Ja miałem problemu z zapłonem P-vipa 300W ale to z powodu braku elektrody jonizującej którą posiada większość lamp.
Czyli taka sprężynka na trzonku.
Hmm, ale tą sprężynkę to chyba w prosty sposób można zrobić samemu? A tak nawiasem to zauważyłem w katalogu firmy osram, że nie wszystkie lampy P-VIP posiadają te sprężynki, te słabsze jej nie mają, natomiast chyba wszystkie powyżej 200W już tak. Co ona tak naprawdę powoduje? Czyżby jakaś dodatkowa indukcja?
Ja miałem problemu z zapłonem P-vipa 300W ale to z powodu braku elektrody jonizującej którą posiada większość lamp.
Czyli taka sprężynka na trzonku.
Hmm, ale tą sprężynkę to chyba w prosty sposób można zrobić samemu? A tak nawiasem to zauważyłem w katalogu firmy osram, że nie wszystkie lampy P-VIP posiadają te sprężynki, te słabsze jej nie mają, natomiast chyba wszystkie powyżej 200W już tak. Co ona tak naprawdę powoduje? Czyżby jakaś dodatkowa indukcja?
Raczej wyrównują rozkład natężenia pola em dzięki czemu jonizacja jest bardziej równomierna i raz zajarzony łuk jest łatwiej podtrzymać. Swoją drogą chyba wszystko zależy od napięcia zapłonu, im wyższe tym mniej potrzebna jest taka elektroda.
djsatmusic Moze sie przydac ale ze wzgledu na malo miejsca na transformator dalbym 4V/10A toroide max 5V10A bo niepotrzebuje 36V a 300-400W trafo to bedzie ciezsze od samego projektora na tym 2 schemacie regoluje sie prad?
Manitu Rozebranie korpusu lampy to wykrecenie 4 srubek i wyciagam filtr wraz z nim po jego wykreceniu to 2 srubki wloze radiator i zaznacze srodek otworu przez ktory wpada swiatlo wtedy bede wiedzial w ktorym miejscu ma siasc dioda bo 2-3 mm w dowolana strone ma znaczenie sprawdzalem kolimator 10* pogarsza sprawe najlepeij jest jak dioda jest przy samym filtrze z korekcja optyczna obraz jest niedoswietlony na brzegach. Sam led prawie chowa sie w otowrze i nie widac w kratce wentylacyjnej ze swieci pod filtrem jest kanal odsysania kurzu wiec bedzie tez troche chlodzic leda samo wirowznie fitra tez zapewnia jakies chlodzenie, a na radiator jest dosc sporo miejsca, przy okazji wyjmowania korpusu lampy wezme szablon na radiator.
Z MR elektronik sie narazie nie odezwali
Hej, jakiś tydzień temu dostałem diodę 50W Chińską :
Link
czekałem na nią 23 dni Sam led świeci dość mocnym światłem, o dziwo zasilacz mi nie wyrabia napięcia 20V (posiada zakres 0-30V) to maksymalnie udało mi się zasilić ją 17.5V.
Zdaniem producenta 3000~4000 lm przy 20V/2.5A, sama dioda zaczyna działać już przy 12V i 0,2A , mocno się grzeje przy 17V/3A, to skorzystałem z radiatora Igloo 7222 (pod AMD :] ) za cenę 39zł.
Podsumowując: 175zł(LED) + 39zł(radiator) = 214zł i około 6h czasu ludzkiego to i
efekty końcowe są dość słabe (Projektor 3xLCD Epson EMP-74, z wyjętym filtrem UV).
Widziałem jeszcze diody 100-120W i myślę, że z nimi dało by radę spokojnie oglądać film w ciemnościach, bo obecnie jest to bardziej dopatrywanie się (jasne sceny najlepiej wyglądają... ;] )
Innym rozwiązaniem byłoby użycie 3 LED'ów około 30W każdy lecz o różnych barwach i bezpośrednie naświetlanie LCD.
Chyba nie zrozumiałem ja poprostu nie mam wcale całej lampy i dlatego myślałem, ze chcesz coś w torze optycznym zmieniać ;] Czyli rozumiem, że poprostu goła dioda zaraz przy kole kolorów? Ciągle czekam na testy, powodzenia!
Witam
Mam kilka konkretnych pytan dotyczących mojego nowego nabytku w sumie to pierwszego projektora w którym trzeba samemu pokombinować.Z góry proszę o wyrozumiałość jestem tu od niedawna:) Projektor kupilem od Pana z Ostrzeszowa sanyo plc xu20b projektor z uszkodzona lampa.Srodek projektora jest podobny a nawet identyczny jak kolegi USZOKUSZOK sanyo plc-su20E opisany na stronie 8.OK ale do rzeczy :
1 projektor odblokowany zrobiony mostek projektor działa bez lampy niestety caly czas pali się kontrolka dotycząca lampy (licznik juz zresetowny nie pomogło) czy tak musi byc?
2 posiadam taki balast
i taka lampe
czym można ja zastąpić zeby projektor chodził na orginalnym balaście zastanawiam sie nad http://www.swistak.pl/a4764513,UWAGA-Zamienniki-lamp-AC-MH-135-165W-NAJTANIEJ.html# lub http://www.luxmarket.pl/i/osram/lampa-hci-t-150w-942-ndl-pb/7604 doradzcei co wybrac i czy dobrze mysle moze macie jakieś inne lepsze propozycje?
3 pytanie z ciekawości jesli chcialbym zastosować lampe http://www.luxmarket.pl/i/osram/lampa-hci-tc-70-942-ndl-g8-5-pp/7605 to jak zmniejszyć moc balastu wydaje mi sie żę tym potencjometrem ale nei jestem pewien no i w jakich granicach można regulować moc ?
Rafalklara- to ze świstaka będzie działać na 100% miałem taki sam balast jak ty przy jednym z projektorów. Potencjometrem możesz ustawić barwę. Efekt dosyć dobry. Projektor został sprzedany ale jak na razie działa ma wyświetlone ok 300 godzin.Warto wydać te pieniądze. Jeśli nie chcesz robić na oryginalnym balaście to wyjmij balast i zrób zworę na płycie głównej to powinno pomóc i dioda lamp powinna zgasnąć. Ale polecam zamiennik ze świstaka.
wklejam kilka fotek miejsca po lampie i tego jak bedzie umieszczona dioda
LED musi byc wycentrowany w srodku tego otoworu , widac w nim wlot toru optycznego
umiescilem LEDa dla porownania oczywiscie bedzie odwrocony
widac ze LED wystaje z otworu nie da sie go juz dalej wsadzic praktycznie plytka lezy na obudowie korpusie, i tak do kola filtra jest jeszcze ze 2-3 mm filtr jest wyjety zeby pokazac gdzie bedzie LED
Test z akumulatorkami napiecie spada do 2,4V prad 0,7A jakies 200Lumen dlatego obraz nie imponuje ponad 1m przekatnej slabo osiwetlony pokoj, bezowa tapeta, wysiadla mi bateria w aparacie wiec niemoglem zrobic wiecej zdjec na dzis
2 test pomiar napiec zasilaza plyty glownej projektora wiec znalazlem 4,4V 3,3V 2,4V 6V 12V 3,2V he postanowilem zaryzykowac i podlaczyc leda do 2,4V swieci slabiutko, wiec do 3,3V swieci mocniej prad ponizej 0,7A wiec zaryzykowalem i podlaczylem do 4,4V napiecie spada do 3,96V prad pocztkowo 1,4A po nagrzaniu LEDa prad wzrosl do 1,75A i siweci he jakies 500 Lumen wedlog tabeli test po 10sek. nie wiedzielam co sie moze stac z zasilaczem plyty, no i nie mialem radiatora dla LEDa moze jutro cos pokombinuje byle zrobic fote bo jest dobrze przy zazarowce energooszczednej taki obraz jak wzyej mozna bylo ogladac czyli przy wylaczonym swietle spokojnie 2m przekatnej.
Ale minimum jakie chce miec to 5A najlepiej 7A a chce przetestowac z 9A z ciekawosci.
Szkoda że to nie w Europie. Jak by policzyć całość z wysyłką za $200 oraz cło i dodatki;) drugie tyle to i tak za sztukę wyszło by 50zł. Ale przy moim doświadczeniu z USPS i amerykańskim ebay to i tak by paczkę ukradli;)
No chociaż jak się przyjrzeć pisze na tym Made in China zamiast Belgium i ten Phillips;)
DTC kontynuuj wygląda bardzo obiecująco. Tylko daj jej jakiś prąd przyzwoity. Jeśli zrobisz jakieś testy można by się zastanawiać nad tym driverem 5A z MrElektronik. tylko drogi trochę.
Hej, po kilku godzinkach kombinowania... Udało się osiągnąć zadowalający efekt. Zmiany dość proste: Zlikwidowałem kolimatory oryginalne, na ich miejsce wstawiłem (jakieś 3mm od LED'a) soczewkę Link która to zebrała większość świtała pochodzącego od LED i przekazała dalej do soczewki już będącej w projektorze... ;]
A więc śmiało mogę powiedzieć, że oglądanie na LED 50W (dokładnie to zasilam ją 17V 2,7A więc mam troszkę zapasu ~ 5W które praktycznie nie widać) jest bezproblemowe w zaciemnionym pokoju, nawet lampka 20W nie przeszkadza nic a nic .
To wywaliłem:
Tak wygląda środek przy zasilaniu LED'a 12V i 0,5A :
A tak wygląda efekt końcowy (telefon ustawione ma podświetlanie max, które w nocy dość razi po oczach):
Widok przy lampce zapalonej na biurku i skierowanej na ścianę:
Sumując projektor pobiera mi dokładnie 56W (pomiar z gniazdka ) i dość ładnie wyświetla.
Zastanawia mnie jeden fakt. Czy zda egzamin to ze nawiniemy na trafo w przetwornicy projekora uzwojenie z którego prąd posłuży nam do zasilania led 30 wat. Bo w sumie przetwornica ma jakiś zapas mocy.... a tym sposobem dodatkowy zasilacz do led byłby nam juz nie potrzebny. No sam nie wiem. Ale wydaje mi sie ze to może być przełom z szukaniem odpowiedniego zasilacza bo nawijamy drut na trafo dokładamy diody i mamy zasilacz do led.
W sumie to dobry pomysł, ale trzeba by rozklejać rdzeń a on często pęka. Można by się podjąć budowy małej przetworniczki na rdzeniu EE20 a miejsca po wymontowanym balaście i module lampy i tak jest sporo, wydaje mi się że to znacznie bezpieczniejsza opcja.
Rzecz polega na tym że standardowo w sieci mamy 50 hz co ma odpowiedni przelicznik do uzwojeń i i nie chce mi się szukać w google dokładnie jaki to przelicznik ale dajmy na to ze jeden do jednego gdzie jedno uzwojenie równa się jednemu woltowi. A zaznaczę że w przetwornicy jest o wiele większa częstotliwość niż 50 hz tak więc na 3 v wynika na to że potrzeba może jedne uzwojenie a może i nawet nie całe jedne uzwojenie bo mamy większe przełożenie trafa niż standardowo z sieci. Więc stanowczo odpada rozkładanie trafa bo od jednego do nawet pięciu uzwojeń to chyba każdy potrafi dowinąć bez rozkładania trafa o ile jest miejsce na rdzeniu trafa. A w przypadku zrobienia zasilania o dużym natężeniu z małym napięciem to wypadało by nawinąć cieniutki płaskownik na trafo tak jak to zrobione jest w spawarce typu tig. Więc trzeba by zrobić metodą prób i błędów nawijając najpierw drucik cienki i jak już będziemy wiedzieli jakie mamy przełożenie na danym trafie a załóżmy że mamy nawinąc równo 2 uzwojenia to trzeba by spróbować pociąć puszkę od piwa w paski o szerokości rdzenia trafa i nawinąć na rdzeń i sprawdzić jak to zadziała nasza przetworniczka.
Pomijając że robi się offtop to 3V to nie ta droga przy tego typu diodach i prądach 9A robią się duże spadki napięć. Aby uzyskać odpowiednią moc trzeba by mieć wyższe napięcie i użyć przetwornicy step down CC typu np jak LT3743. Poza tym najczęściej nie ma tyle miejsca na rdzeniu aby dowinąć tyle zwojów o sensownym przekroju licą, lub jak proponujesz paskiem Al lub Cu. U mnie jest dodatkowa przetwornica podwyższająca do 380V dla balastu i tam dało by radę tak zrobić ale jak już wcześniej pisałem lepiej było by zrobić przetwornicę i może driver step down CC na dodatkowej płytce. Nie jest to takie skomplikowane zadanie jak może się wydawać.
Tez o tym myslalem wkoncu jest przetwornica DC pod balast jesli dalo by sie przerobic ja na 5V bylo by jak znalazl dodac tylko driver. W LCD i duzym chinskim ledzie np 80W prosciej bo wieksze napiecie jest potrzebne . Ja sie skupie nad kilkusekundowym testem na zasilaniu plyty glownej byle te 1,7A zobaczyc i sfotografowac moze wycisne 2A jesli dluzej poswieci bo prad rosnie powoli ale mimo wszytko to 1/5 mozliwosci.
Epoxer a probowales wstawic leda na sam poczatek przed te pierwsza soczewke ?
Led ma 120* wiec im blizej dasz tym lepiej.
Może się nada parametry ma w porządku i wygląda na solidne zasilanie.
Zasilacz stabilizowany 3-25V 10A z płynną regulacją i ograniczeniem prądu(2x POWER MOS 2SK135)
Jest to zasilacz o bardzo niskim spadku napięcia (LDO) wykonany na tranzystorach POWER MOS 2SK135, współpracujących z wysokostabilnym układem referencyjnym TL431. Ograniczanie prądu jest zrealizowane poprzez zmianę napięcia Ug-s tranzystorów (bez tradycyjnego rezystora szeregowego dużej mocy).Takie rozwiązanie daje bardzo dużą szybkość stabilizacji i regulacji oraz małą oporność wewnętrzną. Szeroki zakres możliwych do uzyskania napięć oraz bardzo wysoka wydajność prądowa powodują, że urządzenie to może być wszechstronnie stosowane jako zasilacz warsztatowy lub źródło zasilania urządzeń elektronicznych nawet dużej mocy.
Dać radiator i jakieś małe trafo żeby się zmieścił do projektora.
he te tranzystory mi cos mowia chyba grzebalem we wzmacholach z takimi tranystorami to chyba toshiba pamietam ze ciezko je bylo kupic ale do rzeczy za te kase to chyab bede mial od MR e. drivera na 9A wielkosci plytki z ledem przedzwonie po niedzieli do chlopakow zapytac czy zrobili juz cos wiecej poza prototypem jak kupowalem leda mieli przerobionego 5A na 9A ale to nie bylo na sprzedaz moze juz cos zrobili, sam sie nie moge doczekac ale w razie co dzieki bedzie jakas alternatywa
Musze przyjzec sie napieciom zasilacza plyty glownej jesli beda podobne do ATX zasilacza mysle ze mozna by go przerobic dostosowywujac 5V wyjscie i 12V do brakujacych napiec, a przy okazji 5V wykozystac do zasilenia LEDA poprzez driver mysle ze rozmairowo wnetrze z ATX dalo by sie upchnac wewnatrz projektora co o tym myslicie?
Oj szkoda by puścić z dymem płytę główną projektora, proponuję poszukać gotowej przetwornicy albo inną przetwornicę o małych wymiarach przewinąć na potrzebne napięcie...... Są dość małe przetwornice (zasilacze) od podświetlania lamp 12 woltowych stosowanych np. w przedpokoju w zabudowie kartonowo gipsowej lub do podświetlania segmentów kuchennych.... i może z taką przetwornicą spróbować bo jest mała a jej moc przy 12 woltach sięga 60 wat lub trochę droższa 100 wat. Więc odwinąc trochę drutu i powinno być ok.
Tak Panie Alex ale DTC jest potrzebne 9A jeśli wiesz o co chodzi. A te trafa-przetwornice o których mówisz tyle nie wyciągają. Waty w trafach to nie wszystko.
Chwileczkę Panie klaki czyżbym był całe życie w błędzie? i led np 50 watowy pobierał więcej wat niż daje 100 watowy zasilacz przy 12 v ? Przepraszam ale ja znam tylko jeden rodzaj jednostek wat , amper i volt. Tłumacząc najprościej jeśli taki zasilacz 12 woltowy 100 wat 8.3 A przewiniemy na wtórnym grubym drutem na 5 wolt to zwiększy sie automatycznie amperaż z 8.3 A na ok 18 A. Przecież to o czym mówimy są to podstawy elektroniki i nie wypada nie znać tego .
Witam! podlaczylem do testu leda do zasilania plyty , ale lepiej narazie nie mam jak perwsze foto to zdjecie sciany z balansem ustawionym na swiatlo zarowki
to zdjecie to obraz przy 3,4V i 0,7A 1,5m przekatnej
teraz 4,01V i 1,96A
pokoj oswietlony TV LCD
3,4V 0,7A swiatlo TV LCD
i 4,01V 1,95A nadal TV LCD widac wyraznie ze jest duzo wiecej swiatla
Kolimator 15* pozwala uzyskac kwadratowy strumien swiatla
No DTC twoja dioda lepiej świeci niż nie jeden xenon. Jak ma tak wyglądać obraz to no no. Rewelka. Co dopiero będzie na driverze 9A. Jestem pod wrażeniem.
Mieszkam blisko wiec pojechalem do nich osobiscie nie musialem kupowac przez allegro ale to od nich ma LEDa. Pamietaj zeby kupic BIN GN100 chodzi o to zeby byl najjasniejszy.
Dzwonilem do MR E..... Driver za 3 tyg.- 1mies. A zasilacz impulsowy 5V 10A zamowilem u nich maja go sprowadzic.