Elektroda.pl
Elektroda.pl
X
Please add exception to AdBlock for elektroda.pl.
If you watch the ads, you support portal and users.

Seat Alhambra 1.9 TDI 110 KM dziwne "tykanie" za z

mamwi 06 Feb 2011 23:43 5469 12
Texa Poland
  • #1
    mamwi
    Level 13  
    Witam wszystkich. Studiuję forum już ze trzy dni, i nic nie mogę znaleźć. Mianowicie, jakiś czas temu pojawiło się "tykanie" za zegarami, pojawia się w momencie odpuszczenia pedału gazu, im wyższa jest prędkość obrotowa silnika, tym bardziej intensywne jest tykanie. Podejrzewałem, że może to być jakiś czujnik /przetwornik/ podciśnieniowy, lecz przewód podciśnieniowy podłączony jest bezpośrednio do komputera sterującego. Zdarzyło się też ze dwa razy, że przy ok 3000 rpm wyłączyło się turbo, klasycznie zdechło, tykanie wtedy ustało. Po ponownym uruchomieniu silnika wszystko wróciło do normy, z tykaniem włącznie. Czy może to być usterka komputera, czy ewentualnie jest to do naprawienia (chodzi mi o dostanie się do wnętrza komputera bez jego pogrzebu). Z góry dzięki za odpowiedź.
  • Texa Poland
  • #2
    Sztomel
    Level 35  
    Z pewnością przyczyną tykania będzie pracujący elektrozawór N75 regulujący ciśnienie doładowania turbosprężarki. Jest w komorze silnika a znajdziesz go idąc po wężyku podciśnienia wychodzącym z siłownika podciśnienia zamontowanego przy turbosprężarce, którego drugi koniec wchodzi na króciec w głowce N75. Elektrozawór N75 jest czarny i ma biały łepek a zaraz przy nim będzie identyczny tylko cały czarny - ten steruje uchylaniem się zaworu EGR. Jedne tykają, innych nie słychać wcale ale to nie świadczy o ich niesprawności. Musisz się przyzwyczaić to tego tykania.
    Tak wygląda N75 : https://obrazki.elektroda.pl/15_1269193045.jpg
  • Texa Poland
  • #3
    sharkey
    Level 12  
    U mnie (AFN) N75 "tyknie" raz, kilka sekund po zgaszeniu silnika, moze masz uszkodzony zawor lub jego sterowanie, podmien go na probe?
  • #4
    mamwi
    Level 13  
    tylko wcześniej tego nie było. To tykanie pojawiło się nagle. A byłoby słychać zawór z komory silnika? To jest bardzo czysty, wyraźny dźwięk. Tak jakby dochodził z kabiny, a nie z przedziału silnika.
  • #5
    sharkey
    Level 12  
    Slychac wyraznie, zawor jest na podszybiu.
  • #6
    horse667
    Photocopiers specialist
    Myślę, że to tykanie u Ciebie może być spowodowane uszkodzeniem wężyka wewnątrz komputera. Wężyk prowadzi od przewodu interkulera, do czujnika ciśnienia doładowania, który znajduje się w środku ECU. To sie zdarza, też miałem taki problem. Demontaż komputera jest możliwy i należałoby to zrobić w celu sprawdzenia tego wężyka. Jest to dla osoby niedoświadczonej dosyć trudne (mi zajęło około 6 h).
    pozdrawiam horse
  • #7
    mamwi
    Level 13  
    Myślałem że to będzie prostsze, ja mam czas po 22, a nie mogę sobie pozwolić na unieruchomienie samochodu. Jak jest zmontowana obudowa komputera: śruby, nity, zatrzaski?
  • #8
    horse667
    Photocopiers specialist
    Z tym to bardzo różnie, czasami na śróbę torx, pod główną wtyczką, albo np tak jak u mnie na metalową opaskę skręcaną na śróbke 7. Najlepiej wyjąć zegary, rozebrać plastiki pod kierownicą, wyjąć całą skrzynkę z bezpiecznikami, odpiąć wężyk powietrza, i zdjąć zabezpieczenie z wtyczki. Dopiero wtedy można sie bawić z wyciąganiem ECU.
    pozdrawiam horse
    P.S. Przy okazji mozna podmienić pamięci i dodać parę koników:)
  • #9
    sharkey
    Level 12  
    mamwi wrote:
    Myślałem że to będzie prostsze, ja mam czas po 22, a nie mogę sobie pozwolić na unieruchomienie samochodu. Jak jest zmontowana obudowa komputera: śruby, nity, zatrzaski?


    Zrob logi, uszkodzony map sensor powinien zapisac blad w ecu, mozna tez go spr. zdiagnozowac w gr 010 i 011.
  • #10
    mamwi
    Level 13  
    Podłączałem go pod KTS-a? jak dobrze pamiętam nazwę, bo do niego mam dostęp. Ale nie pokazał żadnych błędów w ecu. Wszystko gra. I co najdziwniejsze, nie było w pamięci braku doładowania, a przy wyłączeniu się turbiny powinno to zostać w pamięci jako błąd, nawet jak po ponownym uruchomieniu usterka zniknęła.
  • Helpful post
    #11
    horse667
    Photocopiers specialist
    Najlepiej podepnij go pod vaga.
    poxdrawiam horse
  • #12
    mamwi
    Level 13  
    Lipa. VAG nie pokazuje błędów. Ciekawe czy w trakcie jazdy coś pokaże. Jak nie, to poczeka do 7 marca, będę miał urlop to rozbroję komputer.
  • #13
    mamwi
    Level 13  
    Problem rozwiązany. To tykanie to rzeczywiście był pęknięty wężyk w ECU. Przy okazji komputer wariował i odcinał turbo. 7 cm wężyka, a problemów na dwa dni.
    Problem załatwiony, sprawa zamknięta. Dziękuję wszystkim.