Elektroda.pl
Elektroda.pl
X
Elektroda.pl
Proszę, dodaj wyjątek dla www.elektroda.pl do Adblock.
Dzięki temu, że oglądasz reklamy, wspierasz portal i użytkowników.

Schemat silnika elektrycznego jednofazowego 1.5 kw

WIESLAW2211 20 Lut 2011 12:26 31047 65
  • #31
    WIESLAW2211
    Poziom 12  
    STANISŁAW na moim silniku tak niema jak robię pomiar U z W=0,0 , W z X to tak jak napisałeś ma 4.5Ω jak mierzę U-X =0.00 , V-Y= 2.5Ω , W-Z = 0.00.A na końcówkach kabli są tzw. osłonki i na nich napisy Z,V,Y itd.Nie rozumiem jeszcze tego co napisałeś przy rozruchu uzwojenie u-x jest połączone szeregowo z uzwojeniem v-y i tu jest podpięte pod 230v czyli przy wyłączniku.Bo ja mam zasilanie podpięte do przełącznika pod znaki S. Zgodnie z tym schematem.To nie wiem czy bazować na tym schemacie? czy mój silnik jest inaczej przezwojony?.
    https://obrazki.elektroda.pl/8877556800_1298224126.jpg
    https://obrazki.elektroda.pl/5726078100_1298224242.jpg
    https://obrazki.elektroda.pl/5428360800_1298224453.jpg
  • #32
    stanislaw1954
    Poziom 41  
    Znaki "s" z obu stron, tego wyłącznika (na zdjęciu widzę jedną stronę)oznaczają, w tym przypadku, miejsca podpięcia "0" czyli "N",z jednej strony i fazy czyli "L" z drugiej strony.
  • #33
    wola
    Poziom 26  
    Witam.
    Cytat:
    STANISŁAW na moim silniku tak niema jak robię pomiar U z W=0,0 , W z X to tak jak napisałeś ma 4.5Ω jak mierzę U-X =0.00 , V-Y= 2.5Ω , W-Z = 0.00.A na końcówkach kabli są tzw. osłonki i na nich napisy Z,V,Y itd

    Jeżeli U z W=0,00, to masz uszkodzone uzwojenie.Przyznam, że ciągle piszesz inne wartości rezystancji. Jak na końcówkach przewodów masz "tzw. osłonki' z opisami , to jeszcze raz;
    1)ustaw miernik na zakres 200 (omowy)
    2)jaka jest rezystancja pomiędzy przewodem U a jego drugą stroną (schemat podaje,że jest to X , a ty podajesz, że jest to Z. Podaj oznaczenie i stan faktyczny.
    3) jaka jest rezystancja pomiędzy V a Y; podaj oznaczenie i stan faktyczny.
    4)jak jest rezystancja pomiędzy W a drugą stroną (w/g schematu jest to Z, a ty podajesz ,że jest to X) podaj stan faktyczny.
    5)przełącz miernik na dużą oporność, a przewody ustaw tak, by się nie stykały
    6) podaj jaka jest rezystancja pomiędzy U, V, W
    7)podaj jaka jest rezystancja pomiędzy X, Y,Z
    Jeśli będziesz udzielał odpowiedzi, zrób to dokładnie, w odniesieniu do punktów.
  • #34
    stanislaw1954
    Poziom 41  
    Witam .Na tyle co się da zobaczyć na zdjęciach to wyłącznik jest"fabryczny".Jeśli zastosujesz się dokładnie do tego co napisał kol.wola,to można później wziąć się za wyłącznik.
  • #35
    WIESLAW2211
    Poziom 12  
    Witam.
    Więc tak,zrobiłem pomiar według waszych wskazówek i schematu.
    Pomiar na oporności 200ohm
    U - X =0.00
    V - Y =2.5Ω
    W - Z =0.00
    Pomiar na dużej oporności
    Pomiar pomiędzy:
    U - V - W =0.00
    X-Y -Z = 0.00
    Natomiast gdy trzymałem palcami końcówki przewodów i końcówki miernika zwierając pomiędzy jeden koniec U a V i V a W itd.to pomiar nie był stały tylko spadał albo rósł.
    Natomiast jak robiłem pomiar nie zgodnie ze schematem po prostu szukałem pary przewodów to znalazłem tak:
    U łączy się z Z i pomiar jest 2.5Ω
    V - Y =2.5Ω
    W - X = 4.5Ω
    Pozdrawiam.
  • #36
    stanislaw1954
    Poziom 41  
    Witam.
    Z tych ostatnich pomiarów(na samym dole postu) wnioskuję że ktoś źle pozakładał opisy na końcówkach.
    Myślę,że zwojenie rozruchowe to, to z opornością 4,5oma i .powinno się oznaczać W-Z.
    Uzwojenie V-Y jest prawidłowo nazwane ((oznaczone),
    Uzwojenie U-Z jest źle oznaczone >>>>ma być U-X.
    Klo.wola zgadzasz się ze mną?:D
  • #37
    wola
    Poziom 26  
    Witam.
    1)Podczas pomiaru masz rozłączone przewody od wyłącznika?
    2)Czy przewody były podpięte do tabliczki zaciskowej?
    3)Zastosowałeś się podczas pomiarów do
    Cytat:
    przewody ustaw tak, by się nie stykały

    Cytat:
    Klo.wola zgadzasz się ze mną

    Zgadzam się, ale jeszcze chcę uzyskac odpowiedzi na to co w tym poście zadałem,
  • #38
    WIESLAW2211
    Poziom 12  
    Tak wszystko robiłem szczegółowo według twoich wskazówek. Przewody wyciągnięte z wyłącznika i wyciągnięte z kostki przy silniku, wszystkie przewody były pojedynczo, nigdzie nie zwierały.Mierzyłem ich dotykając końcówkami przewodów miernika.Jeszcze jedno schemat który mam nie był przy tym silniku po prostu ściągnąłem go z forum bo pasował do do parametrów silnika.Sam nie wiem dlaczego tak jest. Jak się dowiedziałem ten silnik był już kiedyś przezwojony,może ktoś pozamieniał uzwojenia i wpiął po swojemu,to są tylko moje przypuszczenia.To już Wy oceńcie jako Fachowcy.Dziękuję.
  • #39
    stanislaw1954
    Poziom 41  
    Myślę,że teraz można sprawdzić sam wyłącznik.Zacznij od znalezienia pozycji "o" to znaczy takiej ,w której wszystkie styki są otwarte . Widać to patrząc z boku ,lub mierząc omomierzem .
  • #40
    WIESLAW2211
    Poziom 12  
    Nie ma obecnie na tym przełączniku ażeby wszystkie styki były otwarte.Najmniejsza opcja to dwie pary styków które zwierają w 3 segmencie góra i dół.
  • #41
    stanislaw1954
    Poziom 41  
    Z tego wnioskuję,że ktoś przy nim coś majstrował . Zauważyłem również na 1-szym zdjęciu w pierwszym segmencie ,pod "mostkiem"wypalone.!
    Spróbujmy jednak ustalić co może być na następnych pozycjach ,po przekręceniu.Panel z literami "S"to panel nr.3
    Panel najbliżej dużej ośki(pod pokrętło) to nr.1
    Spróbuj znaleźć takie położenie żeby były zwarte styki w 1i 3 panelu (z obu stron wyłącznika.To -ROZRUCH
    Następne położenie (po przekręceniu) ma być;w 2 i3 styki zwarte z obu stron (w 1-szym panelu.otwarte)>>to PRACA.
  • #42
    wola
    Poziom 26  
    Witam.
    Cytat:
    Najmniejsza opcja to dwie pary styków które zwierają w 3 segmencie góra i dół.
    Niech to będzie segment 1. Na zapodanym schemacie segment 1 ma być zwarty w pozycji 0. Przekręć wyłącznik w prawo; powinna być zwarta para o której piszesz i następna. Właśnie ta następna zwarta para będzie segmentem 3 w/g schematu (pisałem ci to) i będzie to stan rozruchu.
    Podaj w ilu pozycjach możesz ustawić przełącznik.

    Cytat:
    Spróbujmy jednak ustalić co może być na następnych pozycjach ,po przekręceniu.Panel z literami "S"to panel nr.3
    Panel najbliżej dużej ośki(pod pokrętło) to nr.1
    Jeśli "ktoś majstrował przy przełączniku, to opisy mogą się nie zgadzać.
  • #43
    WIESLAW2211
    Poziom 12  
    Ja też już pisałem, jest 6 pozycji przełączenia. Pozycje segmentów podaję według zaznaczonego na schemacie czyli segment 3 to z oznaczeniami S (zasilanie)tak jak pisze wola. Pierwsza pozycja to: w 1 segmencie zamykają się 2 pary styków,następne przełączenie to zwarcie 2 pary styków w 1 segmencie i 2 pary styków w 3 segmencie.Następna pozycja przełączenia to zwarcie 2 pary styków w segmencie drugim i 2 pary styków w segmencie 3.Następne przełączenie to zwarcie wszystkich styków we wszystkich segmentach,następna to zwarcie styków w segmencie 2 i 1, a następny już ostatni to zwarcie styków w segmencie 1 i 3.Teraz jak to podłączyć skoro uzwojenie jest niezgodne z tym schematem tylko pary są dobrane inaczej.
  • #44
    stanislaw1954
    Poziom 41  
    Można by uznać że;
    1-sza pozycja w/g postu z godź 20,10to >>>>"0" na wyłączniku
    2 -ga pozycja zwarte styki w 1 i 3 segmencie (obie pary)>>>>ROZRUCH
    3-cia pozycja zwarte styki w2 i 3 segmencie (obie pary) >>>>PRACA
    Dalej NIE WOLNO PRZEŁĄCZAĆ !!!!Należy zablokować wyłącznik tak żeby się nie kręcił dalej.
    A przewody wepnij w/g opisów z mojego postu z godź13,55
    Powinno działać.
  • #45
    wola
    Poziom 26  
    Witam. Kol. stanislaw1954 napisał;
    Cytat:
    Powinno działać

    Powinno, gdyby nie rezystancje podane przez kol. WIESLAW2211 z godz. 21 Lut 2011 13:35. Jak są prawdziwe,to nie będzie działać.
  • #46
    stanislaw1954
    Poziom 41  
    Ja wspomniałem o poście z godź 13;55 tak należy nazwać uzwojenia!
    --------------------------------------
  • #47
    WIESLAW2211
    Poziom 12  
    Dziękuję wam koledzy.Jeszcze zapytam jak podłączyć przewody do kostki przy silniku.Czy w niektórych pozmieniać opis i zakręcić zgodnie ze schematem? Żebym wiedział jak później podłączyć do przełącznika.Jutro to poskręcam.
  • #48
    wola
    Poziom 26  
    Witam.
    Cytat:
    Czy w niektórych pozmieniać opis i zakręcić zgodnie ze schematem? Żebym wiedział jak później podłączyć do przełącznika.

    Tak. Możesz to zrobić jak pisze kol.stanislaw1954. Jak będziesz miał tak samo na przewodach i zaciskach łatwiej Ci będzie łączyć z silnikiem. Jak będziesz miał wpięte przewody z silnika na zaciski, to sprawdź jeszcze raz rezystancję pomiędzy U a V; V a W i W a U. Podajesz ,że jest 0. Jeśli tak jest, to uzwojenie jest uszkodzone. Chyba, że się nie zrozumieliśmy.
    Cytat:
    Ja wspomniałem o poście z godź 13;55 tak należy nazwać uzwojenia!
    Jak najbardziej, mnie chodzi o rezystancję pomiędzy uzwojeniami, (U,V,W) tym bardziej ,że kol. WIESLAW2211 napisał;
    Cytat:
    Przewody wpięte z wyłącznika i wyciągnięte z kostki przy silniku,były wszystkie przewody pojedynczo nigdzie nie zwierały
    Przyznasz ,że, jeśli tak jest to jest problem? :cry:
  • #49
    WIESLAW2211
    Poziom 12  
    Witam ponownie.
    Wczoraj nie mogłem działać przy tym silniku,dzisiaj pomierzyłem jeszcze raz o to co prosił wola, i połączyłem wszystkie przewody z wyłącznikiem.Pomiary przewodów bez wyłącznika U-V= nic nie pokazało,V-W= nic nie pokazało,W-Z=00.8 ohmM i powoli wzrasta. Natomiast z wyłącznikiem pomiar był taki:
    U-V=2.5Ω
    V-W=4Ω
    W-U=2,5Ω
    Silnik pracuje przy rozruchu i na pracę tak jakby na jednym poziomie czyli lekkie buczenie przy rozruchu i na pracy.Przy przełączaniu przełącznikiem jest iskrzenie a szczególnie przy powrocie na rozruch.I jeszcze jedno to już pisałem wcześniej,gdy za mienie przewody przy zasilaniu na wyłączniku czyli S i S,silnik nie działa.Co dalej robić.Pozdrawiam.
  • #50
    stanislaw1954
    Poziom 41  
    Witam.
    Iskrzenie jest rzeczą normalną, w końcu przez styki w trakcie łączenia przechodzi prąd rzędu kilkunastu Amper.
    Przy rozruchu może lekko buczeć. A na pracy powinien mieć inny głos.

    Dodano po 8 [minuty]:

    Nie rozumie
    Cytat:
    gdy za mienie przewody przy zasilaniu na wyłączniku czyli S i S,silnik nie działa.

    Co z czym zamieniasz --------przewody zasilające między sobą?
    A może wpinasz gdzie indziej . Napisz tak by można było zrozumieć.
    Powracając na rozruch>>>>>>>>>>>>czyli wyłączając silnik powinno się to robić w miarę szybko. W końcu rozruch służy do" rozpędzenia silnika "
  • #51
    WIESLAW2211
    Poziom 12  
    Może mam takie odczucie że tak samo pracuje jak na rozruchu.Rozruch załączam krótko i na prace.Silnik jest obecnie w pomieszczeniu bez obciążenia pracy czyli pracuje sam a jest na takiej podstawie drewnianej i są drgania może mi się zdawać że tak jest.Silnik ma obroty jak "rakieta" muszę go sprawdzić przy obciążeniu.A co do przewodów z tym S to tak się ma.Przewód zasilający ma 2 końcówki + i - jak podpiąłem pod przełącznik 1 przewód pod S a drugi też pod drugie S to silnik startuje. A jak zamienię te przewody po prostu tylko miejscami z jednego zacisku S do drugiego np.tam gdzie było minus to dam + tak jak przy każdym urządzenie jak włożę wtyczkę do gniazda zasilającego tak powinno łączyć.Próbowałem jeszcze tak że podłączyłem przewód zasilający pod przedłużkę bez bolca ochronnego i silnik nie startuje,przekładałem wtyczkę i też nie startuje.
  • #52
    stanislaw1954
    Poziom 41  
    Kolego . Bo zaczynam żałować że udzielałem rad.
    W prądzie przemiennym mamy L (fazę) i N (0).
    Zamiana przewodów na zasilaniu nic nie zmienia.Chyba,że przedłużacz ktoś próbował "naprawiać". Ale w takim razie obawiam się o Twoje(i najbliższych) życie.
    A jeśli chodzi , o silnik. Jeśli "startuje " dobrze, zostaw go na pracy na kilka (kilkanaście) minut ,sprawdzając,czy nie grzeje się .Jak wszystko w porządku, to przynajmniej ,tyle dobrze z naszej "działalności".
    Życzę powodzenia i mniej kłopotów z "elektryką"
  • #53
    WIESLAW2211
    Poziom 12  
    Dziękuję za pomoc i naukę, jesteście dobrymi nauczycielami nawet na odległość.Stanisław bez obrazy i przepraszam że tak szczegółowo pisałem plus i minus itd. ale coś jest nie tak z tym silnikiem lub przełącznikiem.Bo tak jak pisałem że gdy podłączę do gniazda zasilającego że z lewej strony w otworze jest (L) a z prawej strony (N) to silnik kręci a jak faza jest odwrotnie to nie kręci.Sprawdzałem w różnych gniazdach zasilających i próbówkom w którym jest L a w którym N.Silnik pracował przez 3 minuty i w przełączniku zrobiło zwarcie i przestał pracować ,szybko odłączyłem a kondensator był gorący i jakby zaczął dymić.Po chwili włączyłem i znowu to samo.Kondensator podpięty jest pod zaciski Z i X w kostce silnika.Na tyle jeszcze mam rozgraniczenie co do prądu jak przepływa,co prawda nie tak jak wy ale jestem ostrożny i sprawdzam albo szczegółowo pytam albo czytam i szukam.Jeżeli macie jeszcze cierpliwość a chcecie mi jeszcze doradzić to bardzo proszę.Pozdrawiam.
  • #54
    stanislaw1954
    Poziom 41  
    Witam.
    Z układu połączeń wynika ,że kondensator pracuje tylko przy rozruchu.
    Jak się uruchamia sam silnik (bez żadnej maszyny) rozruch trwa kilka sekund. W takim krótkim czasie nie możliwe , by kondensator się zagrzał . Wniosek jest następujący :
    1- nieprawidłowo podłączone (nie wiem co?-uzwojenia ,do kostki zaciskowej?,przewody do wyłącznika ,które?)
    2-źle łączy wyłącznik(na pozycji praca kondensator ma nie pracować{odpięty od prądu})
    Zwracałem kiedyś uwagę na wypalone miejsce pod mostkiem(blaszką )na wyłączniku --bez odpowiedzi(chyba ,że mi się tylko tak wydaje -na zdjęciu)
  • #55
    wola
    Poziom 26  
    Witam. Kol. WIESLAW2211 ;
    1)Przeczytaj dokładnie wszystkie posty.
    2)Wydrukuj schemat jaki zapodałeś, Czy jest dla Ciebie zrozumiały (w postach jest objaśniony; ewentualnie podaj czego nie rozumiesz)? Jak masz połączony silnik z przełącznikiem; podaj oznaczenia i zdjęcia przełącznika z 2 stron.
    3)Podaj co z pytaniem kol. stanislaw1954
    Cytat:
    Zwracałem kiedyś uwagę na wypalone miejsce pod mostkiem

    4) Silnik należy przyłączyć z przewodem PE (czyli faza i N do przełącznika, a PE do obudowy).


    Cytat:
    przełączniku zrobiło zwarcie
    Nic wtedy nie robiłeś?
    PS. Staraj się, bo zaczyna to być nie problem, ale telenowela :D
  • #56
    WIESLAW2211
    Poziom 12  
    Dzięki wam za serdeczną pomoc.Tak właśnie sam też myślałem, że jest to tak jak telenowela. Ale z drugiej strony to stary silnik i tak to bywa z remontami w każdej dziedzinie a w dodatku przy mojej nie pewności czy to dobrze zrobiłem.Tak postaram się lepiej ażeby sprawę doprowadzić do sukcesu, oczywiście z waszą pomocą. Jutro wyślę zdjęcia i opiszę jak to wszystko podłączyłem.

    Dodano po 5 [godziny]:

    Postanowiłem jeszcze dzisiaj napisać i odpowiedzieć na niektóre wasze pytania,a jutro dołączę zdjęcia.Kostka ebonitowa z zaciskami przy silniku jest oznaczona tak:
    Z X Y

    U V W

    6 przewodów które wychodzą z silnika i są oznaczone na osłonach końcówek mają takie same znaki z wyjątkiem jednego na którym nie można było odczytać no ale to można było sądzić, że to W. Wszystkie kable które wychodzą z silnika podłączyłem do tych zacisków na kostce z wyjątkiem dwóch które zamieniłem miejscami. Tam gdzie był przewód Z podpiąłem X a na miejsce X podpiąłem Z ,tak jak wynikało z pomiarów par i za wasza radą, że muszę zamienić te przewody. Następnie do wyłącznika podpiąłem przewody ażeby łącząc zgodnie z opisem tak jak na kostce przy silniku i na wyłączniku. Nie podpinałem przewodu tylko z kostki do wyłącznika o nazwie Z, do Z i X na kostce silnika podpiąłem kondensator. A co do przewodów zasilających 230V to jest 3. 1 (L) podłączony do zacisku na wyłączniku pod oznaczenie S, 2 (N) przewód podłączony jest do drugiego S na wyłączniku, a 3 jest to (PE) ochronny do obudowy silnika.
    Proszę o wypowiedź co jest źle. Pozdrawiam.
  • #57
    stanislaw1954
    Poziom 41  
    Z tego opisu ,chociaż nie bardzo chce się wracać, do wielu postów do tyłu wynika że raczej wszystko jest dobrze.Tylko co dalej.A przede wszystkim wyłącznik ,czy dobrze łączy?
  • Pomocny post
    #58
    krzysiek7
    Poziom 34  
    Kolego WIESLAW2211, w tym temacie padły już wszystkie prawidłowe odpowiedzi, koledzy wola i stanislaw1954 wykazali się ogromną cierpliwością, szkoda tylko, że nie wspomniałeś im, że coś Ci już z tego wyłącznika wypadło, o czym pisałeś w tym temacie: https://www.elektroda.pl/rtvforum/viewtopic.php?t=1846389&highlight=
    Twoje chaotyczne wyniki pomiarów rezystancji nie przyśpieszają rozwiązania problemu, więcej dokładności. Ja od siebie dodam, że kolejność zestawienia pakietów wyłącznika jest prawidłowa. Odnośnie styków to trudno się wypowiadać, fakt braku blokady i kilka zwarć z tym związanych mogło zrobić swoje.

    wola napisał:
    Cytat:
    Witam. Kol. WIESLAW2211 ;
    1)Przeczytaj dokładnie wszystkie posty.

    Tak właśnie zrób i przeanalizuj wszystko dokładnie od początku, bo odpowiedzi już tu są.
  • #59
    stanislaw1954
    Poziom 41  
    Witam.
    Teraz ,to już wszystko jasne.Jeśli nie "pomogłeś silnikowi",tym,że masz zepsuty wyłącznik to może teraz więcej nie eksperymentuj i poproś"dobrego " elektryka ,to może coś z tego silnika jeszcze będzie.:!::?:
  • #60
    WIESLAW2211
    Poziom 12  
    Witam.
    Stanisław myślisz że nie byłem u elektryka u dwóch.Jeden się krzywił a to stary silnik to się to nie opłaca, drugi mówi nie ma takiego przełącznika to dużo kombinacji itd. W tej chwili mam 2 wyjścia.Pierwsze to zamówić przełącznik w firmie SP.... , a drugie wyjście to rozkręcić ten stary i zobaczyć co ze stykami i podmienić nowe styki.No chyba że któryś z Was by się podjął naprawy tego przełącznika.Dziękuję za wszelką pomoc a zarazem naukę, dużo się od Was nauczyłem i teorii i praktyki Pozdrawiam.