Elektroda.pl
Elektroda.pl
X

Search our partners

Please add exception to AdBlock for elektroda.pl.
If you watch the ads, you support portal and users.

Płytka stykowa - wyskakujące układy

kremir 04 Feb 2011 23:07 3047 17
  • #1
    kremir
    Level 11  
    Witam,

    Pokusiło mnie żeby kupić płytkę stykową na kilka tysięcy pól coby nie martwić się o miejsce i testować w "łatwy sposób" dość rozbudowane układy. No i ten łatwy sposób okazał się nie taki "łatwy". Układy w obudowach DIP po prostu wyskakują jak z procy. Czy ma ktoś może patent na zaradzenie w tej sprawie (oprócz wyrzucenia płytki - trochę kosztowała :D )?
  • #2
    MirekCz
    Level 35  
    Nigdy mi nie wyskakiwały. Może masz jakąś lipną płytkę.
    Używaj podstawek, mają przeważnie mniejsze nóżki niż układy scalone, może wtedy nie będzie problemu.
  • #3
    kremir
    Level 11  
    No niestety podstawki tez nie chcą się trzymać (mam zwykłe ale zamówiłem już precyzyjne - może będą lepsze), nawet listwy z gniazdami goldpinów wyskakują, bo kombinowałem aby dwie listwy równolegle wcisnąć i w nie wpinać potrzebne układy, ale chyba musiałbym jakoś przykleić taki zestaw listw...
    Jeśli nie miałeś ze swoją kłopotów to powiedz mi jakiego producenta masz tę płytkę, a może jakiś symbol na niej jest to ewentualnie takiej poszukam. Na mojej napisane jet Bread Board i nazywa się BB-4T7D Wanjie - przestrzegam przed zakupem.
  • #4
    Pittt
    Level 32  
    Gdzie kupiłeś tę swoją płytkę ? Skąd ich unikać ?
  • #5
    kremir
    Level 11  
    Kupiłem na alledrogo. Wygląda w sumie dość dobrze, ma metalową podstawę i cztery gniazda bananowe. Muszę jednak uściślić swój problem gdyż wyskakuje mi mikrokontroler Atmega8 - nijak nie da się go utrzymać. Gdy próbowałem jakiś mniejszy scalak to za którymś razem udało mi się go wcisnąć. Marna to pociecha ale ... Teraz planuję dwa rzędy gniazd goldpin popodklejać jakimś silikonem, klejem żywicowym itp izolatorem na całej długości jednej z sekcji tej płytki. Będzie wówczas przeznaczona tylko na scalaki ale przynajmniej powinny się trzymać. Muszę jednak kupić jakiś klej i przetestować. Jakby co to dam znać czy to się sprawdziło.

    Może kolega MirekCz powie jakiego producenta płytek używa to będziesz wiedział jakie kupować.
  • #6
    janbernat
    Level 38  
    Z płytki o nazwie E-CALL EIC-208 nie wyskakują.
    Ciekawe czy tylko z tej którą mam czy z tej firmy.
    Kupiłem w jakimś sklepie wysyłkowym.
    Ten problem się co jakiś czas pojawia na forum.
  • #7
    MirekCz
    Level 35  
    Ja sprzedaje takie płytki stykowe - standard 830pół z dwoma listwami zasilającymi po bokach. Nie ma problemu z wkładaniem układów scalonych czy listwy 2,54mm (chociaż one wchodzą trochę trudniej, bo mają szersze piny). Nic nie wyskakuje itd. - mogę tylko polecić.
  • #8
    kremir
    Level 11  
    Dzięki za info. Chcę się tylko upewnić że z tych płytek o których piszecie (janbernat i MirekCz) na pewno nie wyskakują układy wielonóżkowe takie jak uC.

    Dodano po 5 [godziny] 22 [minuty]:

    Wita ponownie. Myślę że dzięki pomocy jednego ze sprzedawców na allegro, udało się znaleźć przyczynę problemów. Z katalogu obudów elementów elektronicznych wynika, że układy DIP do 20 pinów mają długości nóżek 3,325 mm a od 24 pinów wzwyż - 3,300 mm. Są więc ciut krótsze ale ta różnica (zgodnie z sugestią sprzedawcy) może powodować że nie łapią się do końca. Co o tym sądzicie? Trzeba chyba szukać płytek konkretnie pod DIP'y ponad 20-to nóżkowe?
  • #9
    oskar777

    Level 26  
    Raczej masz kiepską płytkę, ja mam EIC-1306 podobna do EIC-208, wsadzam do niej scalaki 8 pin 14, 28 itd i wszystko się trzyma. Jeszcze nic nie wypadło chyba, że niedbale wsadziłem.
  • #10
    vorlog
    Level 38  
    Przyczyną wypadania elementów z płytki jest zbyt głębokie osadzenie styków/zbyt gruba warstwa izolacyjna na wierzchu. Mam to samo z płytką o oznaczeniu SYB-130, głębokość od wierzchu płytki do styków kontaktowych to ok. 2,5-3mm.
    V.
  • #11
    kremir
    Level 11  
    oskar777 - ta informacja pewnie przyda się wszystkim którzy szukają takich płytek - dzięki.

    vorlog - no właśnie. Allegrowicz o którym wspomniałem zasugerował mi żebym zeszlifował trochę warstwy z wierzchu w listwie w której będą mocowane DIP'y wielonózkowe. Jutro spróbuję się tym zająć i zobaczę efekty. Czyli na razie dam sobie spokój z klejeniem listw goldpinowych.
  • #12
    vorlog
    Level 38  
    Też myślałem o zeszlifowaniu górnej warstwy, ale nie jest to dobre rozwiązanie. Raz, że zniknie opis (mało istotne), dwa- pył/opiłki/śmieci wlezą w kanały stykowe i po zawodach...
    Nawet szlifowanie wierzchem do dołu nie zapewni czystości styków, tworzywo się elektryzuje i wciąga śmieci. Odkurzacz być może wycyca paskudztwa, a być może nie.
    Lepiej wywalić taką płytkę do złomu i kupić inną, dobrej klasy, i mieć święty spokój.
    V.
  • #13
    kremir
    Level 11  
    Kolejna rada jaką znalazłem w necie to używanie podstawek precyzyjnych, które podobno nie wyskakują. Akurat nie mam takich pod ręką ale w zeszłym tygodniu zamówiłem kilka to będę mógł sprawdzić.
  • #14
    vorlog
    Level 38  
    Tego nie próbowałem, natomiast w moim przypadku i tak nie załatwia to sprawy- bardzo często korzystam z elementów z wylutu, mam tego ładnych parę kg, a te części z kolei z reguły mają krótkie nóżki...
    Trzeba sobie kupić po prostu normalniejszą podstawkę :)
    V.
  • #15
    Maticool
    Level 20  
    Quote:
    Wygląda w sumie dość dobrze, ma metalową podstawę i cztery gniazda bananowe

    Zobacz czy da się u ciebie odkręcić poszczególne segmenty. Mam prawdopodobnie taką samą płytkę jak ty i są one odkręcane (śróbki od dołu).
    Jeżeli jest tam dodatkowo taśma dwustronna to może (tak jak u mnie) być powodem twoich problemów! Warstwa gąbki powoduje że metalowe styki wciskają się w nią jednocześnie "zagłębiając" w plastiku i tak zostają.
    Trzeba te segmenty odkręcić, pozbyć się taśmy zastępując ją jakimś cienkim twardym tworzywem izolacyjnym (np PET z rozciętej butelki, tylko płaski kawałek nie jakiś karbowany), następnie pobawić się i każdy metalowy styk "wypchnąć" ku górze ile można, następnie przykręcić porządnie każdy z segmentów (u mnie oszczędzili i przykręcone były tylko listwy zasilające, reszta trzymała się na taśmie - trzeba by nawiercić dodatkowe otwory w blasze i poszukać małych dodatkowych wkrętów żeby przykręcić też te główne segmenty).Godzina roboty i płytka śmiga aż miło i nic nie wyskakuje!
  • #16
    kremir
    Level 11  
    Segmenty były przykręcone śrubkami i to wszystkie więc demontaż i ponowny montaż miałem ułatwiony. Zgodnie z sugestią usunąłem warstwę dwustronnej taśmy "gąbczastej", podociskałem styki. Podkleiłem je najpierw taśmą papierową i mocno powciskałem jeszcze styki wygładzając taśmę a następnie podłożyłem cienki pliczek kartek pergaminowych (nie miałem żednego gładkiego pet'a :) Po przeróbce jest niestety praktycznie to samo, ale dzięki za pomysł...

    Dodano po 3 [minuty]:

    ...może jeszcze spróbuję powyciągać styki i popodginać je, może docisnę końcówki jakimś cienkim śrubokrętem? No nie wiem, pewnie popróbuję ale to dopiero za kilka dni... Jakby co dam znać jakie będą efekty.
  • #17
    Dar.El
    Level 40  
    Witam
    Mam dostęp do tych najtańszych i nie ma z nimi takiego problemu. W ciągu 10 dni od zakupu możesz odesłać towar bez podawania przyczyny.
  • #18
    kremir
    Level 11  
    Zakupiłem testową podstawkę DIP/ZIP (taką jaką czasami używa się w programatorach) z dźwignią blokującą uC. Zajmuje nieco więcej miejsca ale okazało się że dobrze trzyma się na mojej płytce więc problem się tymczasowo rozwiązał.
    Konkluzja jest taka, że jeśli chce się stosować płytkę do układów wielonóżkowych (>24) to wg kolegów najlepiej kupować płytki z oznaczeniem EIC lub takie jakie oferuje Dar.El. Ewentualnie można spróbować trochę podrasować płytkę lub zastosować testową podstawkę (ja).
    Najważniejsze że problem da się rozwiązać. Dzięki za sugestie. Mimo że te z których skorzystałem na mojej płytce nie pomogły, ale myślę że mogą pomóc innym stojącym przed podobnym problemem.