Elektroda.pl
Elektroda.pl
X
Elektroda.pl
Proszę, dodaj wyjątek dla www.elektroda.pl do Adblock.
Dzięki temu, że oglądasz reklamy, wspierasz portal i użytkowników.

Hormann A445/A460 optosensory encodery

12 Lut 2011 21:09 12708 17
  • Poziom 2  
    Mam pytanie dotyczące optosensorów firmy Hormann stosowanych w sterowaniach serii A445/A460, gdyż ostatnio bardzo dużo ich wymieniam głownie nadajników, również pojawiły się kłopoty z enkoderami błąd 41.
    Czy ktoś coś wie na ten temat?
  • Poziom 24  
    Przyczyn uszkodzeń optosensorów może być wiele np zły montaż lub zbyt nisko schodząca brama(zagniata uszczelkę) . W przypadku błędu 41 , podaj sytuację w której on się pojawia . Błąd ten może pojawić się również przy innej usterce . Troszkę więcej szczegółów proszę.
  • Poziom 2  
    Montaż optosensorów jest prawidłowy, podcięta uszczelka tak aby optosensor nie stykał sie z dolnym uchwytem, a w jednym przypadku nie pomogło nawet ustawienie 1 cm nad posadzką. Po za tym to raczej niespotykane by po zamontowaniu 10 bram w różnych miejscach wymienić 7 optosensorów w ciągu 10 dniu, to wszystko na gwarancji ale nie oto tu chodzi.Wcześniej optosensory były produkowane przez Marantec i te mogły być "poobijane", zalane woda i jakoś działały. W sumie przez 10 lat nie wymieniłem tylu optosensorów co przez ostatni rok Hormana. Być może znowu coś przedobrzyli. Zastanawiam się czy nie są to te same co Maranteka tylko inaczej zagniecione piny.

    Jeśli chodzi o błąd 41 to wykluczam przewód, ma to związek raczej z nowymi enkoderami w napędach. Albo są podatne na zakłócenia albo jeszcze sprawdzę w nich gniazdo.
    Błąd ten pojawia sie po podaniu impulsu, brama nie rusza tylko wyrzuca 41.
    W drugim przypadku brama otworzyła się nie złapała krańcówki górnej, wyrzyciło błąd siły w kierunku otwarcia. Po naciśnięciu strzałki na dół sterowanie sygnalizowało pozycję zamkniętą, choć brama była otwarta. Błąd usuwa sie poprzez wyłączenie zasilania. Częstotliwość błędu jest rzadka i może pojawiać się co 2-3 tygodnie.
  • Poziom 24  
    Powiedz mi kolego jaki parametr wprowadziłeś w menu nr 7 ? Jest on ważny dla poprawnego funkcjonowania napędu .Podaj mi jeszcze typ prowadzenia bramy odczytany z tabliczki znamionowej bramy . Masz tam jakiś ewenement ,bo montuję już te napędy od momentu pojawienia się ich na rynku i jeszcze z takim czymś się nie spotkałem .Błąd 41 pojawiał się przeważnie z innym błędem np 11 ,02,03,04 ,17.Gdy pojawi się takowy błąd przeważnie po naciśnięciu strzałki kierunkowej pokazuje się jeszcze inny błąd teoretycznie nie związany z usterką.
  • Poziom 2  
    Jest to prowadzenie N1, w menu 7 nastawione 2. Nie sądzę, aby funkcja wyłączenia SKS mogła mieć coś wspólnego z tym błędem. Choć w jednej z bram najpierw pojawiał się błąd 11, wymieniłem nadajnik, póżniej wymieniłem odbiornik by znowu wymienić wymieniony nadajnik, a w między czasie zaczął pojawiać się błąd 41.Czyżby znów coś z zasilaniem 24V?
    Nowe spostrzeżenia są takie błąd 41 występuje również z błędem 21 (brama chodzi jak malina, i nie ma znaczenia nastawienie w menu 5/6). Sytuacja jest taka, brama daje krótko wprawić się w ruch po czym wyrzuca błąd 21, silnik przesuwa bramę i enkoder, ale sterowanie widocznie nie odczytuje żadnego sygnału o zmianie położenia bramy więc myśli że jest zblokowana. W ten sposób można właśnie doprowadzić do sytuacji, gdzie bramę krótkimi przesunięciami otworzymy a sterowanie będzie sygnalizowało pozycję zamkniętą. Przewód wykluczyłem. Nowy enkoder, nowe kłopoty?
    Jeśli chodzi o ewenementy to hormann nie raz już zaskoczył choćby opisywanym na forum wątkiem płyt Lineamatic. Nie dane mi było dojść do tego, gdyż zazwyczaj w mojej sytuacji 5 szt. płyt poprostu się skopciło (wg. opinii hormana spięcie w sieci) , albo wyświetlały błąd 6 i już z tym nie dało się nic zrobić. Jak sobie przypomnę to 80% montowanych było z lewej strony. Doszło do takiej sytuacji, że hormann nie nadążał ich przysyłać lub zorientował się i nie wysyłał do czasu zastąpienia ich nowymi. Tak jest teraz z optosenosrami nie ma ich, bo pewnie zostały wycowane do czasu nadesłania "nowych". Dzisiaj wymieniłem kolejnego, ot tak porostu padają. W 2005 czy 2006 było tak z płytami A445/A460
    że paliło bezpieczniki w sterowaniu 3,15. Sytuacja była taka, że jak gościu włączał szlifierkę to sterowanie dostawało kopa i padało. Wymieniłem jedną płytę, póżniej drugą, aż w końcu przysłali jakąś nową serię i chodzi do dziś. Płyty te padały również w przypadku bardzo bardzo krótkiego zaniku prądu.
    Na koniec pytanie, w sumie to nowy wątek, czy może miałeś kłopot z zakłóceniem sygnału pilotów hormana 868? Mam 4 przypadki, gdzie zasięg jest 2-3m. W jednej z sytuacji to było tak, że klientka użytkowała Promatica2 (odbiornik wbudowany) 2 lata. Oddała pilota do naprawy, ale okazał się sprawny, więc wyszło na to że padł odbiornik radiowy. Pojechałem z HETem. Pomimo różnych miejsc usytuowania jego nawet na zewnątrz przed garażem nie działał. Ponieważ miała do przesuwki FAAC zainstalowałem do Promatica zewnętrznego FAACa o częstotliwości 433, zasięg bez problemu.
  • Poziom 24  
    Masz tam jakieś dziwne środowisko skoro tyle sprzętu ci siada.
    Sprawdź kabel połączeniowy między silnikiem a centralką , nie może być zwinięty w krążek . Musi być dopasowany do odległości silnik-centrala bez żadnych pętli . Ustawienie w menu 5-6 (ustawiam przeważnie na 5)ma znaczenie na pojawianie się błędów świadczących o przeciążeniu . Przyczyną może być złe zrównoważenie sprężyny .(kłaniają się przeglądy serwisowe) . W kwestii radia to miałem kiedyś przypadek słabego zasięgu przy zamkniętej bramie garażowej.Pilot działał z 4 metrów okazało się że wyciągnięcie antenki z radia wiele pomogło.
  • Poziom 33  
    Witam, odkopie temat. Mam w zakladzie w norwegii dwie bramy w ktorych w mniej wiecej w tym samym czasie zaczal sie pojawiac blad 11, w skrzynce od ZKZ wszystkie diody swieca czyli trzeba sprawdzic optosensory. Moje pytanie-jak to zrobic? I co moze byc przyczyna ze dwie bramy prawie w tym samym czasie zaczely lapac te bledy? Przepraszam za brak PL liter, ale ze sluzbowego komputera pisze.
  • Poziom 24  
    Sprawdź czy kanał optosensorów nie został zabrudzony .Wyciągnij fotokomórki z uszczelki dolnej i sprawdź czy nie są zabrudzone.Jeżeli brama zbyt długo nie była dobrze wyregulowana i zbyt mocno dociskała dolną uszczelkę to występuje wtedy możliwość uszkodzenia optosensorów.Sprawdź jeszcze ilość cykli napędu.Po około 50000 cykli zalecana jest zmiana przewodu spiralnego.On też może powodować błąd fotokomórki 11.
  • Poziom 12  
    bład 41 zwiazany jest z bledem enkoera a dokladnie przekroczenie punktu zero hormann wypuscil wadliwe liczniki ale no wlasnie jest ale trzeba zdjac naped i w trybie czuwakowym menu 2 5 x osiagnac granice krancowe ale brama nie moze zostac poruszona poczym montujemy naped i blad znika blad 11 moze miec wiele przyczyn ale virus ma racje pekniecie zwijakowego przewodu moze dawac objaw blad 11 optosensor tx mozna sprawdzic telefonem co do rx mozna sprawdzic opor na pinach :)
  • Poziom 9  
    Przepraszam za odkopanie tak starego tematu. Potrzebował bym informacji jak ominac optosensory. Ostatni panel mam już tak zmasakrowany, że optosensory nie mają prawa się widzieć. Do tego jeden jest uszkodzony - nadajnik. Jest możliwość zbocznikowania go ?
    Będę wdzięczny za pomoc. Dziękuję pozdrawiam
  • Poziom 18  
    Możesz zastosować zworkę z listwy opornikowej 8,2 ale wtedy musisz jeszcze przestawić w programie na listwę opornikową TYLKO PAMIĘTAJ w ten sposób wyeliminujesz czujniki zgnieceniowe i jak komuś przywali w auto i pospadają linki to będzie twoja wina !!! Więc nie polecam tego chyba że klient ci da zlecenie na piśmie
  • Poziom 24  
    Koledzy.Nigdy nie należy omijać zabezpieczeń producenta.Podpisanie przez klienta jakichkolwiek dokumentów nie zwalnia z odpowiedzialności osoby która owe ominiecie zabezpieczeń zrobiła.Właściciel bramy powinien raczej zastanowić się czy ważne dla niego są pieniądze czy zdrowie i życie użytkowników bramy.Pozdrawiam
  • Poziom 18  
    W całej rozciągłości wypowiedzi kolegi się zgadzam, klient zawsze się wyprze i spadnie odpowiedzialność na instalatora
  • Poziom 12  
    Moze nie potrzebnie odkopuje temat...
    Hormann ma dwa rodzaje optosensorów - tansze i drozsze (teoretycznie odporne na wilgoć), zawsze biore.
    Jesli chodzi o wypowiedzi poprzedników
    - enkoder: moze byc kwestia przewodu skreconego - do tego razem z zasilającym do napedu
    - moze być uszkodzonony enkoder
    - sprawdz jak poprzednik pisał o zdjeciu napedu i go puszczeniu w trybie recznym aby rudzył bez bramy, pozniej zamontuj go ponownie, moze pomoc
    - co do omijanie zabezpieczen, hmm tu się kłaniają poprostu pieniądze czesto biednych administracji w budynkach, gdzie brama ma działac stale...

    Prosty przykład: brama w 2,5 roku zrobiła 270tys cykli i nic nie wymieniali, ze wzgledu na braki finansów, w tym roku w ciagu 3 miesiecy w czesciach kupili sobie juz sobie prawie 2 nowe bramy... (zawiasy, rolki, łańcuch, liny, sprezyny, enkoder, optosensory, wałek... - stare są tylko skecje i prowdnice). Brama poprostu sie już rozlatuje, a naped działa resztkami sił.
  • Poziom 24  
    Nawiązując do ostatniego zdania poprzednika "kłaniają się okresowe przeglądy".Przy bramach przemysłowych wskazane jest wykonać przegląd co pół roku ".
  • Poziom 7  
    lz11980 napisał:
    Możesz zastosować zworkę z listwy opornikowej 8,2 ale wtedy musisz jeszcze przestawić w programie na listwę opornikową TYLKO PAMIĘTAJ w ten sposób wyeliminujesz czujniki zgnieceniowe i jak komuś przywali w auto i pospadają linki to będzie twoja wina !!! Więc nie polecam tego chyba że klient ci da zlecenie na piśmie


    Mógłbyś napisać dokładniej jak to zrobić ? Gdzie tą zworkę założyć itp ?
  • Poziom 12  
    Należy wziąć rezystor 8.2 kilo wpiąć go tam gdzie jest puszka sks przezroczysta pod szare zaciski ( po prawej na dole wciskane śrubokrętem ) menu 11 zmienić na 8 i brama działa bez i z podpiętymi optosensorami cale ominięcie krawędziowe. Można też wpiąć listwę kontaktową 8,2 kilo om i mamy działającą listwę krawędziową nawet jeśli segment jest pogięty.
  • Poziom 24  
    ((((("ati128"]Należy wziąć rezystor 8.2 kilo wpiąć go tam gdzie jest puszka sks przezroczysta pod szare zaciski ( po prawej na dole wciskane śrubokrętem ) menu 11 zmienić na 8 i brama działa bez i z podpiętymi optosensorami cale ominięcie krawędziowe. ))))

    A gdzie koledzy bezpieczeństwo obsługujących.!