Niestety - to projekt AVT - 5161, a AVT przysyła zaprogramowany procesor i nie daje kodu źródłowego. Niestety jak dotąd nie znalazłem nigdzie kodu źródłowego, a też go szukam...
Mam zapytanie, co jest zasilane z tego trafa małego? Widze, żę użyłeś 2x12V 10W. Czy jeżeli wstawię tam 2x12V 4W (około 0,170mA) czy podoła czy będzie za mały?
Mam zapytanie, co jest zasilane z tego trafa małego? Widze, żę użyłeś 2x12V 10W. Czy jeżeli wstawię tam 2x12V 4W (około 0,170mA) czy podoła czy będzie za mały?
Z tego co widać to trafo pomocnicze. Nie wiem ile konkretnie pobierają kolejne bloki zasilacza ale 170mA to chyba nawet za mało na LCD i jego podświetlenie.
Pozdrawiam
Wykonałem "replikę" zasilacza kolegi kumooo, z małym dodatkiem, dwoma złączami USB do ładowania urządzeń. Miałem w zapasach trafo z wystarczającym zapasem mocy i akurat się przydało Oto efekty mojej pracy:
Jeśli ktoś potrzebuje plików AutoCad z rysunkami paneli to po weekendzie mogę je odkopać i dorzucić.
A mogę wiedzieć, w którym miejscu ta kaszana? Zasilacz jest zrobiony z tego co leżało w szufladzie - chodziło przede wszystkim o jak najniższe koszty. Wg mnie jest całkiem przyzwoicie.
Witam.
W elektronice jestem troszkę zielony i w związku z tym mam pytanie. Czy taki zasilacz można wykorzystać jako ładowarka np. do akumulatorów od wkrętarek. Mam kilka wkrętarek i najczęściej jak padały to same ładowarki. Najbardziej mi zależy na prądzie 12V i 18V i 0,5-2,5A. Może macie jakieś schematy?
Oczywiście, że zasilacz można wykorzystać jako ładowarkę, jednak moim zdaniem to przerost formy nad treścią, jeśli będzie służył tylko jako ładowarka...
Mam pytanko, czy proces kalibracji zasilacza wykonanego przez kolegę @kumooo jest identyczny z tym opisanym w gazecie? Bo zawiesiłem się na pierwszym etapie, gdzie kazali złączyć 8 wyprowadzenie w taśmie od LCD do masy i ustawić P1 napięcie 0V na wzmacniaczu. Niby złączyłem ale kręcąc tym potkiem za Chiny nie mogę ustawić wymaganej wartości, dodatkowo napięcie to skacze w dość szerokim zakresie.
3. mierzysz napięcie pomiędzy 3 a 2 czyli na wyjsciu wzmacniacza U7
4. kręcimy P1 ustawiajac w ten sposób napięcie niezrównoważenia ma być 0V lub najblizsze zeru
5. rozwieramy 1 i 2
6. wkładamy atmege w podstawkę
7. ustawiasz 12v i mierzysz napiecie na wyjsciu U7 czyli punkty 2 i 3 powinno byc 1.2V
8. W dalszej kolejności dokonujemy regulacji wyjściowego dzielnika napięcia. Dołączamy woltomierz do zacisków wyjściowych zasilacza i za pomocą potencjometru P3 ustawiamy napięcie równe 12 V. Można jeszcze zmierzyć napięcia na końcówkach 4 i 5 układu U5, powinno ono wynosić 1,2 V. Po ustawieniu tego napięcia należy uregulować wskazania woltomierza. Regulacji dokonujemy kręcąc potencjometrem P4 tak, aby na wyświetlaczu była wskazywana wartość 12 V. Jeżeli za pomocą przycisków będziemy zmieniać wartość napięcia wyjściowego, to wskazania woltomierza powinny się teraz zgadzać z rzeczywistą wartością napięcia wyjściowego. Podczas zmiany napięcia wyjściowego należy również sprawdzić poprawność działania przekaźnika PK1, odpowiedzialnego za przełączanie uzwojeń transformatora zasilającego. Przy napięciach powyżej 12,5 V powinno być słyszalne zadziałanie przekaźnika. Jeżeli przekaźnik nie będzie przełączał prawidłowo uzwojeń, to nie będzie możliwe uzyskanie pełnego zakresu napięciowego na wyjściu zasilacza.
Do regulacji pozostał jeszcze blok pomiaru prądu i ograniczenia prądowego. Regulację tę przeprowadzamy przy nieobciążonym zasilaczu. Za pomocą potencjometru P2 ustawiamy zerową wartość napięcia niezrównoważe-nia wzmacniacza U6. Następnie regulujemy wzmocnienie wzmacniacza. W tym celu dołączamy do zasilacza niewielkie obciążenie, np. żarówkę 12 V/21 W i po wciśnięciu przycisku MODE ustawiamy za pomocą przycisków UP i DOWN ograniczenie prądowe na 3 A. Przy obciążeniu zasilacza wspomnianą żarówką płynący prąd powinien mieć wartość około 1,75 A. Następnie mierzymy napięcie na rezystorze pomiarowym R12, powinno ono wynosić 175 mV. Teraz za pomocą potencjometru P5 ustawiamy napięcie na wyjściu wzmacniacza U6. Ma mieć ono wartość 10-krotnie większą od zmierzonego na rezystorze pomiarowym, czyli 1,75 V. Po tej czynności wskazania amperomierza na wyświetlaczu powinny się zgadzać z rzeczywistą wartością płynącego prądu. Należy teraz sprawdzić działanie ograniczenia prądowego. Odłączamy zasilanie od żarówki wciskając przycisk ON/OFF i zmniejszamy ograniczenie prądowe do wartości 1 A. Po ponownym załączeniu napięcia powinno być sygnalizowane zadziałanie ograniczenia prądowego poprzez zaświecenie diody D2. Odłączamy teraz żarówkę od zasilacza i za pomocą kawałka przewodu zwieramy zaciski wyjściowe zasilacza. Stan zwarcia powinien być sygnalizowany przerywanym sygnałem dźwiękowym i mruganiem diody LED D3.
Należy jeszcze skontrolować poprawność sterowania wentylatorami podłączonymi do złącza X8, X9, X10, jak również działanie zabezpieczenia termicznego. W tym celu obciążamy zasilacz i obserwujemy aktualną temperaturę radiatora pokazywaną na wyświetlaczu. Po osiągnięciu przez radiator temperatury 40°C powinny zostać załączone wentylatory. Wbudowany termostat ma 2-stopniową hi-sterezę ustawioną na stałe, więc wentylatory powinny się wyłączyć po schłodzeniu radiatora do temperatury 38°C. Aby sprawdzić działanie zabezpieczenia termicznego należy doprowadzić do zwiększenia temperatury do 60°C.
Dzięki wielkie kolego, dopiero po napisaniu moje posta wpadlem na oczywisty pomysł by przenalizowac dwa schematy i tak też myslałem że trzeba bedzie wyciągnąc Atmege.
Jeszcze raz dzięki, myśle ze Twój opis przyda się nie tylko mi.
Zauważyłem ostatnio mały problem...zasilacz przynajmniej mój jest strasznie podatny na zakłucenia z sieci (sieć energetyczna jest z uziemieniem) jak załacze zasilacz i obok stojąca stacje lutowniczą na wyświetlaczu wyskakują znaki "krzaczki" i nie można odczytać wartości??? czy macie tak samo czego to może być wina?
Miałem odpisać koledze na maila, ale myśle że na forum będzie to z większą wartością dla innych chcących zbudować ten zasilacz
Co do krzaczków to też czasem je mam, ale bardziej skłaniam się przy tym iż sam wyświetlacz jest taniej jakości, jeszcze jego umiejscowienie blisko trafa nie pomaga w całej pracy. Twierdze tak, ponieważ podczas tych "krzaczków" zasilacz nie traci żadnych ustawień ani stabilizacji, przyciski też działają poprawnie. Jak miałem jeszcze nieposkładany sprzęt, to wszystko było poprawnie, z tym że trafo leżało jakieś 30 cm od całej płytki. W niedługim czasie mam zamiar zamontować na tasiemkę odpowiedni dławik, mam nadzieję, że będzie to pomocne
Chyba racja bo jak wyskakuja te tak zwane krzaczki, to zasilacz dziala dalej jak powinien tylko nie widac nic na wyswietlaczu przez te znaki, gdyby byla to mega8 to napewno zasilacz nie dzialal by jak powinien, jakas propozycja jaki dlawik do ekranu wyswietlacza ?
Dodano po 4 [godziny] 24 [minuty]:
problem wyświetlających się krzaków na lcd rozwiązany, okazało się przebicie masy z obudowy lcd (tej metalowej co ochrania lcd) na obudowę zasilacza panel, sprawdziłem to metodą wykluczeń, najpierw myślałem ze od transformatora zakłucenia, zaekranowałem taśme łączącą LCD, ale problem nadal pojawił się w końcu przez przypadek próbnikiem zwarć zmierzyłem przejście z obudowy, na 0 wyjścia zasilacza i tutaj pojawiło się zwarcie którego być nie powinno, odkęcilem lcd od panela obudowy zwarcia brak a po właczeniu zasilacza już krzaczków brak:)
-> EXEN___ Projekt płytki kolegi kumoo to rozumiem kompromis pomiędzy małymi gabarytami, chęcią zastosowania druku jednostronnego i rezygnacji z elementów SMD. To musiało się skończyć ścieżkami wijącymi się po całej płytce. Jest to prawdopodobna przyczyna podatności na zakłócenia.
Replikatorom zasilacza polecam jednak skorzystanie z płyty z EP. Jest duża, sporo 'wisi' poza płytką, ale w inżynierce jak w życiu: coś za coś.
Jestem ciekaw stabilności tej konstrukcji. Mógłby ktoś podłączyć na wyjście dławik od świetlówki albo wtórne uzwojenie jakiegoś transformatora, ograniczenie prądu ustawić na 0,5A i sprawdzić oscyloskopem co się dzieje na wyjściu?
Duży plus za mechaniczne dopracowanie projektu. Wszystko ma swoje miejsce, jak pod produkcję. Rzadkość w projektach amatorskich, gdzie dominuje filozofia "wyciągnąć na kablach i gdzieś upchać' tutaj wszystko ma swoje miejsce. S.U.P.E.R. !!
No ale.. w tym zasilaczu obwody nisko-napięciowe dzieli od sieci jedynie 1mm odstępu. Ja bym się bał używać takiego zasilacza. Trzeba ten kawałek przeprojektować. Po co takie grube ścieżki do małego traforka, który napędza dwa op-ampy i LCD? 1mm szerokości spokojnie wystarczy, a resztę miejsca poświęcić na odstępy izolacyjne!!! W rozwiązaniu z EP, wiedźma sieciucha nie ma wstępu na płytę zasilacza.
Hi!
Nie rozumiem na pierwsze wersje były D1, T1, PK1, R1, i tutaj w formacie PDF net.Eto ich modernizacji pod 3Version? Ale obraz widzę partnerskich przekaźniki nie rozumiem.
I powiedz mi Datasheet na rele.Izvinite za tłumaczenie, ja przetłumaczone z języka rosyjskiego
Tak ma być ,w eaglu jest dobrze zrobopne skoro powstalo juz chyba z 5 działających wersji . Na płytkach od wyswietlacza i klawiszy elementy montujemy od strony druku. Jedynie gniazda połączeniowe od strony elementów.
A przyszło mi do głowy takie coś. A mianowicie, czy działało by, gdyby dodatkowo, zamiast klawiszy +,- dodatkowo zastosować enkoder. Nigdy nie robiłem nic z enkoderem nawet, i chciałbym się dowiedzieć czy by to działało?