Elektroda.pl
Elektroda.pl
X
Please add exception to AdBlock for elektroda.pl.
If you watch the ads, you support portal and users.

Błędy EBS E Wabco - dziwna praca modulatora

tzk1983 16 Feb 2011 21:20 10133 24
  • #1
    tzk1983
    Level 10  
    Witam.
    Pojawił mi się błąd AH 1.
    Wiem, że chodzi o EBS naczepy bo po podpięciu 5-ciożyłowego przewodu sterowania hamulcami nie wyświetla błędów a przy 7 już jest ten błąd (6,7 pin - CAN H i CAN L).

    Podam więcej szczegółów:
    Jeden czujnik ABS: 2,2kΩ
    Drugi czujnik ABS: 1,2kΩ
    Napięcia dochodzą poprawne do modulatora.
    Teraz nie pokazuje, że jest błąd ale na postoju z zaciągniętym ręcznym i włączonym zapłonem spuszcza co jakiś czas modulator lewym tłumikiem.
    Po podłączeniu ładuje i spuszcza powietrze dwukrotnie.

    Co może powodować dziwne zachowania modulatora?
    Wabco 480 102 014 0 typ 2S/2M
    Zestaw: Actros 1844LL 2006r + Kogel Maxx 2008r
    Pozdrawiam.
  • Helpful post
    #2
    ekka
    Level 17  
    Kolego robiłem ostatnio taki przypadek powodem była wilgoć na płycie głównej modulatora,chociaż zdarzają się też często zabrudzenia w układzie pneumatycznym modulatora
  • #3
    tzk1983
    Level 10  
    A ja pomyślałem jeszcze o czymś takim:
    Na postoju ten modulator przełącza się na pracę czysto-pneumatyczną, żeby nie zużywać energii elektrycznej akumulatora.
    Jeden z czujników prawdopodobnie jest uszkodzony (rez.2,2Ω) i powoduje fałszowanie prędkości obrotowej koła na postoju i modulator spuszcza powietrze przez OUT przechodząc na pracę elektro-pneumatyczną. Do pracy pneumatycznej wiadomo, że zamyka się OUT modulatora a do pracy elektro-pneumatycznej steruje wejściem i wyjściem zaworu.

    Czy moja teoria jest prawdopodobna?
  • #4
    ekka
    Level 17  
    Witam
    być może masz rację ale czy wchodziłeś w podgląd prędkości kół aby to potwierdzić.
  • #5
    tzk1983
    Level 10  
    Niestety nie mam testera ;/
    Patrzyłem na górze modulatora - powinna być dioda, lecz jej nie ma.
    Szukałem schematu przez gniazdo diagnostyczne jak podpiąć żarówkę ale też skończyło się fiaskiem.
    Narazie po odłaczeniu wszystkich przewodów elektrycznych i potraktowanie Kontaktem 60 się wszystko uspokoiło i jest ok. Niedługo zmienię czujnik ale nie mam pewności, że to przez niego to wszystko.
  • #6
    Rolandos
    Level 19  
    przy EBS E nie ma zadnej kontrolki. Komunikacja tylko po CAN, czasem po lini K. Zacznij od wymiany czujnika.
  • #7
    diablo23248
    Level 28  
    Jeśli przy podłączonym przewodzie 5 PIN usterka nie występowała nie ma sensu wymieniać czujników ABS. Sprawdź przyłącza elektryczne oraz ciśnienie zasilania na czerwonym złączu ciągnika. Nie powinno przekraczać 8,5 bar. Stawiałbym jednak na zakłócenia w linii CAN. Wypnij wtyk z gniazda zasilania modulatora i zobacz czy nie ma śladów korozji. Sprawdź czy przewody 6 i 7 nie są uszkodzone. Ewentualnie podmień kabel EBS (7 pinów) pomiędzy ciągnikiem a naczepą.
  • #8
    Robert 806
    Level 12  
    Kolego wymień obydwie czujki od kół. Miałem podobny problem z EBS czujki miały różne oporności i to był cały problem. po wymianie na dwie równe - nowe jest wszystko ok.
  • #9
    serwis_gh
    Diesel injection systems specialist
    Robert 806 wrote:
    Kolego wymień obydwie czujki od kół
    A jeśli będzie błąd wieńca? 300,- zeta wywalone w błoto!
    Dlatego warto zdiagnozować oryginalnym testerem, gdzie masz możliwość sprawdzenia dokładnego wszystkich czujników, zasilań, CAN-u itp.
  • #10
    kwok
    Level 39  
    Też jestem zdania że jeśli chce się zaoszczędzić to lepiej pojechać na porządną diagnozę mimo kosztów bo zwykle to i tak się bardziej opłaca.
  • #11
    serwis_gh
    Diesel injection systems specialist
    kwok wrote:
    mimo kosztów
    U mnie 100,- +VAT
    Skontaktuj się z serwisem MAN na Elewatorskiej, tam bodajże mają diagnostykę Wabco.
  • #12
    diablo23248
    Level 28  
    Jeśli jeszcze nie rozwiązałeś swojego problemu zapraszam do mnie. 130 netto i sprawdzimy Ci cały układ EBS z wszystkimi wymyślonymi przez WABCO testami. Mam sprzęt do diagnostyki oraz pełne oprogramowanie producenta WABCO Knorr-Bremse oraz Haldex
  • #13
    stanisławpiotr
    Level 32  
    Ne wiem czemu nikt ci nie chce podpowiedzieć że problem u ciebie to zbyt duża rezystancja czujnika pierwszego. Typowe rezystancje to 1.6k lub 1.2k być może jest jeszcze inny problem który wykazała by diagnostyka ale podstawowy to ten który ci wskazałem.
  • #14
    diablo23248
    Level 28  
    stanisławpiotr wrote:
    Ne wiem czemu nikt ci nie chce podpowiedzieć że problem u ciebie to zbyt duża rezystancja czujnika pierwszego. Typowe rezystancje to 1.6k lub 1.2k być może jest jeszcze inny problem który wykazała by diagnostyka ale podstawowy to ten który ci wskazałem.

    Jak w takim razie wytłumaczysz to, że przy zastosowaniu przewodu bez CAN usterka nie występuje?
    Przyszła mi do głowy jeszcze jedna rzecz, jeśli przy przewodzie bez CAN usterka nie występuje możliwe że wewnętrzny czujnik ciśnienia zadanego w modulatorze zaczyna zawodzić. Modulator porównuje informację o podaniu ciśnienia dostarczoną po CAN z danymi z czujnika ciśnienia zadanego. Wartości przekraczają zakres tolerancji i wtedy komputer sygnalizuje usterkę... Jeśli mam rację to masz dwa wyjścia:
    1. Zastosowanie zestawu naprawczego w postaci zewnętrznego czujnika ciśnienia zadanego i odpowiednie przeprogramowanie modulatora.
    2. Wymiana modulatora.

    Z doświadczenia wiem, że zastosowanie zestawu naprawczego przedłuża żywot modulatora o rok może dwa...
  • #15
    stanisławpiotr
    Level 32  
    Tu masz wiele racji, bo tak naprawdę to najczęstsze uszkodzenia tych modulatorów to wewnętrzne czujniki ciśnienia, których jest aż pięć.
  • #16
    lutek19781
    Level 13  
    Witam
    Orientuje się ktoś czy jest firma która profesjonalnie zajmuję się naprawą modulatorów i ecu? chodzi mi o haldex.
  • #17
    diablo23248
    Level 28  
    Modulatorów nie powinno się naprawiać tylko wymieniać na nowe. (nie regenerowane)
  • #19
    diablo23248
    Level 28  
    Ponieważ pytasz o Ecu i Modulator osobno wnioskuję że masz stary EBS Haldexa gdzie elektronika padała bardzo często. Jest ona osobno do kupienia. Nie jestem zwolennikiem naprawiania tego typu podzespołów. Za duża odpowiedzialność na nich ciąży żeby na tym oszczędzać.
    Pod tym linkiem powinieneś znaleźć więcej info odnośnie części do Haldexa:
    http://www.haldex.com/en-GB/Europe/Applications-Products/Product-categories/Brake--suspension-systems/Product-Info/
  • #20
    lutek19781
    Level 13  
    Witam diablo.Wręcz przeciwnie chodzi mi o najnowszy Haldex EB i EB+.Na zachodzie europy nie występuje osobno.Koszt około 800 funtów.Więc mój szef mysli że w polsce da się wszystko naprawic,stąd moje pytanie.
    Dzięki

    Dodano po 3 [minuty]:

    W EB+ to też częsta usterka w tym miesiącu wymieniłem 2 sztuki.
  • #21
    diablo23248
    Level 28  
    Jeśli chodzi o EB+ faktycznie osobna elektronika nie występuje. Jaki masz konkretnie problem z EBS-em?
  • #22
    lutek19781
    Level 13  
    Najczestsża przyczyna to uszkodzone piny na grzebieniu łączącyn modulator z ECU.

    Dodano po 4 [minuty]:

    Nie rzadko na wskutek dostajacej się tam wody
  • #23
    diablo23248
    Level 28  
    Możesz próbować szukać firm reanimujących elektronikę pojazdów. Praktycznie w każdym większym mieści ktoś się tym zajmuje. Ale podejrzewam, że koszt wysyłki + naprawa będzie porównywalny z nowym ECU. U nas ceny nowych są podobne więc zakup nowego w Polsce nie będzie specjalnie opłacalny.
    Wracając do elektroniki w systemie EB jest ona wymienialna. Podaj na priv nr Haldexa uszkodzonych podzespołów a postaram się jakoś Ci pomóc.
  • #24
    stanisławpiotr
    Level 32  
    Muszę panów wyprowadzić z błędy do Haldexa eb + kupowałem nie jedną elektronikę osobno od zaworu. Najlepiej pytajcie w firmie Opoltrans. Być może, dlatego nie możecie jej namierzyć, bo może występować pod innym numerem, jako moduł naprawczy. Na. Stronie haldexa jest wykaz numerów oem : http://www.trailereffekter.se/dokument/EB_Gen1_OEM_to_AM_Reference.pdf
  • #25
    diablo23248
    Level 28  
    Moja wina! EB+ pierwszej generacji ma faktycznie wymienną elektronikę, ale najnowszy (generacja 2) już jej nie ma. Tutaj wszystko jest zintegrowane. A co do modulatorów z OPOLTRANS-u nie będę się wypowiadał... Polecam GC Service z Malborka bardzo konkretni ludzie!