Elektroda.pl
Elektroda.pl
X

Search our partners

Find the latest content on electronic components. Datasheets.com
Elektroda.pl
Please add exception to AdBlock for elektroda.pl.
If you watch the ads, you support portal and users.

Elektroniczna perkusja - budowa czujników uderzenia.

m77798 13 Feb 2011 11:55 7957 18
Bosch
  • #1
    m77798
    Level 9  
    Witam
    Mam pytanie odnośnie układów ISD, a mianowicie:
    chciałbym się dowiedzieć na jaki układ ISD można nagrać dźwięk o długości ok 1s.
    oraz jaki schemat z takim układem można zastosować aby dźwięk odtwarzany mógł się nakładać na następny z tego samego ISD.
    Trochę to zaplątane ale mam nadzieje że ktoś mnie zrozumiał.
    Liczę na wyczerpującą odpowiedź.
    Z góry dzięki.
    m77798
    [28-30.06.2022, targi] PowerUP EXPO 2022 - zasilanie w elektronice. Zarejestruj się za darmo
  • Bosch
  • #2
    LuckyDj
    Level 33  
    Dźwięk o długości 1s? Chyba najmniejszy ISD pozwala na zapis 16s dźwięku mono. Co do drugiego pytania chyba nie da się tego zrobić na jednym układzie.

    Budujesz jakiś sampler?
  • Bosch
  • #3
    m77798
    Level 9  
    szczerze to tak kombinuję z ewentualną próbą budowy pseudo perkusji pseudo elektronicznej. Można to nazwać samplerem.
    Chyba jednak zrobię to na inny "prostszy" sposób. Dzięki za odpowiedź i jakby ktoś miał jakieś pomysły to proszę pisać.
    m77798
  • #4
    LuckyDj
    Level 33  
    Kolego za późno żeśmy się zgadali.
    Miałem 2 szt analogowych automatów perkusyjnych PR6020 i tam była płytka cyfrowa do programowania sekwencji dźwięków (którą przerobiłem na programowany sterownik oświetlenia) i płytka analogowa z symulatorami brzmień bębnów zbudowanych na wzmacniaczach operacyjnych 741 (którą rozebrałem na części), generująca dźwięki typu Kick, Snare, Hi tom, Lo tom, Open HH, Close HH, Claps, Cymbal itp.

    Może w tę stronę?

    Jeśli zależy Ci na porządnym brzmieniu Twojej perkusji, to proponuję komputer i przerobienie zwykłej klawiatury do współpracy z (własnej konstrukcji) padami perkusyjnymi zamiast przycisków.

    W jakimś starym Radio Elektroniku był schemat takiego pada, gdzie był wykorzystany głośnik, obłożony laminatem i twardą gumą. Układ generował na wyjściu impuls (prawie) prostokątny do sterowania generatorów dźwięku.
    Można było na takich padach grać zwykłymi drewnianymi pałeczkami.

    Większość programów pozwala na odtwarzanie ścieżek za pomocą klawiatury numerycznej.

    To tyle ode mnie w tym temacie, więcej już chyba nie wiem :)

    Pozdrawiam
    Łukasz.
  • #5
    m77798
    Level 9  
    Może jednak mi jeszcze trochę pomożesz ;)
    Zdecydowałem się na budowę według twojej wskazówki na podstawie klawiatury PC.
    Jest tylko problem z padami, a mianowicie jak je wykonać, czy można to zrobić na podstawie przetworników PIEZO, wiem że można zdobyć takie używane jako brzęczyki czy to takie same jakie są używane w padach do perkusji?
    Mam tylko 13 lat więc dużo jeszcze nie wiem :)
    Dzięki za pomoc.
    m77798
  • #6
    LuckyDj
    Level 33  
    Musisz poszukać schematu jakiegoś czujnika uderzeniowego na blaszce piezo i pomyślimy jak to wykorzystać w Twoim układzie.
    Co do konstrukcji mechanicznej padów, to musi być stabilna i pałeczką nie możesz uderzać w blaszkę, bo pęknie i będzie po wszystkim.
    Wbrew pozorom, to dość delikatny element.

    Myślałem też nad wykorzystaniem małych mikrofonów elektretowych.
    Trzeba by tylko wzmocnić z nich sygnał (ale nie dużo) i "wygładzić" jakimś NE555.

    To rozwiązanie wiąże się z próbami i budową przynajmniej jednego pada na próbę.
  • #7
    m77798
    Level 9  
    Ja puki co mam problem ze zdobyciem takiego przetwornika bo większość jest zabudowana i zrobiona na brzęczyk. Co do budowy pada to wrzucam obrazek jak myślę żeby to zrobić. Elektroniczna perkusja - budowa czujników uderzenia. Jest jeszcze problem dotyczący podłączenia tego do elektroniki klawiatury może masz jakiś pomysł?
    m77798
  • #8
    kellygrzyb3
    Level 16  
    Witam... "Coś nie wiem co" najlepiej zrobić z płytki metalowej do której jest przyklejony kawałek gumy... Materiał (taką gumę) znajdziesz u szewca.. Weź ze sobą pałeczki i wybierz tą która najlepiej odzwierciedla uderzenie bębnów.
    Piezo znajdziesz w dobrym sklepie elektronicznym. Jednak myślę ze robienie padów nie jest najlepszym pomysłem. Sam kiedyś się tego złapałem i niestety poległem. Wygląd zawsze będzie sporo odbiegał od fabrycznych a drgania będą wzbudzać konstrukcje (statywy) i powodować echo lub 'uruchomianie' się innych padów. Według mnie lepszym pomysłem jest użycie starych bębnów (przeciętymi na połówki) z naciągami siateczkowymi.... Jak się postarasz bębny będą się naprawdę świetnie prezentować a z dobrym modułem brzmieniowym niczym nie będą odbiegać od Rolandów za 6tyś. zł. :P
  • #9
    m77798
    Level 9  
    Niestety ja nie jestem nawet początkującym perkusistą a pady potrzebuję zrobić tylko doświadczalnie. Chciałbym żeby to dobrze brzmiało ale nie potrzebuję perfekcyjnego brzmienia tym bardziej że chcę to zrobić minimalnymi kosztami.
    Bardziej mnie interesuje elektronika niż brzmienie.
  • #11
    m77798
    Level 9  
    Mam pytanie czy istnieją części które przepuszczają tylko sygnał powyżej x mV i inna poniżej y mV
    chciałem zrobić pad dynamiczny który działa na podstawie klawiatury a nie kombinować z MIDI
    Mam nadzieję że napisałem zrozumiałym językiem
    m77798
  • #12
    LuckyDj
    Level 33  
    Możesz zrobić komparator na wzmacniaczu operacyjnym, albo prościej na bramce Shmitta
  • #13
    m77798
    Level 9  
    z tym że nie wiem JAK
    Lepeiej gdyby to była pojedyncza część
  • #14
    Starkus95
    Level 2  
    Czy nie jest łatwiej zrobić tak aby zrobić tą perkusję na na przykład 10 czujników piezo(każdy czujnik to inny dźwięk) i podłączyć tą "klawiaturę" pod kompa z programem, gdzie jest taka baza dźwięków, które są uruchamiane przez te czujniki. Budowa jest prosta: bierzesz te np. 10 blaszek piezo (BEZ GENERATORA) i przyklejasz klejem na gorąco do płytki aluminiowej. Potem na płytkę od góry przyklejasz jakimś klejem stolarskim kawałek maty gumowej. Jak klej wyschnie, to robisz jakąś ramkę z drewna albo z plastiku i montujesz płytki tak aby zostawić ok 1 cm przestrzeni wolnej między płytkami. W te przerwy dajesz jakąś miękką piankę . Na końcu lutujesz przewody, instalujesz port, składasz obudowę do końca i gotowe! :D Potem tylko jakieś fajne pałeczki skombinować i jedziesz na głośnikach. xD
  • #15
    pawel_aa
    Level 25  
    To jednak nie jest takie proste.

    Czujniki powinny być czułe na siłę uderzenia i generować odpowiedni poziom parametru "Velocity". Tylko w takim przypadku budowa czujników ma sens i jest możliwe odtworzenie w miarę "żywej perkusji". W wielu bibliotekach na jeden element perkusji przypada nawet ponad 16 sampli odpowiadających konkretnej sile uderzenia (parametr Velocity).
    Tak jak chce kolega, to można sobie grać na klawiaturze komputera instalując jakiś "Virtual Midi Keyboard" + programowy sampler.
  • #16
    Starkus95
    Level 2  
    Chyba, że tak. Ale przecież impuls elektryczny z takiego piezo w chwili uderzenia powinien być proporcjonalny do siły tego uderzenia, czyli im mocniej uderzysz tym silniejszy będzie impuls, a wiec wysokość dźwięku i jego głośność powinna wzrosnąć. Potrzebny byłby jakiś sterownik do mierzenia tej siły.
  • #17
    arkadi-sea
    Level 11  
    Elektroniczna perkusja - budowa czujników uderzenia.

    Polecam ten schemacik czujników do elektrycznej perkusji

    Pozdrawiam
  • #19
    Kiepski Elektronik
    Level 10  
    Czesc Wam!

    A ja mam takie pytanie. Z tego co sie dowiedziałem, to piezo z wieksza srednica, jest bardziej czułe na uderzenie, ale juz niekoniecznie wpływa to na dynamike. Czy da sie stworzyc pad, ktory nie wymaga triggera i bedzie czuły na sile uderzenia ( delikatne uderzenie = delikatny dzwiek talerza, werbla etc.) Czy da sie owy pad podlaczyc do komputera np droga MIDI Yoke+ np. Addictive Drums i jakis VST Host i zostanie zachowana ta dynamika przy sile uderzenia w bebny. Czy niestety wymagany jest jakis kontroler perkusyjny typu DM5.

    Z góry dzieki za pomoc