Elektroda.pl
Elektroda.pl
X
Zasilacze UPS
Prosz, dodaj wyj徠ek www.elektroda.pl do Adblock.
Dzi瘯i temu, 瞠 ogl康asz reklamy, wspierasz portal i u篡tkownik闚.

Sharan 1,9 TDi 2001 aut. wyrzuca p造n ch這dniczy

piotreksp 04 Lut 2011 19:22 45619 98
  • #1 04 Lut 2011 19:22
    piotreksp
    Poziom 10  

    Witam !
    Silnik najcz窷ciej po dogrzaniu - na trasie najcz瘰ciej przy wi瘯szej pr璠ko軼i 120-150km/h, w zbiorniku wyr闚nawczym wzrasta ci郾ienie , wy鈍ietla sie komunikat w czasie jazdy o sprawdzeniu 鈔odka ch這dniczego.
    W zbiorniku wyr闚nawczym wida niski poziom p造nu, po odkr璚eniu korka ci郾ienie spada (na ciep造m silniku) a poziom wznosi si do g鏎y. Pokrywa akumulatora zachlapana.
    Przy zimnym silniku poziom p造nu poni瞠j minimum, zawsze podsysa poziom p造nu do g鏎y.
    Korek ju raz wymienia貫m, wymieniany te by 鈔odek ch這dniczy (niestety warsztatowcy tylko spu軼ili stary p造n i zalali nowym)
    P造n ch這dniczy stary i teraz nowy s czyste (r騜owy). Olej wymienia貫m 2 mce temu bez 郵ad闚 rozwodnienia. Wska幡ik temperatury nigdy nie przekrocza 90 st.C
    Slinik chodzi normalnie, ma swoj moc bez zmian.
    Sytuacja trwa ju prawie od roku.

    Spotka貫m ju podobny problem na forum w w徠ku ju zamkni皻ym.
    Z t r騜nic 瞠 tam wska幡ik temp. w璠rowa du穎 wy瞠j 100-110st.C.
    Czy mo瞠 by to tak w ww.w徠ku zapowietrzony uk豉d ch這dniczy ?

    Bardzo prosz o pomoc !
    Jak mo積a ewidentnie zdiagnozowa zapowietrzenie uk豉du (je郵i to jest przyczyn) ? Nie chcia豚ym niepotrzebnie wchodzi w dodatkowe koszta (je郵i nie jest to konieczne)

    2 29
  • Zasilacze Ups
  • #2 04 Lut 2011 19:58
    ja-kenaj
    Poziom 26  

    A ubywa p造nu ch這dz帷ego? Co z termostatem?

    0
  • #3 04 Lut 2011 20:06
    piotreksp
    Poziom 10  

    przy odkr璚aniu korka (przy gor帷ym silniku ) "odsapuje" p造n kt鏎y co kilka odkr璚e na trasie musz uzupe軟ia.
    Termostat i czujnik temp. na chlodnicy nie by造 sprawdzane.
    Czy bez zakupu nowych mo積a to sprawdzi ?

    2
  • #4 04 Lut 2011 20:13
    Andrzej04
    Poziom 14  

    Proponowa豚ym na pocz徠ek sprawdzi szczelno嗆 uk豉du ch這dzenia i zmierzy szczelno嗆 cylindr闚 (nie myli z ci郾ieniem). Pomiar wykona przy otwartym zbiorniczku wyr闚nawczym. Szczelno嗆 i poziom w zbiorniczku obserwowa przez co najmniej kilka minut na ka盥ym cylindrze. W Twoim przypadku mo瞠 by uszkodzona uszczelka g這wicy pomi璠zy cylindrem a p豉szczem wodnym lub p瘯ni皻a g這wica. Dalsze sprawdzanie ma sens w przypadku stuprocentowej pewno軼i 瞠 silnik jest szczelny.

    -1
  • #5 04 Lut 2011 20:19
    piotreksp
    Poziom 10  

    je郵i od roku czasu olej jest bez rozrzedze (domieszek), a p造n ch這dniczy jest r騜owiutki -czysty , to dlaczego mia豉by by trafiona uszczelka pod g這wic ?

    0
  • Zasilacze Ups
  • #6 04 Lut 2011 20:36
    Andrzej04
    Poziom 14  

    Zale篡 to od miejsca uszkodzenia uszczelki. Uszczelka g這wicy rozdziela p造n od oleju i od cylindr闚. Przy p瘯ni璚iu g這wicy olej tak瞠 nie bierze w tym udzia逝.

    0
  • #7 04 Lut 2011 21:50
    piotreksp
    Poziom 10  

    z tego wynika, 瞠 trzeba najpierw rozkreci ca造 silnik by wykluczy np. zapowietrzenie lub termostat ?

    Dodano po 12 [minuty]:

    szczelno嗆 uk豉du ch這dniczego by豉 sprawdzana manometrem za這穎nym na zbiorniku wyr闚nawczym (ca. 3 h). Uk豉d ch這dniczy jest szczelny (VW serwis)

    Czym sie r騜ni wykonanie pomiaru szczelno軼i cylindr闚 od pomiaru ci郾ienia ?

    Dodano po 33 [minuty]:

    manometr by z pompk i po "nabiciu" po 3h nic nie "gubi"

    0
  • #8 04 Lut 2011 22:22
    T5
    Moderator Samochody

    To jeszcze sprawdz uk豉d ch這dzenia na obecno嗆 spalin w uk豉dzie ch這dzenia.Ch這dnica nie zas這ni皻a kartonem?

    0
  • #9 04 Lut 2011 22:33
    piotreksp
    Poziom 10  

    T5 , jak to sprawdzi ?

    1
  • #10 04 Lut 2011 22:35
    jarsaw
    Poziom 23  

    Zwalaj g這wic p鏦i nie jest za p騧no.Napewno jest podpalona uszczelka ,dopiero takiego robi貫m ,objawy by造 te same.

    0
  • #11 04 Lut 2011 23:02
    Andrzej04
    Poziom 14  

    Nic nie pisa貫m o rozkr璚aniu silnika. Przeciwnie, chodzi這 mi o sprawdzenie bez rozbierania. Pomiar szczelno軼i cylindr闚 polega na podaniu ci郾ienia (np. przez otw鏎 po wykr璚eniu 鈍iecy) do cylindra. Ci郾ienie podawane jest przez reduktor i dysz pomiarow. Za dysz mierzony jest spadek ci郾ienia.
    Mo瞠 zacznijmy inaczej. Piszesz, 瞠 w zbiorniku wyr闚nawczym wzrasta ci郾ienie i pokrywa akumulatora zachlapana. Wynika z tego 瞠 p造n jest wyrzucany ze zbiorniczka w wyniku przekroczenia ci郾ienia w uk豉dzie ch這dzenia. Ci郾ienie wzrosn望 mo瞠 nadmiernie albo w wyniku wrzenia p造nu ch這dz帷ego albo w wyniku wt這czenia w uk豉d ch這dz帷y gaz闚 z cylindra.
    Wrzenie na pewno nie wyst徙i poni瞠j 90 st.C (a piszesz, 瞠 nie przekracza 90 st.C). Chyba, 瞠 p造nu jest na tyle ma這, 瞠 nie ma prawid這wego obiegu i temperatura p造nu wzrasta do wrzenia, a w miejscu czujnika temperatury (w g這wicy) jest "poduszka" powietrzna. Na wska幡iku temperatury b璠zie wtedy wskazywana raczej ni窺za temperatura ni 90 st. C. Efekt ko鎍owy jest podobny do zapowietrzonego uk豉du (w zasadzie tak jest), ale samochody z grupy VW raczej nie maj problem闚 z odpowietrzaniem. Nagrzewnica odpowietrza si sama, wystarczy nieco zwi瘯szy obroty silnika przez chwile (na trasie raczej si nie zapowietrzy). Problem z odpowietrzeniem VW mo瞠 wyst徙i przy problemach z pomp wody (np. obracaj帷y si wirnik pompy na wa趾u, mia貫m kilka takich przypadk闚), ale wtedy jest problem z temperatur silnika, no i z ogrzewaniem wn皻rza samochodu, a o tym nic nie piszesz.
    Pozostaje jeszcze problem wt豉czania gaz闚 z cylindra do uk豉du ch這dzenia. Przez mikro szczeliny, gazy pod du篡m ci郾ieniem mog przedostawa si z cylindra do uk豉du ch這dzenia gdzie jest ci郾ienie niepor闚nywalnie mniejsze. Sprawdzanie szczelno軼i uk豉du ch這dzenia przez wytworzenie ci郾ienia w zbiorniku wyr闚nawczym w tym przypadku mo瞠 nie by dobr metod z tego wzgl璠u, 瞠 w uk豉dzie ch這dzenia mo積a wytworzy ci郾ienie (podczas pr鏏y szczelno軼i) ok 1 - 2 bary (podczas normalnej pracy ci郾ienie poni瞠j 1 bara), natomiast w cylindrze podczas cyklu spr篹ania ci郾ienie jest ponad 20 bar, a po zap這nie kilkana軼ie razy wi瘯sze. Zamiast mierzy szczelno嗆 uk豉du ch這dzenia, lepiej by這by zmierzy zawarto嗆 CO2 w uk豉dzie ch這dzenia.

    1
  • #13 04 Lut 2011 23:14
    piotreksp
    Poziom 10  

    Andrzej04 , musz dopowiedzie
    mam du瞠 problemy ze stabiln prac ogrzewania. Ogrzewanie chodzi chaotycznie. Dogrzewa temp. do ustawionej i ogrzewanie si wy豉cza a wentylatory daj zimny nawiew, horror

    0
  • #14 04 Lut 2011 23:19
    T5
    Moderator Samochody

    piotreksp napisa:
    Andrzej04 , musz dopowiedzie
    mam du瞠 problemy ze stabiln prac ogrzewania. Ogrzewanie chodzi chaotycznie. Dogrzewa temp. do ustawionej i ogrzewanie si wy豉cza a wentylatory daj zimny nawiew, horror
    Trzeba by這 tak od razu-Wirnik pompy wody- obluzowany.:D

    0
  • Pomocny post
    #15 04 Lut 2011 23:26
    Andrzej04
    Poziom 14  

    W豉郾ie, trzeba by這 tak od razu pisa. Najprawdopodobniej musisz zainwestowa w wymian pompy wody. Obluzowane wirniki to do嗆 cz瘰ty przypadek w VW.

    0
  • #16 04 Lut 2011 23:40
    piotreksp
    Poziom 10  

    dzieki wielkie , to by nawet pasowa這, w kwietniu 2010 zmienia貫m komplet rozrz康u, i po tym zacz窸y si problemy.

    Czy jest jaki prosty spos鏏 瞠by bez demonta簑 to obluzowanie pompy stwierdzi ?

    0
  • #18 05 Lut 2011 00:26
    piotreksp
    Poziom 10  

    nowa pompa wodna by豉 kupiona w niemczech (SKF) , a nie prawdopodobne, po 2 tygodniach 瞠 pad豉 ....

    czy ewentualno嗆 uszkodzenia uszczelki pod g這wic moge raczej wykluczy ?

    1
  • Pomocny post
    #19 05 Lut 2011 00:38
    Andrzej04
    Poziom 14  

    Diagnoza jest prawid這wa pod warunkiem, 瞠 jest potwierdzona konkretnym sprawdzeniem. Nasze rozwa瘸nia s czysto teoretyczne. Wynika z nich, 瞠 najprawdopodobniej musisz wymieni pomp wody, co wi捫e si z demonta瞠m rozrz康u i nie da si tego zrobi na skr鏒y. Jednak przed rozbieraniem silnika radzi豚ym sprawdzi jak zachowuje si silnik podczas nagrzewania, wszystko po to aby potwierdzi lub wykluczy postawion diagnoz. Podstawowa zasada to trzy razy sprawdzi i raz rozebra. Nigdy odwrotnie. Je郵i b璠ziesz zmuszony wymieni pomp, to nie zak豉daj badziewia. W d逝窺zym okresie po prostu si nie op豉ca.

    0
  • #20 05 Lut 2011 08:58
    piotreksp
    Poziom 10  

    pomp wod jakiej firmy najlepiej kupi ?

    A propos ewentualnych ogl璠zin uszczelki pod g這wic:
    Czyta貫m na forum VW 瞠 t這k przy uszkodzeniu uszczelki wygl康a jak umyty.
    Co prawda endoskopem poprzez otw鏎 鈍iecy nie zobaczy si uszczelki , ale mo積a obejrze i por闚na wn皻rze t這k闚. Czy tego typu sprawdzeniem mo積a zast徙i powa積 ( i kosztown ) operacj jak jest odkr璚anie g這wicy ?
    Czy takie sprawdzenie mo瞠 by miarodajne ?

    1
  • #21 05 Lut 2011 11:35
    stefanscorpio
    Poziom 20  

    Witam! Tak jak pisli wczesniej koledzy sprawdz plyn na obecnosc spalin ! Oszczedzisz sobie kosztow i bedziesz mial pewnosc co jest.Takie objawy moze dawac uszkodzona uszczelka pod glowica lub jej pekniecie. Pozdrawiam.Stefan.

    0
  • #22 05 Lut 2011 19:07
    jarsaw
    Poziom 23  

    P造nem na obecno嗆 spalin nic nie zrobisz w tym konkretnym przypadku ,chyba 瞠 przegonisz auto na trasie i to po膨dnie.Sprawdzone przeze mnie.Wymieniona pompa wody ,termostat, wyp逝kany uk豉d i dalej to samo.Pomog豉 wymiana uszczelki,po ogl璠zinach ledwo zauwa瘸lne wypalenie na kraw璠zi p豉szcza wodnego,dlatego sadzi ci郾ienie dopiero przy wysokich obrotach i du篡m obci捫eniu silnika ,najlepiej pod g鏎 w pe軟i za豉dowany.Domy郵am si 瞠 jest to spowodowane uszkodzeniem pompki wodnej na podszybiu ,kt鏎a to nie wych豉dza g這wicy po zatrzymaniu silnika, a powinna pracowa jeszcze 2 min.W moim przypadku oczywi軼ie pompka nie by豉 sprawna.

    1
  • #23 05 Lut 2011 19:14
    piotreksp
    Poziom 10  

    dzisiaj ju po 10 km jazda w mie軼ie pojawi si komunikat o sprawdzeniu 鈔odka ch這dniczego. Poziom w zbiorniku by poni瞠j min. Przy dokr璚eniu korka poziom podszed powy瞠j min. chwile odczeka貫m , nic nie dolewa貫m zakr璚i貫m korek, pojecha貫m dalsze 10 km bez sensacji.
    Komunikat ze sprawdzeniem 鈔odka ch這dniczego pojawia sie najcz窷ciej przy dogrzanym silniku i du瞠j prz璠ko軼i, ale te tak jak dzisiaj - bez niczego.

    Praktycznie pojawianie komunikat闚 j.w. jest zupe軟ie przypadkowe.
    Klima chodzi dosy chaotycznie - szczeg鏊nie odczuwalne zim (czasowe braki nagrzewania)
    Przy wydechu nie ma 瘸dnych bia造ch chmurek. W samochodzie jest za這穎ny filtr du篡ch cz御tek.
    Webasto jest od陰czone w okolicy pasa瞠ra za kierowc (pod spodem) oraz wtyczka za zbiornikiem wyr闚nawczym z ty造 u g鏎y (prawie na podszybiu).

    Ostatni feler auta (dzisiaj naprawiony) - nie wiem czy maj帷y zwi您ek z w徠kiem
    W aucie od 4mce temu padal akumulator 80Ah (1x wymieniany)
    Po wyj璚iu bezpiecznika radia na amperomierzu przy akku nat篹enie spad這 z 750mA do 30mA. Podlo篡貫m drugie radio i z w豉czonym bezpiecznikiem nat篹enie na klemie minus (40mA)-110mA przy otwartych drzwiach
    Nie wiem czy ta wada mog豉 mie zwi您ek ze spraw poruszan we w徠ku

    2
  • #24 06 Lut 2011 16:33
    pawel1396
    Poziom 9  

    S造cha jakies bulgotanie ze zbiorniczka wyr闚nawczego? Wszystkie w篹e od ch這dzenia szczelne?

    0
  • #25 06 Lut 2011 18:18
    jasio1234567
    Poziom 14  

    Sprawd czy nie twardniej ci za bardzo w篹e od uk豉du ch這dz帷ego. Je瞠li tak to najprawdopodobniej uszczelka

    0
  • #26 06 Lut 2011 18:29
    piotreksp
    Poziom 10  

    pawel1396 napisa:
    S造cha jakies bulgotanie ze zbiorniczka wyr闚nawczego? Wszystkie w篹e od ch這dzenia szczelne?

    wszystkie w篹e s szczelne - wykonana by豉 pr鏏a ci郾ieniowa (manometr z pompk na zbiorniku wyr闚nawczym) j.w.
    W篹e nie twardniej bardzo, przy odkr璚onym korku jak odpal nie lec b帳elki (p璚herzyki w p造nie) od do逝.

    Dodano po 4 [minuty]:

    T5 napisa:
    piotreksp napisa:
    Andrzej04 , musz dopowiedzie
    mam du瞠 problemy ze stabiln prac ogrzewania. Ogrzewanie chodzi chaotycznie. Dogrzewa temp. do ustawionej i ogrzewanie si wy豉cza a wentylatory daj zimny nawiew, horror
    Trzeba by這 tak od razu-Wirnik pompy wody- obluzowany.:D


    czy przy "obluzowanym wirniku pompy" nie ma du篡ch zrzut闚 p造nu ?
    Ilo軼i kt鏎e uzupe軟iam nie s du瞠 - mo瞠 ca 100ml i to za kt鏎ym komunikatem

    0
  • #27 06 Lut 2011 19:28
    pawel1396
    Poziom 9  

    Zdarza sie 瞠 pompa wody cieknie. U Ciebie jest ona do wymiany.

    Je郵i to nie pomo瞠 to pisz w temacie.

    0
  • #28 06 Lut 2011 21:32
    teorom
    Poziom 13  

    Mia貫m podobne przyczyn, po wymianie uszczelki pod g這wic wr鏂i這 do normy.

    0
  • #29 06 Lut 2011 23:32
    toku74
    Poziom 31  

    co za pierdo造! najlepsze andrzej04. T5 jakby pos逝cha to by ju co do tej pory zrobi.
    na dzie dobry. wstajesz rano i sprawdzasz wszystkie po陰czenia przewod闚 wodnych/ przy ch這dnicy, silniku, tr鎩niki, webasto i inne/, dlaczego rano pytasz? bo rano silnik zimny i nie zd捫y odparowa p造n. szczeg鏊na uwag zwr鏂i na otworek przelewowy p-py wody /potem go sprawdza w czasie pracy silnika na gor帷o czy nie cieknie/. nast瘼nie kontrola uk豉du ch這dzenia na zawarto嗆 co2 /by這 wy瞠j/ i nie wierz w cuda bo zmieni kolor cho熲y sra造 ska造 jak dobrze procedur przeprowadz, a nie na jaki g闚n.... zbiorniczkach.
    ni a si造: w naturze nic nie ginie. webasto jest z ty逝. tr鎩niki przy silniku potrafi puszcza "operacyjnie"., wi璚 najpierw dok豉dna diagnoza organoleptyczna.

    Dodano po 2 [minuty]:

    dodam, 瞠 na temat w帷hania spalin i 軼i庵ania g這wic swoje zdanie juz kiedy wyrazi貫m i dalej sie go trzymam. pozdrawiam.

    0
  • #30 07 Lut 2011 00:10
    piotreksp
    Poziom 10  

    toku74, pr鏏a szczelno軼i uk豉du ch這dniczego by豉 przeprowadzona j.w. - bez przeciek闚 (opr鏂z wyrzut闚 spod korka na kable k. akumulatora i na d馧, pozostaje kontrola uk豉du ch這dzenia na zawarto嗆 co2

    i tu pytanie jak wykona kontrol uk豉du ch這dzenia na zawarto嗆 co2
    Pyta貫m w dw鏂h warsztatach diagnostyki i robili du瞠 oczy !!!

    1