Elektroda.pl
Elektroda.pl
X
Proszę, dodaj wyjątek www.elektroda.pl do Adblock.
Dzięki temu, że oglądasz reklamy, wspierasz portal i użytkowników.

Spawarka tig ac/dc jak ustawić parametry do aluminium

xxanquxx 14 Lut 2011 18:44 157887 107
  • #1 14 Lut 2011 18:44
    xxanquxx
    Poziom 13  

    Witam mam pytanie mam spawarkę Magnum Tig THF 230 AC/DC I i mam prośbę do osób spawających aluminium jak odpowiednio ustawić- mam z tym problem :/ , I słyszałam coś, że dysze ceramiczne są rożne rozmiary do czego jest jaki rozmiar ?
    Spawarka tig ac/dc jak ustawić parametry do aluminium
    Spawarka tig ac/dc jak ustawić parametry do aluminium Spawarka tig ac/dc jak ustawić parametry do aluminium


    Proszę nie zamieniać wielkich liter na małe. Proszę poprawnie napisać tytuł. [retrofood]

    1 29
  • #2 15 Lut 2011 00:55
    kiermits4
    Poziom 9  

    Bedę szczery : mam identycznego Tiga i spawam nim amatorsko- dla siebie elementy do samochodu, który buduje już od 1,5 roku ( projekt z serii końca nie widać) .
    UStawienie parametrów spawania to magia. Okazuje się , że spawanie alu jest chyba najtrudniejszym możliwym spawaniem matariałów.
    Gdzieś na forum są dane producenta - zalecane dla blachy 2,5mm , ale dla tiga 220h. - też magnum.

    Moje spawanie wygląda podobnie jak na Twoich załączonych fotografiach- " Czyli ślepi w ciemnościach" Czasami idealnie mi się spawa , nawet w miarę to wygląda, gdy znów innym razem pale dziury , wszystko płynie , zaczynam kręcić możliwymi na panelu kontrolnym pokrętłami, by wszystko rzucić w momencie skończenia się argonu w butli. Butla mała gaz niemiłosiernie drogi i tak już przerobiłem z 8 sztuk butelek z czego 5 sztuk poszła w próżnie. Na dwóch butlach zostałem jawnie walnięty w bambuko w firmie od której kupuje gaz - bo były w połowie puste miały jakieś 80 bar. Póżniej przy każdym zakupie przy sprzedającym nakręcałem reduktor i sprawdzałem ciśnienie.
    Czasami już dochodziłem do wniosku , że muszę przejść jakiś szybki i intensywny kurs spawacza alu, by znowu następnego dnia pomyśleć, że wszystkiego człowiek może się nauczyć.

    A teraz do meritum: Gałka Balans AC - na pewno w środkowym położeniu - zalecenie producenta, Czestotliwość AC - skupienie łuku w zależności czy pachwinowe spawanie , czy lanie na płaskim, Gaz 8-15 litrów/min , Elektorda i dysza - oj dużo ich zniszczyłem , ale chyba zasada taka 2mm blacha - elektroda 2mm grubości dysza 4.
    No i zostają najgorsze i zapewne najważniejsze:

    Prąd startu ??
    Prąd bazy ??
    Czas trwania prądu opadania ??
    Częstotliwość pulsu ??

    Fajnie jakby ktoś to wyjaśnił tak w miarę prosto i przystępnie , co powoduje i co proponuje ustawić. Zapewne na temat każdego z tych parametrów można książkę napisać , bo moje doczynienia z TIgiem trwają już rok i to jest chyba najtrudniejsza historia w moim życiu.

    Pozdrawiam.

    0
  • #3 15 Lut 2011 13:34
    KEYZOR
    Poziom 9  

    Mialem ta spawarke jakis czas, ogolnie szlo niezle natomiast najwazniejsza rzecza jest zeby miec odpowiedni gaz: argon tylko w czystosci 5.0. Spawanie argonem o nizszych czystosciach typu 4.8 i 4.6 konczylo sie jak na zamiesczoncyh przez Ciebie zdjeciach. Takze sprawdz jaki masz argon, w poblizu mnie tylko jedna firma oferuje argon w tej klasie czystosci.

    Co do parametrow ja wylaczylbym puls, i spawal stalym natezeniem, czestotliwosc AC ustawialem powyzej 150hz (mi sie tak lepiej spawalo), natomiast balans AC ustawialem bardziej w strone czyszczenia katadowego wtedy wiecej ciepla wydziela sie na elektrodzie i latwiej sie spawalo cienkie elementy.

    Jezeli masz pedal, to go podlacz naprawde pomaga bo gdy zaczynasz i wypracowujesz jeziorko to podajesz wieksze natezenie a pozniej gdy material zaczyna juz mocno plynac obnizasz i powinno byc OK.

    -1
  • Pomocny post
    #4 15 Lut 2011 22:33
    Kacper30
    Poziom 12  

    Witam, mam tez mam taka chinska spawarke tylko ze 200A z plazma i pedalem. Spawam na od 4 lat w serwisie motocyklowym. Potwierdzam czystosc argonu musi byc zachowana ! Bardzo wazne jest przygotowanie materialu, musi byc czysty. Jezeli to nowy mat. to go tylko szczotka druciana oczyszczem, jezeli to jakas stara utleniona czesc to piluje pilnikiem lub szlifuje. Ewentualne fazuje itp... Jezeli material bedzie zanieczyszczony to powstanie czarny nalot i spaw bedzie mial zuzel na powierzchni i strukture pumeksu :) to samo sie stanie jak bedziemy za dlugo grzac w jednym miejscu.
    Co do gazu to ustawiam doswiadczalnie tak zeby bylo czuc jak wyplywa ale zeby nie zdmuchiwal luku. min -6 max-8 dla dyszy 4-6mm dla dyszy 7-8mm to odpowiednio 7-12 l/min wg. mojego manometru. Spawam uchwytem sr-17 do alu. elektroda wiadomo zielona lub szara, zlota szybko odlatuje. Min srednica to wg. mnie 40-80A 2mm wiekszosc spawam 70-120 A 2.4mm przy pradach ok 140 A i wiecej 3.2mm ale uchwyt szybko zaczyna parzyc :)
    Ustawiam dosc dlugi czas wyplywu gazu przed spawaniem 4-5s bo mam 12m weza.
    Spawania Pulsacyjnego w AC te sprzety nie obsluguja wiec nie ma co krecic pradem bazy i impulsu z wiekszym zamilowaniem bo tylko zwiekszamy lub zmniejszamy amperaz. Ja to reguluje pokretlem w pedale.
    Warto ustawic dluzszy czas opadania pradu to nie beda powstawac kratery pod koniec spawania (tak jak u ciebie na zdjeciu).
    Kolejne pokretlo ARC force niby do MMA ale tu po paru chwilach zwieksza nam dynamike luku i lepiej przetapia material wiec mamy taki lagodniejszy start a potem prad nam wzrasta.
    Czestotliwosc ja ustawiam najczesciej ok 60 Hz jak cos grubego lub starego to max jak cienkie i czyste to ok 1/3.
    Moc impulsu podobnie jak prad bazy sciema w AC
    Balans ustawiam po srodku bo albo elektroda odlatuje natychmiast albo nie chce rozbic tlenkow i nie spawa.
    Gaz po zakonczeniu spawania wedle uznania do dochlodzenia spoiny itp.
    Najlatwiej spawa mi sie drutem AlMg5 super sie rozplywa i jest dosc uniwersalny ale to i tak zalezy od spawanego mat. Z doswiadczenia wiem ze wiekszosc spawaczy robiacych uslugi typu spawanie glowic, blokow itp. jedzie na jednym rodzaju drutu i ma gleboko w powarzaniu dobor do mat.
    Najtrodniej szlo spawanie ER4043 i cale doswiadczenie nie bardzo pomagalo a spoiny jak pumeks
    Zyze cierpliwosci bo to bardzo trudna sztuka !!! po roku zaczniesz ogarniac mniej wiecej co i jak. Co do butli to polecam tylko duze bo na malych zle sie wychodzi 6 do 30 a cena tylko 2 razy wieksza

    2
  • #5 16 Lut 2011 18:13
    xxanquxx
    Poziom 13  

    A mam takie pytanie jakim rozmiarem dyszy co sie spawa ??

    2
  • #6 21 Lut 2011 10:43
    kaaktus
    Poziom 13  

    KEYZOR napisał:
    argon tylko w czystosci 5.0. Spawanie argonem o nizszych czystosciach typu 4.8 i 4.6 konczylo sie jak na zamiesczoncyh przez Ciebie zdjeciach.
    Co do parametrow ja wylaczylbym puls, i spawal stalym natezeniem, czestotliwosc AC ustawialem powyzej 150hz (mi sie tak lepiej spawalo), natomiast balans AC ustawialem bardziej w strone czyszczenia katadowego wtedy wiecej ciepla wydziela sie na elektrodzie i latwiej sie spawalo cienkie elementy.


    Nieprawda argon 4,8 jest bardzo dobry, częstotliwość uniwersalna to 75Hz powyżej 150 nie spawałem tak wysoko ale skoro w maszynach za 20k zł jest do 150Hz to chyba to górna granica . Przykład argon 4,8 Tig Sherman

    Załącznik skasowałem. Zapoznaj się z zasadami wklejania zdjęć. [Łukasz]

    4
  • #7 21 Lut 2011 19:52
    KEYZOR
    Poziom 9  

    kaaktus gratuluje dostarczyciela gazow technicznych :) widac ze sie przykladaja do roboty i susza butle, mimo ze z tego co sie orientuje nie ma wymagan zeby robic to dla czystosci 4.8.

    Po za tym i tak proponuje znalezc kogos kto ma gaz w czystosci 5.0 bo nie jest drozszy wiele od 4.8. U mnie to wogole jest absurd bo firma w ktorej sie zaopatruje ma tylko 5.0 i jest on tanszy od konkurencji w klasie 4.8 czy 4.6.

    2
  • #8 22 Lut 2011 10:24
    kaaktus
    Poziom 13  

    Jak dla mnie 4,8 jest wystarczający jest po prostu bardzo dobry od 3 lat spawam 4,8 średnio duża butla na 3 miesiące , innego nie było kiedyś w mojej okolicy, a że w sąsiedniej mleczarni kupili TIGi to jest już 5,0 bo twierdzą że 4,8 nie da się spawać. Zdrowo się ubawiłem tacy tam profesjonaliści a ja amator, ale już mnie nic nie zdziwi, jak z pewnego ośrodka szkolenia spawaczy TIG przywieźli mi coś co się nie da spawać oczywiście poszło bez problemu. :D

    Jednak jeszcze nie uważam się za fachowca ponieważ w pozycjach wymuszonych nie umiem spawać , spaw powinien wyglądać zawsze jak z automatu ale do tego już może trzeba mieć rękę albo dużą praktykę, czytałem że w stoczni spawacz zużywa butle na zmianę

    Dodam, jednak nie wszystko się pospawa TIGiem np. Zanal się nie spawa ale powinien się zlutować cudownym spoiwem z allegro czyli cynkowym co prawda nie testowałem.

    0
  • #9 22 Lut 2011 15:14
    xxanquxx
    Poziom 13  

    Koledze z a dyszami ceramicznymi to tak sprawa wygląda :
    czyli do elektrody wolframowej fi 1,6 dobiera się dyszki z oznaczeniem: 4 5 lub 6 do elektrody 2,4 dyszki: 6 7 lub 8 itd

    Spawarka tig ac/dc jak ustawić parametry do aluminium

    2
  • #10 23 Lut 2011 07:53
    kaaktus
    Poziom 13  

    Bez przesady możesz jechać na tym ceramiku co masz w zestawie, dobierasz "soczewki" czyli to w środku z otworami wylotowymi gazu i element który zaciska elektrodę. Elektrodę wysuwasz na 2/3 średnicy otworu ceramika czasem więcej jak nie ma dojścia , oczywiście do alu zielona

    0
  • #11 23 Lut 2011 10:41
    xxanquxx
    Poziom 13  

    To masz kolega na myśli ??

    Spawarka tig ac/dc jak ustawić parametry do aluminium

    3
  • #12 23 Lut 2011 11:01
    kaaktus
    Poziom 13  

    tak jak ceramik będzie ci pękał przy dobrym wysunięciu elektrody dasz większy

    2
  • #13 23 Lut 2011 16:36
    xxanquxx
    Poziom 13  

    KEYZOR napisał:

    Co do parametrow ja wylaczylbym puls, i spawal stalym natezeniem, czestotliwosc AC ustawialem powyzej 150hz (mi sie tak lepiej spawalo), natomiast balans AC ustawialem bardziej w strone czyszczenia katadowego wtedy wiecej ciepla wydziela sie na elektrodzie i latwiej sie spawalo cienkie elementy.


    kolego daj jakieś zdjęcia twych spawów ??

    4
  • #14 23 Lut 2011 19:42
    KEYZOR
    Poziom 9  

    Nistety nie posiadam juz zadnych elementow wykonanych ta spawarka, teraz nie dysponuje juz TIGiem AC zeby pokazac jak mi to wychodzilo. Jezeli na uczelni beda mial dostep do sprzetu to zamieszcze moje wypociny.

    0
  • #15 23 Lut 2011 20:14
    xxanquxx
    Poziom 13  

    Bede z kolegami wdzięczny , a co to z tig-iem się stało zepsuł się??

    Dodano po 5 [minuty]:

    A spawał ktoś z was bez pulsu ?? jak to sie spawa ??
    a jaki prąd startu
    przy spawaniu bez pulsu prąd bary daje na zero ??

    2
  • #16 24 Lut 2011 20:36
    KEYZOR
    Poziom 9  

    Nie zepsul sie, z tego co mi wiadomo chodzi do tej pory, mialem do niego dostep u znajomego ktory niestety wyjechal.

    0
  • #17 25 Lut 2011 20:27
    xxanquxx
    Poziom 13  

    Witam dziś z związku z dniem wolnym :D postanowiłem poświecić czas na spawanie z parametrami zbliżonymi jak pisaliście
    spawałem bez pulsu i pedałem i bez pedała z pedałem trochę gorzej mi sie spawała ale to dlatego ze pierwszy raz , ale spawy całkiem całkiem :) dam zdjęcia jak zrobię.
    A co do argonu to mam w butli takiej jak CO2 mała butla pisze ze to argon techniczny czyli na pewno nie jest to czystość w skali 5 tylko sadze ze 4.8 takze kolega mial racje ze ten argon sie nadaje :)

    1
  • #18 26 Lut 2011 08:42
    manta
    Moderator Samochody

    Do spawania wystarcza gaz 4.9, najważniejsze jest przygotowanie materiału do spawania. Najgorszy jest tłuszcz. Ja stosuję obróbkę powierzchniową frezem tuż przed spawaniem. Balans ciepła przy cienkich elementach nawet do 75% w elektrodę, przy grubszych do 25%. Częstotliwość im wyższa tym łuk jest bardziej skupiony a przetop głębszy, więc cienkie elementy 150 a grubsze max. Co do elektrod, do aluminium tylko torowane, ja stosuję serie Gold tzwn. uniwersalne z racji częstych zmian materiału spawanego. Spoiwa dobieramy w teorii w zależności od składu materiału spawanego. Jako ciekawostkę podam że należy przecierać pałeczki przed spawaniem włókniną techniczną. Nie powinny leżeć na wolnym powietrzu. Obowiązkowo rękawice ( dłonie też zostawiają ślady). Wszystkie wytrącenia na powierzchni spoiny to zanieczyszczenia materiału rodzimego, stopiwa, za mała ilość gazu.

    2
  • #19 27 Lut 2011 11:10
    xxanquxx
    Poziom 13  

    Kolego manta jakiego masz TIG-a ??

    4
  • #21 27 Lut 2011 11:51
    xxanquxx
    Poziom 13  

    Masz może jakieś zdjęcia spawów ??

    Dodano po 24 [minuty]:

    moje spawy :D sorki za jakość ale telefonem robione :/

    Spawarka tig ac/dc jak ustawić parametry do aluminium

    5
  • #22 27 Lut 2011 13:49
    manta
    Moderator Samochody

    Połóż drut prawie płasko, jak masz jeziorko to cofasz palnik i podajesz spoiwo. Masz za mały prąd spawania, nadtapiasz dużo spoiwa a nie uzyskujesz przetopu.

    1
  • #23 27 Lut 2011 14:06
    xxanquxx
    Poziom 13  

    Dzieki kolega za dobre rady :) a masz może zdjecia swych spawów ??
    będę wdzięczny :)

    1
  • #25 02 Mar 2011 13:05
    kiermits4
    Poziom 9  

    Sprawy mają się tak :

    Na górze w pierwszym rzędzie znajdują się w kolejności od lewej strony następujące pokrętła :

    1. Prąd startu
    2. Prąd spawania
    3. Prąd bazy
    4. Czas trwania prądu opadania.

    Trochę nie wiem jak to rozumieć , ale tłumacze to sobie tak:

    Pokrętło nr.1 Prąd startu- czyli ustawiamy prąd po zajarzeniu łuku , a pokrętłem nr.4 , regulujemy czas w jakim ma się utrzymywać zadany prąd startu ( 0- 15 sekund). Ponieważ aluminium jak jest zimne kiepsko się spawa- więc jest to czas nagrzewania się materiału.
    Pokrętło nr.2 ( prąd spawania) u mnie po przekręceniu go nie wiele się zmienia.
    Pokrętło nr. 3 ( prąd bazy ) tutaj jest silny skok natężenia prądu i to jest chyba rzeczywisty prąd spawania.

    Mógłby ktoś wytłumaczyć co oznacza spawanie 2T/4T dwutakt i czterotakt i jaki to ma wpływ.
    Jeżeli coś pomieszałem to przepraszam.

    1
  • #26 02 Mar 2011 15:07
    xxanquxx
    Poziom 13  

    2T naciskasz trzymasz i spawasz puszczasz i przestajesz spawać
    4T naciskasz spawasz puszczasz a jak chcesz przestać spawać to napiskasz i puszczasz :)
    myślę ze wytłumaczyłem

    1
  • #27 19 Mar 2011 09:55
    3zeR
    Poziom 9  

    witam,
    koledzy przepraszam głupie pytanie, ale chcemy zacząć wykorzystywać TIGa, którego mamy w warsztacie do nauki spawania alu (dotychczas tylko stal i nierdzewka) i chciałbym wiedzieć w co się trzeba wyposażyć, ewentualnie co trzeba zrobić, żeby przystosować TIGa (Sherman) do spawania aluminium. Coś ktoś kiedyś mówił mi, że trzeba zamienić elektrody miejscami, ale nie jestem co do tego przekonany w 100%. Czy do aluminium stosuje się inną elektrodę niż wolframowa? Spawanie w osłonie oczywiście Ar.
    Z góry dziękuję za odpowiedź :)

    0
  • #28 19 Mar 2011 12:01
    xxanquxx
    Poziom 13  

    Witam do alu elektroda oczywiście zielona ewl. szara
    I spawarka tig AC/DC alu spawasz prądem AC
    gaz to argon czystość 4.8-5.0
    Jaki to model tego tig-a?
    Raczej nic nie zmieniasz zastaje tak jak do spawania stali, stali nierdzewnej tylko zmieniasz na AC i musisz sobie go ustawić w czym życzę powodzenia wiele prakryti przed wami jeśli chodzi o spawanie aluminium.

    1
  • #29 19 Mar 2011 15:32
    3zeR
    Poziom 9  

    sherman 200 albo 250, musze sprawdzic dokladnie w poniedzialek. czyli muszę się zaopatrzyć w elektrodę, a potem ustawiać, ustawiać, ustawiać :)

    0
  • #30 19 Mar 2011 17:39
    xxanquxx
    Poziom 13  

    To polaryzacji nie zmieniasz w tej maszynie
    tylko ustawienie i spawanie az dojdziesz do wprawy:)

    1