Elektroda.pl
Elektroda.pl
X
Deimic One - Szkolenia
Proszę, dodaj wyjątek www.elektroda.pl do Adblock.
Dzięki temu, że oglądasz reklamy, wspierasz portal i użytkowników.

Jazda na pozycji N w skrzyni automatycznej

svavecone 15 Lut 2011 17:55 23607 34
  • #1 15 Lut 2011 17:55
    svavecone
    Poziom 24  

    Zawsze i wszedzie jest jasno napisane ,ze nie powinno sie wrzucac na "N" podczas jazdy ,ze sluzy to tylko wyrownaniu cisnien pomiedzy przerzuceniem z "R" na "N" oraz uzywania ewentualnie na postoju lub ,niezalecane ,do krotkiego i wolnego holowania pojazdu.

    Dlaczego jadac z gory nie mozna uzywac pozycji "N" ?
    Jakie jest tego techniczne wytlumaczenie?
    Jaka jest roznica pomiedzy jazda z gory na 6 biegu z obrotami silnika 1100 -1200 rpm a jazda na "N" z obrotami jalowymi ~700 rpm ?
    Co moze ulec skroceniu zywotnosci lub uszkodzeniu ?

    0 29
  • Deimic One - Szkolenia
  • #2 15 Lut 2011 20:28
    tzok
    Moderator Samochody

    Jeśli chodzi o skrzynię automatyczną to się nie wypowiem, natomiast przynajmniej dwa argumenty przemawiają za tym, żeby nie jeździć na luzie bez względu na rodzaj skrzyni biegów:
    - jadąc z góry na biegu nie zużywasz paliwa, jadąc na luzie - zużywasz (nie dotyczy to skrzyń z "wolnym kołem" - tam nie ma hamowania silnikiem, więc nie ważne czy jedziesz na luzie czy na biegu, koła nigdy nie napędzają silnika),
    - jadąc na luzie gdy zgaśnie Ci silnik stracisz wspomaganie hamulców i kierownicy, jeśli się tego nie spodziewasz (nie zauważysz, że silnik zgasł) może dojść do bardzo niebezpiecznej sytuacji.

    0
  • #3 15 Lut 2011 20:42
    ogur3k
    Poziom 33  

    Uwierz kolego, jeżeli masz automat w samochodzie to on już jest odpowiednio dopracowany. A jak się zdecydowałeś na automat i Ci nie podoba się to że wiecznie jeździsz na biegu to zmień samochód.
    Nie wiem jak to dokładnie jest w przepisach, czy jest obowiązkowa jazda na biegu, bynajmniej tak uczą na kursach. Więc może dlatego nie ma takiej opcji?
    Ile producentów tyle rozwiązań, ale podejrzewam też że zrzucić z D na N można bez szkody, gorzej z ponownym wbijaniem D.
    W niektórych samochodach producent zezwala wachlować w jakimś ograniczonym zakresie przełożeniami.

    0
  • #4 15 Lut 2011 22:04
    PCcepuk
    Poziom 19  

    w skrzyni automatycznej nie ma czegos takiego jak "wolne" koło",
    tam zawsze kreci "skrzynia" ! tylko zamiast sprzegła jest "sprzegło hydrauliczne" -biegi sa przerzucane za pomoca zaworów (samochod osiagnie odpowiednia predkośc/cisnienie w skrzyni i trach zmiana biegu)
    wybierajac
    R -blokuja sie zawory odpowiadajace za za zmiane biegów do przodu,
    D- blokowany zawór odpowiadajacy za wbicie biegu wstecznego -dzialaja tylko zawory cisnieniowe do przodu
    N -zablokowane/uwolnione wszystkie zawory i sie olej przelewa, zaden bieg nie wrzucony

    i teraz odpowiedz na pytanie: holowac sie mozna ale powoli !, tak jak silnik pracuje na wolnych obrotach to cisnienie nie szkodzi zaworom, przy wolnym holowaniu tez nie szkodzi, a przy wiekszych roznicacg obrotow moga ulec uszkodzeniu -jezeli masz takie wyczucie to auta to próbuj :)

    starałem sie to w miare prosto wytłumaczyc...

    1
  • Deimic One - Szkolenia
  • #5 16 Lut 2011 00:05
    svavecone
    Poziom 24  

    Coz probowalem ,spalanie spadlo o okolo 1.5-2 l na 100 km w miescie ( silnik 3.0 ).Generalnie nie ma problemow ,zeby zrzucic bieg na N ,nie ma zadnej blokady, luzuje spokojnie ,bez szarpniec czy jakichkolwiek niepokojacych objawaow.
    Wbijajac spowrotem na D tez odbywa sie to bez szarpniec czy dziwnych odglosow , oczywiscie bez wciskania pedalu gazu ,skrzynia zapina czesciowo konwerter ,ten dojdzie do obrotow silnika i wtedy zapina do konca .
    Caly taki manewr zapinania odbywa sie w zakresach 1100 - 1500 obrotow silnika.Nie mam pojecia czy to moze szkodzic w jakikolwiek sposob skrzyni.Nie ma jakiejs mechanicznej blokady zeby tego nie robic ,wiec dlatego pytam.

    0
  • #6 16 Lut 2011 03:38
    gabik001
    Poziom 36  

    svavecone napisał:
    Nie mam pojecia czy to moze szkodzic w jakikolwiek sposob skrzyni. Nie ma jakiejs mechanicznej blokady zeby tego nie robic ,wiec dlatego pytam.

    Może. Po przejechaniu ok. 1000mil padnie Ci skrzynia tak jak znajomemu - bo chciał pojezdzić jak na manualnej (wrzucał na neutral na światłach albo na autostradzie z góry) toyotą camry... Dlaczego padła? Nie wiem , podejrzewam że działanie naprężeń w takim przydaku jest podobne do tego jak przy wyjeżdżaniu z zaspy (przód-tył-przód) - takie katowanie zabija skrzynie w momencie. Dokładnie zabija torque converter (konwerter momentu obrotowego - to główne sprzęgło w skrzyni automatycznej).
    Jezdżenie na N? Nie polecam.

    1
  • #7 16 Lut 2011 04:04
    ogur3k
    Poziom 33  

    svavecone:
    Męczy Cię ten automat to zmień. Nie męcz Ty jego ;)
    Ewentualnie podziel się z nami wrażeniami jak coś się sypnie.
    Ale oby nic nie padło, zobaczymy. Wyłącz sprzęt audio, zmień oponki na eco, wywal z samochodu zbędne kg. Nic nie ryzykujesz, same zalety i to za darmo :)

    2
  • #8 16 Lut 2011 10:54
    svavecone
    Poziom 24  

    Konwerter chyba nie ma nic do rzeczy, powinien byc przystosowany do przenoszenia wiekszych obciazen/sily niz moze podac silnik.Obraca sie zawsze w ta sama strone ,wiec przeciazen nie moze byc wiecej niz jest do tego przystosowany.Juz chyba predzej temperatura i brudny olej moglyby mu zaszkodzic . Jak pisalem .... nie odczuwam zadnych szarpniec przy takim procesie ,wiec obciazen konwertera raczej nie ma ,skrzynia najpierw wrzuca stosowny bieg ,jak najwyzszy i spokojnie zapina sprzeglo hydrokinetyczne .

    Teoretycznie wieksze obciazenie konwertera jest podczas postoju na swiatlach na pozycji "D" ,wtedy czuc ,ze ciagnie non stop ,dodac do tego korek miejski....wtedy mozna stawiac tezy ,ze wirniki dostaja po tylku ( mimo to ,konwerter powinien byc do tego przystosowany )

    Jak ktos ma inna ,wiarygodna teorie zuzywania konwertera w ten sposob to prosze o info.

    Bardziej interesuje mnie co sie dzieje wtedy z tarczkami i smarowaniem lozysk pomiedzy koszami i walkami.

    Panie " kolego wszechwiedzacy - ogur3k" jestem ciekawy kwestii technicznej,wiele osob mnie o to pyta a ja nie mam pojecia co im odpowiedzec ,a nie mam zamiaru prawic im moralow podobnych do Twoich .

    0
  • #9 16 Lut 2011 11:27
    :
    Poziom 19  

    svavecone napisał:
    Teoretycznie wieksze obciazenie konwertera jest podczas postoju na swiatlach na pozycji "D" ,wtedy czuc ,ze ciagnie non stop ,dodac do tego korek miejski....wtedy mozna stawiac tezy ,ze wirniki dostaja po tylku ( mimo to ,konwerter powinien byc do tego przystosowany )

    Ta, ile Nm przenosi na postoju ? Kilka ?
    Wrzucanie N w automacie podczas jazdy to absurd.

    0
  • #10 16 Lut 2011 15:12
    svavecone
    Poziom 24  

    No i w tym wlasnie rzecz ,skoro na skrzyzowaniu przenosi kilka Nm i to czuc ,a podczas zmiany na N czy D podczas jazdy nie czuc ..... wiec gdzie tu przeciazenie konwertera.....

    Byc moze ,ze wazny jest rodzaj skrzyni ..... ten ,ktory testowalem to 6 biegowa z tiptroniciem w samochodzie Peugeot 407.

    0
  • #11 16 Lut 2011 15:41
    siewcu
    Poziom 33  

    Problem jest z brakiem smarowania skrzyni. Przy wrzuceniu N w czasie jazdy spada ciśnienie oleju i brak jest smarowania. Dlatego nie powinno się tak jeździć.

    0
  • #12 16 Lut 2011 15:55
    ogur3k
    Poziom 33  

    Googlałeś kolego?
    "Pozycja N wykorzystywana jest również w przypadku konieczności przetoczenia samochodu. Stosowanie pozycji N w przypadku krótkich postojów np. na światłach kierujących ruchem niczemu nie służy. Układ sterowania skrzyni jest tak opracowany, że zatrzymanie samochodu pedałem hamulca przy włączonej pozycji D jest wystarczające i nie powoduje obciążenia układów wykonawczych skrzyni w sposób, który miałby istotny wpływ na nadmierne zużywanie się elementów skrzyni.

    Nie należy w czasie ciągłej jazdy włączać pozycji N. Układ ciśnieniowy skrzyni sterowany jest wykładnią wielu funkcji pomocniczych. Prędkość jazdy, kąt otwarcia przepustnicy powietrza, moment obrotowy i prędkość obrotowa silnika, bieg na którym w danym momencie jedzie samochód mają decydujący wpływ na wartości ciśnień występujących w układzie. Zakłócenie jednej z funkcji sterujących wartością ciśnienia w układzie powoduje gwałtowną zmianę programu pracy w wyniku bezwładności zadziałania układu sterującego w funkcji czasu i wpływa bardzo niekorzystnie na elementy wykonawcze skrzyni. "
    Źródło
    Potem jest opisane co się dzieje w przypadku holowania auta. Równoznaczne z jazdą na Neutralu w sumie.
    Dowiemy się może co to za auto? Bo nieraz różne cuda wyprawiali producenci.

    0
  • #13 16 Lut 2011 16:55
    svavecone
    Poziom 24  

    Wybaczcie ale dalej jestem ciemny i nic mi to nie mowi .
    W google znajdziesz sporo ,ale czy aby na pewno wszystko aktualne ...gdybym nie mial watpliwosci to nie pytalbym tutaj.

    HOLOWANIE NIE JEST ROWNOZNACZNE z jazda na "N" .W holowaniu kreca sie tylko kola a nie kreci sie pompa skrzyni ,wiec logiczne ,ze nie ma smarowania.Podczas jazdy na "N" zarowno kola sie tocza jak i silnik pracuje wiec pompa dziala ciagle .

    " "Układ ciśnieniowy skrzyni sterowany jest wykładnią wielu funkcji pomocniczych. Prędkość jazdy, kąt otwarcia przepustnicy powietrza, moment obrotowy i prędkość obrotowa silnika, bieg na którym w danym momencie jedzie samochód mają decydujący wpływ na wartości ciśnień występujących w układzie. " "

    Powyzsze dotyczy cisnienia zalaczania biegow i zapinania konwertera podczas jazdy a nie pozycji "N" .

    "Problem jest z brakiem smarowania skrzyni. Przy wrzuceniu N w czasie jazdy spada ciśnienie oleju i brak jest smarowania. Dlatego nie powinno się tak jeździć."

    Czyli twierdzisz ze podczas postoju auta w pozycji "N" tez nie ma smarowania? Czyli zaden kosz sie nie obraca w pozycji "N" ?Wszystko jest rozlaczone od pompy i konwertera?
    ( pompa jest wpieta na stale do konwertera i obraca sie ciagle ,wiec czy wiec zastosowany jest bypass aby cisnienie na koszach bylo kompletnie na 0 ? )

    Pytam bo jestem ciemny w szczegolach a wole sam to zrozumiec niz opierac sie na slowach "bo tak jest " " bo tak mechanicy mowia" .

    0
  • #14 16 Lut 2011 17:24
    ogur3k
    Poziom 33  

    Powtarzam:
    "Dowiemy się może co to za auto? Bo nieraz różne cuda wyprawiali producenci."

    Martwisz się czy dane w googlach są aktualne, a nie wiemy czy męczysz auto z 2010r czy 1970r.
    I nie wycinaj tego co Ci pasuje tylko bierz pod uwagę całość.

    0
  • #15 16 Lut 2011 17:38
    Hucul
    Poziom 39  

    Wrzucanie N w czasie jazdy niczego nie uszkodzi , niczemu też nie pomoże :D
    Skrzynia ma smarowanie więc nic jej się nie stanie . Po to wymyślono skrzynię automatyczną , byś nie musiał ciągle "wajchować" i przerzucanie na N jest delikatnie mówiąc lekko absurdalne :D

    0
  • #16 17 Lut 2011 00:16
    svavecone
    Poziom 24  

    ogur3k napisał:
    Powtarzam:
    "Dowiemy się może co to za auto? Bo nieraz różne cuda wyprawiali producenci."

    Martwisz się czy dane w googlach są aktualne, a nie wiemy czy męczysz auto z 2010r czy 1970r.
    I nie wycinaj tego co Ci pasuje tylko bierz pod uwagę całość.


    Napisalem kilka postow wczesniej .... Peugeot 407 3.0 , 6 biegowy tiptronic.
    A wycinam bo reszte rozumiem i potwierdzam.

    No to znalazl sie pierwszy ,ktory ma inna teorie niz reszta . Moze ktos jeszcze znajdzie sie z taka wiedza .

    0
  • #17 17 Lut 2011 12:34
    Starkes
    Poziom 19  

    Ja się nie znam, ale mechanik u którego robiłem skrzynię (Automat z Safrany) tłumaczył, że w tracie pracy silnika podczas przełączania na N powinien być wciśnięty hamulec. Coś tam z ciśnieniem się zmienia. On mówił, że w trakcie jazdy zmieniasz tylko pomiędzy D a 1,2,3,4 do N musi być wciśnięty hamulec o R nie wspomnę ;-)

    Jak silnik nie pracuje (patrz holowanie) to nie ma to znaczenia - możesz przełączyć na N.

    A trafiłem do tego mechanika, bo mój kolega co pierwszy raz jechał automatem chciał wrzucić z D na N, ale niestety wrzucił na R.
    Auto stanęło po czym startowało już tylko w trybie serwisowym.
    Musiał mi zwrócić za remont skrzyni prawie 2 tys.

    0
  • #18 18 Lut 2011 03:05
    gabik001
    Poziom 36  

    Starkes napisał:
    bo mój kolega co pierwszy raz jechał automatem chciał wrzucić z D na N, ale niestety wrzucił na R.

    To dobry gość jest z niego... Żeby zmienić z N/D na R to trzeba nacisnąć hamulec i przycisk blokady (czego nie trzeba robić przy zmianie z D na N i odwrotnie). Czyli świadomie trzeba wywołać oba czynniki (naciśnięcia) żeby to zrobić...

    0
  • #19 18 Lut 2011 10:20
    Starkes
    Poziom 19  

    Nie wiem, ja nigdy nie próbowałem ;-)
    Ale jesteś pewien, że jest tak w każdej ASB?

    Moje auta z ASB do tej pory Renault Safrane, Rover 216 (skrzynia CVT)
    a obecnie Subaru Forester i Renault Laguna (tiptronic).

    0
  • #20 18 Lut 2011 10:24
    Hucul
    Poziom 39  

    Podczas jazdy nie da się włączyć wstecznego - albo fizycznie nie da się przerzucić wajchy , albo wajcha wejdzie na R , a skrzynia pozostanie na N aż do zatrzymania auta .

    0
  • #21 18 Lut 2011 14:10
    gabik001
    Poziom 36  

    Hucul napisał:
    Podczas jazdy nie da się włączyć wstecznego - albo fizycznie nie da się przerzucić wajchy , albo wajcha wejdzie na R , a skrzynia pozostanie na N aż do zatrzymania auta .

    Polak potrafi :D
    Na bardzo małej prędkości (toczenie samochodu) da się.

    0
  • #22 18 Lut 2011 17:49
    Starkes
    Poziom 19  

    Ja jednak nie będę próbował.

    Co nie zmienia faktu, że ASB polecam, ale tylko dobrą skrzynię z dobrym silnikiem.

    0
  • #23 18 Lut 2011 18:21
    Tomek331
    Poziom 26  

    Co do zmiany z D na R podczas jazdy jest absurdalne, może w kadecie z 1980 roku nie opracowano tego, ale trafiło mi się to w fordzie mondeo, 94 rok. Podczas jazdy wrzuciłem R no i auto było na luzie, także w ten sposób nie da się uszkodzić skrzyni. Co innego podczas jazdy do tyłu i nagłego wrzucenia D, wtedy bieg się załącza ale po dłuższej chwili, wtedy masz czas na wbicie gazu aby ruszyć z tzw piskiem opon, lecz to nie służy ku temu lecz jest to zabezpieczenie, masz też czas na nagłe wbicie hamulca w podłoge aby zapobiec uszkodzeniu. No i co do jazdy na N to nic nie daje, nawet podczas postoju czy też w korkach. Gdy jedziesz z górki skrzynia zawsze jest na biegu, nigdy nie wrzuci luzu nawet jakbyś jechał z 2km z górki. Dzięki temu spalanie jest mniejsze, podczas hamowania silnikiem auto nie bierze paliwa. Za to powinienem dostać jakąś nagrodę :P

    0
  • #24 18 Lut 2011 23:51
    632256
    Użytkownik usunął konto  
  • #25 18 Lut 2011 23:53
    svavecone
    Poziom 24  

    To chyba zalezne od rodzaju skrzyni ,testowana skrzynie wbijam na luz podczas jazdy i rzeczywiscie jest na luzie. Skrzynia normalnie hamuje silnikiem ,dlatego podczas zjazdow na luzie sa takie roznice w spalaniu .
    Na miesiac to moze dojsc do 30-40 litrow .

    0
  • #26 19 Lut 2011 10:27
    Starkes
    Poziom 19  

    Ponieważ zdarzenie, o którym pisałem

    Starkes napisał:
    A trafiłem do tego mechanika, bo mój kolega co pierwszy raz jechał automatem chciał wrzucić z D na N, ale niestety wrzucił na R.
    Auto stanęło po czym startowało już tylko w trybie serwisowym.
    Musiał mi zwrócić za remont skrzyni prawie 2 tys.

    miało miejsce tak z 8 lat temu (a może nawet nieco więcej) zadzwoniłem wczoraj do tego kolegi i o twierdzi, że sam już nie bardzo pamięta ale chyba wrzucił na P a nie na R.
    To jest jednak mało ważne, to co chciałem tym postem przekazać i uważam, że może być ważne dla posiadaczy ASB to
    "...mechanik u którego robiłem skrzynię (Automat z Safrany) tłumaczył, że w tracie pracy silnika podczas przełączania na N powinien być wciśnięty hamulec. Coś tam z ciśnieniem się zmienia. On mówił, że w trakcie jazdy zmieniasz tylko pomiędzy D a 1,2,3,4 do N musi być wciśnięty hamulec (w trakcie pracy silnika) ..."

    Ale powtarzam, że ja choć bardzo lubię ASB - nie znam się na tym i nie będę eksperymentował.

    0
  • #27 19 Lut 2011 11:10
    632256
    Użytkownik usunął konto  
  • #28 19 Lut 2011 12:54
    tzok
    Moderator Samochody

    svavecone napisał:
    Skrzynia normalnie hamuje silnikiem ,dlatego podczas zjazdow na luzie sa takie roznice w spalaniu .

    Właśnie o hamowanie silnikiem chodzi - gdy hamujesz silnikiem spalanie wynosi 0 (brak impulsów sterujących na wtryski), gdy silnik pracuje na biegu jałowym spala nawet kilka l/h.
    Mam co prawda skrzynię manualną, ale dojeżdżając do skrzyżowania przed którym muszę się zatrzymać komputer pokazuje 2l/100km jadąc na biegu i ok 7l/100km jadąc na luzie. Dodam, że nigdy nie pokazuje mniej niż 2l/100km, nawet gdy na diagnostyce widać, że czas wtrysku jest 0ms.

    0
  • #29 19 Lut 2011 13:02
    Tomek331
    Poziom 26  

    To zależy od samochodu. W toyotach pokazane masz 3.3l na 100km jadąc na biegu z górki bez gazu za to stojąc na światłach około 10 sekund pokazuje nagle 35l. Natomiast w oplach czy VW jest 0l stojąc na światlach i dojeżdżając na biegu. Nie wiem jak jest w innych - nie jeździlłem.

    0
  • #30 20 Lut 2011 15:48
    svavecone
    Poziom 24  

    Zjezdzajac z dluzszej gorki ,spalania na hamowaniu silnikiem to ok 3.5-4 l. po polowie gorki przy 70 km/h a po wrzuceniu na luz 1.2-1,5 l. od razu. Dane z pokladowego i wyniki spalania to potwierdzaja.Chyba co auto to regula .

    0