Elektroda.pl
Elektroda.pl
X
Relpol przekaźniki nadzorczeRelpol przekaźniki nadzorcze
Proszę, dodaj wyjątek dla www.elektroda.pl do Adblock.
Dzięki temu, że oglądasz reklamy, wspierasz portal i użytkowników.

elektroniczny przerywacz kierunkowskazów do cz 350 (472.5)

11 Lut 2011 09:13 8392 22
  • Poziom 9  
    Witam!!!!
    Chciałbym założyć elektroniczny przerywacz do kierunkowskazów do motoru cz 350 (472.5) 6V. Do przerywacza idą 3 przewody, niebieski, siwy i zielony, po włączeniu zapłonu na niebieskim i zielonym pojawia się napięcie.
    Jeśli jest włączona wyłącznikiem kierunków, któraś ze stron prawa czy lewa i złącze przewód zieloni z siwym załącza się kontrolka kierunku jeśli siwy z niebieskim zapalają się kierunki w zależności na którą stronę jest włączany przełącznik. Próbowałem sam zrobić na układzie ne555 i przekaźniku lecz gdy włączę zapłon przekaźnik (cyka) bez włączania kierunków

    jeśli ktoś mógłby udostępnić schemat elektronicznego przerywacza na 3 polaryzację byłbym wdzięczny

    Wiem że wiele było tematów na ten temat lecz żaden nie spełnia moich kryteriów.
  • Relpol przekaźniki nadzorczeRelpol przekaźniki nadzorcze
  • Poziom 9  
    dzięki kolego archaniol40\

    ma ktoś może jakieś inne pomysły bo taki przerywacz z alledrogo kosztuje ponad 40PLN
    może ktoś wie co w takim przerywaczu się znajduje???
  • Relpol przekaźniki nadzorczeRelpol przekaźniki nadzorcze
  • Poziom 35  
    Kiedyś były takie książki "24 proste układy elektroniczne", był tam przerywacz kierunkowskazów na układzie UL1111 ale można było to zrobić na samych tranzystorach. Wprawdzie był on na 12V ale ja po zmianie elementów zrobiłem go na 6V, konstrukcja prosta i pracował idealnie. Powinienem mieć też wykaz elementów na 6V. Tyle, że tam kontrolka musiała być dołączona do masy. Płytka też wymagała masy. Jeżeli cię to interesuje to mogę jutro wieczorem lub w niedzielę wrzucić ten schemat.
  • Poziom 9  
    dzięki krzysiek7

    jak możesz to wrzuć ten schemacik bo ja ten przerywacz chcę zamknąć w obudowie mechanicznego przerywacza:)
    więc proste układy mile widziane;)
  • Poziom 26  
    Z linka wyżej użyłbym trochę mocniejszych tranzystorów. W motorze w takim układzie przekaźniki się nie sprawdzają. Poszukałbym coś na tranzystorach raczej.
  • Poziom 27  
    U mnie działało. Miałem akumulator 6V 7Ah
  • Poziom 26  
    Może nie każdy przekaźnik się nadaje. My próbowaliśmy chyba na MTD 6. A pamiętasz w którym miejscu umieściliście ten przrywacz.
  • Poziom 27  
    Ja miałem przekaźnik Findera 5V 10A. Umieszczony był w obudowie na kierownicy w Jawie 50
  • Poziom 26  
    Właśnie nasz błąd polegał na tym że nasz cały moduł był za blisko silnika chyba. Pewnie przy kierownicy też miałby szansę działać.
  • Poziom 9  
    dzięki za pomoc kolego Mihó!!!:D
    jeszcze jedno pytanie czy ten przerywacz działał by gdybym zamiast żarówek dał diody LED po 5 sztuk zamiast jednej żarówki?

    0 takie coś mi chodziło:) lecę jutro do sklepu i po części i zaczynam produkcję:D

    kolego pipałosia jakie proponujesz tranzystory???
  • Pomocny post
    Poziom 35  
    Oto zapowiedziany schemat zaczerpnięty z książki "24 proste układy elektroniczne do samodzielnego wykonania".
    Wartości elementów na schemacie są do zasilania 12V.
    W wersji 6V ich wartości wynoszą:
    R1 - 3,9kΩ
    R2 - 4,9kΩ
    R3 - 1,5kΩ
    R4 - 3,9kΩ
    R5 - 1,1kΩ
    R12 - 36Ω
    R13 - drutowy około 0,1Ω
    T1 i T2 - np. BC 107
    T6 i T7 - BC313
    T9 - BDP620 (ja użyłem 2N3055 bez radiatora, ale może być i inny)
    C1 - jak na schemacie
    Odnośnie rezystora R13, to ja użyłem kawałek spirali dobrany doświadczalnie. Przy załączaniu się kierunkowskazów kontrolka powinna się równocześnie zaświecać, przy spaleniu jednej z żarówek będzie ona ten stan sygnalizować.
    elektroniczny przerywacz kierunkowskazów do cz 350 (472.5)
  • Poziom 9  
    krzysiek7 dzięki za schemat:) o to mi chodziło
    za T9 myślę że chodził by BD649 dałbym go na aluminiowej obudowie przerywacza działało by jak radiator:idea:
    mój przerywacz miał oznaczenia P Z + czyli na L musiał bym podłączać przewód ten co na Z idzie?
  • Poziom 42  
    To jak jest sterowany T7 , gdy wyście L " wisi " w powietrzu?
    Nie pomyliłeś oznaczeń? P , to chyba wyście na kontrolke , a L to wyjście na przełącznik kierunków - tak szanowny Kolego Krzysztofie?
  • Poziom 35  
    emeryt2 napisał:
    Cytat:
    Nie pomyliłeś oznaczeń? P , to chyba wyście na kontrolke , a L to wyjście na przełącznik kierunków

    Oznaczenia są jak w typowym przerywaczu:
    + - zasilanie;
    L - wyjście na przełącznik kierunkowskazów;
    P - kontrolka.
    Po załączeniu się kierunkowskazów, spadek napięcia na rezystorze R13 powoduje załączenie tranzystora T7 i tym samym załącza kontrolkę. Przy precyzyjnym dobraniu tego rezystora kontrolka sygnalizuje nawet słabą masę na jednej z żarówek kierunkowskazów.
  • Poziom 42  
    Masę / minus / masz na obudowie , czy masz dodatkowe wyprowadzenie? Przeciez ten generatorek musi mieć jakieś zasilanie , plus i minus!
  • Poziom 35  
    emeryt2 napisał:
    Cytat:
    Masę / minus / masz na obudowie , czy masz dodatkowe wyprowadzenie? Przeciez ten generatorek musi mieć jakieś zasilanie , plus i minus!

    Oczywiście, że musi być doprowadzona masa, pisałem już o tym w pierwszym moim poście w tym temacie więc teraz to pominąłem, ale może powinienem jednak o tym przypomnieć, tu masz rację.
    Poza tym na schemacie jest wyraźnie oznaczona masa więc dla kogoś, kto ma jakieś podstawy to raczej oczywiste.
  • Poziom 9  
    kolego krzysiek7 zrobiłem właśnie ten przerywacz i.... nie działa nie wiem czemu może dlatego że zastosowałem inne tranzystory zamiast BC107 dałem BC547 a zamiast BC313 dałem BD140
  • Poziom 35  
    Musiałeś coś pomylić lub masz któryś z tranzystorów uszkodzony. Ten układ musi działać, robiłem w obu wersjach, zarówno na 6V jak i na 12V, i oba uruchomiły się bez problemu. Jedyne co może być do korekty to jego częstotliwość, ale to wynika z tolerancji wartości zastosowanych elementów.
  • Pomocny post
    Poziom 35  
    Niebieski przewód dołącz do "+" przerywacza, zielony do "L" przerywacza, szary przewód do "P". Z kontrolką jest mały problem, ona nie może być zasilana ze stacyjki, żeby pracowała na tym przerywaczu musisz odłączyć od niej niebieski przewód i w jego miejsce dołącz masę. Pamiętaj, że rezystory R2, R4, R5 muszą być połączone z masą pojazdu, inaczej ten przerywacz nie będzie pracował.
  • Poziom 9  
    Witam!!!
    układ działa śpiewająco nawet częstotliwość jest ok:)
    dzięki kolego krzysiek7 za schemat

    PS. miałem spalony tranzystor i dlatego nie działało.