Elektroda.pl
Elektroda.pl
X
Elektroda.pl
Proszę, dodaj wyjątek dla www.elektroda.pl do Adblock.
Dzięki temu, że oglądasz reklamy, wspierasz portal i użytkowników.

Dlaczego sekwencja LPG rozjeżdża mape benzynową?

15 Lut 2011 23:06 36140 14
  • Poziom 10  
    Witam wszystkich i tak jak w temacie chciałbym uzyskać obszerne informacje dlaczego sekwencja rozwala mape benzyny.Wiem ze gaz ma byc tak ustawiony by po przełączeniu z benzyny na lpg czas wtrysku pozostawał nie zmieniony.Ale nie wiem dlaczego z czasem parametry benzyny sie zmieniaja.Chodzi o to ze silnik na wolnych obrotach powinien mieć czas wtrysku ok.3,5 ms i tyle mial gdy byl montowany gaz.Po roku eksploatacji auta na lpg (bezproblemowej) czas wtrysku na wolnych obrotach wzrósł do 5,5ms zarowno na pb jak i podczas pracy na lpg,i zaczeło lekko szarpać silnikiem na wolnych obrotach a do tego czuć z rury wydechowej nieprzepalone paliwo.Dodam ze czujniki odpowiedzialne za wzbogacanie mieszanki-przepływomierz powietrza,czujnik temperatury silnika,sonda lambda sprawne.Każdy tylko mówi że rozjechało mapę benzyny,ale nie rozumie dlaczego tak się dzieje,w końcu ecu benzyny ma zapisane wartosci wtrysku i nie wiem dlaczego zostaja one zmienione w tak znaczący sposób.Dlaczego jazda na pb z uszkodzoną np.sondą lambda nie powoduje rozjechania mapy benzyny,lub dlaczego taka rozjechana mapa nie wroci sama do swoich pierwotnych ustawień,gdy wszystko na pb sprawne i sonda daje odczyt że mieszanka jest bogata(0,890v) a czas wtrysku 5,5ms i silnik był zapalony i chodził na wolnych obrotach dwie godziny a mimo to czas wtrysku nie wrocił do normy.
    Prosił bym bardzo o odpowiedż na forum bądż na PW.
    Liczę że znajdą się osoby które znają zagadnienie i będą mieć czas by wytłumaczyć mi dlaczego tak a nie inaczej się dzieje.
  • Specjalista - systemy grzewcze
    Może dlatego, że liczba oktanowa gazu jest znacznie wyższa od benzyny i wynosi ponad 100, nawet do 120
    Komputer silnika mierzy wiele sygnałów i dostosowuje parametry pracy silnika do liczby oktanowej paliwa.
  • Poziom 25  
    Być może nic się nie rozjechało tylko silnik łapie fałszywe powierze co powoduje że sterownik polewa paliwem.
    A o jakie auto tu chodzi?
  • Poziom 10  
    Cały kolektor,podcisnienia,miejsce wkrecenia dysz gazowych sprawdzone.Nie ma nieszczelnosci.Dodam ze gdyby była nieszczelnosc to zwiekszyło by mi sie podcisnienie w kolektorze dolotowym,bo to objaw jak zaciaga lewe powietrze,ale wszystko jest ok.Samochod to corsa 1,2 z 97 roku.Na wysokich obrotach sonda pracuje i czasy wtrysku są w granicach 2,8-3,1 i jest ok ale na wolnych obrotach nie spada ponizej 4,4 ms.
  • Moderator Samochody
    Przyczyn może być wiele, np. rozkalibrowanie wtryskiwaczy, zmiana ciśnienia reduktora, słaba kompensacja temperaturowa w centralce LPG. Opisane objawy wskazują na to, że obecnie masz "za ubogo" na LPG na wolnych obrotach, więc sterownik silnika wydłużył czasy wtrysku. Czasy wtrysku powinny wrócić do normy, jakbyś wyłączył instalację LPG i pojeździł trochę (kilkanaście-kilkadziesiąt km) tylko na benzynie.
  • Poziom 23  
    Tak jak kolega wyżej pisze,Odłącz klemę od aku na kilka minut przejedz kilkanaście km na PB później regulacja instalacji LPG i powinno być ok.
    Podaj elementy instalacji LPG jakie wtryski i reduktor,jeśli walteki i alaska to nie ma się co dziwić że są kłopoty.
  • Poziom 10  
    Jezdzilem tym autem dzis ponad 100km i zadnej poprawy.Oczywiscie tylko na pb,i z odlaczonym aku.

    Jesli chodzi o instalacje to wlasnie sterownik Stag 4 i alaska i walteki.

    Spotykam sie z wieloma przypadkami w samochodach ze zawyzone sa czasy wtrysku i pytanie czy to tylko dlatego ze wtryski gazowe sa rozkalibrowane (badz zle ustawiona instalacja lpg)a moze z innego powodu tak sie jeszcze moze dziac?

    I od razu kolejne pytanie - skoro rozkalibrowalo mape z zbyt ubogiej mieszanki na gazie to gdyby zawyzyc teraz czasy wtrysku podczas pracy na lpg to czy sterownik pb zacznie obnizac te wartosci az wroci do wymaganych czasow 3,5ms czy tylko adaptacja sterownika benzynowego zalatwi sprawe?

    Dodano po 4 [minuty]:

    tzok napisał:
    słaba kompensacja temperaturowa w centralce LPG.




    Nie rozumie o jaką kompensacje chodzi?
  • Moderator Samochody
    Reset adaptacji sterownika benzyny, wyuczenia właściwych adaptacji, zebranie mapy benzyny przez sterownik LPG i ponowne dostrajanie sterownika LPG. Sama autokalibracja nie wystarczy. Ja wzbogacisz na LPG to "rozjedziesz" mapę benzyny w drugą stronę. Po osiągnięciu pewnych wartości granicznych sterownik może wejść w tryb awaryjny i już nie będzie się adaptował.

    Kompensacja temperaturowa - korekta mapy LPG w zależności od temperatury.
  • Poziom 10  
    Korekta od teperatury-nie zauwazylem nawet czy w Stag 4 jest taka funkcja,jutro sprawdze czy ewentualnie byla aktywna.


    Jutro zreszta bede mial cdif 2 i zobacze czy da sie zaadoptowac nim sterownik benzyny i zrobic odpowiednie adaptacje.
  • Poziom 23  
    Stag 4 ma korekty zapisane w pamięci ale nie można ich regulować ,w Stag 300+ jest możliwość ręcznej regulacji korekt po temp i obrotach.
    Jaki masz silnik ile km? alsaka obrabia do 90km a wtryski to najgorszy chłam jaki jest na rynku.
    Wzuć screny z ustawień i mapkię jak już ją zbierzesz na PB i LPG.
  • Poziom 14  
    witam
    jeżeli instalacja gazowa rozjeżdża mapę benzynową trzeba przede wszystkim dostosować średnicę wstysków, końcówki do Valteków są ogólnie dostępne i trzeba wiercić do skutku aż czasy wtrysków pokryją się nawzajem, wtedy nic się nie rozjeżdża, sprawdzone w niejednym aucie

    to wszystko pod warunkiem że parownik jest w pełni sprawny i elegancko trzyma ciśnienie

    pozdrawiam
  • Poziom 10  
    No dobrze,to wszystko teoria,ze jak czasy wtrysku sie pokrywaja to bedzie ok.Ale pomiedzy okresowymi przegladami co 10.000km nagle zacznie zle trzymac cisnienie,wtrysk sie rozkalibruje i na poczatku to nie czuc zadnych roznic po pracy silnika,i co pozniej gdy jade na przeglad lpg i okazuje sie ze juz lekko mapa rozjechana-jezdzilem na samej benzynie caly bak i nie polepszylo sie nic dopiero musialem jechac zalaczyc autoadaptacje w sterowniku benzyny i wrocic do ustawien fabrycznych,dopiero wszystko bylo ok.Czy mozna to nazwac skutkiem ubocznym taniej instalacji gazowej?
  • Moderator Samochody
    maro504 napisał:
    Czy mozna to nazwac skutkiem ubocznym taniej instalacji gazowej?
    Niestety nie tyle, można co nawet trzeba... niemniej spotkałem się z centralkami, które potrafiły na bieżąco śledzić wprowadzane przez ECU korekty czasów wtrysku i na bieżąco je kompensować. Dane pobierały przez złącze diagnostyczne samochodu non-stop w czasie jazdy. Przynajmniej w teorii tak to miało działać, jak się sprawdzało w praktyce - tego niestety nie wiem, no i na pewno musiało to być dedykowane do konkretnego samochodu (tego typu dane nie zawierają się w ogólnym standardzie EOBD).
  • Poziom 16  
    Wiczę że kolega KS2507 jest bardzo uprzedzony do alaski i Valteków, jednak to nie jest kwestia Valtków i Alaski, że to chłam tylko braku wiedzy instalatorai złego doboru szybkości pracy wtryskiwaczy w stosunku do szybkości i czasu pracy wtryskiwaczy benzynowych. Akurat w większości Opli Valteki sprawdzają się dobrze. A bardzo dużym plusem Valteków jest koszt ich regeneracji. A wracając do tematu to częstą przyczyną rozjeżdżania się map jest zużycie wtryskiwaczy a co za tym idzie zmiana wydatku wtrysku. Wystarczy podłączyć listwę wtryskową do urządzenia, które sprawdza wydatek, ewentualnie wymienić trzpienie w listwie, wyregulować wydatek i będzie znowu OK.


    www.iwexauto.pl
  • Poziom 10  
    U mnie sytuacja podobna.
    Okazało się, że listwa wtryskowa gazu walnięta
    po wymianie OK