Elektroda.pl
Elektroda.pl
X

Search our partners

Find the latest content on electronic components. Datasheets.com
Elektroda.pl
Please add exception to AdBlock for elektroda.pl.
If you watch the ads, you support portal and users.

Mój MIGOMAT konstrukcja od podstaw

jedrysekjarek 13 Feb 2011 12:43 41380 51
  • Mój MIGOMAT konstrukcja od podstaw
    Witam wszystkich forumowiczów. Jest to mój pierwszy temat na tym forum. Chciałbym zaprezentować moja konstrukcje migomatu.

    Sercem migomata jest transformator trój fazowy.

    Blokiem prostującym jest mostek Graetza zbudowany z 6 diod 200 amperowych.

    Sterowanie zakresów pracy transformatora odbywa się poprzez przełącznik zakresów który włącza kolejno styczniki 20 amperowe. Całość sterowania wykonana na napięcie 24V.

    Dodatkowe opcje to spawanie cykliczne i punktowe wykonane na czasówkach RTx

    Podajnik wykonany z wycieraczki na 24V z płynna regulacja oraz hamulcem rolki

    Obudowa to kilka metrów profila 15x15mm i blacha 1,5mm pomalowana lakierem


    Mój MIGOMAT konstrukcja od podstaw Mój MIGOMAT konstrukcja od podstaw Mój MIGOMAT konstrukcja od podstaw Mój MIGOMAT konstrukcja od podstaw Mój MIGOMAT konstrukcja od podstaw Mój MIGOMAT konstrukcja od podstaw Mój MIGOMAT konstrukcja od podstaw
    Mój MIGOMAT konstrukcja od podstaw Mój MIGOMAT konstrukcja od podstaw Mój MIGOMAT konstrukcja od podstaw Mój MIGOMAT konstrukcja od podstaw Mój MIGOMAT konstrukcja od podstaw Mój MIGOMAT konstrukcja od podstaw


    Mam tylko mały problem z pryskaniem podczas spawania i muszę jakoś temu zaradzić .

    Szczególne podziękowania dla Pana Tomasza

    Cool! Ranking DIY
    Can you write similar article? Send message to me and you will get SD card 64GB.
    About Author
    jedrysekjarek
    Level 9  
    Offline 
    jedrysekjarek wrote 67 posts with rating 126, helped 0 times. Live in city Gilowice. Been with us since 2011 year.
  • TermopastyTermopasty
  • #2
    robokop
    Moderator of Cars
    Trochę przekombinowane z tymi stycznikami - wystarczyłby jeden i pakieciak przełączający odczepy - taniej, luźniej, prościej. Co do pryskania - za dużo gazu odkręcasz, dlatego rozdmuchuje spoinę - możesz też próbować używać mieszanki CO2/Ar - dużo lepiej się spawa. Ogólnie ładne wykonanie.
  • #3
    jedrysekjarek
    Level 9  
    Gaz jest ustawiony optymalnie czyli na 0,15MPa wg książki Pana Mistura
    Musiałem zastosować styczniki ponieważ nie mogłem skompletować przełącznika 27 elementowego. Mam 9 zakresów po 3 fazy
  • #4
    robokop
    Moderator of Cars
    Nie ma czegoś takiego jak optymalne ustawienie gazu - zbyt dużo rzeczy się na to składa - opory przepływu, czystość gazu, błąd wskazań manometru, prąd spawania - na oko zawsze widać czy jest dużo/mało gazu. Mówisz że masz 9 zakresów, na 6 stycznikach?
    Trochę danych nawojowych transformatora by się przydało.
  • #5
    jedrysekjarek
    Level 9  
    Styczników jest 9 na ostatnim zdjęciu je widać - link
    https://obrazki.elektroda.pl/5425505800_1297597365.jpg

    Jutro zrobię zdjęcie pełnego sterowania ponieważ na tym widać tylko cześć ponieważ zdjęcie było robione podczas montażu

    Przekrój rdzenia 40.26 cm jedna kolumna
    Pierwotne - srednica 1.94mm zwoi 287 + odczepy razem589zw
    Wtórne - srednica 5.5mm zwoi 21

    Napiecia po stronie wtórnej 19, 21,23,25,27,29,31,33,35 V
  • #6
    robokop
    Moderator of Cars
    To jeszcze garść szczegółów technicznych - bliższe zdjęcia mechanizmu podajnika, sposób regulacji posuwu, opis ewentualnie schemat elektroniki spawania cyklicznego, opóźnień upalania wolnego końca, wypływu gazu itd.
    Dodatkowo, pomimo że mi się urządzenie podoba lepszy byłby podajnik 4 rolkowy - można dołożyć dłuższy rękaw palnika, o możliwości spawania aluminium nie wspomnę, a źródło przedstawia spory potencjał ewentualnych możliwości.
  • TermopastyTermopasty
  • #7
    jedrysekjarek
    Level 9  
    Oto dokładne dane nawojowe którymi się kierowałem:

    Mój MIGOMAT konstrukcja od podstaw

    Jak na razie próbuje go dopracować, szukałem już na allegro podajników oryginalnych ale na razie budżet został już przekroczony. Jutro dorzucę więcej zdjęć. Z czystej elektroniki jest tylko regulator na u2008 a sterowanie praca cykliczna i czasowa odbywa się dzięki dwóm czasówką Rtx410 podłączonym wg schematu zamieszczonego z elementem. Wylot gazu także realizuje wymieniona wcześniej czasówka z wyprowadzonym na panel potencjometrem. Niestety nie pomyślałem o wolnym upalaniu końcówki drutu ale z tego co obserwuje hamulec rolki podajnika działa tak ze drut za każdym razem zostaje wysunięty na długość około 1cm.
  • #8
    robokop
    Moderator of Cars
    Elektronika na U2008 steruje prędkością podajnika? A co do 4 rolek można wykonać samemu, dostępne są same trybiki jako części zamienne.
  • #9
    Kaszpir77
    Level 21  
    PacyficVista wrote:
    Gaz jest ustawiony optymalnie czyli na 0,15MPa wg książki Pana Mistura

    W półautomatach, którymi było mi dane do tej pory pracować przepływ gazu podawany był zawsze w l/min, a nie w jednostkach ciśnienia. Początkowe ustawienie, które sie zwykle sprawdzało dla CO2 to grubość drutu w mm x 10 = przepływ gazu w l/min. Później można było korygować to do potrzeb.
  • #10
    didii0074
    Level 12  
    Jak wykonałeś napisy na froncie ?
  • #12
    jedrysekjarek
    Level 9  
    Kiedyś zbudowałem taki regulator i nie był mi już potrzebny dlatego zaadoptowałem go do sterowania mechanizmem podajnika drutu.

    Spróbuje dostosować przepływ gazu podczas prób.

    Napisy są wykonane w Wordzie, wydruk czarno biały na papierze samoprzylepnym . Panel pomalowałem na czarno następnie przykleiłem nalepki a później na to kilkanaście warstw lakieru samochodowego żeby nie było nierówności
  • #13
    Kaszpir77
    Level 21  
    Grzegorz_madera wrote:
    Czyli wg przelicznika kolegi @Kaszpir77 przepływ gazu dla drutu 0,8 mm ma wynosić 8l/min. Ja dla tego drutu stosuje przepływ 4-6l/min i przy tych ustawieniach spawanie przebiega prawidłowo.

    To co podałem było napisane w instrukcji do mojego pierwszego półautomatu firmy Elektra Beckum. Spawarka była typowo amatorska więc i wyjaśnienie ustawienia rotametru jak dla totalnych "lajkoników". Inna sprawa, że spawała fantastycznie, blacha 1.5 mm jak i 5-6 mm nie były kłopotem bo miała taki fajny przełącznik 230/400 V :)
  • #14
    Puch maxi
    Level 10  
    Prosiłbym o szczegółowe informacje o tym mig-macie, ponieważ chciałbym wykonać taką konstrukcję, jednak zupełnie nie znam się na sprawach elektronicznych, proszę o udostępnienie źródeł informacji o budowie oraz wyjaśnień, mile widziane także różne schematy, które mógłbym skonsultować z elektronikiem.
  • #15
    LoLek85
    Level 28  
    Bardzo ciekawa konstrukcja, tylko dziwi mnie fakt że nikt jeszcze o to nie zapytał:
    Jaki koszt wykonania całego urządzenia??
  • #16
    Ikis_70
    Level 11  
    Witam, do intensywniejszej pracy niezbędne okaże się chłodzenie a tu nie widzę wentylatora... poza tym aż mnie coś kręci by też spróbować swych sił. Gratuluje :)
  • #17
    User removed account
    User removed account  
  • #18
    marcin 123
    Level 12  
    Fajny projekt . PacyficVista mam pytanie , mam rdzeń trafa o przekroju 25 cm jedna kolumna wysokość 25 cm, czy można go wykorzystac do budowy migomatu czy się on nie nadaje .
  • #19
    jedrysekjarek
    Level 9  
    Obiecałem więcej zdjęć ale dzisiaj walentynki wiec byłem bardzo zajęty. Mam nadzieje ze mi wybaczycie :)

    marcin 123

    Jaki to jest transformator ??? typ, budowa itp

    sławexmetal

    Elektrozawór jest na 24V, mam wyprowadzone gniazdo na podgrzewacz Co2 na tylnej ścianie równiez 24V

    Ikis_70

    Za chłodzenie odpowiada wentylator o średnicy 15cm zamontowany na tylnej ścianie zasilany 24V

    LoLek85


    Koszta :) hmm :

    rdzeń - darmo
    6 diod z radiatorami - darmo
    drut na pierwotne z izolacja -700zł
    drut na wtórne - demontaż ze starej spawarki (izolacja szkło)
    kółka - leżały w garażu
    profil i blacha i farba- 150zl
    styczniki, czasówki, przełączniki,kontrolki- demontaż ze starych szaf
    podajnik (silniczek ze stara + toczona rolka) 20zł
    pistolet- 150zł
    dławik - trafo ze złomu
    Kubusie - kilkanaście butelek

    Podsumowując bez butli i reduktora tak około 1000-1200zł plus minus :)
  • #21
    jedrysekjarek
    Level 9  
    Niestety tyle mnie kosztował drut o średnicy 1,9mm. Dokładnie 600zl i do tego taśma odporna na 600 stopni . Koszt jednej rolki to 18 zl
  • #23
    jedrysekjarek
    Level 9  
    dokładnie nie pamiętam, ale około 4,5 kg samego pierwotnego. Niestety nie zważyłem karkasu z tekstolitu oraz przekładek i taśmy oraz uzwojenia wtórnego. Nie chce przesadzać ale transformator po nawinięciu i złożeniu wazy tyle ze miałem problem oderwać go od ziemi. Trzeba przyznać ze serce jest porządne. Jutro w pracy na spawalni mam zamiar zrobić pomiary migomatow fabrycznych Bester. Pomiar pradów i napiec podczas spawania przy najlepszych ustawieniach dla danego zakresu w celach porównawczych. Może pomorze mi to w celu ustalenia co jest przyczyna pryskania. zastanawiam się czy napięcia ni są zbyt wysokie
  • #26
    marcin 123
    Level 12  
    Dzięki .Może w przyszłości zrobię z niego inny pożytek .
  • #27
    adam 660
    Level 15  
    Ładna konstrukcja.Kilka lat temu zrobiłem migomat na 230V - spawa nieźle , ale przy grubszych rzeczach niestety brakuje prądu.Obecnie jestem na etapie kompletowania częsci ,założenia są takie ; zasilanie 400V ,prąd 250-300A jeżeli trafo pozwoli to moze więcej , brak odczepów - regulacja na mostku pólsterowalnym , mam diody i tyrystory - sterownik zrobi mi znajomy , mam podajnik czterorolkowy i transformator ale na 42V i tu dochodzimy do mojego pytania - jak pracuje podajnik na układzie U2008, o ile się nie mylę to pracuje on na pierwotnym tj.230V i jak jest załączany na pierwotnym czy wtórnym transformatora i najważniejsze czy podajnik chodzi stabilnie , niema skoków szybkości zależnie od obciążenia (wygięcie weża ).Takie rozwiązanie było by dla mnie prostsze chyba że ktoś ma prosty schemat regulatora na 42V , niestety jest dużo ale na 12V i 24V , a elektronik ze mnie żaden . Sterownik na U2008 mam , co prawda przy spawarce transformatorowej ale jeśli nadaje sie do podajnika to tam wyladuje.
  • #28
    Jarek-Badyl
    Level 11  
    Strasznie rozbudowany projekt, te 9 styczników, zobaczymy za rok jak sie będą sprawować.
  • #29
    caveman2009
    Level 14  
    Witam, konstrukcja odwazna ale strasznie przekombinowana- jednak gratuluje ze dziala. Odnosnie odpryskow nie wiem jakim jestes spawaczem, ale sklada sie na to predkosc przemieszczania, kat palnika, no i najwazniesze zbyt niskie lub zbyt wysokie napiecie. Przy niskim uzyskasz spora temperature po stronie elektrody - bardzo gorace odpryski, gleboko wtopione; przy zbyt wysokim napieciu temperatura spawania bedzie niska a nadmiar drutu bedzie sie rozpryskiwal dookola-odpryski "zimne" niepowtapiane. Najprosciej ustawienie napiecia mozna przeprowadzic w ten sposob: jedna reka rozpoczac spawanie a druga zmniejszyc predkosc potencjometrem wysuwu drutu do takiej by byla "zbyt niska" nastepnie zwiekszac posow do takiej gdzie dzwiek spawania nie bedzie juz wyzszy a jarzenie nie zacznie pulsowac w szybki sposob- jezeli zacznie nalezy troche cofnac, ciezko to opisac slowami jednak jest to najbardziej optymalny sposob ustawiania, trzeba rowniez poprobowac by dojsc do wprawy. Jako dygresja na All---ro mozna zakupic gotowy podobno nawet przetestowany uklad wysokiej czestotliwosi i uklad hot start, moglbys zrobic z tego cuda tig lub przynajmniej spawarke pulsacyjna co pozwolilo by spawac aluminium, stainless steel, etc i zredukowalo by praktycznie calkowicie odpryski. Powodzenia w dopracowywaniu 400A to calkiem niezly sprzet sproboj wyciagnac z tego 60% i 320A na 100% i bedziesz mial parametry jak z fabryki. Wyplyw gazu nalezy ustawic od 15-17l jednakze ustawiajac wyplyw gazu doswiadczalnie mozna go wiele zaoszczadzic, proponuje przespawac kilka blach zmniejszajac wyplyw gazu jezeli zaczna pojawiac sie pecherze to trzeba go dodac- jezeli pracujesz w warunkach bezwietrzynch i 12-13l powinno dac rade ale tylko przy argomix w super warunkach i z oczyszczonym, odtluszczonym materialem. Na samym co2 temperatura spawania jest niska jest tez wiecej czynnikow ktore moga zanieczyscic spoine. Proponuje kupic przeplywomierz (taki z kulka) da prawidlowy odczyt przeplywu gazu, z doswiadczenia wiem ze manometry regulatorow sa tak sobie tylko, bo ich dokladnosc jest tylko orientacyjna, mozna kupic tez przeplywomierz ktory mierza wyplyw gazu bezposrednio z palnika. Pozdro