Elektroda.pl
Elektroda.pl
X
Elektroda.pl
Proszę, dodaj wyjątek dla www.elektroda.pl do Adblock.
Dzięki temu, że oglądasz reklamy, wspierasz portal i użytkowników.

ISDN-CLIP-baza numerów - jak to zrobic?

intersix 13 Lut 2011 12:46 3242 16
  • #1 13 Lut 2011 12:46
    intersix
    Poziom 10  

    Witam.
    Mam zagwozdkę technologiczną i liczę na podpowiedź z Waszej strony.
    Mam podłączonych kilka numerów przez ISDN, następnie na każdy numer po 2-3 telefony. Wszystko gra bez zarzutu. Dziennie ok 500 połączeń. Aparaty(maxcom kxt 701, 709) pokazują numery dzwoniących interesantów, niestety pamięć ludzka jest zawodna i nie sposób zapamiętać wszystkich klientów ( w tym potencjalnych a stałych żartownisiów) a ZANIM sie wklepie w bazie nr tel. przydało by się wiedzieć, kto dzwoni (strata czasu i zamotanie bo klient juz nawija jaki towar chce). Więc przechodzimy do sedna:

    Potrzebny patent : przystawka, oprogramowanie - cokolwiek, co podłączone np do komputera (Win XP- lan wifi usb com -dowolnie) po otrzymaniu numeru (clip) sprawdziło by w bazie (np w pliku, arkuszu - whatever) z kim mamy przyjemność i w jakiś sposób (wyświetlacz, monitor) powiadomiło.

    W ostateczności rozwiązanie na skróty : baza nr (sposób j/w) i jedynie wykluczanie numerów typu "tego pana nie obsługujemy" nawet przez... np diodę LED, buzzera czy cokolwiek innego.
    Nie potrzebuję rejestratora rozmów!

    Z góry dziękuję za podpowiedzi i sugestie.

    0 16
  • Pomocny post
    #2 14 Lut 2011 12:38
    bulba1
    Poziom 24  

    Najprościej to
    1. wymień aparaty na ISDN z RS USB itp , podłącz do komputera w takich aparatach zwykle jest jakiś soft i masz z głowy

    Drugie rozwiązanie nieco droższe ale o wiele lepsze
    1. centrala ISDN z TAPI lub CSTA
    2. abonenci wewnętrzni normalnie podłączeni mogą być nawet analogowi
    3. soft klasy CTI i masz o wiele większa funkcjonalność
    Ja mogę polecić rozwiązanie dla central Siemensa (oprogramowanie polskie) jak będziesz chciał szczegóły to na priv.

    Jest jeszcze możliwość rzeźby np. modem ISDN bez przypisanego MSN i "nasłuch linii ISDN z oprogramowaniem telefonicznym ale to rzeźba

    0
  • Pomocny post
    #3 14 Lut 2011 20:54
    Keplak
    Poziom 17  

    Tak jak " bulba1" proponuję małą centralkę z ISDN-em używaną bądź nową w zależności od zasobów portfela. Może to być np. Elmeg T240 bądź Platan Prima. Ta pierwsza ma w "sobie" sterowniki TAPI do oprogramowania CTI ( coś w necie darmowego można znaleźć ) .Do Primy producent daje co prawda okrojone oprogramowanie CTI na dwa stanowiska ale jak się spodoba można zakupić pełną wersję i masz co chcesz.
    Wychodzę z założenia , że jak coś robić to dobrze chociaż tzw. rzeźby czasami działają ku mojemu zaskoczeniu całkiem nieźle :D

    Dodano po 3 [minuty]:

    Dodam jeszcze , że Primę za niewielkie pieniądze ( 200 zł netto ) można rozbudować o nagrywanie rozmów a w Twoim przypadku może się kiedyś przydać

    0
  • #4 14 Lut 2011 21:26
    intersix
    Poziom 10  

    Dziękuje obu panom za odzew. Na obecną chwilę nie jestem pewien, czy mogę sobie pozwolić na drugie rozwiązanie - centralkę (koszty to mniejsze zło aczkolwiek usiłuję ciąć koszta na maxa ale luty mocno mnie po kieszeni uderzył) choć nie ukrywam docelowo centrala jest mocno wskazana.

    Co do pierwszego z postu Bulby1

    jakie byście aparat(y) polecili? (ew. jaki soft)
    czy wszystkie trzeba wymienic czy tylko po jednym na dany numer?

    Co do trzeciego... zalatuje mi to prowizorką, a jak doświadczenie wskazuje rzeźba/prowizorki dobrze i długo działają (aż coś padnie) przez co aż kusi mnie spróbować z tej strony to podejść.
    Jakiś bliżej pomysł ?

    Przy okazji może sie to do "rzeźbienia" przydać - na ścianie wiszą 4 sztuki NT1 z czego 2 numery są przekierowane na 2 pozostałe (tak wiem, pokrętne ale czekam na wymianę jednego NT1 na sprawny) ale... w międzyczasie (między napisaniem mojego postu a chwilą obecną) dowiedziałem się że zamiast wymiany będzie zainstalowany PBX...

    Oczywiście w dalszym ciągu temat aktualny i liczę na podpowiedź odnośnie "rzeźby".

    0
  • #5 14 Lut 2011 22:07
    Keplak
    Poziom 17  

    Jeżeli zakończeń NT masz aż 4 i wszystkie pracują na potrzeby firmy to obie centrale zaproponowane przeze mnie nie zdają egzaminu, są za małe.
    Napisz wszystko z czego tak naprawdę korzystasz, ile aparatów masz podłączonych i na ilu stanowiskach ma być ta "rzeźba" :D

    0
  • #6 15 Lut 2011 08:34
    bulba1
    Poziom 24  

    Pytanie co masz na mysli PBX zamiast NT . PBX to centrala więc może będzie wszystko OK.
    Jeżeli nie będzie to centrala to troche w Twoim przypadku telefony i rzeźba będzie trudne ze względu na ilość NT.
    Telefon ISDN z interfejsem to około 500 zł w górę dla czterech masz juz 2000.
    Karty modemowe to kłopot bo na 1 NT 1 karta ni epójdzi ew jednym kompie.
    Ja proponuję Ci jak wcześniej pisałem
    Siemens HiPath 3350 (poleasingowa to około 1000 zł ma 8 portów cyfrowych , 4 analogowe wewnętrzne i 2 ISDN ) do tego karta dodatkowych ISDN - chociaz może lepiej przypisac numer z 2 NT do pierwszych 2 jako MSN (masz 4 równoczesne rozmowy, mniejsze rachunki i nie musisz rozbudowywac centrali ). Do tego na początek aparaty serii Optipoint z USB (standard) cena poleasingowego około 200 zł i bezpłatny soft likalnie na kompie .
    Docelowo możesz kupic prawdziwy soft serwera CTI z centralną baza kontaktów itp itd.

    0
  • #7 23 Lut 2011 23:20
    intersix
    Poziom 10  

    Chwilowo milczę bo współpraca z kochaną telekomuną mnie dobiła. Dziś podpieli po swojej stronie pbx. Co, jak - pojecia nie mam, ale działa mi tylko 1 numer z 4 ( ja moge dzwonic z kazdego) a na tym jednym padł clip... miodzio. Oczywiście odpowiedż admina nr 1 usłyszałem - dziwne - u nich wszystko ok - kazałem zadzwonic wiec do siebie - i tu zdziwienie - no faktycznie coś CHYBA jest nie tak. Jutro o 6 rano mają wywalić pbx'a a ja rozglądam się za centralką. Co nie zmienia faktu, że jutro pewnie osobną osobę będę musiał posadzić do przepraszania klientów...


    Co do ilości NT: Przejąłem to w schedzie po poprzednim właścicielu firmy (wraz z zamówieniem na pbx) i PONOĆ to działa w następujący sposób: 2 numery są znane klientom, przy zajętości 4 aparatów ( po 2 na NT są wpięte) na tych numerach rozmówca przekierowywany jest na dalsze 2 numery. Nie wiem jaki to ma sens bo im więcej się dowiaduje tym mniej mam włosów na głowie. Czyli stricte potrzebuję 2 numery obsługiwać, ale wieloma aparatami. Aparaty mam analogowe. Słucham propozycji jak ogarnąć ten chaos i jakie rozwiązanie proponujecie (nie ukrywam że liczę zwłaszcza na p. Bulba1 )

    Pozdrawiam.

    0
  • #8 23 Lut 2011 23:34
    oscar2000
    Poziom 33  

    jeśli wcięło ci clipa na analogach pewnie przy konfigurowaniu no jakiś mądry ci to wyłączył sprawdz a raczej na każdym z portów wklep *65# włączenie clipa na analogach ....

    0
  • #9 23 Lut 2011 23:46
    intersix
    Poziom 10  

    oscar2000 napisał:
    wklep *65#


    - Usługa aktywna - powiedziała aseksualnie pani w telefonie a clipa jak nie bylo tak nie ma...

    Ale dzięki - kolejna rzecz do zanotowania! (wlasnie pobralem instrukcje do NT i chłonę wiedzę)

    0
  • #10 06 Mar 2011 21:43
    md1234
    Poziom 10  

    Najlepiej zastosować mały serwer telekomunikacyjny z Tapi.Dobre oprogramowanie CTI ,masz wtedy dokładnie wszystko,tworzysz sobie baze .

    Dodano po 18 [minuty]:

    Z tego co piszesz masz 2 NT-zakończenia sieciowe.
    Jak działają ci analogi to masz to z usługa MSN.
    Nic nie zrobisz bez centralki.
    Powinna mieć 2 ISDN zew,clip możesz mieć na analogach z FSK.-nazwę możesz mieć też .

    0
  • #11 06 Mar 2011 21:49
    gkmaster
    Poziom 17  

    Kolego intersix - myślę, że należy zacząś od pojęć - PBX w TP to nie to samo co PABX (centrala telefoniczna). Jeśli TP robi PBX-a z dwóch ISDNów to znaczy, że robią takzwaną wiązkę PBX czyli łącza dwa dostępy ISDN w jeden - daje nam to taką funkcjonalność, że mamy dostępne 4 kanały głosowe ( dwa łącza ISDN) po dowolnym z numerów MSN bądź DDI. Taką funkcjonalność wykorzystuje się najczęściej gdy masz uruchomioną numerację DDI i centralę telefoniczą w lokalu - wówczas dla info publicznej podajesz jeden numer telefonu a kliencie mogą się dodzwonić na niego aż po 4 kanałach (wiązka PBX). Dodatkowo przy takiej konfiguracji mając numerację DDI i centralę telefoniczą - dzwoniąc na zewnątrz zawsze możesz się prezentować własnym numerem DDI bez względu na to przez jaki dostęp ISDN wychodzić - dzieje się tak dla tego, że dla centrali miejskiej twoje dwa dostępy ISDN widziane są jako jeden dostęp ISDN ale z 4 kanałami i jedną wspólną numeracją.
    Jeśli więc nie masz centrali telefonicznej i TP uruchamia ci wiązkę PBX to będzie to działało fatalnie dla tego, że masz MSN-y i podłączone telefony bezpośrednio pod NT. Jeśli są to telefony ISDN-owe to jeszcze można by to jakoś ogarnąć ale jeśli masz podłączone telefony analogowe pod porty ab to własciwie połowe funkcjonalności ISDN-a tracisz.
    Ja osobiście proponuje centralę telefoniczną jakiegoś polskiego producenta Slican ewentualnie Platan (ale Platan jest wg mnie mniej stabilny). Proponuje polskiego producenta bo będzie tańsza - byle by kupić centralę z portami ISDN bo zakup centrali z portami analogowymi od strony miasta mija się z celem.
    Plusem centrali będzie - pełne wykorzystanie łącza ISDN (numeracja, prezentacja, itp), dodatkowo w centrali masz funkcję LCR, grup, zapowiedzi głosowych, ewentualnie jakiś CTI (konsola na PC) oraz wiele innych funkcji.

    0
  • #12 07 Mar 2011 00:31
    macmm
    Poziom 24  

    Zgadzam się z gkmaster. Dodatkowo Slican ma lepiej opisane, darmowe, i proste protokoły do komunikacji z centralą. Przy odrobinie roboty informatycznej można całkiem sympatyczny system z tego zrobić. Nawet bardziej polecam dedykowane protokoły niż TAPI bo dają więcej możliwości. Są dedykowane do sprzętu

    0
  • #13 07 Mar 2011 07:54
    bulba1
    Poziom 24  

    Oczywiście jak koledzy piszą najlepiej centrala.
    Można kombinować z modemem ISDN i softem , ale to nie te czasy. Jak pojęcie CTI nie bardzo istniało to takie rzeczy robiłem i jakoś działało. Teraz bym nie polecał zwłaszcza przy więcej niż 1 NT.
    Na szynie S0 nawet jak korzystasz z analogów zawsze idzie pełna sygnalizacja. Wystarczy wpiąć modem ISDN (tu bym polecił Fritz na PCI ), nie ustawiasz mu MSN lub wpisujesz wszystkie istniejące włączasz oprogramowanie do telefonowania z książką telefoniczną (musisz niestety ręcznie wprowadzić dane, a soft prosty do telefonowania powinien być w komplecie) i powinno działać. Nie wiem czy 2 karty w jednym kompie pójdą. Tylko pamiętaj to rzeźba
    Są tez profesjonalne karty np. Dialogic , na karcie od 1 do 4 portów S0, mozna swobodnie włożyć kilka kart i to na 100% będzie dobrze działać - tylko tu wyjdzie taniej dobra markowa centrala.

    Jest jeszcze jedno rozwiązanie
    Kilka kart ISDN (Fritz się nada), komputer z kartą sieciową,
    - Instalujemy - zalecałbym Linuxa ale winda tez może być
    - instalujemy Asterisk (jest nawet gotowa dystrybucja Linuxa z tym serwerem nazywa się AsteriskNow) i konfigurujemy odpowiednio centralkę
    - kupujemy telefony VoIP lub na komputerach instalujemy softFony , oczywiście dodajemy słuchawki z mikrofonem lub głośniki z mikrofonem
    - mamy w ten sposób centrale telefoniczna VoiP
    Można dodać karty analogowe - ale sa dość drogie - i podłączyć zwykłe telefony analogowe
    Pojawia się problem faksu bez portów analogowych to instalujemy serwer faksowy i mamy odbiór faksu oraz wysyłanie ze skanera lub bezpośrednio z dokumentów na komputerze.

    Ale jeżeli nie jesteś w stanie sam skonfigurować Asteriska to pozostaje tylko centrala sprzętowa
    Nie będę pisał jak niektórzy, że tylko dany producent bo każdy inny to złom bo wszystkiego nie znam. Ja znam Siemensa i mogę go polecić , ale drogi (zalety bardzo dobra stabilność i pewność działania),



    P.S>
    CTI w Slicanie nie jest za darmo chyba kosztuje 20 zł za usera ale kosztuje - to taka dygresja , bo gdzieś w poważnym czasopiśmie ktoś napisał iż Windows 7 jest bezpłatny w wersji OEM

    0
  • #14 07 Mar 2011 22:05
    macmm
    Poziom 24  

    Zgadza się. Ale skoro już trzeba by napisać kawałek softu to nie kupowałbym CTI a skorzystał z bezpłatnych protokołów. CTI jest uniwersalny i dla wszystkich więc nie powiedziane że spełni oczekiwania w 100%. Pisząc własny soft można można uszyć sobie coś na miarę

    0
  • #15 08 Mar 2011 12:28
    bulba1
    Poziom 24  

    I tu się nie zgodzę że lepiej używać dedykowanych protokołów niż standardowe.
    Owszem TAPI ma ograniczenia ale nie jest to protokół standaryzowany - nie ma go na liście ISO, ECMA, IEEEE.
    Z TAPI jest jak z MS Office -w końcu to protokół MicroSoftu, Redmond twierdzi, że jedyny słuszny a wystarczy rozejrzeć się dookoła i mamy procesory tekstu standaryzowane, za darmo i wcale nie ustępujące a w niektórych zastosowaniach lepsze od MS office.
    W zasadzie jedynym standaryzowanym protokołem jest CSTA i tu można zrobić wszystko - ale to absolutnie wszytko. Nie tak jak w protokołach firmowych tylko to co wymyślił producent.
    Problem w tym że CSTA jest dostępne tylko u światowych liderów Alcatel. Awaya, Siemens Matra ... więc dość drogich.
    Standardowe softy na TAPI czy CSTA dla przeciętnego usera mają wystarczające opcje, pisze się wtedy gdy mamy swoje aplikacje i trzeba je zintegrować z centralą, ale koszty jak to pisanie softu sa wysokie

    0
  • #16 09 Mar 2011 00:20
    macmm
    Poziom 24  

    Wyższość świąt Wielkanocy nad świętami Bożego Narodzenia. CSTA ujednolicił standardy wiodących firm i w większości załatwia potrzeby call center. Zgoda. Ale temat czy dedykowane protokoły producenta nie są lepsze to temat do dyskusji. Może nie zbyt dobrze szukałem ale nie znalazłem w nim możliwości np podpinania pod kontakty plików z systemu nagrywania, wysyłania i odbierania SMSów i sterowania usługami specyficznymi dla danej centrali. Mam rażenie że jakoś przestał się rozwijać.Ale z obsługą połączeń naprawdę idzie zrobić niemal wszystko. O TAPI szkoda dyskutować bo jak coś jest do wszystkiego to jest wiadomo do czego. Choć podstawowe parametry połączeń da się uzyskać i sterować nimi w pewnym zakresie również. Nasza dyskusja oczywiście ma niewiele wspólnego z tematem przewodnim postu.

    0
  • #17 10 Mar 2011 14:10
    bulba1
    Poziom 24  

    To tylko dyskusja akademicka, ale warto podyskutować.
    Co do funkcji o jakich piszesz to z całym szacunkiem ale co ma podpinanie plików z systemów rejestracji nagrań do protokołu telekomunikacyjnego i tym podobne rzeczy. Oczywiście można zadać pytanie dlaczego zakupiony system telekomunikacyjny nie parzy kawy bo gdzieś jakieś małe Chińskie raczki zrobiły coś takiego. Kojarzenie nagrań z kontaktami - jest po stronie aplikacji nie serwera telekomunikacyjnego , a w CSTA są odpowiednie informacji co gdzie kiedy dlaczego. Zatem wszelkie informacje do skojarzenia właśnie takich informacji, SMS tu tez istnieje możliwość wysyłania informacji tekstowych do abonenta w kanale sygnalizacyjnym . Takie info można wyświetlić na telefonie systemowych - oczywiście jeżeli mówimy o SMS w telefonach przewodowych. Na komórki - zazwyczaj jest to funkcja sterowana przez aplikację nie centralę. Nie znam wszystkich central ale nie bardzo mogę znaleźć w pamięci taką która by miała wbudowaną bramkę SMS w sobie - ale mogę się mylić. A co do specyficznych usług centrali i CSTA to jest od samego początku możliwość sterowania tymi funkcjami poprzez podstawianie kodów funkcji w samym CSTA.
    Pamiętać tu należy o tym że żaden protokół czy to CSTA (którego jestem zwolennikiem bo na duże możliwości i jest standaryzowany,) czy TAPI czy inne producentów nie obsługują żadnych funkcji tylko pozwalają na "obsługę" centrali przez użytkownika z poziomu komputera. Reszta to aplikacja.

    0