Elektroda.pl
Elektroda.pl
X
TermopastyTermopasty
Proszę, dodaj wyjątek dla www.elektroda.pl do Adblock.
Dzięki temu, że oglądasz reklamy, wspierasz portal i użytkowników.

Zasilacz mikroprocesorowy 0-25V 0-5A V.3

kumooo 10 Maj 2012 21:22 128459 156
  • #91
    Kaligula100
    Poziom 2  
    Witam,
    Zasilacz w moim wykonaniu.

    Zasilacz mikroprocesorowy 0-25V 0-5A V.3 Zasilacz mikroprocesorowy 0-25V 0-5A V.3 Zasilacz mikroprocesorowy 0-25V 0-5A V.3
  • TermopastyTermopasty
  • #93
    Kaligula100
    Poziom 2  
    Troche bylo problemów, glownie ze znalezieniem odpowiednio ciekniego radiatora pod tranzystory, ze znalezieniem obudowy z otworami.
    Przyciski zostaly wciagniete z pilota Panasonic, oznaczenia wygrawerowane laserem i wyciecia pomalowne cienkim markerem.
  • TermopastyTermopasty
  • #95
    Kaligula100
    Poziom 2  
    Grawerowanie wykonałem w firmie PADIR
    http://www.grawerowanie-laserowe.pl/
    Koszt to 61zł .
    Najpierw trzeba im oddac przycik do wykonania proby, aby zobaczyli czy uda sie to zrobic na konkretnym przycisku.
  • #96
    ms0604
    Poziom 2  
    Witam.
    Może ktoś uznać to co napiszę za głupie, ale temat się trochę rozrósł i każdy dodał swoje uwagi. Ma ktoś całe materiały do wykonania tego zasilacza w jednym miejscu? Chodzi mi o płytki z jednej i drugiej strony, spis elementów, wsad do Atmegi oraz uruchomienie. Na pewno było by to cenne dla osób które są zainteresowane wykonaniem takiego zasilacza. Z góry dziękuję jeśli znajdzie się osoba która poświęci swój wolny czas.
  • #97
    kumooo
    Poziom 16  
    ms0604 napisał:
    Witam.
    Może ktoś uznać to co napiszę za głupie, ale temat się trochę rozrósł i każdy dodał swoje uwagi. Ma ktoś całe materiały do wykonania tego zasilacza w jednym miejscu? Chodzi mi o płytki z jednej i drugiej strony, spis elementów, wsad do Atmegi oraz uruchomienie. Na pewno było by to cenne dla osób które są zainteresowane wykonaniem takiego zasilacza. Z góry dziękuję jeśli znajdzie się osoba która poświęci swój wolny czas.



    No moim zdaniem wszystko jest w jednym miejscu. Skoro dziesięciu innych Elektrodowiczów nie miało problemu z wykonaniem zasilacza to sadze ze i jedenasty też nie będzie miał. Ale jeśli komuś nie chce się przeczytać całego tematu na temat zasilacza, który zawiera się w "aż" 4 zakładkach no to wybaczcie. Zawsze można zamówić gotowy zestaw z AVT koszt okolo 180 zł elementy płytki zaprogramowany uklad nic tylko zamawiac :)

    Pozdrawiam.
  • #98
    ms0604
    Poziom 2  
    Jak najbardziej się zgadzam z tym że powinno się przeczytać te 4 strony bo warto.
    Tylko jest już np jeden drobiazg w zamieszczonych płytkach te 2 na dole czyli od wyświetlacza i przycisków powinny być w lustrzanym odbiciu. Pewnie że dla chcącego nic trudnego, lecz dla kogoś kto zaczyna się z tym bawić może to tworzyć pewne problemy.

    Mam jeszcze jedno pytanie ma ktoś nadruk na główną płytkę od strony elementów, bardzo fajnie się to prezentuje i jest ułatwieniem dla osoby lutującej (ten zamieszczony jest delikatnie nieczytelny)

    Kumooo nie chciałem Ciebie absolutnie w ten sposób urazić, jeśli to uczyniłem to przepraszam.
  • #99
    kumooo
    Poziom 16  
    Wszystko jest już tak ustawione do drukowania ze nie trzeba nic odwracać ani robic lustrzanych odbic. Trzeba wydrukować i wykonac płytki. na tym koniec. Co do maski elementów wystarczy zainstalowac pierwszy lepszy edytor PDF i przerobic wedle wlasnego uznania.

    Wersja 2 pobrać pliki Eagle zasilacza a tam juz można bez problemu wykonać maske elementów. Tylko ruszyc glowa trzeba :)
  • #100
    silver_mc
    Poziom 12  
    Panowie potrzebuję pomocy.
    Zasilacz gotowy. Przy próbie kalibracji P1 napięcie nie spada po niżej 2v. Mało tego. Po wsadzeniu atmegi jest głucho na wyświetlaczu oraz sygnał zwarcia. ktoś ma jakieś pomysły?
    Dziękuję za sugestie :)
  • #101
    kchmielu
    Poziom 13  
    Na początek odłącz wyświetlacz i sprawdź czy zasilacz nadal będzie sygnalizował zwarcie. Ja też miałem podobny problem z sygnalizacją zwarcia. Winowajcą okazał się uszkodzony potencjometr regulujący kontrast wyświetlacza i do tego spalony uA741. Sprawdź te elementy.

    To że cisza na wyświetlaczu może być winą właśnie potencjometru kontrastu - jeśli jest skręcony do skrajnej wartości to nic nie zobaczysz.
    Potencjometr jest oznaczony jako R15, znajduje się w pobliżu procesora i złącza IDC wyświetlacza.
  • #102
    silver_mc
    Poziom 12  
    Więc tak: Przestało pikać dopiero po wyjęciu uA741 oznaczonego na schemacie "741". Da się domowym sposobem sprawdzić czy faktycznie jest spalony?
  • #103
    kchmielu
    Poziom 13  
    Ja akurat miałem zapasowy i wymieniłem. A teraz przy wyjętym układzie 741 czy udaje się ustawić kontrast wyświetlacza tak, żeby coś się na nim pojawiło?
    Odnośnie kalibracji - oczywiście postępujesz wg instrukcji napisanej przez autora (3 strona) tak? Wyciągasz atmege, zwierasz co trzeba i ustawiasz po kolei wszystko. Zgadza sie?
  • #104
    silver_mc
    Poziom 12  
    Wyświetlacz działa wyśmienicie. okazało się ze jest uszkodzona taśma. Co do kalibracji to P1 udało mi się ustawić 2,30V i za żadne skarby nie chce zejść niżej :/ i nie wiem czy na to ma jakiś wpływ.
  • #105
    kchmielu
    Poziom 13  
    Tak - ma wpływ. Jeśli nie ustawisz napięcia niezrównoważenia wzmacniacza poprawnie, to później blok pomiarowy nie będzie działał prawidłowo. Napewno pomiary robisz w dobrych miejscach, tak jak autor opisał? Przeglądnij płytkę pod kątem zwarć i błędów. Podmień wzmacniacz A741 i przeprowadź kalibrację jeszcze raz.

    Jeszcze jedno - jeśli tranzystory końcowe nie są podłączone do zasilacza to sygnalizacja zwarcia będzie aktywna cały czas.
  • #106
    silver_mc
    Poziom 12  
    Znalazłem przyczynę pikania. Przy czym kompromitacja na najwyższym poziomie, stabilizator 7905 przylutowany odwrotnie :) do tej pory nie mogę się pozbierać ze śmiechu. Czas na kalibrację ale coś mi się wydaję, że jeszcze tu wrócę :/
  • #107
    kchmielu
    Poziom 13  
    Powodzenia przy kalibracji. Dobrze, że udało się znaleźć błąd - rzeczywiście - niby banalny a narobił bałaganu.

    Przy kalibracji trzeba nieco cierpliwości. Staraj się ustawiać wartości jak najdokładniej. Dobrze byłoby użyć jakiegoś lepszego multimetru - taki za 30 PLN nie jest za dokładny.
  • #108
    silver_mc
    Poziom 12  
    Pojawił się kolejny problem.
    Przy kalibracji pkt. 7 napięcie wynosi 1,41V, pkt. 8
    napięcie ustawione na 12V na końcówkach 4 i 5 dla u5 napięcie sięga 1,41V
    Poza tym klikając wartości z klawiatury mam takie napięcia po kolei; 2,5V; 2,5V; 4,2V; 7,5V; 12v; 12v; 15v; 19,5V oraz przycisk UP działa jako DOWN. Więc coś tu jest dobrze pomieszane.
  • #109
    kchmielu
    Poziom 13  
    Sprawdź czy taśma klawiatury nie jest odwrotnie wpięta w gniazdo na płytce z klawiaturą i diodami - objawy właśnie na to wskazują.
  • #110
    silver_mc
    Poziom 12  
    dobrze wszystko wpięte, łączy i przewodzi, sprawdzałem, mega też raczej dobrze zaprogramowana z fusami
  • #111
    kchmielu
    Poziom 13  
    Nie chodzi mi o to czy coś łączy, czy nie, tylko czy przypadkiem gniazdo IDC na płytce klawiatury nie zostało wlutowane do góry nogami i dlatego masz taki dziwny objaw.
  • #112
    silver_mc
    Poziom 12  
    Nie, nie. Patrząc na fotki przynajmniej 3 zasilaczy z tematu to mam podobnie. płytka klawiatury z przyciskami od ścieżek, idc od druku.
  • #113
    kchmielu
    Poziom 13  
    Ja w swoim zasilaczu przyciski lutowałem od strony druku a gniazdo IDC lutowałem już normalnie. Generalnie miałem chyba nawet ten sam objaw i z tego co pamiętam to żeby to sprawdzić, zdjąłem plastikową obudowę złącza IDC tak, żeby zostały same piny i wpiąłem taśmę klawiatury. Obudowę gniazda musiałem zdjąć, inaczej wycięcie uniemożliwiłoby mi odwrotne wpięcie taśmy. Sprawdź. Nic się nie uszkodzi jeśli podłączysz taśmę odwrotnie.
  • #114
    Longer1989
    Poziom 24  
    Co mogło sie zepsuć przy odwrotnym włożeniu tranzystorów końcowych? Przekaźniki działają prawidłowo, atmege i układy 741, 723, 358 zmieniłem. Tranzystory (2SC5200) sprawdziłem. Na wyjsciu nie ma napiecia na wyświetlaczu też pokazuje 0V świeci sie dioda że wyjście jest odłączone. Po wybraniu napięć słuchać że przekażnik się załącza. Co mogło ulec uszkodzeniu?
  • #115
    silver_mc
    Poziom 12  
    Kwestia klawiatury rozwiązana... po wymianie taśmy wszystko zaczęło pracować jak należy. W końcu napięcia na wyjściu i wskazania woltomierza prawidłowe. Jutro ustawienie obciążenia i pewnie pochwalę się rezultatem. jak na razie dziękuję za pomoc
  • #116
    kchmielu
    Poziom 13  
    Longer1989 napisał:
    Co mogło sie zepsuć przy odwrotnym włożeniu tranzystorów końcowych? Przekaźniki działają prawidłowo, atmege i układy 741, 723, 358 zmieniłem. Tranzystory (2SC5200) sprawdziłem. Na wyjsciu nie ma napiecia na wyświetlaczu też pokazuje 0V świeci sie dioda że wyjście jest odłączone. Po wybraniu napięć słuchać że przekażnik się załącza. Co mogło ulec uszkodzeniu?

    Czy jak chcesz odciąć wyjście przyciskiem to też słyszysz przekaźnik? Czy dioda sygnalizująca odcięcie wtedy gaśnie?
    Przeanalizuj schemat, musisz niestety posprawdzać pozostałe elementy, których jeszcze nie wymieniłeś.
  • #117
    Longer1989
    Poziom 24  
    Gdy chce odciąć wyjście również słychać przekaźnik. Dioda gaśnie i zaraz znów świeci. Z tym wyjsciem to podejrzewam że jest coś związane z pomiarem temp, bo wskazania temp na wyswietlaczu skaczą cały czas o +/- 50 stopni. Natomiast gdy wyjmę czujnik temp to wskazania skaczą od 20 do 50 stopni. Pozostaje kwestia napięcia którego wogole nie ma:(
  • #118
    Krzysztof_lolek
    Poziom 11  
    Witam!
    Czy do tego zasilacza można wykorzystać transformator toroidalny 2*14V taki akurat mam. Myślę, że można bo zasilanie LM723 jest realizowane za pomocą diody zenera 33V. Tylko że przy 2x12V to kondensatory podbiją do 33,9V, w moim przypadku do 39,6V - nie będzie problemu?
    Proszę o odpowiedź i pozdrawiam!
  • #119
    EXEN___
    Poziom 10  
    Mam problem z powyższym zasilaczem, nie pierwszy raz chciałem podładować akumulator samochodowy nagle poszedł dym z obudowy, po rozebraniu okazało się że uległa uszkodzeniu dioda schottiego wymieniłem teraz objaw taki że zasilacz włacza się ale nie daje napięcia ale słychać przełączanie przekaźników po przekroczeniu ustawionej wartości dla nich, na wyświetlaczu 0V bez względu jaką wartość ustawie. Wymieniłem wszystkie wzmacniacze operacyjne oraz LM 723, atmege również ...bez zmian bardzo proszę o podpowiedź gdzie szukać żebym nie musiał połowy elementów wymienić metoda dedukcji?
  • #120
    rollcage
    Poziom 15  
    Sprawdź tranzystory mocy. Ja miałem taką awarie w której wystrzeliły tranzystory i przy okazji wymieniłem OP.