Elektroda.pl
Elektroda.pl
X

Wyszukiwarki naszych partnerów

Wyszukaj w ofercie 200 tys. produktów TME
Europejski lider sprzedaży techniki i elektroniki.
Fibaro Fibaro
Proszę, dodaj wyjątek elektroda.pl do Adblock.
Dzięki temu, że oglądasz reklamy, wspierasz portal i użytkowników.

Sterownik stołu do badania wtrysków CR

fisio 06 Lut 2011 12:35 10879 31
  • #1 06 Lut 2011 12:35
    fisio
    Poziom 13  

    Witam.
    Chcę zrobić urządzenie do badania wtryskiwaczy CR i potrzebuję pomocy odnośnie sterowania.
    Projekt wstępnie ma wyglądać następująco: pompę Cr z Renaulta będzie napędzał silnik 4 kw sterowany falownikiem. Ciśnienie z pompy będzie szło na listwę Cr wraz z czujnikiem wysokiego ciśnienia. Następnie będziemy do listwy podłączać wtryski. Przelewy jak i wtrysk oczywiście łapiemy do oddzielnych menzurek.
    Gazu będziemy dodawać falownikiem.
    Sterownik miałby za zadanie odczytać ciśnienie na listwie i częstotliwość falownika(obroty).
    Następnie regulacja ciśnienie(zaworek w pompie) odpowiednio do obrotów według stworzonej mapy.
    Jaki zestaw uruchomieni-owy do tego wybrać i czy Bascom wystarczy.
    Zestaw, gdzie występuje wyświetlacz( pokazanie ciśnienia CR).
    Jak taki proces regulacji przebiega w samochodzie to dokładnie wiem, teraz jest kwestia przeniesienia tych wartości w język Bascom, który dopiero poznaję.
    To byłby mój pierwszy projekt W tym języku.
    Pytanie co o tym myślicie i czy to jest wykonalne?
    I czy brnąć dalej w to?
    Dziękuję.
    Pozdrawiam.

    0 29
  • Fibaro
  • Pomocny post
    #2 06 Lut 2011 13:28
    janbernat
    Poziom 38  

    Najważniejsze są czujniki.
    W jakiej postaci podają wyniki pomiaru, jaka dokładność jest wymagana.

    0
  • #3 06 Lut 2011 14:09
    fisio
    Poziom 13  

    Czujnik ciśnienia jest dokładny, od 0 do 5 v i na pewno coś ok 0.01 V skacze, a nawet może i dokładniej i w tej skali odczytuje do ok 1500 Bar. O dokładne jego parametry to nie problem, w wolnej chwili znajdę. Natomiast nie rozumiem kwestii sygnału z falownika do zestawu uruchomieni-owego. Chyba żeby jakiś inny czujnik dołożyć, który będzie mierzył obroty.

    Dodano po 5 [minuty]:

    Zapominałem na początku dodać że częstotliwość wtrysku będziemy regulować za pomocą testera Common Rail STW-4.

    Moderowany przez Mirek Z.:

    Link do aukcji usunąłem - p.10.11 regulaminu.

    0
  • Pomocny post
    #4 06 Lut 2011 17:00
    janbernat
    Poziom 38  

    Trzeba poszukać falownika z wyprowadzonym sygnałem częstotliwości obrotów.
    Zwykle obroty są wyświetlane- a skoro tak to można je jakoś odczytać.

    0
  • #5 06 Lut 2011 19:31
    fisio
    Poziom 13  

    Czyli, jest możliwe zrobienie takiego sterownika w Bascom? Muszę poszukać takiego falownika

    0
  • Pomocny post
    #6 06 Lut 2011 19:40
    piotr5000
    Poziom 21  

    HITACHI SJ100 ma wyjście 0-10V
    napięcie 10V - dla max częstotliwości
    Jeśli fmax = 50 Hz to 5V odpowiada częstotliwości 25Hz
    Jeśli fmax = 80 Hz to 5V odpowiada częstotliwości 40Hz

    Jeżeli obroty znamionowe silnika = 1480 to odpowiednio
    5V odpowiada 740 obr na min
    w drugim przypadku 5V odpowiada 1184 obr / min

    0
  • Pomocny post
    #7 06 Lut 2011 20:17
    janbernat
    Poziom 38  

    Wykonalne- ale nie wiem czy jako pierwszy projekt.
    Płytek ewaluacyjnych jest na rynku sporo.
    Do większości z nich trzeba dokupić wyświetlacz, zasilacz i programator.
    A także kabelki do goldpinów.
    Używam płytek z Propoxu- ale to sprawa przyzwyczajenia.
    Po niewielkich przeróbkach są znośne.
    EVBavr04 i EVBavr05.
    Czy zmieścisz się w 2kB darmowego Bascoma- nie wiem.
    To będzie zależało od wymaganej dokładności i programu.
    Nie wiadomo jak będziesz sterował zaworek regulacyjny- pewnie jakimś dodatkowym sterownikiem.

    0
  • Fibaro
  • #8 06 Lut 2011 20:55
    fisio
    Poziom 13  

    Mirek poleca mi MIKROKONTROLERY AVR JĘZYK C programowanie. Ja nie mówie że od razu chce to zrobić, po prostu chce się przygotować, i jestem ciekawy czy jest w ogóle sens?

    0
  • Pomocny post
    #9 06 Lut 2011 21:12
    piotr5000
    Poziom 21  

    Darmowy bascom AVR pozwala na 4kB kodu.
    Może się udać.
    ATmega8 lub ATmega16 posiadają przetworniki ADC o rozdzielczości 10-bitów
    Przy pomiarze ciśnień do 1500 barów realna dokładność odczytu będzie na poziomie ok 3 barów. Sam musisz zdecydować czy to wystarczy. Jeśli będziesz musiał zastosować zewnętrzny przetwornik dla większej dokładności to w4kB kodu się nie zmieścisz. Możesz spróbować najpierw z wewnętrznym przetwornikiem , a następnie jeśli to będzie konieczne , zakupić pełną wersje Baskoma , dopisać obsługę zewnętrznego przetwornika. ATmega16 pozwala na 16 kB kodu.

    0
  • #10 06 Lut 2011 22:19
    janbernat
    Poziom 38  

    Ja bym "przewymiarował" płytkę i procesor- róznica kilkudziesięciu zł co w porównaniu z ceną całego urządzenia będzie niewiele.
    Procesor ATMega32- ATMega644.
    Płytka powinna być dość "wypasiona".
    A mirek ma rację- mam Jego książkę i jestem pełen podziwu.
    Dostajesz gotowe funkcje podstawowej obsługi procesora- LCD itp.
    Nie "gotowce" ale z tłumaczeniem dlaczego tak należy to zrobić.
    W parę tygodni piszesz w C.

    0
  • Fibaro
  • Pomocny post
    #11 07 Lut 2011 01:40
    blue_17
    Poziom 32  

    Witam

    Temat wydaje się dosyć sensowny ponieważ z tego co widziałem na znanym portalu akcyjnym, skrzyneczki do testów wtryskiwaczy bodajże dwóch typów bagatelka 5000pln a żadnych rewelacji nie było tam

    Czyli opłacać się opłaca.

    Ale właściwe co ma mierzyć kolegi zestaw bo jak widziałem zestaw do badania wtryskiwaczy to była pompa listwa i odpowiednie szklane próbówki w które były wyskalowane.

    Z ciekawszych rzeczy z poradników boscha można przeczyć że w jednym cyklu wtryskiwacz otwiera się 3 razy, ale może to być również inaczej w rożnych typach silników.

    Pozdrawiam

    Mógł by być to hit dna DIY :D

    Kolego janbernat można prosić o link do książki o której mówisz, chętnie bym zobaczył jak wygląda świat w C :)

    0
  • #14 07 Lut 2011 16:31
    sebart
    Poziom 12  

    Nie znam się na wtryskach ale jeśli chcesz mierzyć ich charakterystykę
    to szybkość zjawisk tam zachodzących raczej wyklucza ATMegę.
    Jeśli chodzi jedynie o zliczanie impulsów z wału silnika pompy CR to nie powinno byc problemu, natomiast co do pomiaru ciśnienia za wtryskiem to ADC w ATMega może być za wolne. potrzebowałbyś szybkości, przy np max 4000 obr/min czyli 67/s to daje przy 4-ech cylindrach 268 pomiarów na sek.

    Swoja drogą fajny pomysł, maszyna DELPHI kosztuje krocie może jest sposób by poradzić sobie bez niej :-) Koszt regeneracji jest ciągle
    dość wysoki.

    0
  • Pomocny post
    #15 07 Lut 2011 16:48
    blue_17
    Poziom 32  

    Można by pogłówkować tu wszystko piszą

    http://www.wso.wroc.pl/wydzialy/WPiKBN/pid/2011/zn_1_2011/009_Karczewski_PDF.pdf

    Jak się bada i co jest tam napisane :)

    Dobry był by to temat pracy inżynierskiej :D

    Elektronika, informatyka i mechanika -> Mechatronika :D

    Jak widzę oprogramowanie zostało wykonane w LAbViev

    0
  • #16 08 Lut 2011 08:58
    LordBlick
    VIP Zasłużony dla elektroda

    sebart napisał:
    Nie znam się na wtryskach ale jeśli chcesz mierzyć ich charakterystykę
    to szybkość zjawisk tam zachodzących raczej wyklucza ATMegę.
    Jeśli chodzi jedynie o zliczanie impulsów z wału silnika pompy CR to nie powinno byc problemu, natomiast co do pomiaru ciśnienia za wtryskiem to ADC w ATMega może być za wolne. potrzebowałbyś szybkości, przy np max 4000 obr/min czyli 67/s to daje przy 4-ech cylindrach 268 pomiarów na sek.
    I te 268 pomiarów na sekundę (ok 3.7 ms pomiędzy pomiarami) wyklucza ATmega ? Bez żartów, maksymalny czas konwersji ADC to 260µs (dane z noty katalogowej ATmega16), co teoretycznie pozwala na około 3800 pomiarów na sekundę. Co do falowników, to po co kombinować, do sterowania nimi jest modbus, przy okazji mamy pomiar prędkości obrotowej z głowy, falownik tą samą magistralą odpowie co i jak... Akurat ten temat ma przećwiczony w asemblerze...

    0
  • #17 08 Lut 2011 19:53
    sebart
    Poziom 12  

    Masz trochę rację, może mało precyzyjnie to opisałem. Zobacz tylko do poprzedniego posta. Pan Karczewski do badania rozkładu ciśnienia zastosował FFT. Jak sądzisz ile trzeba mieć próbek by taka transformata była wystarczająco dokładna. Błędnie zakładałem, że autor wątku chce mierzyć ciśnienie, które w rurce CR przed i za wtryskami zmienia się dość dynamicznie. Mierzenie go nawet co 260µs z dokładnością 10b to chyba za mało. Jeśli zaś chodzi o pomiar prędkości wału pompy jako ocenę podawanego ciśnienia to to co proponujesz wystarczy na pewno.

    Dodano po 13 [minuty]:

    Fisio: Mam pyanie:

    1. Jaki sygnał pomiarowy dostajesz z czujnika ciśnienia ?
    2. Nie bardzo rozumiem co chcesz osiągnąć ?

    "Gazu będziemy dodawać falownikiem.
    Sterownik miałby za zadanie odczytać ciśnienie na listwie i częstotliwość falownika(obroty).
    Następnie regulacja ciśnienie(zaworek w pompie) odpowiednio do obrotów według stworzonej mapy.
    Jaki zestaw uruchomieni-owy do tego wybrać i czy Bascom wystarczy.
    Zestaw, gdzie występuje wyświetlacz( pokazanie ciśnienia CR). "


    Czy metoda testów którą wybrałeś wymaga od urządzenia ustalenia
    dokładnej wartości ciśnienia w CR poprzez odpowiednie dobranie
    obrotów na pompie ? O jakiej mapie piszesz ? czy chodzi o pewną
    stałą sekwencję ciśnień w określonym czasie ? jak zamierzasz to zsynchronizować z urządzeniem które będzie wyzwalało wtryski ?

    0
  • Pomocny post
    #18 08 Lut 2011 20:29
    janbernat
    Poziom 38  

    A w zasadzie jak szybko reaguje czujnik ciśnienia na zmianę ciśnienia.

    0
  • #19 08 Lut 2011 22:58
    fisio
    Poziom 13  

    Panowie to jest tylko pewien pomysł, nie jestem pewny czy to się uda więc pisze temat. Na co dzień naprawiam samochody i co raz więcej jest tych wtrysków do naprawy. Wożę do gościa który rozkręca, czyści w myjce ultradźwiękowej, a to co uszkodzone wymienia. Później mówi że je sprawdza w testerze i musi być dobrze. Pomyślałem sobie że mając taki sprzęt zrobił bym to sam. Okazało się że tester trochę kosztuje i stąd taki tylko pomysł na zrobienie tańszej wersji.

    A test wyglądał by tak: przy danych obrotach i ustalonej częstotliwości wtrysku zmierzyć z nowego dobrego wtrysku ile w danym czasie rozpyla paliwa, oraz ile idzie w przelew. Takie wartości trzeba sobie zapisać i mamy punkt odniesienia. Wkładając wtrysk w przezroczysty pojemnik, będziemy również widzieć jak rozpyla, czy czasami nie "leje".

    Wszystkie elementy, czujniki, pompę itp. chce wykorzystać z Renault-a(np 1.9dci)
    Sygnały pomiarowe jak to w samochodach oscylują od 0 do 5v
    Ta cała regulacja, chce żeby zadziałała jak w aucie i to jest punkt odniesienia. ja tego sam nie wymyślam.

    Cały ten proces to widzę tak, jak coś to proszę mnie poprawić lub zapytać. Przez np. 5 min testu, ustalamy częstotliwość na testerze Common Rail STW-4(ręcznie) i obroty np 1000 RPM (ręcznie). Startujemy, pompa ciśnie i w tym momencie falownik wysyła odpowiednio proporcjonalny sygnał do obrotów(np 4 v) do sterownika, który odczytując aktualne ciśnienie z czujnika CR (np 2,3 V) i teraz według mapy odpowiednio ułożonej(np1000 RPM=350Bar) wysyła, lub nie wysyła( zależnie czy zachodzi konieczność zmniejszenia ciśnienie, jeżeli taka zachodzi zaworek upuszcza do przelewu nadmiar, i tak w kółko) sygnał do zaworka regulującego (?) . Tu jest tylko kwestia utrzymania w miarę równego ciśnienia prze np 5 min, gdyż jak będzie nam ciśnienie skakać za każdym razem inaczej to test nie wyjdzie dobry. Te wszystkie wartości czujników są przedstawione w np. w autodata( całe oscylogramy). Na początek wystarczy do max 2500 RPM.
    Podkreślam, nie jestem tęga głowa w elektronice, ja mam tylko taki plan, ale nie wiem czy znajdę na to wszyto czas. Może ktoś inny też spróbuje. najpierw muszę zacząć od mądrej lektury nad językiem( tylko który C czy Bascom).

    0
  • #20 08 Lut 2011 23:52
    janbernat
    Poziom 38  

    Najprostsze- jeśli zaczynasz uczyć się jakiegoś języka to kup książkę mirka i zacznij od C.
    A jeśli znasz trochę Bascom to zacznij od Bascoma- i tak szybko przeniesiesz się na C.
    Następne- to utrzymanie stałego ciśnienia przez 5min.
    Trzeba chyba sterować obrotami falownika bo pobór paliwa będzie zmieniał ciśnienie- a ono ma być stałe.
    Albo regulator PID- a to już zaczyna być niezbyt proste- albo coś w rodzaju zbiornika hydroforowego z poduszką gazową.
    To pozwala uzyskać stabilne ciśnienie.
    W jednej z maszyn hydraulicznych w mojej firmie jest takie urządzenie- zbiornik z azotem o ciśnieniu chyba 400atm który kompensuje szybkie zmiany ciśnienia w instalacji hydtaulicznej.
    Ale to nie jest tanie ani bezpieczne przy amatorskiej instalacji.
    No ale w samochodzie takich urządzeń chyba nie ma.

    0
  • Pomocny post
    #21 09 Lut 2011 12:33
    blue_17
    Poziom 32  

    Temat na tyle mnie zaciekawił że aż co nieco poszukałem

    I oto czujnik ciśnienia odpowiedni do zastosowania jest używany jako:

    -Czujnik w zasobniku paliwa silników ZI z bezpośrednim wtryskiem benzyny (ciśnienie do 20MPa)

    -Czujnik w zasobniku paliwa silników ZS z układem Common Rail (ciśnienie do 200MPa)

    -Czujnik ciśnienia płynu hamulcowego w modulatorze układu stabilizacji toru jazdy ESP (ciśnienie do 35MPa)

    Zasada działania czujnika na membranę w czujniku oddziałuje ciśnienie a na membranie znajduje się mostek rezystorowy gdzie rezystancja zależy od siły wywieranej na rezystor w tym przypadku jest to ciśnienie wywierane na mębranę, sygnał wyjściowy podawany jest do wzmacniacza zawartego w strukturze czujnika i jest podawany w standardzie 0-5V do sterownika ( zapewne po wcześniejszym zakodowaniu sygnału :?: )


    Sterownik stołu do badania wtrysków CR

    A tak to wygląda w realu :)

    http://4osie.pl/CZUJNIK_WYSOKIEGO_CISNIENIA_RVI_PREMIUM_NR_500372234-1384.html


    Kilka rzeczy trzeba by było sprawdzić na oscyloskopie żeby nie pobłądzić ale podstawy jakieś są :)

    0
  • #22 09 Lut 2011 19:55
    fisio
    Poziom 13  

    Sterownik stołu do badania wtrysków CR

    Dzisiaj, zrobiłem foto aparatem, gdyż Prt SCR nie działa w boschu. To jest wykres regulacji ciśnienia 1.9 dci i tu widać jak mocno skacze ciśnienie. Najprawdopodobniej wtryski za dużo w przelew dają i stąd takie skoki ciśnienia. Na dole wykresu mamy czas w sekundach. Ciśnienie w MPa.

    0
  • #24 09 Lut 2011 20:17
    fisio
    Poziom 13  

    Sterownik stołu do badania wtrysków CR

    To pobrałem z tolerance data, i chce zrobić sprostowanie do wcześniejszego foto, które pokazuje odczyt ciśnienia w czasie. A ten drugi obrazek regulacje ciśnienia w czasie. W sumie mam oscyloskop i wolnej chwili podepnę się pod ten zaworek regulacji w aucie i zrobię odczyt, gdyż programem (kts), nie mam takiej możliwości

    Dodano po 1 [minuty]:

    taka funkcja występuje normalnie w blokach pomiarowych

    0
  • #26 09 Lut 2011 20:26
    fisio
    Poziom 13  

    nie ma żadnej przystawki, tylko przez złącze diagnostyczne łączysz się z sterownikiem silnika i w chodzisz w wartości rzeczywiste i tam są takie możliwości podejrzenia

    0
  • #27 10 Lut 2011 21:39
    BAZINSKI
    Poziom 11  

    Witam,po co iść w krzaki,Kupujemy (Mercedes Star ,na giełdzie el.,Kraków),I badamy,jaki chcemy CR.Instrukcje na miejscu.Rozwiązanie dobre i tanie,bo tanie i dobre.Pozdro.

    0
  • #28 11 Lut 2011 12:44
    fisio
    Poziom 13  

    Jak ty kolego chcesz zbadać wtryski wyciągnięte z samochodu diagnoskopem serwisowym do mercedesa?

    0
  • #29 16 Maj 2011 23:37
    djpikus
    Poziom 11  

    Witam, chcę powiedzieć że taki układ do badania wtrysków wykonałem, hmmm się zastanawiam dlaczego chcecie regulować obroty skoro ciśnienie można w inny sposób ustalać. Ja wykorzystałem pompę z układu CDI 3 generacji która ma w sobie wbudowany regulator ciśnienia. Jeśli chodzi o skoki ciśnienia są normalne trzeba uwzględnić skok ciśnienia podczas tłoczenia tłoczka w pompie i spadek ciśnienia przy otwarciu wtrysku. Mam gdzieś obszerny artykuł na ten temat i sposoby badania wtrysków w ten sposób, jak znajdę to wrzucę. Jeśli chodzi o sterownie wtryskiem nie jest to takie proste częstotliwość otwarcia wtrysku jest dość duża, uwzględniając wtryski wstępne i wtrysk zasadniczy w jednostce czasu a od strony elektronicznej też nie jest tak proste. Wtrysk wstępny jest na ułamek sekundy otwierany napięciem 70V a zasadniczy też tym samym a w dalszej kolejności napięciem 12V bo trwa dłużej, tak duże napięcie jest potrzebne do szybkiego otwarcia tylko a później jest zasilany napięciem 12 V. dorzucam ciekawy artykół a po za tym w sieci jest gigantyczna ilość informacji na ten temat wystarczy poszukać, a dodam że zerknijcie na fabryczne sprzęty do testowania wtrysków (dodam że te urządzenia badają tylko jeden wtrysk jednocześnie) czy w tych urządzeniach zmieścił by się silnik kilka kw hmmm chyba nie hehehehehehe. Pozdrawiam

    1
  • #30 17 Maj 2011 00:22
    djpikus
    Poziom 11  

    aaa zapomniałem dodać że regulację ciśnienia się dokonuje PWM-em a dokładnie wypełnieniem impulsów, a dla czego hmmm aby uniknąć zakłócających ruchów kotwicy względnie wahań ciśnienia w zasobniku ciśnienia, ale ten sposób regulacji nie jest stosowany we wszystkich układach, są inne sposoby regulacji np zawór między pompą wstępną a zasadniczą- zamknięcie dopływu paliwa do głównej pompy zmniejsza jej wydajność a jeśli wtrysk jednostajnie pobiera ta samą dawkę paliwa to przy zmniejszeniu wydajności cisnienie spadnie w zasobniku. Są również pompy z odłanczanym jednym tłoczkiem w głównej sekcji tłoczącej. Po odcięciu jednej sekcji charakterystyka wykresu na czujniku będzie całkiem inna.Przepraszam za sposób w jaki piszę ale jestem zmęczony i starałem się jak najszybciej napisać aby iść spać. Pozdrawiam.

    Dodano po 8 [minuty]:

    A zapomniałem dodać pompa promieniowa 3 tłoczkowa przy obrotach silnika 4tys/min kręci się z prędkością 2tys/min bo jest umiejscowiona na wałku rozrządu i przy pełnym obciążeniu silnika (4 wtryski pracują ) pobiera moc 10KW

    Dodano po 15 [minuty]:

    Od tego zmeczenia się pomyliłem pobiera 3,8 KW przy pełnej jej wydajności i utrzymaniu ciśnienia 150 MPa. Pozdrawiam

    0
TME logo Szukaj w ofercie
Zamknij 
Wyszukaj w ofercie 200 tys. produktów TME
TME Logo