Elektroda.pl
Elektroda.pl
X
Tektronix
Proszę, dodaj wyjątek dla www.elektroda.pl do Adblock.
Dzięki temu, że oglądasz reklamy, wspierasz portal i użytkowników.

własny sterownik modelarski bldc [emf]

13 Lut 2011 16:26 20757 34
  • Poziom 15  
    Witam wszystkich mam kilka kłopotów a zarazem pytań odnośnie sterowanie silnika modelarskiego przy użyciu sprzężenia z emf.
    Czytałem już dość sporo na temat takiego sterowania ale jednak kilku rzeczy dalej nie wiem, na przykład czy jest możliwość takiego przetworzenia sygnału żeby można było zastąpić go sygnałem z czujników halla ? Bo z tego co czytałem to sygnał z nie aktywnego uzwojenie jest przesunięty o 30 stopni.
    Pierwsze próby robiłem za silniku od przesuwu, przewijania taśmy z starego videa
    wykorzystując halotrony, działało.
    Później złożyłem sterownik 1n1p na atmega8... nie działał, więc postanowiłem dalej samemu zrobić prosty sterownik.
    Zmontowałem układ wzmocnienia emf
    https://obrazki.elektroda.pl/31_1258807156.jpg
    napisałem prosty program w bascomie, sterownikiem mostka jest attiny2313,
    program to prosta pętla sprawdzająca stan na 3 pinach wejściowych i załączająca odpowiednie tranzystory.
    Jako silnik dałem silniczek z cd romu, po którejś przeróbce programu silnik zaczął się kręcić ale trochę słabo i później już tego nie powtórzyłem, kilka razy go zatrzymałem i rozkręciłem.
    Czytałem trochę noty atmela ale trochę ciężko mi to wszystko połapać, chciałbym to jakoś zrozumieć i na początek chce zrobić samo sterowanie bez pwm'a ograniczników prądu i tym podobnych.
    Czy ktoś jest w stanie podać w mirę "łopatologiczny" algorytm najprostszego sterownika?
    Trochę się rozpisałem ale jakby ktoś miał jakieś pytania to na pewno odpowiem z góry dzięki za pomoc.
  • Tektronix
  • Poziom 9  
    Witaj!
    Mimo, iż pytanie zadałeś dawno temu i pewnie doszedłeś już do sedna sprawy stworzyłem ostatnio najprostszy sterownik jaki można wymyślec właśnie na Attiny2313. Udało mi się rozkręcić silnik od cd-rom'a do 23000 obr/min. Co do algorytmu jest banalny: naprzemiennie załącza dwa uzwojenia silnika podczas gdy trzecie jest wyłączone. Wadą tego układu jest brak jakichkolwiek czujników typu hallotrony, sprężenie itp... dlatego silnik ma słaby moment przy wysokich prędkościach obrotowych.
    Pozdrawiam Kamil.
  • Poziom 20  
    Witam.
    Widzę, że temat poruszony. I jakoś jest. Ja poruszyłem identyczny i został brutalnie wsadzony do kosza i zamknięty. Pomijam ten fakt, bo zależy mi na konstruktywnych i rzeczowych odpowiedziach.
    Sam próbuję złożyć z powodzeniem taki regulator do mojej konstrukcji quadkoptera (ewentualnie v-tol-a).
    Gdzieś na elektrodzie dorwałem kod w BASCOMie do takiego silnika i zaadoptowałem do konstrukcji FLEA http://www.jetcontrol.de/Bastelstube/flea.html .
    Ostatnio pisałem ze Svensem ale ustawienia FUSE podał mi do 1n1p. O ile one takie same do konstrukcji FLEA to OK.

    Kod: basic4gl
    Zaloguj się, aby zobaczyć kod


    I teraz mam pytanie : za pomocą czego sterować prędkością obrotową silnika?
    PWM odpada ale wydaje mi się że licznik impulsów z Pind.6 by tu pomógł. Po prostu zliczenie impulsów w ciągu sekundy, ustawienie wartości na jakimś poziomie powinien zastopować wzrost prędkości obrotowej tak, by silnik "doszedł" i kręcił czekając na komendę z pinu Pind.2 (tu zapewne instrukcja CASE byłaby w użyciu).
    Ale czekam na sugestię osób, które coś takiego składały i wyszło im to.
    I jeszcze jedno pytanie. Wyżej napisany program po modyfikacji :
    Kod: basic4gl
    Zaloguj się, aby zobaczyć kod

    Zamiast While -Wend zastosowałem Select Case - End Select . Czy dobrze ?
  • Poziom 15  
    Witam , tego 1n1p nie odpaliłem ale może go ruszę na własny sposób jak natchnienia dostane ale za to odpaliłem wreszcie inny driver na attiny2313 + układzik do przejścia przez zero mniej więcej taki:
    https://obrazki.elektroda.pl/31_1258807156.jpg
    lecz bez tej części co idzie pod portd.0, i tak nie wiem do czego służy :P
    oraz z kilkoma(nastoma) kondensatorkami od przepięć :) wraz z 3 ir2110 chyba i 6 mosfetów kanał-n.
    oryginalny program pod podobny układ napisał atom1477 dzięki któremu zrozumiałem z czym to wszystko się gryzie ^^
    podobne części programów tzn.

    "Portb = Lookup(0 , Kroki) 'krok zerowy
    Wysw = 0
    While Sig1 = 0
    Incr Wysw
    Waitus 1
    Wend
    While Wysw <> 0
    Decr Wysw
    Waitus 1
    Wend"

    są lekko niedokładnie gdyż czas zliczania i odliczania się trochę różnią, w sumie to przy jednej prędkości są ok, ale sporo pisania- mierzyłem na oscyloskopie, który niedawno zakupiłem.
    moja przeróbka wygląda tak że:
    na przerwaniu timera zakładka select case z kolejnymi krokami,
    a pętla główna startuje timer po przejściu "load timer" odlicza TYLE SAMO CZASU :)) przerwanie timera i kolejny krok
    a z resztą podeśle jutro wsad ponieważ mam go na kompie "warsztatowym na strychu i nie chce mi się teraz szukać.
    co do układu przejścia to trochę problemów może narobić gdyż:
    silnik od napędu taśmy z starego video śmiga aż miło przebieg na uzwojeniu bardzo trapezoidalny, kręcił się przy zasilaniu ok 0,2-0,3v
    silnik hdd tez w miarę ok,
    natomiast modelarski coś nie bardzo ale chyba mam problemy z sterowaniem górnych mofetów i jeszcze ten układ od wykrywania zera, że też 2313 nie ma adc...
    przebieg jest trochę dziwny, przypomina prostokąt ale górna cześć("1") jest od sinusa,
    jutro się tym pobawię to oscylogramy jakieś też podeśle:)
    co do twojego programu to trzeba bo to w praktyce próbować, ja bym jednak próbował chodziarz z 1 pwm'em na tranzystor lub bramke sterujący/ją dolne mos'y
    ja dawałem na 3 osobne pwm'y i ładnie chodziło ale jak wspomniałem najgorsze chyba są te pętle ze zwiększaniem-zmniejszaniem zmiennej po przejściu przez zero.
    Ale można by spróbować zrobić jak w ściemniaczu, tyle ze procek musi sam obliczyć okres i w odpowiednim momencie załączyć mosfety
    No to jutro jak natchnie mnie coś to się będę bawił tym 1n1p i dam znać jak coś , jak masz jeszcze jakieś pytania to pisz :)
    A czyli masz już złożonego tego 1n1p?
    bo coś kolarze ze na nim mi silnik jakoś działał i to całkiem całkiem ale chyba z napięciem przesadziłem i mosfet odszedł do krainy krzemowej, ale już mam nowego, nawet wlutowałem ale coś nie ruszało i po prostu odłożyłem :P
    I jeszcze z góry sorki ze tak chaotycznie napisane ale już taka mam że chciałbym wszystkie osiągi i problemy naraz napisać :)
    aha a co do "Input Ster" to nie wiem czy przypadkiem procek nie będzie czekał jak mu coś po rs'ie nie wyślesz, może bardziej było by "bitwait ster" czy jakoś tak jeśli dobrze rozumie, trochę się bascomem bawię ale chyba zawsze do hepa zaglądam :)
  • Poziom 20  
    Znaczy ja zrobiłem FLEA - nie dokładnie jest to samo co 1N1P - inny jest chip sterujący. W sumie zasada działania podobna bo silnik ten sam. Ja stosuję atmegę bo przy atiny2313 musiałbym jeszcze komparatory stosować.
    Co do kodu to ... silnik dwa razu zakręcił i strzeliły mosfety. Na tym silniczku oryginalnym z CD. Mam też 3 przerobione za pomocą magnesów neodymowych ale tych nie podłączałem. Zapytałem nawet Svensa czy tak samo FLEA steruje i takim i nie przerobionym ale jak na razie nic , żadnej wiadomości.
    Tak się zastanawiam czy nie zastosować IRFZ44 + IRF9Z34 (z tranzystorami) zamiast si4505. Ale wydaje mi się, że tu winna charakterystyka czyli gdzieś mam błąd w programie (a może i w sposobie widzenia sterowania silnikiem BLDC), bo skoro układ od CD/DVD może płytę rozkręcić do galantych prędkości a pali mi mosfety po 6A, to chyba coś w tym musi być.
    Portd.0 służy do sterowania pracą silnika. Zapewne silnik startuje po włączeniu do jakiejś prędkości ustawionej w eeprom , po czym "nasłuchuje" komend z tego portu. Np do 5 impulsów zmniejsza prędkość aż do minimalnej, a powyżej 5 je zwiększa. Możliwe, że jeszcze włączanie i wyłączanie silnika jest tym skomunikowane.
    Na przykład przy QUAX4428 _ARMO_mega8 sterowanie jest opisane :
    Code:

    Mag8 - TowerPro 18A and 25A
    -----------------------------------------------------

    Serial Software "inverted" by Quax aka Bernhard Konze
    modified by ufo-hans aka Hans Haider

    -----------------------------------------------------

    Serial connection (RX): Pin 30
    Serial rate: 115kBaud

    -----------------------------------------------------

    Needed changes to the ESC:

    rewire Pin 30 -> Pin 23 (PD0 -> PC0)

    -----------------------------------------------------

    Command is:

    0xF5 M1 M2 M3 M4 0xF5 M1 M2 M3 M4 ...

    M1 = 0..200

    -----------------------------------------------------

    Have fun!


    Trochę się naszukałem ale znalazłem ten kod Atoma o którym napisałeś i ... to ten sam co dałem w poście wyżej (pierwszy listing), choć go nieco przerobiłem. Może i niepotrzebnie w drugim listingu. Hmm :(

    Mam inne pytanie. Znalazłem układ regulatora o podobnej ilości części lecz o nieco innej konfiguracji pinów. Program napisany jest w asemblerze ale zauważyłem konfigurację w pliku 6a_ppm.lst
    oraz w pliku 6a_ppm.inc :
    Kod: asm
    Zaloguj się, aby zobaczyć kod

    Czy jakbym tu pozmieniał to miałbym szansę skompilować do HEX plik pasujący do schematu FLEA (na atmega8) ?
    Podmieniłem wpis i teraz 6a_ppm.inc wygląda tak :
    Kod: asm
    Zaloguj się, aby zobaczyć kod

    Oczywiście taki wpis tez podmieniłem w pliku lst.
    No i czy z tego wyjdzie plik hex ? Co mam zrobić w tej sytuacji ? Może ktoś mi to łopatologicznie wytłumaczy, bo zielony jestem z makefile.
    Są jeszcze pliki :6a_ppm.aps aws obj map, oraz pliki : labels.tmp i AVRbuild.bat .
    Bo sam program w asm jest i nie ma potrzeby zmieniać - no chyba że te moje zmiany wymagają. Procek jest ten sam jedynie co to pozmieniałem "pinologię" w układzie tak, by pasował do FLEA .
    Fajnie jakby ktoś tu słówko konkretne wsadził , ktoś kto w asemblerze na avr jest władny.
  • Poziom 15  
    Niestety na asemblerze się nie znam, heh raz próbowałem przerobić listing pod rfm01-02(nadajnik odbiornik) z 933? Mhz na 433 i mi się nie udało jakieś problemy więc tylko się bascomem bawię.
    A co do uruchamiania to myślę że z zasilacza to dopalasz a nie z li polki od razu :)
    I czy dasz rade podrzucić ten schemacik FLEA ?, i czys sie to różniło od 1n1p?niby
    µc ale w listingi widzę m8 ? pogubiłem się już :P teraz chcialem wsumie lcd od 3210 uruchomić ale jak coś to zerknę jeszcze na tego 1n1p.
  • Poziom 20  
    FLEA jest z powodzeniem dostępna na stronie co wyżej podałem. Tam też jest nawet widok lustrzany płytki w PDFie. Wystarczy na laserówce wydrukować, czyli termotransferem + B327 podziałać i sukces. Na ebayu jak dobrze poszukasz to parę atmega8A kupisz za 25zł (5 sztuk) wraz z wysyłką :D . U nas jak wiesz za sztukę z wysyłką wychodzi coś koło 17zł.
    Co do komunikacji na 433 to widziałem gdzieś schemat na jednym tranzystorze (nadajnik) i podobny tyle, że z jakimś eLMem na odbiór. Myślę że łatwo to znaleźć wpisując "433MHz radio". Co do kodu w asemblerze, który podałem wyżej to można w sumie każdy układ przerobić byleby to była atmega8 :) . Ale może się mylę . Czekam na podpowiedź jakiegoś speca od asemblera. Jak się dziś nie doczekamy na tą ważną odpowiedź to i tak zacznę kombinować by finalnie HEXa uzyskać.
    Zasilam to z autotransformatora plus trafo od halogenów. Tak by mieć te 7V stabilizowanego poprzez LM317.
    Twój BLMC ( http://home.versanet.de/~b-konze/ur_blmc/ur_blmc.htm ) to na atiny2313 plus 4 komparatory , a FLEA ( http://www.jetcontrol.de/Bastelstube/flea.html ) i 8a ( http://www.jetcontrol.de/Bastelstube/1n1p.html ) są na atmega8. Tak samo blc_6a ( http://www.jetcontrol.de/Bastelstube/flea.html ) Do tego są płytki do druku.

    W asemblerze sam proces przełączania wygląda tak :
    Kod: asm
    Zaloguj się, aby zobaczyć kod


    Czy to będzie podobnie do tego kodu w pliku ?
    A jeszcze jedno pytanko : nie korciło Cię by skorzystać ze sterowania poprzez kod RC5 ?
    A i jeszcze :) Ten sterownik co zrobiłeś 1n1p może działać tylko... trzeba do niego kontroler odpowiedni zrobić. Bo jeśli sterowanie oparte jest na wysyłaniu "co chwila" jakiegoś kodu np. nr_silnika,&H05,predkość,&H05 to jesli nic nie dostaje , żadnego sygnału to jest "zero" czyli STOP. Dlatego po podłączeniu nic się nie dzieje.
  • Poziom 26  
    Witam

    Temat bardzo ciekawy.
    Czy któryś z kolegów mógłby na przykładzie sterownika Flea opisać
    co dokładnie robi fragment kodu między kolejnymi poleceniami przełączającymi klucze:

    Kod: basic4gl
    Zaloguj się, aby zobaczyć kod


    Interesuje mnie jaka jest zasada "podania" kolejnego kroku komendą
    Kod: basic4gl
    Zaloguj się, aby zobaczyć kod

    na klucze tzn jak trzeba to synchronizować z sygnałami na wejściach pomiarowych PC2,PC3 i PC4.
  • Poziom 15  
    pierwszy fragment zaczyna się przy zmianie kroku, "nalicza czas",a przy przejściu przez zero na odłączonej fazie "odlicza" chwile wcześniej naliczony czas po czym następuje kolejny krok, tyle że pętla zliczająca i odliczająca powinna być tak napisane żeby jedna pętla odmierzała taką sama ilość czasu
  • Tektronix
  • Poziom 10  
    Witam
    zrobiłem parę sztuk tych regli najlepiej działa ten na attiny2313 (PCB mormota) działa świetnie nawet na 4S (soft versja 410)
    ten 1n1p działa mi świetnie z każdym silnikiem ale na max 2S Pakiecie

    jakby ktoś chciał w pełni działające softy i PCB to proszę pisać

    własny sterownik modelarski bldc [emf]

    własny sterownik modelarski bldc [emf]

    własny sterownik modelarski bldc [emf]

    własny sterownik modelarski bldc [emf]

    własny sterownik modelarski bldc [emf]
  • Poziom 15  
    Ja bym prosił o ten do 1n1p na atmega8
  • Poziom 10  
    Witam Ponownie

    niestety do piątku jestem poza domem daj znać na sebekgola(malpa)wp.pl
    to wyślę Ci całą paczkę do 1n1p

    ten soft ściągnięty ze strony b.konzego nie działa dobrze

    mi 2 razy palił mosfety i nie wiedziałem co jest nie tak dużo prądu szło bez obciążenia i mosfety sie grzały jak cholera

    dopiero jak zkompilowałem sam to działa idealnie jak oryginalny regiel

    Pozdr
  • VIP Zasłużony dla elektroda
    Gratuluję udanych doświadczeń :)

    Skoro już udało Ci się odpalić DIY regulator modelarski, opisz proszę jakie są to koszty wykonania takiego cudeńka w domu, ale włączając wszystkie popalone mosfety i nieudane konstrukcje ;) Może to otworzy oczy ludziom którzy jedyne co lutowali to kity, a teraz chcą zaoszczędzić 1mln zł na budowie własnego regulatora, bo to przecież tylko polutować i hula.
  • Poziom 15  
    Kupić to każdy może... ale tej radości jak coś sam złożysz, nawet większym kosztem, to nigdzie nie kupisz. ^^
  • VIP Zasłużony dla elektroda
    zulugula napisał:
    morze...


    Może i morze, ale morze nie może. Idąc tym tropem złożyć z gotowca to żadna sztuka.

    Nie raz na forum pada pytanie jak zrobić regulator, najczęściej bez warsztatu i wiedzy w temacie. Kolega coś takiego zrobił i chcę żeby podzielił się refleksjami, w kontekście nie czy fajnie zrobić regulator - bo to nie ta kwestia, tylko czy opłaca to się względem zakupu gotowego rozwiązania. Wielu młodych modelarzy w poszukiwaniu oszczędności rzędu 20zł wygrzebie ten temat i może zanim zapali się do projektu porażki, przemyśli czy to ma sens.
  • Poziom 10  
    Osobiście powiem że nie opłaca się robić własnego regla, przy dzisiejszych cenach regli 3F na allegro, ale ja chciałem wykonać te i inne regle z hobbystycznego punktu i mieć satysfakcje.

    Co do ceny to nie wiem ile dokładnie wyszło, mialem dużo części w domu.

    A tak nawiasem to mam dużo tranzystorów jak by ktoś chciał bardzo niskiej rezystancji 30VDS i wysoki prąd (do wyboru).

    Pozdrawiam.
  • Poziom 12  
    Każdy chce wycisnąć moc ile się da tymczasem te modelarskie pracują tylko na 2 fazach ( dwa cylindry )
    A kto powiedział że muszą być tylko 3 fazy zwłaszcza że i tak robimy je z DC
    Najlepszym rozwiązaniem dla silnika jest połączenie go z enkoderem dalej można napisać program w pętli zamkniętej np jak zwykły komutator elektroniczny na N faz bez PWM i rewelacja może lepiej działać a na pewno będzie mocniejszy
    Idąc tym tropem że się nie opłaca, 5 -10 zł wszystko już jest tanie itd. to niestety nic by już nie wynaleziono postęp się zatrzyma, a my nie potrafimy nic samemu zrobić tylko kupić :cry:
  • VIP Zasłużony dla elektroda
    MAAKX napisał:
    Każdy chce wycisnąć moc ile się da tymczasem te modelarskie pracują tylko na 2 fazach ( dwa cylindry )


    Albo masz kolego dziwne newsy, albo miałeś do czynienia z jakimś szmelcem. Ostatnio demonstrowałem działanie bezsensorowego regulatora modelarskiego na porządnym oscyloskopie i wszystkie trzy fazy pracują poprawnie.

    MAAKX napisał:

    A kto powiedział że muszą być tylko 3 fazy zwłaszcza że i tak robimy je z DC
    Najlepszym rozwiązaniem dla silnika jest połączenie go z enkoderem dalej można napisać program w pętli zamkniętej np jak zwykły komutator elektroniczny na N faz bez PWM i rewelacja może lepiej działać a na pewno będzie mocniejszy


    Na pewno to nie będzie mocniejszy, bo ciekawe jak chcesz uzyskać kontrolę prądu bez PWM-a.

    MAAKX napisał:

    Idąc tym tropem że się nie opłaca, 5 -10 zł wszystko już jest tanie itd. to niestety nic by już nie wynaleziono postęp się zatrzyma, a my nie potrafimy nic samemu zrobić tylko kupić :cry:


    Jak chcesz postępu, to najpierw zorientuj się w temacie, zanim zaczniesz takie rewelacje głosić.
  • Poziom 10  
    1n1p - Atmega8-16 / Atmega8l-8 / Atmega8A - wewnętrzny 8MHz
    attiny2313 - Attiny2313 / Attiny2313v / Attiny2313A - wewnętrzny 8MHz

    dla at90S2313 trzeba zewnętrzny kwarc 8MHz więc świetnie zastąpi go attiny2313

    softy w załączniku

    jeśli chcemy zmienić porty we/wy na inne dla naszej nowej pcb to robimy to w pliku .inc skompilować całość można programem avr studio 4

    Pozdrawiam
  • Poziom 12  
    McRancor napisał:
    Albo masz kolego dziwne newsy, albo miałeś do czynienia z jakimś szmelcem. Ostatnio demonstrowałem działanie bezsensorowego regulatora modelarskiego na porządnym oscyloskopie i wszystkie trzy fazy pracują poprawnie.

    Na pewno to nie będzie mocniejszy, bo ciekawe jak chcesz uzyskać kontrolę prądu bez PWM-a.
    ^^


    Jest dokładnie tak samo jak w silniku DC tylko że on nie ma szczotek tylko elektroniczny komutator
    Sam komutator załącza kolejne fazy czyli działa w pętli zamkniętej i właśnie co ciekawe nie jest to taka kolejność jak stosują w serownikach PWM
    Jeśli ktoś robił sterowniki do CNC na silnik krokowy to wie że praca pół-krokowa jest najlepsza bo silnik jest najmocniejszy A dla czego?
    Dlatego że im większa odległość od bieguna to trzeba więcej mocy żeby wirnik nie był w tym miejscu słabszy niż na biegunie słabe miejsca powodują wybicie go z rytmu
    W pracy pół-krokowej dwie fazy mają 2x100% mocy czyli 200% w tym słabym miejscu między biegunami, siła mechaniczna jest zbliżona do tej na biegunie
    A teraz dwie fazy w pracy PWM miedzy biegunami mają po 50% czyli razem tylko 100% mocy

    Np ten sterownik działa jak DC tylko jeszcze nie ma enkodera a sygnał idzie z generatora
    Sposób sterowania tranzystorami nie jest 6 krok/obr tylko 12 krok/obr i zawsze 1krok oddziela zmianę biegunów zasilania
    http://www.cnc.info.pl/topics79/alternatorowy-naped-vt7338.htm[/quote]
  • VIP Zasłużony dla elektroda
    PWM służy do regulacji napięcia na uzwojeniach. Aby uzyskać mniejszą prędkość wirowania można obniżyć napięcie gdyż przekłada się ono bezpośrednio na prędkość silnika. W rezultacie obniża się oczywiście moc, ale sterowanie pełną mocą przy mniejszych obrotach (co można byłoby uzyskać opóźnioną komutacją) spowodowałoby bardzo nierówną pracę i pewnie przegrzanie uzwojeń. To nie to samo co sterowanie czoperowe w silnikach krokowych i nie trzeba stosować napięcia zasilania wyższego niż znamionowe silnika.

    Praca półkrokowa w silniku krokowym to trochę inna bajka. Silnik modelarski pracuje na wysokich obrotach, a sprzężenie zwrotne uzyskuje się przez pomiar samoindukcji na wolnej cewce (BEMF) jako że silnik modelarski posiada 3 uzwojenia połączone w trójkąt, nie można zrobić sterowania półkrokowego w takim układzie. Mało tego - nie ma to sensu. Silnik modelarski posiada "naście" par uzwojeń, a nie 200 jak silnik krokowy, więc uzysk z dodatkowej cewki byłby praktycznie żaden z racji dużego kąta, a pamiętaj że silnik modelarski jest wysokoobrotowy i moment trzymający jest praktycznie nieistotny. Cała idea nie polega na wytworzenia jak najmocniejszego pola które ma trzymać wirnik w konkretnej pozycji jak w silniku krokowym, lecz na utrzymaniu tej samej prędkości wirowania pola co prędkość wirnika silnika. Cały uzysk względem silnika z komutatorem polega na braku dość niewygodnego komutatora mechanicznego który przy pewnych prędkościach stanowi największe ograniczenie. Mało tego, mamy możliwość sterowania kątem komutacji w zależności od prędkości.
  • Poziom 12  
    Ja to wszystko znam te wszystkie silniki jakie tylko są produkowane w końcu to mój zawód
    Było jeszcze sporo różnych odmian silników których już się nie produkuje
    Dla przeciętnych ludzi wystarczą standardowe rozwiązania w seryjnej produkcji, ale formuła I jest dla nowych rozwiązań, lepszych parametrów
    Jak się coś robi i poprawia błędy to można dojść do nieprzeciętnych osiągnięć np. 1Kw można uzyskać 3 razy większą moc mechaniczną!
    Silnik krokowy ma 200 kroków pełnych a nie par uzwojeń, 2- uzwojenia po 4 cewki na fazę ( bipolarny ) 4- uzwojenia po 4 cewki na fazę ( unipolarny )
    Każdy silnik modelarski bedzie chodził jak silnik krokowy np mój ma 12 pół-kroków na każde 3 bieguny w stojanie
    Mam większą moc a stabilność obrotów jest prawie idealna bo nie może przekroczyć tej częstotliwości co wysyłam chyba że zostanie przekroczona jego moc mechaniczna wtedy stanie w przypadku generatora a za enkodera będzie dociskał do przeszkody
    Można kątem enkodera tylko w przypadku silnika DC kiedy on ma dużo biegunów na wirniku szerokość szczotki załancza więcej biegunów na wirniku, i co nam to da jak obroty spadają a prąd rośnie, chodzi oto aby dać największą moc w momencie gdy magnes jest między biegunami, a to może wyznaczyć tylko enkder
    Lepiej sterować opóźnieniem czasów między krokami ale do tego trzeba bardziej zaawansowany sterownik, z tym nie jest łatwo trzeba napisać odpowiedni program
    Ale można sterować napięciem tak jak tanie- Serwa szczotkowe tylko że one wtedy NIE będą bezszczotkowe z silnikiem 3F
    http://www.cnc.info.pl/topics65/tanie-serva-vt2754.htm?sid=a00526e41fde37aa1844da60a434fb77
    http://www.akcesoria.cnc.info.pl/servo_whale2.htm
    http://www.akcesoria.cnc.info.pl/serwo_dg2s.htm
  • Poziom 22  
    Cytat:
    Jak się coś robi i poprawia błędy to można dojść do nieprzeciętnych osiągnięć np. 1Kw można uzyskać 3 razy większą moc mechaniczną!

    Można prosić o rozwinięcie myśli? Silnik np. AXI 5330/F3A GOLD LINE wg. danych fabrycznych ma max sprawność 91%.
  • Poziom 12  
    http://www.efemotor.pemp.pl/index.php?go=2204

    Ogólnie podają że elektryczne mają w granicach 90% sprawności a spalinowe 30-40% napisz czy jesteś w stanie to sprawdzić dokładnie ?
    Mnie interesuje siła mechaniczna na wale, najlepiej porównać silniki + sterownik przed i po modyfikacji z najmocniejszymi magnesami neodymowymi oczywiście
    Piszę ogólnie o silnikach elektrycznych żeby zachęcić do budowy swoich niestandardowych rozwiązań bo naprawdę warto, nawet przy zabawie przychodzą konkretne pomysły kto chce dzieli się nimi np. na forum ale na pewno łykną to zaraz jakieś firmy, albo warto samemu zainwestować
    Jeśli sami nie będziemy nic robić to przemysł tego nie zrobi bo czerpie ogromne zyski z ropy wszystkie rozwiązania są chowane!
    http://pl.wikipedia.org/wiki/Pojazd_elektryczny
    Wydaje się że tylko zainteresowana społeczność internetowa może to zrobić widać to na całym świecie, pchnąć rozwój do przodu którego nie da się ukryć przed światem

    http://www.youtube.com/watch?v=L75ESD9PBOw&feature=relmfu

    W tradycyjnych silnikach magnesy przyciągane są po skosie ( promień wirnika), żeby oderwać silny magnes od blachy najlepiej go przekrzywić i wtedy łatwo można oderwać po skosie jest wtedy mniejsza siła !
    Teraz spróbujcie go oderwać czołowo?
    Można wtedy wykorzystać 2 fazy przyciąganie i odpychanie jednocześnie (dwie cewki z dwóch stron)?
    Uwaga nawet byle jak zrobione cewka- magnes przy małych prądach można uszkodzić pelcie
    Ile cewek jest w silnikach i jakie prądy mają szczególnie te modelarske

    http://www.youtube.com/watch?v=6c5DknXErik
    http://www.youtube.com/watch?v=29KAiUYL3DY
    http://www.youtube.com/watch?v=aF0JvC10edw&feature=endscreen
  • VIP Zasłużony dla elektroda
    Widzę że temat zmierza do dyskusji która już była i padły też ciekawe argumenty:
    https://www.elektroda.pl/rtvforum/topic965403.html

    Jak dla mnie elektryczne silniki tłokowe to ciekawe rozwiązanie w makietach modelarskich, z racji wyglądu i generowanego dźwięku, ale na pewno nie uzyskają sprawności nowoczesnych silników elektrycznych, z racji powstających oporów ruchu i wibracji. Kierunek oddziaływań pola elektromagnetycznego to bardziej złożona kwestia, podejrzewam że rozbiło by się o znacznie większy pobór prądu w związku z efektem halla.
  • Poziom 10  
    Witam

    zamieszczam film z działania regulatorów 2313 i 1n1p pakiet 3S
    softy te co podałem wyżej

    jeśli ktoś ma kogoś kto zrobiłby płytki do tych regli z metalizacją i solder maską to bym się dołączył bo działają całkiem świetnie i można by zrobić parę sztuk

    jesli ktoś chce naprawić jakiś spalony regiel to służę pomocą :
    http://www.rcauto.pl/forum/viewtopic.php?f=36&t=59923





    Pozdrawiam
  • Poziom 15  
    Nie długo będę wgrywał tego softa od Ciebie, mógłbyś przypomnieć jakie impulsy miały być do sterowania regla, jakie czasy?
  • Poziom 10  
    zulugula jeśli sobie sam kompilujesz wsad do 1n1p to w tej części softu możesz zmieniać część parametrów:

    .equ POWER_RANGE = 100 ;125 = 8Khz, 100 = 10Khz, 80 = 16Khz
    .equ MIN_DUTY = 3 ; 1 = minimum obrotów mała moc minimalna
    .equ NO_POWER = 256-MIN_DUTY ; (POWER_OFF)
    .equ MAX_POWER = 256-POWER_RANGE ; (FULL_POWER)

    .equ PWR_MAX_RPM1 = POWER_RANGE/4
    .equ PWR_MAX_RPM2 = POWER_RANGE/2

    .equ PWR_STARTUP = 30 ; moc startu szeroki pwm przy starcie
    .equ PWR_MAX_STARTUP = PWR_STARTUP+20 ; moc startu + dodatkowa siła