Elektroda.pl
Elektroda.pl
X

Search our partners

Find the latest content on electronic components. Datasheets.com
Elektroda.pl
Farnell IoTFarnell IoT
Please add exception to AdBlock for elektroda.pl.
If you watch the ads, you support portal and users.

Silnik spalinowy w rowerze

zdzichu.dunaj 02 Oct 2012 16:45 1132077 7303
  • Farnell IoTFarnell IoT
  • #513
    żarówka rtęciowa
    Level 37  
    Witam

    Rower będzie jechał teoretycznie 50% szybciej, ale pod górę może nie pojechać. W takim przypadku trzeba wymienić zębatkę zdawczą na mniejszą. Jeśli koło ma obręcz aluminiową to czarno widzę jego wytrzymałość przy tak dużej prędkości.
  • Farnell IoTFarnell IoT
  • #515
    wolakseak15
    Level 12  
    Wszystko też zależy od mocy, silnik od kosiarki o mocy powiedzmy 2km przy przełożeniu pozwalajacym na jazdę przy prędkości ok 50km/h powinien umożliwić podjazd pod stromą górkę , ewentualnie można dodatkowo pedałować i wspomóc silnik gdy okaże się zbyt słaby .
  • #516
    krislan
    Level 10  
    Witam, zachęcony lekturą tego tematu postanowiłem zmontować coś samemu, nie jest to wprawdzie rower z silnikiem, ale również rower wspomagany silnikiem.
    Do stworzenia mojego "pchacza" wykorzystałem doczepkę do roweru od mojego syna i to w niej zamontowałem silnik z kosy, silnik kupiłem nowy z kosy Demon, łańcuch, zębatki i dzwonek sprzęgła oraz manetka gazu na kierownicy pochodzą z pocket bika.
    Zębatka zdawcza 6z, odbiorcza 68z (przekładnia 11,33)
    Tylne koło 20"
    Na tym przełożeniu rowerowi najlepiej trochę pomóc przy ruszaniu, optymalna prędkość z jaką silnik dobrze pracuje, to pomiędzy 40 a 50km/h, spalanie około 2,5l/100km.
    A teraz tak z innej beczki, jak będzie traktowany mój pojazd, jako rower czy motorower, rower przecież jest nie przerobiony, silnik jest w przyczepce, która pcha rower. Poniżej kilka fotek.

    Silnik spalinowy w rowerze Silnik spalinowy w rowerze Silnik spalinowy w rowerze Silnik spalinowy w rowerze Silnik spalinowy w rowerze
  • #517
    scoco
    Level 10  
    Witam,
    Posiadam silniczek radziecki KO D6, który według instrukcji posiada wewnętrzne przełożenie 4,1:1, więc przy oponie 28x2.0 (ok. 2284mm obwodu), wychodzi mi przełożenie jednostopniowe 7/36, żeby otrzymać prędkości w okolicach 30km/h przy 4500obr/min. Czy ktoś ma praktyczne doświadczenia z tym silniczkiem? Czy teoretycznie wyliczone powyżej przełożenie sprawdzi się w praktyce?
  • #518
    monteroo
    Level 11  
    Krislan: bardzo fajna zmota, pozwala na krzystanie z napędu bez ingerencji w sam rower. Przespisy mówią że masz mieć napęd pedałowy i silnik nie większy niż 50ccm. Wtedy nadal to jest rower.Pzdr
    Scoco:Masz orginalne zębatki KO? Ponoć chińskie podchodzą. Jak masz zebatki różne to możesz se dobierać przełożenia.Musisz złożyć i się przejechać , będziesz czuł czy silnik się dobrze kręci , czy nie za wysoko lub czy nie jest za słaby.
  • #519
    Motorbike
    Level 24  
    krislan , niezła robota widze ze obeszło sie bez spawania, silnik z kosy jest widac lepszy od tych obecnie stosowabch z łancuchem.
  • #520
    scoco
    Level 10  
    Gorąco proszę o odpowiedź na postawione przeze mnie powyżej pytanie. Chciałbym ruszyć z projektem adaptera piasta/zębatka, a nie mam 100% pewności jaką zębatkę na tylne koło potrzebuję. Moje wyliczenia pasowałyby do ilości zębów na blacie ze zdjęcia (na oko 36-38 zębów), ale poszukuje conajmniej jeszcze jednego wiarygodnego źródła informacji.

    Silnik spalinowy w rowerze
  • #521
    mariotom
    Level 1  
    Mam zamontowany silnik KO w rowerze,koła 28 i z tyłu zębatka ma 42 albo 43 zęby.Przy mojej wadze ponad 100 kg. jedzie ok.40 km/h.
  • #523
    Corei
    Level 11  
    Na razie niewiele. Zaczęła się szkoła i mam naprawdę mało czasu. Ostatnio udało mi się odpalić WSKę po remoncie i póki co ona jest najważniejsza. Jak ogarnę WSKę i Jawkę, która na chwilę została rozebrana, to będę dalej nad tym pomysłem gdybał. Silnik na razie chodzi i jest git, tylko stare koło pasowe muszę mu ściągnąć. Ale to za jakiś czas, gdyż poza moto mam jeszcze pseudo-elektroniczny projekt takiego "boombox'a". Jeśli coś się ruszy, to dam znać. A jeśli ktoś ma pytania, info, uwagi, to proszę pisać, ja co jakiś czas odwiedzam forum.
  • #524
    Motorbike
    Level 24  
    Jak ogarniesz wszystkie motorki to wstaw fotki tej jawki wski i rowera :)

    Tak sobie teraz myśle żeby zrobić napęd z silnika na przednio koło łańcuchem tylko silnik z lewymi obrotami by mi sie przydał i szersze przenie widełki tak zeby wstawić tylnie koło z wolno-biegiem jako przednie a to po to że jak by sie jechało bez silnika to łańcuch nie bedzie stawiał oporów bo bedzie nieruchomy.
  • #525
    parafuso
    Level 2  
    To mój pierwszy post tutaj więc witam użytkowników :)

    Mam pytanie odnośnie silnika spalinowego w rowerze - czy ktoś z Was montował go może na piastę Shimano Nexus 7? Chciałbym dowiedzieć się czy taka metoda jest w ogóle możliwa ze względu na to, że mam w rowerze koła 28 cali z taką właśnie piastą.
  • #526
    monteroo
    Level 11  
    Wszystko jest możliwe , nexus 7 ma przełożenia w zakresie określanym procentowo ileśtam , co mowi o zakresie przełożeń tej "skrzynki begów" , wtedy masz siedmiobiegowy rowerek :D . Problemy to odpowiednio duża żebatka zamontowana do nexuxsa , a duża zębatka to duży moment a duży moment to może nexus być kaput ,biorąc pod uwagę gabaryty tej planetarki. Czytałem że nie jest to wytrzymałość Rolhoffa , który pewnie też by za długo pod obciażeniem silnika nie wytrzymał. Trza wykonać i przetestować . Tanie te przekładnie to nie są :D
    P.S. Pomysł znam z allegro, był tam dłuższy czas rower górski z takim patentem , z nexuxsem.Pytanie ile to pożyje. Pzdr
  • #527
    parafuso
    Level 2  
    Dzięki monteroo za zwrócenie uwagi na żywotność Nexusa przy silniku spalinowym. Z racji ceny takiej piasty lepszym pomysłem będzie chyba zakup gotowego roweru lub patent z dyszlem i przyczepką ;)
  • #528
    JimmyNinetyOne
    Level 11  
    Witam wszystkich i proszę o pomoc!

    Kupiłam ten słynny chiński silnik spalinowy do roweru. Widzę, że kilka osób tutaj takowy posiada, więc może ktoś pomoże.

    Jestem raczej zielona i stąd pytanie może się wydać głupie. Silnik zamontowany, wszystko cacy, ale sprzęgło jakby nie działa. Dociśnięte na maksa nie wysprzęgla, przez co nawet nie można popchać roweru.

    Silnik jest nowiutki, jeszcze nie lałam paliwa (przyczyna?). Czy sprzęgło powinno normalnie działać "na sucho"?

    Silnik spalinowy w rowerze Silnik spalinowy w rowerze Silnik spalinowy w rowerze
  • #529
    monteroo
    Level 11  
    Parafuso :chcesz rower z biegami , obadaj polską firmę Bimoto, fajne rozwiązania napędu wiem że sprzedają też częsci ,to można coś wykombinować swojego.
    JimmyNinetyOne:Nie miałem tego cuda ale napewno musi wysprzęglać na sucho.W tym dekielku jest scięty bolec który ma za zadanie przesunąć pręt wyciiskający sprzęgło w związku z tym dekielek musi być dobrze dokręcony a bolec w dekielku ustawiony płaskim do pręta wycisku. Na zdjęciach wszystko wygląda ok ale niech się wypowiedzą ci co mają tego chińczyka.
  • #530
    JimmyNinetyOne
    Level 11  
    Dziękuję za odpowiedź. Zawzięłam się, zawołałam kolegę i się okazało, że fizycznie nie potrafiłam sama tak mocno naciągnąć linki. Nawet w cztery ręce było trudno, ale udało się.
  • #531
    Motorbike
    Level 24  
    JimmyNinetyOne wrote:
    Dziękuję za odpowiedź. Zawzięłam się, zawołałam kolegę i się okazało, że fizycznie nie potrafiłam sama tak mocno naciągnąć linki. Nawet w cztery ręce było trudno, ale udało się.



    Udanych wypraw rowerowych :)

    W jaki sposób zakładałaś łańcuch? Czy sciagałaś zęmbatkę napedową z tego wałka?

    Co do sprzęgła to jak sie trafi, w niektórych egzemplarzach chodzi lekko a w innych bardzo ciężko
  • #532
    JimmyNinetyOne
    Level 11  
    Dziękuję :)

    Łańcuch rozpięłam i dopiero założyłam, kręcąc zębatką.

    A sprzęgło - rzeczywiście strasznie ciężko chodzi. Ale wiadomo, to tylko Made In China ; )
  • #533
    jozcho
    Level 22  
    Odkręć obudowę sprzęgła, po otwarciu zobaczysz dwa koła zębate. Naciśnij na klamkę sprzęgła, duże koło zębate powinno dać się swobodnie obrócić. Nakrętką regulacyjną przy klamce wyregulować napięcie linki. Konstrukcja sprzęgła jest prosta, po demontażu trzeba pamiętać o zabezpieczaniu śruby gwiazdowej M6 śrubką M3. Po wpisaniu w Google hasła " Motorized Bicycle Clutch " znajdziesz wszystko w temacie.

    Link
    ]Link[/url]
  • #534
    kamilos230acv
    Level 10  
    Czy rolka nie ślizga się po oponie?
  • #535
    Corei
    Level 11  
    Zależy. Zwykle jak zrobisz rolkę "szorstką" i będzie stabilnie i w miarę mocno dociśnięta do koła, to nic się nie będzie ślizgać. Tak był rozwiązany napęd w GNOMie ;)
  • #536
    Adziu :-)
    Level 12  
    A ja mam prośbę do tych którzy posiadają napęd właśnie poprzez rolkę do opony. Moglibyście zrobić fotki Swoich rolek i wstawić tutaj ?
  • #537
    michals2
    Level 1  
    jestem właśnie w trakcie budowy takiego wehikułu. mam problem ze sprzęgłem . parę postów wyżej The_Falcon wkleił zdjęcie przykładowego sprzęgiełka i tu moje pytanie: cześć sprzęgłową dajemy na wałek silnika ale co z dzwonem? przecież nie może tak "wisieć" w powietrzu, trzeba go jakoś umocować? niemam pomysłu jak to zrobić dlatego wybiorę chyba sprzęgło do pocekt/mini bike. tam dzwon jest umieszczony w "koszu" z mocowaniem na 4 śruby - potem jakoś będę się zastanawiać jak ten kosz zamocować do silnika ale jest to już jakiś start. inna sprawa, że sprzęgiełko w pocket bike ma dość małą średnicę otworu na wałek a wałki zazwyczaj są grubsze w silnikach np. od kosiarek. no ale to jest chyba do rozwiązania problem. (ja mam silnik honda g100 z dziwnym wałkiem - gładki 15 mm zakończony gwintem 10 )

    moje drugie pytanie: łańcuch czy pasek do napędu ? przyznaję że kusi mnie żeby zrobić to na pasku (jeszcze nie wiem jakie średnice kółek dobrać...)
  • #538
    Corei
    Level 11  
    Jak dla mnie - wolę łańcuch, bo i tak naciąg musi mieć, ale pasek prędzej się śliźnie. A co do dzwonów - zobacz jak to jest rozwiązane np. właśnie w pocketach. On się bodajże na jakiejś tulejce mocuje i na tym się luźno obraca, ale nie pamiętam dokładnie. Średnicę się łatwo liczy z prostych wzorów na prędkość, obwód koła itp. Ale ile ten Twój silnik ma koni i czy dobrze zmierzyłeś mu koniec wału? Tam nie wiem czy nie są jakieś calowe wymiary. Mój Briggs ma bodajże wałek 5/8".
  • #539
    konteno
    Conditionally unlocked
    Corei wrote:
    konteno - ja też nie zamierzam wydać więcej niż 200 PLN za całość. Nawet chciałbym 100-150 nie przekroczyć. Co do silnika: nawet staaarego zjechanego Briggsa z poziomym wałem (o ile wgl znajdziesz!!!) nie kupisz za 200 i mniej. Drą za te silniki jakby je tam ktoś ku**a złotem wykładał w środku... ;/. To jest największy ból. Oczywiście nie twierdzę, że z piły nie zrobisz, bo zrobisz może nawet łatwiej w sumie (tu nie trzeba raczej wzmacniać ramy), ale musisz mieć dobrą piłę i policzyć sobie przełożenia ;). Ja zostaję narazie w wersji z Briggsem, z tym szczegółem, że chyba zmienię na sprzęgło ręczne (na zasadzie paska klinowego i będzie to tak naprawdę napinacz paska a nie sprzęgło). Bo nie jestem przekonany do tego sprzęgła z aukcji, wywalę 100 PLN i jeszcze się okaże, że do kitu.

    A co do kół zębatych :
    konteno wrote:
    a na sprzęgle ale nie na dzwonie tylko obok trzeba jak najmniejsze rowerowe kółeczko zębate i powinno być git
    - co masz na myśli "nie na dzwonie tylko obok"? Jak chcesz przenieść wtedy napęd z dzwonu?


    Spójrz na zdjęcie dzwonu. Chodzi mi o to że chciałbym zdobić przeniesienie napędu na łańcuchu rowerowym (na ilustracji wyżej jest dzwon z zębatką do której byc może pasowałby taki rowerowy łańcuch) a jak wiesz zębatka na standardowym dzwonie na którym kręci się łańcuch w pile jest niepasująca do łańcucha rowerowego dlatego chciałbym nałożyć na nią i przyspawać najmniejszą jednorzędową zębatkę jaka jest dostępna do tylnej piasty rowerowej chociaż podoba mi sie pomysł z silnikiem pocket bike 50 ccm (taki ze wstępnym reduktorem) ale to chyba również wymaga przeróbek bo tam na te kółeczko zębate to chyba raczej łańcuch rowerowy nie pasuje. W przypadku silnika od piły a może i od kosiarki wał silnika jest niestety narażony na zginanie spowodowane naciągnięciem łańcucha co zostało zmniejszone w silniku do pocketa. Niestety pocket ma reduktor po stronie która mi nie odpowiada choć ceny są porównywalne. zastanawiałem się również nad możliwością zamocowania do silnika pocketowskiego np cylindra od tajgi ale dużo tu zależy od dopasowania i wytrzymałości "dołu" silnika.
  • #540
    Corei
    Level 11  
    Raczej wątpię, że taki naciąg jakiego potrzebuje łańcuch rowerowy może uszkodzić wał w takich silnikach, to nie jest plastelina! Poza tym, do takiego łańcucha zrobiłbym napinacz, czyli jakiś trybik ze starej przerzutki. Taki łańcuch nie potrzebuje dużo napięcia, zobacz jak to normalnie w rowerze jest napięte. A co do roweru z pocketowskim silnikiem, to już znam co najmniej 2 takie rowery zrobione w Polsce. Jak ktoś chce to mogę podrzucić link.