Elektroda.pl
Elektroda.pl
X
Proszę, dodaj wyjątek www.elektroda.pl do Adblock.
Dzięki temu, że oglądasz reklamy, wspierasz portal i użytkowników.

Samochodowy zasilacz dla ASUS Eee

Gordios 10 Lut 2011 23:27 7243 4
  • Samochodowy zasilacz dla ASUS Eee

    Projekt

    Zasilacz z którym sprzedawany jest Asus Eee ma na wyjściu 9.5v, 2.315A. Nie ma na rynku stabilizatora przewidzianego dla takiego właśnie napięcia, więc układ musi zostać zaprojektowany w oparciu o stabilizator z możliwością regulacji.
    Zasilacz został zbudowany w oparciu o LM2576 firmy National Semiconductors. Układ ten jest powszechnie dostępny i tani. Cechuje się również niższym napięciem drop-out (~2V) niż wiele innych układów, co jest istotne przy zasilaniu urządzenia z instalacji samochodowej lub z akumulatorów SLA.

    Podstawowym utrudnieniem stosowania LM2576 jest to, ze potrzebny jest względnie duży dławik, co jest spowodowane względnie niską częstotliwością kluczowania. W projekcie zastosowano dławik PE92108KNL firmy Pulse Engineering, który jest zaprojektowany specjalnie do współpracy z serią LM257x.
    Zasilacz zawiera również układ odcinania napięcia oparty na diodzie Zenera 9.1v I tranzystorze BC337. Układ ten wyłącza regulator jeżeli napięcie wejściowe spada poniżej 11.5V. Zabezpiecza to przed niestabilna pracą przy niskich napięciach oraz przed przypadkowym rozładowaniem akumulatora. Zastąpienie tranzystora innym (podobnego typu) może mieć wpływ na napięcie odcięcia; Vbe tranzystora powinno wynosić 1.2v.

    Kondensatory powinny być opisane jako wysokotemperaturowe, low ESR, ponieważ pozwala to na stabilniejszą pracę i lepszą wydajność.

    Schemat układu

    Samochodowy zasilacz dla ASUS Eee

    Wykaz elementów

    2x rezystor 10k (R1 & R4)
    2x rezystor 22k (R2 & R3)
    1x rezystor 1.5k (R5)
    1x kondensator elektrolityczny 120μF 25v (C1)
    1x kondensator elektrolityczny 2200μF 16v (C2)
    1x dioda Schottkego 1N5822 (lub równoważna)
    1x dioda Zenera 9.1v 0.5W
    1x tranzystor NPN BC337
    1x układ scalony LM2576T-ADJ
    1x dławik 100uH, 3A (np. Pulse PE92108KNL)
    Radiator miniaturowy 25°C/W lub lepszy (np. Thermalloy 6073)
    Wtyczka zapalniczki samochodowej z bezpiecznikiem 3A i wtykiem 2.1mm DC (np. DSE P1692)
    gniazdo 2.1mm DC do montażu w obudowie
    wtyczka i kabel 1.7mm x 4.75mm (ID x OD) DC
    obudowa

    Budowa

    Obraz płytki drukowanej drukuje się na folii drukarka laserową w rozdzielczości 600 dpi, a następnie przenosi sie obraz na miedziowaną stronę laminatu przy pomocy gorącego żelazka. Wszelkie braki koryguje się przed trawieniem przy pomocy trwałego markera.





    Samochodowy zasilacz dla ASUS Eee
    Samochodowy zasilacz dla ASUS Eee

    Montaż zaczynamy od niskoprofilowych elementów, takich jak rezystory i diody. Większe elementy montujemy w następnej kolejności. Nie należy zapomnieć o połączeniu przewodem, które jest zaznaczone na powyższym schemacie czerwona linią.
    Nie należy zapomnieć o posmarowaniu radiatora niewielką ilością pasty termoprzewodzącej.

    Asus Eee korzysta z standardowej wtyczki 1.7mm DC z plusem na bolcu.

    Samochodowy zasilacz dla ASUS Eee Samochodowy zasilacz dla ASUS Eee

    Testowanie

    Zasilacz podłączamy do źródła zasilania napięciem 12V. Jeżeli używane są akumulatory samochodowe lub ołowiowe należy zainstalować bezpiecznik 3A.
    Mierzymy multimetrem napięcie wyjściowe: powinno wynosić około 9.45v w stanie bezobciążeniowym. Podłączamy żarówkę 12V, 21W (np. samochodową) i sprawdzamy, czy napięcie nie uległo zbyt dużej zmianie.
    Teraz można podłączyć netbooka. Zasilacz daje prąd wyjściowy do 2,5A, tak więc jest duży margines bezpieczeństwa przy zasilaniu Eee i ładowaniu jego baterii.
    Możliwość odcięcia regulatora przy spadku napięcia wejściowego zabezpiecza przed rozładowaniem akumulatora zasilającego.

    Cały opis znajduje się na http://www.marlwifi.org.nz/projects/asus-eee-car-charger


    Fajne! Ranking DIY
    Potrafisz napisać podobny artykuł? Wyślij do mnie a otrzymasz kartę SD 64GB.
  • #2 11 Lut 2011 13:48
    ilmenauer
    Poziom 14  

    Doprecyzujmy,
    Nie ma tutaj układu odcinania napięcia. Jest jedynie sterowanie pinem Enable przetwornicy. Według schematu poglądowego LM2576, sygnał Enable/Disable nie odcina całkowicie napięcia wejściowego w scalaku.
    W sytuacjach awaryjnych przedstawione rozwiązanie nie jest tak skuteczne jak rzeczywiste odcięcie zasilania na wejściu układu np. za pomocą MOSFET'a.

    Ilm.

  • #3 11 Lut 2011 15:28
    Svavo
    Poziom 23  

    ilmenauer napisał:
    Doprecyzujmy,
    Nie ma tutaj układu odcinania napięcia. Jest jedynie sterowanie pinem Enable przetwornicy. Według schematu poglądowego LM2576, sygnał Enable/Disable nie odcina całkowicie napięcia wejściowego w scalaku.

    Jak nie jak tak - ten pin służy właśnie do wyłączania działania przetwornicy (standby). Jak jest wyłączona to na wyjściu nie ma napięcia "całkowicie" ;).
    Prąd w trybie standby wynosi zaledwie 50uA (200uA MAX), więc chyba nie ma co kombinować z odłączaniem napięcia zasilającego.

  • #4 11 Lut 2011 21:16
    xanio
    Poziom 27  

    Ja chciałem zauważyć, że większość EeePC zasilana jest +12V. Jedynie pierwsze modele miały 9.45V. Porządne 12V z samochodu już trudniej uzyskać.

  • #5 12 Lut 2011 00:06
    misiupan
    Poziom 35  

    Możliwe że kolega zrobił zasilanie do EEE701 i podobnych. Nawet jak bym miał wersję na większe napięcie to bezpośrednio do auta bym nie podłączył, chyba że na wyłączonym silniku.

    Konstrukcja jak na moje oczekiwania jest bardzo estetycznie wykonana, nie ma się do czego doczepić.