Elektroda.pl
Elektroda.pl
X
Relpol przekaźniki
Proszę, dodaj wyjątek dla www.elektroda.pl do Adblock.
Dzięki temu, że oglądasz reklamy, wspierasz portal i użytkowników.

Silnik spalinowy w rowerze

zdzichu.dunaj 02 Cze 2011 17:00 1048566 7042
  • Relpol przekaźniki
  • #272
    Jotpek
    Poziom 11  
    W związku z wątpliwościami czy rower z silnikiem spalinowym pozostaje rowerem odwiedziłem kilka instytucji, a mianowicie Policję - Wydz. Ruchu Drogowego, Stację Kontroli Pojazdów i Starostwo Powiatowe - Wydział Komunikacji i Transportu.
    Wszystkim sprawiłem duży kłopot, i każdy miał inne zdanie, a rozmawiałem z naczelnikami i kierownikami.
    Nagadano mi różnych bzdur.
    W końcu kiedy postraszyłem Panią Naczelnik ze Starostwa zaczęła się łaskawie przyglądać przepisom, a ja w międzyczasie przygotowałem pismo następującej treści:

    Starostwo Powiatowe
    w Tomaszowie Mazowieckim
    Wydział Komunikacji i Transportu
    ul. Barlickiego 23.


    Uprzejmie proszę o jednoznaczną i wiarygodną informację, czy w związku z wejściem w życie w dniu 21 maja 2011r. USTAWY z dnia 1 kwietnia 2011 r. o zmianie ustawy — Prawo o ruchu drogowym oraz ustawy o kierujących pojazdami , art. 1 ust. 1 pkt. c. Rower wyposażony dodatkowo przez właściciela w silnik SPALINOWY o pojemności 50 cm3 pozostaje w rozumieniu aktualnie obowiązujących przepisów rowerem, i nie podlega rejestracji i przeglądom technicznym? Tym samym czy aktualny pozostaje załącznik 1. KONWENCJI O RUCHU DROGOWYM (Dz.U.59.54.321 z 1958-10-29 uzup.Dz.U.59.54.322)
    Jeżeli zaś taki pojazd nie jest w rozumieniu aktualnych przepisów rowerem, uprzejmie proszę o podanie sposobu postępowania umożliwiającego korzystanie z takiego pojazdu na drogach publicznych.

    Po ponownej wizycie w Starostwie, Pani Naczelnik miała już dla mnie ustawę i odpowiedź "na gębę" że rejestrować można tylko pojazdy, którym producent nadał numer nadwozia czy podwozia. W związku z czym roweru z silnikiem zarejestrować się nie da.
    Poczekam na odpowiedź na piśmie.
  • #273
    arek35087
    Poziom 16  
    Czyli rower z silnikiem wspomagającym to dalej rower??
    Jotpek świetna robota, dzięki:-) Jak dostaniesz pismo to odpowiedz.
  • #274
    kulitom
    Poziom 13  
    Tak jak już pisałem wyżej, nie trzeba rejestrować roweru z silnikiem spalinowym i po co było się fatygować z tą policja i wydziałem ruchu :D (oczywiście rozumiem , że dla świętego spokoju).
    Wiadomo, że rejestrowanie to tylko pojazdu, który posiada ramę do zarejestrowania, rower tego nie wymaga, a to, że silnik jest doczepiony do niego, to już twoja indywidualna sprawa. Wiadomo też, że tutaj zdrowy rozsądek nie pozwala montować silnika od motocykla, a tym bardziej odrzutowego. Jeśli policjant się ciebie uczepi, to znaczy, że albo nie zna prawa, albo szuka jelenia, który zapłaci za mandat.
    Gdyby ktoś był zainteresowany, to wrzucam linki do zagranicznych portali o tematyce rowerów z silnikiem:
    motorbicycling
    motoredbikes
  • #275
    Jotpek
    Poziom 11  
    Z interpretacji Pani Naczelnik Wydz Komunikacji i Transportu tak, ale to "na gębę".
    Zobaczymy co napisze.
  • #276
    arek35087
    Poziom 16  
    Może komarka zostawmy w spokoju:-(
    Myślę żeby rozwiązać problem tak jak to robiono w harleyah z 1910 roku, czyli długi luźny pasek klinowy, na kole duże przełożenie, oraz rolka napinająca pasek pełniąca rolę sprzęgła, tak jak na filmiku.

    http://www.youtube.com/watch?v=ryYNxcyti-M&feature=fvwrel

    Ja swojego wigry wyposażyłem w koło pasowe od pralki:-)
    Silnik myślę ażeby dać od piły, taki jak w linku poniżej:

    http://allegro.pl/silnik-pila-spalinowa-52-ccm-3km-krakow-i1636307653.html

    po rozebraniu silnik wygląda mniej więcej tak:

    http://img20.allegroimg.pl/photos/oryginal/13/31/36/58/1331365896

    Silnik trzeba by przymocować do ramy, oraz wyposażyć w dość małą rolkę.
    Paski klinowe można dostać na aukcjach nawet o długości ponad 2 metry:-)
    Na razie myślę jak by zrobić napinacz, nic mi nie przychodzi do głowy :ganja:


    ps. Ma ktoś pomysł jak łańcuch przenieść na lewą stronę??
  • #278
    92Adrian92
    Poziom 10  
    W sumie to ten silnik komarka nie był by taki zły biegi zmienia się rączką więc problemu by nie było z montażem nad tylnik kołem i w dodatku z przełożeniami było by dużo łatwiej gdyż jest wiele pasujących zębatek i jakieś na pewno by się dopasowało a w dodatku silnik ten nie miał by problemu z pociągnięciem roweru a i światła można by było sobie podłączyć pod prądnice.
  • #279
    nowakus
    Poziom 19  
    Tak szczerze mówiąc to ja też myślałem nad takim sprzęgłem paskowym. Miałem pouszkadzane kartery od komarka. Przeżyły zcięcie choinki jak łańcuch się owinął na zębatce - od strony skrzyni ruina. Więc obciąłem co zbędne, została tylko część od wału. Miałem także wał, tłok, cylinder i gaźnik. Dałem nowe łożyska, simmeringi i pierścienie. Chodzi pęknie. I teraz myślę jak go do roweru wpakować. parę stron dalej jest takie coś ale na rolkę. Kiedyś robiłem eksperymenty z rolką na silniku elektrycznym i po lekkim deszczyku rolka się ślizgała. Więc pomyślałem nad tym by iść na złom i wydłubać z pralki automatycznej koło silnika i bębna oraz pasek. I zrobić coś ala to na filmie tylko nie wiem czy pasek 11mm wytrzyma takie ślizganie przy ruszaniu i nie przetrze się i nie zerwie. Pozdrawiam.
  • Relpol przekaźniki
  • #280
    arek35087
    Poziom 16  
    Silnik od komarka był by dobrą propozycją gdyż sam silnik kosztuje na aledrogo ok 100pln, a ramę komarka czy ogarka 205 coby wyciąć mocowanie to koszt nawet 10pln.
  • #281
    arek35087
    Poziom 16  
    Na filmie jest pasek skórzany, który ma najprawdopodobniej 100 lat:-) a na allegro kupi bardzo wytrzymałe paski klinowe, których nie ma bata zerwać silnikiem 50ccm, a wiem to gdyż miałem taki pasek od maszyny do szycia(który i tak był cieńszy od tych które są w kombajnach) i wytrzymał jak na nim podciągnąłem silnik od malczana:D
  • #282
    nowakus
    Poziom 19  
    Oj oj oj tu się nie zgodzę. Wiem co mówię zerwałem pasek H <17 mm> Stomil Sanok żółty chińskiem silnikiem 50ccm. po przejechaniu 12km ustąpił. Dlatego moja obawa.

    Dodano po 2 [godziny] 32 [minuty]:

    mariusz83x83 napisał:
    Rolka jest z tego powodu żeby szło odpinać napęd i normalnie sie zatrzymywać nie gasząc silnika jeżeli chciałbyś mieć napęd na pasek wtedy wchodzi w gre sprzęgło sam mam podobny problem bo mam dwa silniki z komarka i jeden z ruskiej piły tylko jest problem z przeniesieniem napędu na koło też nie zabardzo mi pasuje rolka ale jest to jedno z najłatwiejszych wyjść raz zrobiłem taki patent że był pasek klinowy jak chciałem sie zatrzymać to luzowałem naciąg paska ale to sie nie sprawdziło pasek na dwa dni i przetarty.


    Dodano po 2 [minuty]:

    A zastanawiał się ktoś nad sprzęgłem od skutera? Te chińskie badziewne części są tanie i dostępne może warto o tym pomyśleć. Jest tanie dostępne odśrodkowe, jedyną wadą jest kiczowatość i pewnie trzeba ingerencji zakładu ślusarskiego by podpasować do jakiegoś silnika.
  • #283
    arek35087
    Poziom 16  
    Był bym bardzo wdzięczny jak by ktoś zamieścił fotki mocowania silnika GNOM do przedniego widelca, ew napisał jak odbywa się podnoszenie i opuszczanie silnika:-)
  • #284
    arek35087
    Poziom 16  
    Mam pytanie ażeby nie zakładać nowego tematu zapytam tu.
    Czy można by w silniku GNOM zastosować inny gaźnik, gdy nie posiadam oryginalnego i czy zastosowanie "grawitacyjnego" układu paliwowego po założeniu baku nad silnikiem wchodzi w grę(brak pompki paliwowej)??
  • #286
    kybernetes
    Poziom 39  
    Gaźnik to gaźnik, zakładaj śmiało od chińczyka. Tylko nie wiem gdzie ty ten bak na tym silniku założysz? Wyjdzie ci jakaś wieża.
  • #288
    arek35087
    Poziom 16  
    A czy gaźnik od "komarka" spasował by do gnoma??
    Sam gaźnik ma już pompkę więc jeden problem z głowy a te gaźniki są tanie:-)
    Jak nie dostanę oryginalnego baku, zamiennik będzie umieszczony nad silnikiem, coś ok kierownicy, lecz możliwe że kupię oryginał:-)
  • #289
    kybernetes
    Poziom 39  
    Gaźnik od "komarka" nie ma pompki.
  • #290
    arek35087
    Poziom 16  
    Oj chyba tak mój błąd:-)
    Gmer4 mógł byś wrzucić jakiś filmik, jak twój cudak jeździ???
  • #291
    Adziu :-)
    Poziom 12  
    Ketkaska a czy ta zębatka co przyspawałeś nie ma zbyt wielu zębów ? Jakie chcesz zrobić przełożenie ?
  • #292
    arek35087
    Poziom 16  
    No dobra powiedzmy że mam silnik "komarkowy" z obciętą skrzynią, więc jaką przekładnię cierną zastosować(średnica, materiał z którego wykonana, jej mocowanie do wału itd...), oraz jak zrobić mocowanie silnika bo to mnie najbardziej zastanawia i demotywuje.
    Głównie nie wiem jak by rozwiązać mocowanie silnika ażeby było proste, najlepiej bez spawania i żeby silnik nie odpadł 20km od domu(silnik najprawdopodobniej miał by być z przodu) :D:D:D:D
  • #293
    Adziu :-)
    Poziom 12  
    Jakoś nie jestem przekonany do montowania silnika z przodu, ponieważ musiałbyś założyć go na widełkach i kręcąc kierownicą będziesz miał dodatkowo silnik. Najłatwiejszym rozwiązaniem jest montaż silnika z tyłu na bagażniku po jego minimalnej przeróbce :) To już Twój wybór, a jeśli się zdecydujesz na przedni napęd to przesyłam fotki:

    Silnik spalinowy w rowerze

    Silnik spalinowy w rowerze

    Silnik spalinowy w rowerze
  • #294
    arek35087
    Poziom 16  
    Wow silnik bardzo ładny!!
    To samoróbka??Co to za silnik??Z czego przekładnia cierna??Mógł by pan przybliżyć jak rozwiązano mocowanie do widełek??
  • #295
    Adziu :-)
    Poziom 12  
    Rower na powyższych fotkach niestety nie jest mój. Są to materiały które zbierałem kilka lat temu gdy robiłem swój rower.
  • #296
    arek35087
    Poziom 16  
    A czy mógł byś wysłać mi swoje "materiały" na temat silników rowerowych na maila?
  • #297
    miedzyWoj
    Poziom 10  
    Ketkaska zainteresował mnie Twój projekt, bo przymierzam się do czegoś bardzo podobnego :) Obecnie remontuję nieużywany rower, rozglądam się za silnikiem od piły i myślę jak zrobić przeniesienie napędu. Dobrze rozumiem że przyspawałeś rowerową zębatkę do bębna sprzęgła?

    Przy okazji witam wszystkich i mam nadzieję że nie zarobię sobie pierwszym, trochę niemerytorycznym postem na ostrzeżenie :)
  • #298
    nowakus
    Poziom 19  
    Tak cały czas dumam nad rolką do "odchudzonego komarka" i mam coś. Jakby wykorzystać oryginalny zabierak sprzęgła, pasuje idealnie na wał i stoczyć tą kryzę co trzyma tarcze i na to nabić i naspawać odpowiedniej średnicy grubościenną rurę, którą następnie zmoletować na tokarce by była szorstka? Co myślicie??
  • #299
    PaPaj_
    Poziom 9  
    Od pewnego czasu obserwuję ten temat i dzisiaj chciałbym się włączyć do dyskusji. Siedziałem dzisiaj z kartką i ołówkiem w ręku i robiłem obliczenia przełożeń do zadanych parametrów. Wykonałem tabele przełożeń do średnic koła 20, 22, 24, 26 i 28"; dla zakładanych prędkości 35, 40, 45, 50 i 55 km/godz. oraz prędkości obrotowych silnika 4, 5, 6 i 7tys. obr/min. Wyniki nie zgadzają się z tym co podaje kol. Telemach. Może się mylę i proszę o sprawdzenie mojego toku myślenia na podstawie koła 28", zakładanej prędkości 40 km/godz. i prędkości obrotowej silnika 6000 obr/min.
    28" = 70 cm, obwód koła 3,14*70=220 cm
    prędkość 40km/godz=666m/min
    prędkość obrotowa koła 28" to 666:2,2=302,72.. przyjmijmy 300
    To znaczy, że koło 28" musi obracać się z prędkością 300obr/min aby osiągnąć prędkość liniową 40km/godz.

    Jeżeli silnik obraca się z założoną prędkością 6000obr./min. a koło ma mieć 300obr./min. to przełożenie wynosi 6000:300=20.
    Jeśli zębatka silnika ma mieć 7 zębów, to tylna powinna mieć 140.
    Jeżeli moje obliczenia są dobre, to tak powinno być.

    Z moich tabel odczytuję, że przy przełożeniu 1:10 dla koła 28" osiągniemy prędkość liniową 55km/godz. przy ok. 4000obr./min.

    Proszę o sprawdzenie prawidłowości moich wyliczeń, a jeśli będą ok, to będę mógł zamieścić moje tabele, które mogą być przydatne nie tylko na potrzeby tego tematu.


    I na koniec jeszcze jeden pomysł - a może zamiast zębatek i łańcucha zastosować koła pasowe i pasek klinowy lub podobne przeniesienie napędu?

    Pomysł z paskiem i kołami wycofuję - potrzebna by była specyficzna rama lub dodatkowe rolki do typowej ramy.
  • #300
    Adziu :-)
    Poziom 12  
    nowakus ja polecam Ci założyć małe koło rozrządu z auta (to z wału). Idealnie się nadaje tylko wiadomo trzeba sobie dopasować do wału. Ja teraz właśnie zakładam silnik z taką rolką.