Nemo wrote: Proponuję znaleźć informacje na temat wytwarzania orto- i parawodoru.
Ten drugi podczas spalania jest bardziej energetyczny. Stosowny patent
wykorzystywany jest m.in. w silnikach na paliwo ciekłe promów kosmicznych.
Dla zainteresowanych mogę podać numer tego patentu i źródło, gdzie go
można obejrzeć w necie.
Co do amerykańskich patentów, to nie są wiarygodne jako źródło informacji
o zjawiskach fizycznych (opatentowano napęd wodorowy dla rakiety zanim
poznano sprawy związane z orto- i parawodorem, i było to nieużyteczne, może
miało to jakieś zalety - Niemcy w czasie wojny ileś tam wysiłku włożyli w próby
skonstruowania takiej rakiety, i nic im nie wyszło - przez to szybciej przegrali).
Parawodór nie jest bardziej energetyczny - istotny problem jest taki, że ortowodór
zamienia się w parawodór z wydzielaniem ciepła, i przy tym paruje, prowadziło
to do utraty ponad połowy ciekłego wodoru przeznaczonego do użycia jako paliwo.
Patent dotyczący aparatu do wytwarzania orto- i parawodoru:
http://www.angelfire.com/ak5/energy21/links.html
http://www.angelfire.com/ak5/energy21/chambers.htm
(a czy taki aparat rzeczywiście działa, to osobna sprawa; przypuszczam, że
parawodów silników promów kosmicznych wytwarza się standardowo - przy
użyciu katalizatora, co powoduje dodatkowe zużycie energii)
Informacja z NASA o orto- i parawodorze:
http://www.hq.nasa.gov/office/pao/History/SP-4404/app-a3.htm
http://www.hq.nasa.gov/office/pao/History/SP-4404/ch3-20.htm
Inne strony znalezione przez Google(orthohydrogen,parahydrogen):
http://www.cchem.com/opcat/
http://scienceworld.wolfram.com/physics/Ortho-ParaHydrogen.html
http://www.ahanw.org/library/storage/safestorage.php
http://www.answers.com/topic/orthohydrogen
http://en.wikipedia.org/wiki/Orthohydrogen
http://www.ncbi.nlm.nih.gov/entrez/query.fcgi...ve&db=PubMed&list_uids=16089474&dopt=Citation
http://www.thch.uni-bonn.de/pc/bargon/PHIP/parahydrogen.html
(znalazłem dużo więcej, te wyglądają na najbardziej sensowne)
W sumie wygląda na to, że kłopoty związane z ortowodorem powodują znaczne
zmniejszenie wydajności przy użyciu wodoru do przechowywania energi...
wwmajor wrote: 1. Wodór chyba ma wyższą temperaturę spalanie więc będzie trzeba poprawić układ chłodzenia
2. Podpadamy pod paragraf, bo to przestępstwo skarbowe (chyba)
3. Podczas spalania wodoru otrzymamy wodę co może powodować korodowanie układu wydechowego.
1. No, całkiem wysoką, na dodatek mieszanka wodoru z powietrzem spala się bardzo
szybko (mało który materiał wybuchowy detonuje z taką szybkością), więc wybuch
może rozerwać silnik (słyszałem o projektach broni do niszczenia zgrupowań czołgów:
wypuszcza się chmurę wodoru, podpala w odpowiedni sposób, i wybuch zgniata
czołgi na arkusze blachy). Z tego powodu nie można produkować mieszanki w gaźniku,
zamiast tego trzeba by zrobić płomień wodorowy w komorze spalania - kontrukcja nieco
podobna do silnika wysokoprężnego, może ze świecą żarową, żeby zawarantować, że
wodór zapali się od razu, a nie po zmieszaniu z powietrzem (bo by wybuchł).
2. Zapewne nie zapłaciłoby się akcyzy, ale czy uztawa mówi, że wolno używać tylko
pojazdów na paliwo, od którego płaci się akcyzę? Chyba nie - niedopatrzebnie, może
jakby ludzie zaczęli na tym jeździć, to szybko by skorygowali, ale na razie raczej nie
zaczną, bo jednak wodór trochę kosztuje - policzyłeś cenę za określoną objętość,
wartość opałową od masy, a wodór ma dużo mniejszy ciężar właściwy od benzyny!
3. Nie ma obawy - przy spalaniu benzyny też powstaje woda...