścili stary płyn i zalali nowym)
    Płyn chłodniczy stary i teraz nowy są czyste (różowy). Olej wymieniałem 2 mce temu bez śladów rozwodnienia. Wskaźnik temperatury nigdy nie przekrocza 90 st.C
    Slinik chodzi normalnie, ma swoją moc bez zmian.
    Sytuacja trwa już prawie od roku.

    Spotkałem już podobny problem na forum w wątku już zamkniętym.
    Z tą różnicą że tam wskaźnik temp. wędrował dużo wyżej 100-110st.C.
    Czy może być to tak w ww.wątku zapowietrzony układ chłodniczy ?

    Bardzo proszę o pomoc !
    Jak można ewidentnie zdiagnozować zapowietrzenie układu (jeśli to jest przyczyną) ? Nie chciałbym niepotrzebnie wchodzić w dodatkowe koszta (jeśli nie jest to konieczne)
  • Wago
  • #2
    ja-kenaj
    Level 26  
    A ubywa płynu chłodzącego? Co z termostatem?
  • #3
    piotreksp
    Level 10  
    przy odkręcaniu korka (przy gorącym silniku ) "odsapuje" płyn który co kilka odkręceń na trasie muszę uzupełniać.
    Termostat i czujnik temp. na chlodnicy nie były sprawdzane.
    Czy bez zakupu nowych można to sprawdzić ?
  • #4
    Andrzej04
    Level 14  
    Proponowałbym na początek sprawdzić szczelność układu chłodzenia i zmierzyć szczelność cylindrów (nie mylić z ciśnieniem). Pomiar wykonać przy otwartym zbiorniczku wyrównawczym. Szczelność i poziom w zbiorniczku obserwować przez co najmniej kilka minut na każdym cylindrze. W Twoim przypadku może być uszkodzona uszczelka głowicy pomiędzy cylindrem a płaszczem wodnym lub pęknięta głowica. Dalsze sprawdzanie ma sens w przypadku stuprocentowej pewności że silnik jest szczelny.
  • #5
    piotreksp
    Level 10  
    jeśli od roku czasu olej jest bez rozrzedzeń (domieszek), a płyn chłodniczy jest różowiutki -czysty , to dlaczego miałaby być trafiona uszczelka pod głowicą ?
  • #6
    Andrzej04
    Level 14  
    Zależy to od miejsca uszkodzenia uszczelki. Uszczelka głowicy rozdziela płyn od oleju i od cylindrów. Przy pęknięciu głowicy olej także nie bierze w tym udziału.
  • #7
    piotreksp
    Level 10  
    z tego wynika, że trzeba najpierw rozkrecić cały silnik by wykluczyć np. zapowietrzenie lub termostat ?

    Dodano po 12 [minuty]:

    szczelność układu chłodniczego była sprawdzana manometrem założonym na zbiorniku wyrównawczym (ca. 3 h). Układ chłodniczy jest szczelny (VW serwis)

    Czym sie różni wykonanie pomiaru szczelności cylindrów od pomiaru ciśnienia ?

    Dodano po 33 [minuty]:

    manometr był z pompką i po "nabiciu" po 3h nic nie "gubił"
  • #9
    piotreksp
    Level 10  
    T5 , jak to sprawdzić ?
  • Wago
  • #10
    jarsaw
    Level 23  
    Zwalaj głowicę póki nie jest za późno.Napewno jest podpalona uszczelka ,dopiero takiego robiłem ,objawy były te same.
  • #11
    Andrzej04
    Level 14  
    Nic nie pisałem o rozkręcaniu silnika. Przeciwnie, chodziło mi o sprawdzenie bez rozbierania. Pomiar szczelności cylindrów polega na podaniu ciśnienia (np. przez otwór po wykręceniu świecy) do cylindra. Ciśnienie podawane jest przez reduktor i dyszę pomiarową. Za dyszą mierzony jest spadek ciśnienia.
    Może zacznijmy inaczej. Piszesz, że w zbiorniku wyrównawczym wzrasta ciśnienie i pokrywa akumulatora zachlapana. Wynika z tego że płyn jest wyrzucany ze zbiorniczka w wyniku przekroczenia ciśnienia w układzie chłodzenia. Ciśnienie wzrosnąć może nadmiernie albo w wyniku wrzenia płynu chłodzącego albo w wyniku wtłoczenia w układ chłodzący gazów z cylindra.
    Wrzenie na pewno nie wystąpi poniżej 90 st.C (a piszesz, że nie przekracza 90 st.C). Chyba, że płynu jest na tyle mało, że nie ma prawidłowego obiegu i temperatura płynu wzrasta do wrzenia, a w miejscu czujnika temperatury (w głowicy) jest "poduszka" powietrzna. Na wskaźniku temperatury będzie wtedy wskazywana raczej niższa temperatura niż 90 st. C. Efekt końcowy jest podobny do zapowietrzonego układu (w zasadzie tak jest), ale samochody z grupy VW raczej nie mają problemów z odpowietrzaniem. Nagrzewnica odpowietrza się sama, wystarczy nieco zwiększyć obroty silnika przez chwile (na trasie raczej się nie zapowietrzy). Problem z odpowietrzeniem VW może wystąpić przy problemach z pompą wody (np. obracający się wirnik pompy na wałku, miałem kilka takich przypadków), ale wtedy jest problem z temperaturą silnika, no i z ogrzewaniem wnętrza samochodu, a o tym nic nie piszesz.
    Pozostaje jeszcze problem wtłaczania gazów z cylindra do układu chłodzenia. Przez mikro szczeliny, gazy pod dużym ciśnieniem mogą przedostawać się z cylindra do układu chłodzenia gdzie jest ciśnienie nieporównywalnie mniejsze. Sprawdzanie szczelności układu chłodzenia przez wytworzenie ciśnienia w zbiorniku wyrównawczym w tym przypadku może nie być dobrą metodą z tego względu, że w układzie chłodzenia można wytworzyć ciśnienie (podczas próby szczelności) ok 1 - 2 bary (podczas normalnej pracy ciśnienie poniżej 1 bara), natomiast w cylindrze podczas cyklu sprężania ciśnienie jest ponad 20 bar, a po zapłonie kilkanaście razy większe. Zamiast mierzyć szczelność układu chłodzenia, lepiej byłoby zmierzyć zawartość CO2 w układzie chłodzenia.
  • #13
    piotreksp
    Level 10  
    Andrzej04 , muszę dopowiedzieć
    mam duże problemy ze stabilną pracą ogrzewania. Ogrzewanie chodzi chaotycznie. Dogrzewa temp. do ustawionej i ogrzewanie się wyłacza a wentylatory dają zimny nawiew, horror
  • #14
    T5
    Admin of Cars group
    piotreksp wrote:
    Andrzej04 , muszę dopowiedzieć
    mam duże problemy ze stabilną pracą ogrzewania. Ogrzewanie chodzi chaotycznie. Dogrzewa temp. do ustawionej i ogrzewanie się wyłacza a wentylatory dają zimny nawiew, horror
    Trzeba było tak od razu-Wirnik pompy wody- obluzowany.:D
  • Helpful post
    #15
    Andrzej04
    Level 14  
    Właśnie, trzeba było tak od razu pisać. Najprawdopodobniej musisz zainwestować w wymianę pompy wody. Obluzowane wirniki to dość częsty przypadek w VW.
  • #16
    piotreksp
    Level 10  
    dzieki wielkie , to by nawet pasowało, w kwietniu 2010 zmieniałem komplet rozrządu, i po tym zaczęły się problemy.

    Czy jest jakiś prosty sposób żeby bez demontażu to obluzowanie pompy stwierdzić ?
  • #18
    piotreksp
    Level 10  
    nowa pompa wodna była kupiona w niemczech (SKF) , aż nie prawdopodobne, po 2 tygodniach że padła ....

    czy ewentualność uszkodzenia uszczelki pod głowicą moge raczej wykluczyć ?
  • Helpful post
    #19
    Andrzej04
    Level 14  
    Diagnoza jest prawidłowa pod warunkiem, że jest potwierdzona konkretnym sprawdzeniem. Nasze rozważania są czysto teoretyczne. Wynika z nich, że najprawdopodobniej musisz wymienić pompę wody, co wiąże się z demontażem rozrządu i nie da się tego zrobić na skróty. Jednak przed rozbieraniem silnika radziłbym sprawdzić jak zachowuje się silnik podczas nagrzewania, wszystko po to aby potwierdzić lub wykluczyć postawioną diagnozę. Podstawowa zasada to trzy razy sprawdzić i raz rozebrać. Nigdy odwrotnie. Jeśli będziesz zmuszony wymienić pompę, to nie zakładaj badziewia. W dłuższym okresie po prostu się nie opłaca.
  • #20
    piotreksp
    Level 10  
    pompę wodą jakiej firmy najlepiej kupić ?

    A propos ewentualnych oględzin uszczelki pod głowicą:
    Czytałem na forum VW że tłok przy uszkodzeniu uszczelki wygląda jak umyty.
    Co prawda endoskopem poprzez otwór świecy nie zobaczy się uszczelki , ale można obejrzeć i porównać wnętrze tłoków. Czy tego typu sprawdzeniem można zastąpić poważną ( i kosztowną ) operację jaką jest odkręcanie głowicy ?
    Czy takie sprawdzenie może być miarodajne ?
  • #21
    stefanscorpio
    Level 20  
    Witam! Tak jak pisli wczesniej koledzy sprawdz plyn na obecnosc spalin ! Oszczedzisz sobie kosztow i bedziesz mial pewnosc co jest.Takie objawy moze dawac uszkodzona uszczelka pod glowica lub jej pekniecie. Pozdrawiam.Stefan.
  • #22
    jarsaw
    Level 23  
    Płynem na obecność spalin nic nie zrobisz w tym konkretnym przypadku ,chyba że przegonisz auto na trasie i to pożądnie.Sprawdzone przeze mnie.Wymieniona pompa wody ,termostat, wypłukany układ i dalej to samo.Pomogła wymiana uszczelki,po oględzinach ledwo zauważalne wypalenie na krawędzi płaszcza wodnego,dlatego sadzi ciśnienie dopiero przy wysokich obrotach i dużym obciążeniu silnika ,najlepiej pod górę w pełni załadowany.Domyślam się że jest to spowodowane uszkodzeniem pompki wodnej na podszybiu ,która to nie wychładza głowicy po zatrzymaniu silnika, a powinna pracować jeszcze 2 min.W moim przypadku oczywiście pompka nie była sprawna.
  • #23
    piotreksp
    Level 10  
    dzisiaj już po 10 km jazda w mieście pojawił się komunikat o sprawdzeniu środka chłodniczego. Poziom w zbiorniku był poniżej min. Przy dokręceniu korka poziom podszedł powyżej min. chwile odczekałem , nic nie dolewałem zakręciłem korek, pojechałem dalsze 10 km bez sensacji.
    Komunikat ze sprawdzeniem środka chłodniczego pojawia sie najczęściej przy dogrzanym silniku i dużej przędkości, ale też tak jak dzisiaj - bez niczego.

    Praktycznie pojawianie komunikatów j.w. jest zupełnie przypadkowe.
    Klima chodzi dosyć chaotycznie - szczególnie odczuwalne zimą (czasowe braki nagrzewania)
    Przy wydechu nie ma żadnych białych chmurek. W samochodzie jest założony filtr dużych cząstek.
    Webasto jest odłączone w okolicy pasażera za kierowcą (pod spodem) oraz wtyczka za zbiornikiem wyrównawczym z tyły u góry (prawie na podszybiu).

    Ostatni feler auta (dzisiaj naprawiony) - nie wiem czy mający związek z wątkiem
    W aucie od 4mce temu padal akumulator 80Ah (1x wymieniany)
    Po wyjęciu bezpiecznika radia na amperomierzu przy akku natężenie spadło z 750mA do 30mA. Podlożyłem drugie radio i z właczonym bezpiecznikiem natężenie na klemie minus (40mA)-110mA przy otwartych drzwiach
    Nie wiem czy ta wada mogła mieć związek ze sprawą poruszaną we wątku
  • #24
    pawel1396
    Level 10  
    Słychać jakies bulgotanie ze zbiorniczka wyrównawczego? Wszystkie węże od chłodzenia szczelne?
  • #25
    jasio1234567
    Level 14  
    Sprawdź czy nie twardnieją ci za bardzo węże od układu chłodzącego. Jeżeli tak to najprawdopodobniej uszczelka
  • #26
    piotreksp
    Level 10  
    pawel1396 wrote:
    Słychać jakies bulgotanie ze zbiorniczka wyrównawczego? Wszystkie węże od chłodzenia szczelne?

    wszystkie węże są szczelne - wykonana była próba ciśnieniowa (manometr z pompką na zbiorniku wyrównawczym) j.w.
    Węże nie twardnieją bardzo, przy odkręconym korku jak odpalę nie lecą bąbelki (pęcherzyki w płynie) od dołu.

    Dodano po 4 [minuty]:

    T5 wrote:
    piotreksp wrote:
    Andrzej04 , muszę dopowiedzieć
    mam duże problemy ze stabilną pracą ogrzewania. Ogrzewanie chodzi chaotycznie. Dogrzewa temp. do ustawionej i ogrzewanie się wyłacza a wentylatory dają zimny nawiew, horror
    Trzeba było tak od razu-Wirnik pompy wody- obluzowany.:D


    czy przy "obluzowanym wirniku pompy" nie ma dużych zrzutów płynu ?
    Ilości które uzupełniam nie są duże - może ca 100ml i to za którymś komunikatem
  • #27
    pawel1396
    Level 10  
    Zdarza sie że pompa wody cieknie. U Ciebie jest ona do wymiany.

    Jeśli to nie pomoże to pisz w temacie.
  • #28
    teorom
    Level 13  
    Miałem podobne przyczynę, po wymianie uszczelki pod głowicą wróciło do normy.
  • #29
    toku74
    Level 31  
    co za pierdoły! najlepsze andrzej04. T5 jakbyś posłuchał to byś już coś do tej pory zrobił.
    na dzień dobry. wstajesz rano i sprawdzasz wszystkie połączenia przewodów wodnych/ przy chłodnicy, silniku, trójniki, webasto i inne/, dlaczego rano pytasz? bo rano silnik zimny i nie zdąży odparować płyn. szczególna uwagę zwrócić na otworek przelewowy p-py wody /potem go sprawdzać w czasie pracy silnika na gorąco czy nie cieknie/. następnie kontrola układu chłodzenia na zawartość co2 /było wyżej/ i nie wierz w cuda bo zmieni kolor choćby srały skały jak dobrze procedurę przeprowadzą, a nie na jakiś gówn.... zbiorniczkach.
    ni a siły: w naturze nic nie ginie. webasto jest z tyłu. trójniki przy silniku potrafią puszczać "operacyjnie"., więc najpierw dokładna diagnoza organoleptyczna.

    Dodano po 2 [minuty]:

    dodam, że na temat wąchania spalin i ściągania głowic swoje zdanie juz kiedyś wyraziłem i dalej sie go trzymam. pozdrawiam.
  • #30
    piotreksp
    Level 10  
    toku74, próba szczelności układu chłodniczego była przeprowadzona j.w. - bez przecieków (oprócz wyrzutów spod korka na kable k. akumulatora i na dół, pozostaje kontrola układu chłodzenia na zawartość co2

    i tu pytanie jak wykonać kontrolę układu chłodzenia na zawartość co2
    Pytałem w dwóch warsztatach diagnostyki i robili duże oczy !!!