Elektroda.pl
Elektroda.pl
X
Osprzęt kablowy
Proszę, dodaj wyjątek dla www.elektroda.pl do Adblock.
Dzięki temu, że oglądasz reklamy, wspierasz portal i użytkowników.

VW Golf 1,8RP Mono-Jetronic niewłaściwe obroty biegu jałoweg

15 Lut 2011 13:48 5519 13
  • Poziom 19  
    Samochód: VW Golf II
    Silnik: 1,8 RP BOSCH Mono-Jetronic
    Problem: Niewłaściwe obroty biegu jałowego

    Wszystko działało poprawnie, obroty były poprawne aż pewnego dnia zauważyłem usterkę. Po odpaleniu samochodu obroty wynosiły 900-1000rpm co było normalne, jednak wraz z rozgrzewaniem silnika spadały aż przy rozgrzanym silniku osiągnęły poziom około 300rpm. Silnik ledwo się kręcił. Sprawdziłem następujące rzeczy:
    -czujnik temperatury cieczy sprawny
    -regulator biegu jałowego i włącznik biegu jałowego, sprawny
    -tps i jego regulacja ok
    -błyskowe kody błędów - 4444 (brak błędów)

    Na rozgrzanym silniku dopiero jak odepnę czujnik temperatury to obroty mają akceptowalny poziomo około 1000rpm. Podmieniałem komputer na taki z Toledo i sytuacja jest identyczna.

    Komputer ponadto nie reguluje obrotów aktywnie, tak jak by nie wiedział co się dzieje z silnikiem - np. włączę światła to obroty spadają i tak już zostają, włączę podgrzewanie szyby to spadają jeszcze bardziej.

    Jedyny ratunek obecnie to przestawienie TPS'a tak żeby obroty po rozgrzaniu osiągneły te 900rpm. Tylko wtedy jak silnik jest zimny to mam 1400-1800 obrotów.

    Po włączeniu zapłonu regulator biegu jałowego co chwile wykonuje małe ruchy. Tak ze dwa na sekunde, kawałeczek w jedną kawałeczek w drugą. Nie widać takich ruchów ale je słychać.

    Jak się powinien zachowywać regulator biegu jałowego przed odpaleniem silnika? Bo spotkałem się w innych samochodach że wykonuje trzy ruchy - otwiera przepustnice, zamyka, otwiera i zatrzymuje się. Mój tak nie robi.
  • Osprzęt kablowy
  • Poziom 42  
    Czujnik temp. mierzyłeś , na ciepłym i zimnym ? Jak wygląda przejście na obroty wyższe? Moc prawidłowa / jest czym jechać/?
  • Poziom 19  
    Czujnik temperatury mierzyłem w pełnym zakresie temperatur począwszy od -10st do +90st. Termoparę multimetru zanurzyłem w zbiorniczku wyrównawczym i mierzyłem kolejno co 10st począwszy od -10st rezystancje na czujniku. Wszystkie wartości mieściły się w przedziałach podanych w serwisówce BOSCH Mono-Jetronic.

    Zmiana obrotów następuje płynnie a ich wartość początkowa jest zależna od temperatury na dworze. Dziś rano jak odpaliłem to obroty były około 1100 i płynnie wraz ze wzrostem temperatury silnika malały do 300.

    Sprawdziłem też połączenie pomiędzy modułem zapłonowym a komputerem. Pin 7 w module zapłonowym i pin 1 w komputerze. Tym połączeniem do komputera jest podawana aktualna prędkość obrotowa silnika. Sprawne.

    Samochód przyspiesza normalnie. Dodam że silnik jest używany na gazie a benzyna tylko do odpalania.
  • Osprzęt kablowy
  • Poziom 19  
    Rozebrałem TPS'a w środku było czysto. Ścieżki oporowe wyglądają bardzo dobrze, ślizgacz również - nie mam zastrzeżeń. Prysnąłem tylko środkiem do konserwacji potencjometrów. Następnie wyregulowałem jego położenie wg. parametrów podanych w serwisówce BOSCH Mono-Jetronic.
  • Moderator Samochody
    Ale to że było czysto nie świadczy o tym że było dobrze. Wypadało by sprawdzić wartość na zamkniętej przepustnicy i stopniowo ją uchylając czy wartości zmieniają się zgodnie z oczekiwanymi, najlepiej na mierniku analogowym. Tzw. lewe powietrze wykluczone oczywiście?
  • Poziom 19  
    To że było czysto świadczy m.in. o stanie tego elementu. Tzn o jego stanie mechanicznym.

    Wykonałem pomiary rezystancji - mieszczą się w przedziałach podanych w serwisówce BOSCH Mono-Jetronic. Podłączając zasilanie i obserwując spadek napięcia na oscyloskopie badałem czy nie ma jakiś 'trzasków' - nie ma. Sprawdzałem też napięcia na TPS'ie podpiętym pod komputer silnika - wszystko jest dobrze.

    Lewego powietrza nie ma. Wszystkie wężyki podciśnień zostały zmienione na nowe i podłączone zgodnie ze schematem. Podstawa wtrysku jest w dobrym stanie. Dolot jest szczelny.

    Przepustnice oczyściłem z wszelkich nagarów.
  • Poziom 19  
    Tak. Praca zaworku sterującego podciśnieniowo przyspieszaczem zapłonu jest poprawna. Na biegu jałowym podciśnienie z silnika jest zamknięte przez zaworek a przyspieszacz zapłonu jest otwarty do atmosfery. Po dodaniu gazu podciśnienie pojawia się w rurce przyspieszacza.
  • Poziom 32  
    a jak z wyprzedzeniem zapłonu?
    Jak pamietam RP ma aparat kręcony z wałka pośredniego, może rozrząd się posypał
  • Moderator Samochody
    Z tego co piszesz wygląda że rzeczywiście powinno być wszystko w porządku. A co z sondą na gazie? Z własnego doświadczenia wiem że tylko podpięcie przewodu sygnałowego do masy się sprawdza żeby się mapy nie rozjeżdżały.
    Temat https://www.elektroda.pl/rtvforum/viewtopic.php?p=7018201 nie dotyczył przypadkiem tego samochodu? Nie kombinowałeś tam nic?
  • Poziom 19  
    Co do rozrządu to zapomniałem dodać, że był wymieniany wałek rozrządu. Z tym że po wymianie silnik pracował poprawnie i równo a komputer dobrze regulował obroty. Po jakiś trzech tygodniach od tej wymiany nastąpił ten problem który mam teraz. Może faktycznie mieć to jakiś związek.

    Sonda na gazie jest emulowana przez emulator. Sondy lambda.

    Tamten temat dotyczył tego samochodu ale wtedy było zasilanie gaźnikowe teraz jest na tym silniku postawiony mono-wtrysk. Także nie dotyczy już tego samochodu praktycznie.

    Jutro posprawdzam wszystkie masy i zasilania komputera. I w miare możliwości (temperatura na dworze) też przejścia do różnych wtyczek.
  • Poziom 42  
    Został tylko nastawnik przepustnicy!
  • Poziom 19  
    Nastawnik przepustnicy rozebrałem, wyczyściłem i nasmarowałem. Włącznik biegu jałowego na nastawniku jest sprawny. Silniczek kręci się bez oporów i działa sprawnie.