Elektroda.pl
Elektroda.pl
X
Elektroda.pl
AdexAdex
Proszę, dodaj wyjątek dla www.elektroda.pl do Adblock.
Dzięki temu, że oglądasz reklamy, wspierasz portal i użytkowników.

Jak oszukać projektor, żeby pracował bez lampy?

chwojnik 17 Kwi 2012 11:04 904694 5119
  • #4171
    yngel1987
    Poziom 13  
    Trabi napisał:
    Panowie, pytanie: czy poprawnie pokazałem zwarcie transoptora na fotkach niżej? (SANYO PLC-XW20A)

    Jak oszukać projektor, żeby pracował bez lampy? Jak oszukać projektor, żeby pracował bez lampy?


    tak dobrze jest
  • AdexAdex
  • #4172
    Trabi
    Poziom 36  
    Mhm, dzięki za upewnienie mnie co do połączenia. Faktycznie, działa bez lampy i bez balastu :) . Będzie trzeba pomyśleć jak i czym zastąpić oryginalną lampkę; jeszcze świeci, ale już zapalił się LED ostrzegawczy lampy i słąbo świeci w porównaniu z nową.
  • AdexAdex
  • #4173
    hacker_ice

    Poziom 24  
    Co do przeróbek to każdy wkłada co innego :) możesz zakupić nową lampę i przeszczepić sam palnik do swojego odbłyśnika, możesz wrzucić Xenona po zmniejszeniu mocy balastu i inne :)
  • #4174
    Trabi
    Poziom 36  
    Ten który na wyjściu w kierunku wtyczki ma fototranzystor.
    Zobacz na których końcówkach masz wyjście:
    Jak oszukać projektor, żeby pracował bez lampy?
    ...Są to 3 i 4. Sprawdź na druku który z nich jest podłączony wyjściem (3,4) do wtyczki (wyjście z balastu) i zewrzyj.
    Zdjęcia nie za wiele pokazują (prześwietlone, nie widać ścieżek druku). Masz taki fajny aparat (Canon A520) a tak złe zdjęcia? Zwiększ ISO na "Hi" i w makro zrób zdjęcie BEZ flesza ale z dobrym oświetleniem. Będzie jak parę postów wyżej. Zdjęć makro NIGDY nie rób z fleszem.
  • #4176
    Użytkownik usunął konto
    Użytkownik usunął konto  
  • #4177
    Maciek85
    Poziom 11  
    Przepraszam za poprzednie fotki, robione w pośpiechu. Tutaj w lepszej jakości

    Jak oszukać projektor, żeby pracował bez lampy? Jak oszukać projektor, żeby pracował bez lampy? Jak oszukać projektor, żeby pracował bez lampy?

    Jednak porady kolegów Trabi i hacker_ice okazały się na tyle pomocne, że zlokalizowałem transoptor odpowiedzialny za sygnał obecności lampy (ten górny) i zwarłem go. Podziałało! :)
    Projektor ładnie pracuje stabilnie, ale xenon dalej gaśnie po ok. 30 sek., lecz tym razem nie sygnalizuje żadnego błędu, więc wygląda na to, że będę jeszcze musiał zmienić palnik, odpowiedni już został zakupiony (D2S 35W 5000K). Jak się okazało podczas testów ze zdjętą obudową - projektor co kilka sekund wyzwalał impuls zapłonowy (bo myślał, że lampa nie świeci) - więc prawdopodobnie jest tak jak na zdjęciach kolegi djsatmusic.
    Jak oszukać projektor, żeby pracował bez lampy?

    Zobaczę ile pożyje. Wówczas będę wiedział, czy balast był przerabiany, czy nie.
  • #4178
    androot
    VIP Zasłużony dla elektroda
    Jeśli projektor odpala lampę i gaśnie po jakimś czasie, to znaczy że dla danej mocy stabilizowanej przez ballast napięcie na lampie wzrosło powyżej pewnej granicy. Granica to koniec życia palnika (rośnie odległość między elektrodami na wskutek zużycia).
  • #4179
    Maciek85
    Poziom 11  
    Wymieniłem palnik na nowy, ale tym razem nawet nie zapala łuku... Byłśnie 2-3 razy, słychać jak przetwornica próbuje odpalać, ale lampa, po kilku błyskach, gaśnie...
  • #4180
    gmixx
    Poziom 9  
    Witam serdecznie. Zostałem posiadaczem projektora Mitsubishi LVP S120E. Niestety lampa odmówiła posłuszeństwa po miesiącu użytkowania. Chce poeksperymentować z doborem lampy. Proszę o pomoc w odblokowaniu projektora by pracował bez oryginalnej lampy.

    Jak oszukać projektor, żeby pracował bez lampy? Jak oszukać projektor, żeby pracował bez lampy? Jak oszukać projektor, żeby pracował bez lampy?
  • #4181
    Maciek85
    Poziom 11  
    Żeby projektor ci odpalił bez lampy musisz zewrzeć transoptor... u ciebie to są te dwa elementy w lewym dolnym rogu na pierwszym zdjęciu. Poczytaj wątek, który z nich należy zewrzeć.
  • #4182
    AoT_Hunter_PL
    Poziom 21  
    androot napisał:
    Jeśli projektor odpala lampę i gaśnie po jakimś czasie, to znaczy że dla danej mocy stabilizowanej przez ballast napięcie na lampie wzrosło powyżej pewnej granicy. Granica to koniec życia palnika (rośnie odległość między elektrodami na wskutek zużycia).


    Kolega ma rację właśnie mój xenon 100W zakończył żywota.

    W balaście rezystor który dolutowałem odczepił mi się od smd-ka nie wiem jak chyba od przenoszenia - jakieś drgania. Jechał nieświadomie chyba przez jakiś czas na 150-160 w i po nim :/
  • #4183
    gmixx
    Poziom 9  
    Jestem nowy w tym temacie. Może ktoś pomóc i napisać który transopor zewrzeć?
  • #4184
    Maciek85
    Poziom 11  
    Dlatego własnie napisałem ci, abyś poczytał wątek. Masz parę postów wyżej pokazane na obrazkach jak zwierać transoptory... Bierzesz cynę i lutownicę w dłoń, i zwierasz nóżki od strony fototranzystora...
    Jeśli nie masz wprawy w lutowaniu możesz wykonać zworę z cienkiego, miedzianego drutu...
  • #4185
    gmixx
    Poziom 9  
    Zrobiłem według schematu i już wszystko działa aż miło :) Teraz tylko wmontować lampę w oryginalny odbłyśnik. Dziękuję i pozdrawiam.
  • #4186
    menTa
    Poziom 17  
    Kolego gmixx o xenonie itp na tym balaście nawet nie masz co myśleć, oryginalnie miałeś lampę NSH wiec jest to DC :)
  • #4187
    brewka87
    Poziom 12  
    Panowie, ostatnio postanowiłem reanimować mój pierwszy projektor NEC MT1030+
    . Do filmów mam Optomę HD70 ale do oglądania TV trochę mi jej szkoda. Kiedyś podejmowałem próby z ksenonem 35w i nawet były one udane gdyby nie fakt, że albo przetwornicę albo żarnik miałem uszkodzony i gasł po kilku minutach pracy (projektor mam już oszukany). Teraz pomyślałem o diodzie LED. Kilka lat temu były one bardzo drogie i nie oferowały wystarczających jasności.
    Mam na oku taką o to diodę:
    Link
    9000lm, 5600K, CRI 70

    do tego odbłyśnik
    Link
    Kąt 14° do tego jakaś soczewka aby wiązka była równoległa.
    Po podświetleniu optyki chińską latarką na diodzie (na oko) 3W obraz widoczny w całkowitym zaciemnieniu ale oczywiście o oglądaniu czegokolwiek nie ma mowy.
    Od razu napiszę, że lampy wyładowcze (ksenony, uhp, mh) nie wchodzą w rachubę z prostego powodu - projektora chcę używać do oglądania TV bez obawy o ilość cykli on/off.
    Do "poważniejszych" projekcji mam inny projektor.
    Mam kilka wątpliwości co do wyboru diody:
    - czy 9000lm wystarczy?
    - czy 5600K to odpowiednia barwa? Z tego co się zorientowałem powinienem celować w około 6500K
    - ta dioda ma CRI (współczynnik oddawania barw) na poziomie 70, czy to nie za mało do poprawnego odwzorowania barw? Te z CRI >80 nie mają takiej jasności, a już z CRI >90 przy wysokiej jasności i sprawności lm/W są kosmicznie drogie (nie dam za diodę 500-700zł)

    Pojawił się też pomysł aby podświetlić każdą matrycę RGB oddzielną diodą w dedykowanym kolorze pomijając lustra dichroniczne i sporo miejsc "uciekania" światła.
    Teoretycznie powinno się to udać ale są kolejne problemy:
    - na matryce musi padać w miarę równoległa wiązka światła ale najważniejsze równomierna na całą powierzchnię matrycy, co nie jest takie łatwe.
    - proporcje mocy diod. Teoretycznie najwięcej pójdzie w kolor zielony, później w czerwony najmniej w niebieski.
    - długości fali zastosowanych diod? Wiadomo, że czerwony czerwonemu nie równy itp
    Czy jest jakiś konkretny podział w projektorach 3LCD np R - 650nm G - 535nm B - 450nm?
    Wariant z jedną diodą wydaje się być prostszy w realizacji ale osobne diody dla każdego koloru składowego wydają się być lepszym rozwiązaniem choćby ze względu na regulacje jasności każdego koloru podstawowego i dokładniejsze odwzorowanie barw.
  • #4188
    Maciek85
    Poziom 11  
    Jeśli chcesz oświetlać każdą matrycę z osobna to przede wszystkim uważaj na temperatury... jeśli dobrze wyczytałem z karty katalogowej - te LEDy bez problemu osiągają okolice 50 st. a więc graniczna temperatura pracy matryc... wypadałoby to chłodzić... Już lepiej oświetlać 1 ledem wszystkie 3, bo źródło ciepła masz z dala od matryc.
    Pytanie jest też takie: czym chcesz zasilić tego LEDa?

    Zastanów się czy taka zabawa jest opłacalna - fabryczny projektor led (LG HS300G) można dostać już od 900 zł... Może się okazać, że koszta materiałów i robocizny przekroczą tą kwotę...
  • #4189
    Arasek31
    Poziom 11  
    brewka87 napisał:
    Mam kilka wątpliwości co do wyboru diody:
    - czy 9000lm wystarczy?
    - czy 5600K to odpowiednia barwa? Z tego co się zorientowałem powinienem celować w około 6500K
    - ta dioda ma CRI (współczynnik oddawania barw) na poziomie 70, czy to nie za mało do poprawnego odwzorowania barw? Te z CRI >80 nie mają takiej jasności, a już z CRI >90 przy wysokiej jasności i sprawności lm/W są kosmicznie drogie (nie dam za diodę 500-700zł)


    Wczoraj zakończyłem zabawy z led w projektorze, ponieważ udało mi się uzyskać efekt zbliżony z tym co miałem przed wielkim wybuchem. Oryginalnie miałem lampę 210W (czyli nie taką słabą). Zacząłem od leda 39,5W, 5070lm, 5000K, CRI=65 Link
    następnie pobawiłem się z optyką tak, żeby uzyskać jak najlepszy efekt.
    Aktualnie mam led 59,3W, 7225lm, 5000K, CRI=65 Link
    i jestem zadowolony.

    Żeby było ciekawiej: próbowałem z odbłyśnikami, ale miejsca było za mało, żeby skupić jeszcze soczewką światło i zdecydowałem się na pominięcie odbłyśnika.
    W tej chwili, mam soczewkę +20D oddaloną od leda o ok.1cm, następnie +10D i kolejną +20D, potem ok. 3cm do otworu z filtrami (bardzo jasne soczewki makro do aparatu fi62mm)

    Jeszcze zastanawiam się nad podniesieniem prądu do ok.1,5A co dałoby mi jeszcze +30% więcej światła.

    Jeśli ktoś potrzebowałby leda (tego słabszego), to proszę na prv (przeświecił u mnie w warunkach znamionowych 25h)
  • #4191
    brewka87
    Poziom 12  
    Maciek85 napisał:
    Jeśli chcesz oświetlać każdą matrycę z osobna to przede wszystkim uważaj na temperatury... jeśli dobrze wyczytałem z karty katalogowej - te LEDy bez problemu osiągają okolice 50 st. a więc graniczna temperatura pracy matryc... wypadałoby to chłodzić... Już lepiej oświetlać 1 ledem wszystkie 3, bo źródło ciepła masz z dala od matryc.
    Pytanie jest też takie: czym chcesz zasilić tego LEDa?

    Zastanów się czy taka zabawa jest opłacalna - fabryczny projektor led (LG HS300G) można dostać już od 900 zł... Może się okazać, że koszta materiałów i robocizny przekroczą tą kwotę...

    Co prawda struktura osiąga taką temperaturę, ale nie napisałem nigdzie, że mam zamiar taką diodę przystawić bezpośrednio do matrycy. Z obserwacji układu optycznego projektora który mam zamiar przerobić wynika, że strumień światła podany na matryce musi być prawie równoległy czego przystawiając diodę bezpośrednio nie uzyskam. Musi być jakiś układ optyczny. Zawartość podczerwieni w spektrum takiej diody jest niewielka tak więc światło jest "zimne" nie powinno uszkodzić matryc. Co do zasilania to tutaj się nie martwie, mam dużo różnego rodzaju zasilaczy. Wydaje mi się też że stosując 3 diody nie musiałyby być one takie mocarne.

    Arasek31 napisał:


    Wczoraj zakończyłem zabawy z led w projektorze, ponieważ udało mi się uzyskać efekt zbliżony z tym co miałem przed wielkim wybuchem. Oryginalnie miałem lampę 210W (czyli nie taką słabą). Zacząłem od leda 39,5W, 5070lm, 5000K, CRI=65 Link
    następnie pobawiłem się z optyką tak, żeby uzyskać jak najlepszy efekt.
    Aktualnie mam led 59,3W, 7225lm, 5000K, CRI=65 Link
    i jestem zadowolony.

    Żeby było ciekawiej: próbowałem z odbłyśnikami, ale miejsca było za mało, żeby skupić jeszcze soczewką światło i zdecydowałem się na pominięcie odbłyśnika.
    W tej chwili, mam soczewkę +20D oddaloną od leda o ok.1cm, następnie +10D i kolejną +20D, potem ok. 3cm do otworu z filtrami (bardzo jasne soczewki makro do aparatu fi62mm)

    Jeszcze zastanawiam się nad podniesieniem prądu do ok.1,5A co dałoby mi jeszcze +30% więcej światła.


    No to kolego mnie ucieszyła ta wiadomość :) Ja w oryginale miałem lampę NSH 150W. Projektor jest dość duży, bo to leciwa konstrukcja. Miejsca jest dużo po wyjęciu oryginalnego koszyka na lampę, w dodatku kiedyś już trochę zaszalałem dremelkiem i jest go jeszcze więcej... Spokojnie zmieści się odbłyśnik 70mm do którego podałem link. Radiator diody możliwe ze będzie wystawać ale mi to nie przeszkadza. Twoja dioda ma CRI 65, nie ma problemu z kolorami? Chodzi mi o to czy przypadkiem nie lepiej będzie zrezygnować z kilku lumenów zyskując bardziej naturalne kolory? 5000K nie daje zbyt ciepłej bieli na ekranie?
  • #4192
    Arasek31
    Poziom 11  
    brewka87 napisał:
    oja dioda ma CRI 65, nie ma problemu z kolorami? Chodzi mi o to czy przypadkiem nie lepiej będzie zrezygnować z kilku lumenów zyskując bardziej naturalne kolory? 5000K nie daje zbyt ciepłej bieli na ekranie?


    Na początku też tak myślałem, ale porównaj charakterystyki widma obu diod: potrzebujemy jak najwięcej RGB i żeby ich poziom był jak najbardziej zbliżony. To, że pomiędzy znajdzie się jakaś "dolinka" w niczym nam nie przeszkadza. Co do kolorów: moje (i mojej żony) wrażenie jest takie, że kolory poprawiły się względem oryginału,a już na pewno względem przerobionego palnika (taki też już zaliczyłem). Największy mankament (jeśli chodzi o te diody i mój projektor), to przy ekranach testowych składowa czerwona jest delikatnie słabsza w narożnikach ekranu. Zielony i niebieski świecą równo. Nie umiem tego wytłumaczyć.
    A tak jeszcze o skupianiu: więcej dały mi porządne szkła aniżeli odbłyśnik. Ten led promieniuje na 120st. więc świecąc na szkło z odległości ok.2cm praktycznie nic nie tracę.
  • #4193
    brewka87
    Poziom 12  
    Co do widma diod, to porównywałem je z widmem przeciętnej lampy UHP i te lampy mają właśnie niebieskawe zabarwienie, świecą też sporo w ultrafiolecie bo taką mają budowę. Układ optyczny projektora jest zaprojektowany właśnie na takie światło (rozbierałem go wielokrotnie na części pierwsze w celu wyczyszczenia z kurzu), pierwsze lustro eliminuje sporo ultrafioletu. Poza tym droga od lampy na matryce w przypadku składowej niebieskiej jest najdłuższa, czerwona najkrótsza. Dlatego obawiałem się czy neutralnie biała dioda nie da w wyniku zbyt ciepłego obrazu. Co do soczewki i kąta padania światła to faktycznie odpowiednio silna soczewka umieszczona blisko emitera zbierze prawie wszystko. Mam w domu troche róznych soczewek, to będzie się czym pobawić ;) A co do niedoświetlonych rogów - może to zabrudzona optyka? Rozbierałeś układ optyczny? W moim projektorze jest on tak niefortunnie zaprojektowany, że wentylator chłodzący matryce zasysa szczelinami obudowy kurz na wszystkie lustra i filtry dichroiczne, czego efektem po kilkuset godzinach pracy jest pogorszenie kontrastu i to bardzo duże, co widać dopiero po wyczyszczeniu, bo przez te kilkaset godzin oczy się przyzwyczajają do tej powolnej degradacji. Drugim efektem są przebarwienia, kolorowe plamy itp, zależy gdzie więcej kurzu się osiądzie... Zastanawiam się też nad uszczelnieniem wszystkiego, żeby sobie oszczędzić czyszczenia co 2 miesiące. Możesz mi napisać, czy snop swiatła z takiej diody jest ciepły? Oryginalna lampa emitowała sporo promieniowania podczerwonego. Tak myślę że jakby led tak bardzo nie nagrzewał matryc to moze by w ogóle wyeliminowac ich chłodzenie i wszystko zamknąc szczelnie wraz z pryzmatem i obiektywem? byłoby ciszej i praktycznie nie do zajechania ;P Może moje przypuszczenia są błędne i matryce nagrzewają się głównie na skutek tego, że muszą zatrzymywać duzo energii np przy czarnym ekranie praktycznie cały strumień światła pochłaniają matryce...
  • #4194
    Arasek31
    Poziom 11  
    brewka87 napisał:
    Dlatego obawiałem się czy neutralnie biała dioda nie da w wyniku zbyt ciepłego obrazu.

    Filtr uv zdjąłem od razu przy ledzie. Co do koloru diody, to niebieska składowa jest zdecydowanie najsilniejsza, a czerwona słabsza od zielonej (przynajmniej tak widać na obrazach testowych projektora) Światło leda zaświeconego w kuchni przypominało bardziej świecenie spawarką niż halogenem.

    brewka87 napisał:
    A co do niedoświetlonych rogów - może to zabrudzona optyka? Rozbierałeś układ optyczny?

    Mój projektor jest DLP, czyli każdy kolor ma tę samą drogę. Chciałbym rozebrać całą optykę, ale mam stracha się za to zabrać. Czyściłem jedynie koło z filtrami, bo jest na wierzchu.

    brewka87 napisał:
    Tak myślę że jakby led tak bardzo nie nagrzewał matryc to moze by w ogóle wyeliminowac ich chłodzenie i wszystko zamknąc szczelnie wraz z pryzmatem i obiektywem?

    Gdy miałem tego leda na wierzchu, to z ciekawości zbliżyłem palucha do jego powierzchni. Z odległości ok.5mm czuć było ciepło, ale nieznacznie. Podejrzewam, że jeśli wystawić radiator z wentylatorem z obudowy, to resztę możnaby szczelnie zamknąć.
  • #4195
    wlodek19573
    Poziom 13  
    Witam kolegów.Ja również przymierzam się do przeróbki na leda Znalazłem taki zestaw led , chciałbym zasięgnąć fachowej opini .Z góry dzięki . ]Link[/url]http://www.led-tech.de/de/High-Power-LEDs-Cree/CREE-Module/7-x-CREE-XM-L-U2-auf-Kupfer-Rundplatine-LT-1847_120_117.html&usg=ALkJrhizGEWNO2W8HkDJx1LCbHuR3I95jQ Link
  • #4196
    Arasek31
    Poziom 11  
    [quote="wlodek19573"]Witam kolegów.Ja również przymierzam się do przeróbki na leda Znalazłem taki zestaw led , chciałbym zasięgnąć fachowej opini .Z góry dzięki . http://www.led-tech.de/de/High-Power-LEDs-Cree/CREE-Module/7-x-CREE-XM-L-U2

    Ten moduł ma jedną fajną cechę: kąt promieniowania 10st. Jednak kilka źródeł światła (dokładnie 7) przy całkowitej średnicy 39mm o łącznej mocy 7W, jako pojedyncze źródło światła, to za mało. Jeśli masz projektor 3xlcd i użyjesz 3 takie zestawy osobno dla każdego koloru, to powinno być ok. Ale nie słyszałem o Cree XP-G w kolorach RGB.
  • #4197
    wlodek19573
    Poziom 13  
    Arasek31 . Gdy by ten led był w rgb to pewnie miałbym już wstawiony ,a tak 3szt.to pewnie odwzorowanie kolorów nie za ciekawe .Dzięki za szybką odp.
  • #4198
    Arasek31
    Poziom 11  
    karol1010 napisał:
    Arasek31. Moze jakieś fotki? :)

    Poniżej parę zdjęć z ekranu 1,8m szerokości. W pokoju półmrok, aparatem Kodak (kompakt)
    Jak oszukać projektor, żeby pracował bez lampy? Jak oszukać projektor, żeby pracował bez lampy? Jak oszukać projektor, żeby pracował bez lampy?

    Niestety, nie oddają tego, co widać na ekranie. Jak jest ciemno, to aparat nie ustawia poprawnej ostrości. Poza tym, bez lampy prawie nie ma szans nie poruszyć. Na żywo można spokojnie przeczytać nawet małe napisy (np. w trakcie jakiegoś programu koszt wysłania SMS-a) A to wszystko przy poborze prądu z sieci przez projekor na poziomie 100W
  • #4199
    Ganjor86
    Poziom 21  
    witam :) Ja zastanawiam się nad diodą która ma 3tys lm i barwę 5000 mam projektor epson emp-x3 a w nim xenon 35w podkręcony na 55w ale te jednak za mało :( interesowałby mnie efekt xenonu 100w ktoś wie jakiej jasności diode trzeba by zastosować ? A co do optyki te wydaje mi się za zamiaru stosować kilka soczewek można by kupić taką specjalną od diod która na np 3 stopnie :) później soczewke skupiająca dobraną eksperymentalnie i można by światło diody skupić tak żeby tylko nieznacznie przekraczało powierzchnię matryc. Myślę że takie dwie soczewki będą tańsze od zestawu stosowanego przez kolegę :) i chyba więcej światła będą przepuszczać.
  • #4200
    menTa
    Poziom 17  
    kolego Ganjor86 powyżej kolega Arasek31 pokazuje zdjęci i opisuje swoją konfigurację dla projektora DLP w którym trzeba mocno skupić punkt świetlny aby uzyskać dobry efekt, natomiast w projektorze 3LCD nie musisz skupiać plamki małej średnicy, na przykładzie twojego Epsona EMP-X3 wejście do tunelu optycznego ma wymiary zapewne 2,5x2,5cm i taki strumień łatwiej uzyskać niż na przykład w projektorze DLP punkt świetlny o średnicy ~ 1cm.

    Poniżej zdjęcie z przykładem w jaki mały punkt musisz skupić światło w projektorze DLP :)

    Jak oszukać projektor, żeby pracował bez lampy?