Elektroda.pl
Elektroda.pl
X
Elektroda.pl
Proszę, dodaj wyjątek dla www.elektroda.pl do Adblock.
Dzięki temu, że oglądasz reklamy, wspierasz portal i użytkowników.

Zasilanie i sterowanie silnikiem 180V

04 Lut 2011 19:35 5485 24
  • Poziom 10  
    Potrzebuję sterować takim silnikiem niestety nie wiem od czego się zabrać. Chciałbym zasilać go z sieci 230V i mieć możliwość sterowania obrotami, najlepiej płynna regulacja.

    Zasilanie i sterowanie silnikiem 180V

    Tabliczka znamionowa
    Zasilanie i sterowanie silnikiem 180V
    Anker A-B:180V 0.9A
    zulassiger Spitenstrom 6.0A
    120W

    Proszę o schematy lub zestawy samodzielnego montażu.
  • Poziom 25  
    Witam. Jesteś pewien, że to silnik prądu przemiennego? Piszę tak, bo bardzo podobne widziałem w Anglii na prąd stały. Służyły do napędu manipulatorw na taśmie produkcyjnej. Ale jeśli to silnik prądu przemiennego, to możesz kupić kit regulatora obrotów silników (dostępne w sklepach AVT) i doświadczalnie ustawić górną granicę napięcia na 180V. Pozdrawiam.
  • Poziom 10  
    Naturalnie jest to silnik DC czyli prądu stałego
  • Poziom 25  
    Poczytaj tu (między innymi):Link. Pozdrawiam.
  • Poziom 10  
    Niestety temat, który kolega podał nie wiele wyjaśnił :(
    Proszę o wszelkie pomysły.
    Mam pytanie czy na kicie J220 i po zastosowaniu mostka prostowniczego będzie działać?
  • Poziom 16  
    Zrób zdjęcie tak, aby było widać co jest napisane na tabliczce znamionowej.
  • Poziom 10  
    Proszę niestety bardziej czytelnego nie dam rady zrobić
    Zasilanie i sterowanie silnikiem 180V
  • Poziom 25  
    Zasil ten silnik napięciem 230V z sieci poprzez jedną diodę prostowniczą w szereg,zanim to zasilisz zmierz czy ten silnik niema jednej strony uzwojenia uziemionej do stojana,ale raczej wątpie,regulacje zrób sobie za pomocą jakiegoś tyrystora,proste układy są na forum pozdrawiam.
  • Poziom 10  
    Kolego ale na pewno nie uszkodzę w taki sposób tego silnika, szczerze nie chciał bym go uszkodzić.
  • Poziom 11  
    Skoro chcesz zrobić wszystko sam to tutaj masz sposób jak dobrać moc transforamtora i pojemność kondensatora.
    https://www.elektroda.pl/rtvforum/topic1209942.html
    Zamiast tej diody w szereg(z postu kolegi wyżej) i zamiast prostownika trójfazowego(jak w linku) proponuje mostek graetza(dla jednej fazy)
    Kierunkiem obrotów można sterować stosując mostek H .A samą prędkością napięciem zasilania wzbudnicy(stojana)(wartością skuteczną->PWM
  • Poziom 10  
    Niestety ciężko o trafo na około 180V i odpowiedni kondensator
  • Użytkownik obserwowany
    Kup ściemniacz i mostek gratza i po problemie.
  • Poziom 11  
    Przychylam się do zdania kolegi romoo i chciałbym dodać że jeżeli będziesz chciał użyć kondesator a powinieneś, to musi być na napięcie większe niż 180V ze względu na stany przejściowe towarzyszące dynamicznej pracy silnika(przyspieszanie, hamowanie).A jakie to napięcie to musisz sobie policzyć(może 400V starczy-ale ja tego nie liczyłem).Taki kondensatorek można kupić(droga sprawa bo domyslam się że pojemność może być 1mF jak nie większa(to tak na oko)) albo zrobic odzysk:).Chciałbym też dodać, że chwilowemu procesowi ładowania kondesatora towarzyszy zwykle bardzo duży prąd(w porównaniu z tym w stanie ustalonym) dlatego podczas ładowania daje się rezystor indywidualnie dobrany do prądu ładowania kondensatora(czas ładowania i tak zwykle "bardzo" krótki) a pózniej się go przełącza(po naładowaniu) albo zwiera np:używając przekażnika.
    Mam nadzieję, że ci bardzo nie namieszałem pozdrawiam.
  • Spec od Falowników
    Tam napisali Anker 180V, znaczy stojan (kotwica). Wirnik to Laufer - nie widzę słowa, ale może do niego się odnosić 6,0A. Te 180V być może pozwala dołączyć stojan do wyprostowanej sieci, gdyż chodzi o wartość średnią napięcia, 230 to skuteczna, a średnia jest trochę niższa w przypadku sinusoidy.
  • Poziom 33  
    Kondensator jest zbędny bo tętnienia nie mają wpływu na pracę silnika, jego obecność może wręcz "rozwalić" regulację. Regulator obetnie część sinusoidy a kondensator w krótszym czasie pobierze dużą część energii którą potem odda.
    Co się stanie jak żarówkę włączymy przez mostek i kondensator? Szybko ją spalimy.
    Ze względu na 180V zasilanie wybrałbym rozwiązanie które podał Adik C czyli prostownik jednopołówkowy w żadnym razie dwupołówkowy oraz sterownik najprostszej konstrukcji z tyrystorem (tyrystor oczywiście jako prostownik).

    Silnik jest z magnesami trwałymi, prąd maks to 6A (rozruch) znamionowy ciągły 0,9A. Jego zaletą jest że ma reduktor, sam silnik jest nie wiele wart, lepiej byłoby przełożyć zwykły komutatorowy np od taniej wiertarki z regulatorem obrotów.
  • Poziom 11  
    kolego bonanza w sieci trójfazowej wartość 230V AC (skuteczna) to wartość fazowa/przewodowa napięcia.Mnożąc razy pierwiastek z 3 otrzymujemy wartość między fazowa/przewodową.Wartość średnia dla sinusoidy czy cosinusoidy to zero, bo to nie prąd stały a gdyby nawet tak było to trzeba by pomnożyć razy pierwiastek z dwa a nie podzielić=325V.Ale podsunęło mi to pewien pomysł:
    Kolega bonanza żle napisał albo sie poprostu pomylił.Jednak ma rację w tym, że można ten silnik podłączyć do sieci przez jakiś prostownik.Czyli 180*sqrt(2) =255[V] jednak po wyprostowaniu a nie przed(wartość skuteczna napięcia sieci).
  • Spec od Falowników
    Nie mieszaj tu kolego 3 faz , napisałem "dołączyć stojan do wyprostowanej sieci", a tu wartość średnia na pewno nie będzie 0 i na pewno nie 230V.
  • Poziom 11  
    Napisałem 3fazy i wyjaśniłem żebyś wiedział co mierzysz miernikiem(tak na wszelki wypadek).
    "dołączyć stojan do wyprostowanej sieci"
    Racja przeoczyłem przepraszam.
    Wartość średnia napięcia w sieci nie jest zero ale jest bliska zeru.Dodaj sobie dwie połówki sinusoidy(ujemną i dodatnią)lub sprawdz sobie wzór na wartość średnią.A gdzie napisałem że wartość średnia to 230V?
    "230V AC (skuteczna)"
  • Poziom 25  
    czesiu napisał:
    Kondensator jest zbędny bo tętnienia nie mają wpływu na pracę silnika, jego obecność może wręcz "rozwalić" regulację. Regulator obetnie część sinusoidy a kondensator w krótszym czasie pobierze dużą część energii którą potem odda.
    Co się stanie jak żarówkę włączymy przez mostek i kondensator? Szybko ją spalimy.
    Ze względu na 180V zasilanie wybrałbym rozwiązanie które podał Adik C czyli prostownik jednopołówkowy w żadnym razie dwupołówkowy oraz sterownik najprostszej konstrukcji z tyrystorem (tyrystor oczywiście jako prostownik).

    Silnik jest z magnesami trwałymi, prąd maks to 6A (rozruch) znamionowy ciągły 0,9A. Jego zaletą jest że ma reduktor, sam silnik jest nie wiele wart, lepiej byłoby przełożyć zwykły komutatorowy np od taniej wiertarki z regulatorem obrotów.
    Wszystko zostało na ten temat ładnie napisane,do autora postu jak tak boisz się zasilić ten silnik za pomoćą podanych porad przez kolegów z forum,to zostaje ci tylko samemu szczegółowo zbadać i sprawdzić jak najlepiej zasilić ten prosty silnik na 180V,postaraj sie zaopatrzyć w autotransformator,na wyjściu prostownik jedno połówkowy,czyli jedna dioda,lub tyrystor,i zwiększaj napięcie aż do 180V na zaciskach silnika,co sie okaże gdy zmierzymy napięcie przed diodą na zaciskach autotransformatora że napięcie wynosi 220VAC,podczas tej próby dokonuj pomiaru prądu jaki pobiera silnik,ale powinno być wszystko w normie pozdrawiam.
  • Poziom 10  
    Dziękuję kolego dste5 ale wolał bym zrobić samodzielnie poza tym regulatory na tej stronie są strasznie drogie. Pomimo wszystko spróbuję z tym regulatorem AC i wyprostować napięcie.
    Pytanie czy kondensator 330uF 400V będzie dobry do wyrównania tętnień?
  • Poziom 18  
    Witam! Stosuję takie silniki. Odezwij się na czerwus1987(małpa)wp.pl. pozdrawiam
  • Poziom 10  
    Kolego nie potrzebuję aż takich natężeń jak w spawarkach. Ale dziękuję za pomoc.